Behöver ny Mobiltelefon (1000-2000kr) Förslag?

Permalänk

Behöver ny Mobiltelefon (1000-2000kr) Förslag?

Hej!

Min ZTE BLADE GEN1 är ute på sitt sista äventyr.

Vill nu köpa en ny tel. Och mina kriterier är först och främst bra batteritid. Och en behaglig vikt samt skärm.
Den ska också kännas robust och vara gjord av tålig material. Inte som BLADE, där skalet är under all kritik.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Hej!

Min ZTE BLADE GEN1 är ute på sitt sista äventyr.

Vill nu köpa en ny tel. Och mina kriterier är först och främst bra batteritid. Och en behaglig vikt samt skärm.
Den ska också kännas robust och vara gjord av tålig material. Inte som BLADE, där skalet är under all kritik.

Tack på förhand!

Lumia 620?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laptop2013:

Hej!

Min ZTE BLADE GEN1 är ute på sitt sista äventyr.

Vill nu köpa en ny tel. Och mina kriterier är först och främst bra batteritid. Och en behaglig vikt samt skärm.
Den ska också kännas robust och vara gjord av tålig material. Inte som BLADE, där skalet är under all kritik.

Tack på förhand!

Nokia Lumia 520.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

http://www.elfynd.se/webshop/lg-optimus-4x-hd-p880-p-1180.htm... är en jävligt bra deal men vet ingenting om Elfynd.

Edit: Här finns lite omdömmen på prisjakt http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=12787 butiken verkar inte vara helt nya iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Hej!

Min ZTE BLADE GEN1 är ute på sitt sista äventyr.

Vill nu köpa en ny tel. Och mina kriterier är först och främst bra batteritid. Och en behaglig vikt samt skärm.
Den ska också kännas robust och vara gjord av tålig material. Inte som BLADE, där skalet är under all kritik.

Tack på förhand!

Nokia har några fina Windows lurar som är trevliga för priset! Personligen föredrar jag android och skulle därför satsat på en Samsung Galaxy S2 Plus. Den är tunn, bra bygd med trevliga lättvikts material, overall bra prestanda med en fin kamera. Skärmen är även den trevlig. Kanske inte den högsta upplösningen men den har väldigt fina färger och drar lite ström. Aldrig testat den nyare Plus varianten men den gamla klassiska ifrån 2011 presterar fantastiskt bra efter Android 4.1 Jelly Bean uppdateringen (Project Butter) och den lär ju inte vara sämre precis!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk

Om en WP, Lumia 800, Lumia 620, HTC 8S
Om en Androidlur, LG Optimus 4X eller Samsung Galaxy S3 mini

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy s2 utan tvekan, så mycket mobil för pengarna .

Permalänk
Snusfri

Galaxy S2 kan du få tag på billigt idag, riktigt bra telefon (har en själv).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Själv gillar jag Nokia Lumia 620. Man får en prisvärd enhet med nästan samma prestanda som en flaggskeppstelefon:
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia620/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553511

En recension:
http://www.engadget.com/2013/02/07/nokia-lumia-620-review/

Permalänk

Jag hade lätt tagit en Nokia Lumia 620 före en S2. Färgerna på skärmen på S2 är horribla enligt mig, vitt är blått och "lättviktsmaterialen" du beskriver är plast. Skärmen är pentile vilket gör den verkliga upplösningen ännu lägre än siffrorna säger. Enda fördelen med S2 är att du får väldigt mycket prestanda för pengarna, men en Nokia Lumia 620 flyter på lika bra (om inte bättre) för det.

Skrivet av holin59:

Nokia har några fina Windows lurar som är trevliga för priset! Personligen föredrar jag android och skulle därför satsat på en Samsung Galaxy S2 Plus. Den är tunn, bra bygd med trevliga lättvikts material, overall bra prestanda med en fin kamera. Skärmen är även den trevlig. Kanske inte den högsta upplösningen men den har väldigt fina färger och drar lite ström. Aldrig testat den nyare Plus varianten men den gamla klassiska ifrån 2011 presterar fantastiskt bra efter Android 4.1 Jelly Bean uppdateringen (Project Butter) och den lär ju inte vara sämre precis!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Galaxy S2 kan du få tag på billigt idag, riktigt bra telefon (har en själv).

Den ligger trots allt över den budget trådskaparen har angett (1000-2000 Kr):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917

Så jag håller nog på Lumia 620 som du får runt för 1900 kr nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jag hade lätt tagit en Nokia Lumia 620 före en S2. Färgerna på skärmen på S2 är horribla enligt mig, vitt är blått och "lättviktsmaterialen" du beskriver är plast. Skärmen är pentile vilket gör den verkliga upplösningen ännu lägre än siffrorna säger. Enda fördelen med S2 är att du får väldigt mycket prestanda för pengarna, men en Nokia Lumia 620 flyter på lika bra (om inte bättre) för det.

Galaxy s2 är ej pentile. Det är en Super amoled + panel vilket betyder att den är skonad från delning av pixlar.

Läs gärna på innan du yttrar dig. Sen skall TS köpa en telefon för 1000-2000. Tror inte han har mycket till val när det gäller plast eller ej.

Välj det bästa du kan få, oavsett plast.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Skrivet av kikoelz:

Galaxy s2 är ej pentile. Det är en Super amoled + panel vilket betyder att den är skonad från delning av pixlar.

Läs gärna på innan du yttrar dig. Sen skall TS köpa en telefon för 1000-2000. Tror inte han har mycket till val när det gäller plast eller ej.

Välj det bästa du kan få, oavsett plast.

Ok my mistake angående pentile, då är upplösningen ok men färgerna är fortfarande översaturerade och vitt är blått (http://www.androidauthority.com/super-amoled-display-shootout... samt http://www.displaymate.com/OLED_Galaxy_S123_ShootOut_1.htm). Skulle fortfarande välja Lumia 620.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Nu är ju en Galaxy S2 över budgeten ändå. Max 2000 står det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Nu är ju en Galaxy S2 över budgeten ändå. Max 2000 står det.

Brukar finnas i kampanjer för 2 tusen ibland. Bara hålla ögonen öppna

Permalänk
Medlem

Windows phone är ju ett fint system, men apputbudet är ju åt helvete, tyvärr!
Kan man leva med att inte få de senaste apparna eller möjligtvis ett långt tag efter så är det ju inga problem dock! Själv tycker jag nästan det är jobbigt när vi Android användare får trevliga appar alldeles för sent.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk

Firefox phone

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holin59:

Windows phone är ju ett fint system, men apputbudet är ju åt helvete, tyvärr!
Kan man leva med att inte få de senaste apparna eller möjligtvis ett långt tag efter så är det ju inga problem dock! Själv tycker jag nästan det är jobbigt när vi Android användare får trevliga appar alldeles för sent.

Vill man ha en telefon för 2k och kan få en Lumia 620 för det så är detta "top of the art". Ingen annan kan erbjuda så mycket hård och mjukvara för den summan.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Vill man ha en telefon för 2k och kan få en Lumia 620 för det så är detta "top of the art". Ingen annan kan erbjuda så mycket hård och mjukvara för den summan.

Lumia 620 är ett stort skämt för 2k. 2GB RAM är det som gäller idag, inte 512MB. Det med dual-core 1 GHz och 1300 mAh batteri är sämre än en Android-buget-lur för 1500 kr.

Sen finns det inga appar och saker som är självklara på iOS och Android fattas, Lumia 620 gör varken till eller från i den saken.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sen finns det inga appar och saker som är självklara på iOS och Android fattas, Lumia 620 gör varken till eller från i den saken.

Berätta mer om vilka självklara saker och vilka appar du behöver som fattas. Utan det kan inte en annan användare få en bild av om WP är för honom eller inte. "Inga appar" är ju en direkt lögn.

För en normal användare är Lumia 620 i 2k prisklassen ett utmärkt val. Mera apar och snabbare processorer får man med android, men alla android-mobiler i den klassen känns som billiga plastleksaker. 620 är på en annan nivå. För mig en minst lika viktig egenskap som antalet appar eller egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lumia 620 är ett stort skämt för 2k. 2GB RAM är det som gäller idag, inte 512MB. Det med dual-core 1 GHz och 1300 mAh batteri är sämre än en Android-buget-lur för 1500 kr.

Sen finns det inga appar och saker som är självklara på iOS och Android fattas, Lumia 620 gör varken till eller från i den saken.

Saken är att en Windows lur inte behöver samma hårdvara som en android för att prestera "flyttande", kolla bara på Lumia 800 (Den jag kan jämföra med, eftersom min kompis har den). Singlecore processor och betydlig sämre hårdvara en alla Iphone lurar/de flesta android. Ändå så spöar den Iphone 4S och alla android jag har testat i att flyta på under användning.

Om man jämför budget lurar från Android och WP7/8 så är det enligt min egen personliga uppfattning att byggkvalitet är mycket högre hos Nokias WP lurar i budget prisklass. Lumia 800/900 är så himla gedigen så det inte är sant, mycket mer än Lumia 920 och alla Iphones jag har hållt i.

Permalänk
Avstängd

Det beror lite på hur systemet är byggt vilka processorer/kärnor man behöver:
http://pocketnow.com/2013/04/30/windows-phone-no-quad-core

Apputbudet var 130.000 för ett tag sedan:
http://www.neowin.net/news/microsoft-130000-windows-phone-app...

Hur det ser ut i dagsläget vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Josafo:

Berätta mer om vilka självklara saker och vilka appar du behöver som fattas. Utan det kan inte en annan användare få en bild av om WP är för honom eller inte. "Inga appar" är ju en direkt lögn.

För en normal användare är Lumia 620 i 2k prisklassen ett utmärkt val. Mera apar och snabbare processorer får man med android, men alla android-mobiler i den klassen känns som billiga plastleksaker. 620 är på en annan nivå. För mig en minst lika viktig egenskap som antalet appar eller egenskaper.

Jag tillåter mig att svara på din fråga. Jag har kört android ett bra tag nu och gillar meka osv. För att lära mig mer om WP8 köpte jag en HTC 8X (1740 kr ). Visst har WP8 några fördelar när det gäller flyt på sämre presterande telefoner men jag kan inte acceptera Microsoft idiotiska designfel och avsaknaden av vissa appar.

Autorotation går inte att inaktivera Wtf? Det finns inga alternativa webbläsare, ingen youtube-app, "notifieringsfältet" med batteri och uppkopplingsstatus försvinner hela tiden, internet explorer saknar framåt-knapp, Spotifyappen är värdelös (går inte att snabbspola), apparna vill ha grymt många onödiga rättigheter, finns endast 3 ljussteg plus auto.
Sedan stör jag mig på hemskärmen. Vill jag tex. ha dialer, kontakter, sms och webbläsaren längst ner, måste jag fylla skärmen med skit-tiles som jag inte behöver.

Positivt: Just denna telefonen (HTC 8X) är faktisk en väldigt välbyggd mobil med bra prestanda. När det gäller mjukvaran föredrar jag utan tvekan android. Android har sina nackdelar, det kan lagga även på bra mobiler (det kan WP8 dock med), finns massor skitappar och många mobiler får inte senaste android. Fördelarna är dock, i mitt tycke, ganska många. Man kan välja utseende, roota, flasha ny rom, välja webbläsare, launcher, webbläsaren kan ladda ner allting osv.

Kan utmärkt förstå att man gillar WP8 då det är ganska enkelt att använda, men man får acceptera att man blir väldigt låst.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

620 är grym! Allt är inte bara vad som står på pappret. Hur enheten beter sig och känns "på riktigt" är det viktigaste enligt mig, och här levererar Nokia! Kika även på 520, som verkar vara lite billigare.

Vill du ha Android så rekommenderar jag Sony Xperia Tipo, som är en trevlig lur för pengarna! På pappret verkar det vara skräp, men i verkligheten är den något helt annat!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en Lumia 920 och förstår helt själv att det inte är av intresse för trådskaparen. MEN jag vill flika in med att säga att jag har testat på alla de tre idag största systemen för telefoner; iOS, Android (Galaxy S2) och Windows Phone i min Lumia 920, och jag måste säga att inget av de systemen jag har använt mig av har varit så snabbt, enkelt och smidigt som WinPhone. Har aldrig upplevt några lagg i menyer, webbläsare eller program och aldrig varit med om att telefonen underpresterar.

Nu är det ju dock givetvis skillnad mellan en 920 och en eventuell 620 eller 520 men jag har både läst själv och hört från annat håll att Microsoft och Windows ställer väldigt höga krav på telefontillverkare som vill använda deras system på sina telefoner, vad gäller hårdvara och prestanda. Det kommer alltså aldrig bli den situationen som uppstått med Androidsystemet och otaliga varianter på telefoner där jag främst tänker på undermåliga telefoner som inte klarar av att köra Androidsystemet egentligen men ändå gör det. Jag minns själv min första smartphone jag hade som var en HTC Wildfire. Med facit i hand, såhär i efterhand, så inser jag nu att en sån telefon inte är gjord för ett så avancerat system.

Så för att summera, Windows Phone är ett mycket stabilt system som tyvärr har hamnat lite efter vad gäller app-utbud och kompabilitet i vardagen.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frelleX:

Har aldrig upplevt några lagg i menyer, webbläsare eller program och aldrig varit med om att telefonen underpresterar.

Jag minns själv min första smartphone jag hade som var en HTC Wildfire. Med facit i hand, såhär i efterhand, så inser jag nu att en sån telefon inte är gjord för ett så avancerat system.

Så för att summera, Windows Phone är ett mycket stabilt system som tyvärr har hamnat lite efter vad gäller app-utbud och kompabilitet i vardagen.

Min HTC 8X kan ha s.k. microlagg ibland. Jag är dock väldigt känslig för sånt

Tyvärr är det många tillverkare som släpper skitmobiler med android. Därför är det många som tänker "aldrig mer android". Har testat en Desire Wildfire och den telefonen borde utan tvekan avlivas

Apputbudet: Tycker det går lite väl sakta för WP. Det saknas en hel del vilket kan vara en dealbreaker.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Min HTC 8X kan ha s.k. microlagg ibland. Jag är dock väldigt känslig för sånt

Tyvärr är det många tillverkare som släpper skitmobiler med android. Därför är det många som tänker "aldrig mer android". Har testat en Desire Wildfire och den telefonen borde utan tvekan avlivas

Apputbudet: Tycker det går lite väl sakta för WP. Det saknas en hel del vilket kan vara en dealbreaker.

Det du nämner, microlagg, där har jag nog aldrig råkat ut för vad jag kan komma till minnes av.

Jo men precis, man blir avskräckt ifall man har en dålig förstatelefon med Android. Men sen, som jag nämnde där med, har jag även ägt en Samsung Galaxy S2 vilket jag gjorde precis i början när den var ny och var 'state of the art' och det är absolut en av de absolut bästa telefonerna jag har haft. Så jag menar Android kan, med rätt telefon, vara helt fantastiskt bra också!

Vad gäller apparna i Store i Windows Phone så är det ju givetvis lite tråkigt att det inte satsas med på utveckligen. Det hade ju inte gjort något om de där självklara programmen fanns. Lite som någon nämner här ovan så finns det till exempel inte någon officiell YouTube-app vilket jag kan sakna som inbiten prenumerant på otaliga kanalen. Finns heller inga alternativa webbläsare. Dock så lider inte jag speciellt av det då jag måste säga att jag är helnöjd med IE i telefonen.
Men såna där småsaker som man tar för givet när man har använt sig av Android och iOS tidigare finns inte alltid till Windows Phone och det kan mycket väl vara, som sagt, en dealbreaker.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Microsoft idiotiska designfel och avsaknaden av vissa appar

Personlig åsikt (jag älskar de), och vilka appar saknar du?

Skrivet av Kent:

Autorotation går inte att inaktivera Wtf?

Tyvärr ja

Skrivet av Kent:

Det finns inga alternativa webbläsare

Finns visst, dock inte de stora som Chrome och Firefox (varför vet jag inte, kanske de inte vill skapa?)

Skrivet av Kent:

ingen youtube-app

Finns flera, t ex Metrotube som fungerar helt galant enligt min mening.

Skrivet av Kent:

"notifieringsfältet" med batteri

Batteri finns högst upp som hos alla andra telefoner. Dock inne i apps så finns den inte för att ge mer skärmyta. För att få lite extra måste man ta bort något.

Skrivet av Kent:

uppkopplingsstatus försvinner hela tiden

Menar du 3G/4G? Inte för mig då...

Skrivet av Kent:

internet explorer saknar framåt-knapp

Ja, dock använder jag aldrig frammåtknapp när jag sitter vid en desktop

Skrivet av Kent:

Spotifyappen är värdelös (går inte att snabbspola)

Ja, den är värdelös (går ej att synca lokala filer), men varför vill man spola? Man vill ju lyssna på musiken man har

Skrivet av Kent:

apparna vill ha grymt många onödiga rättigheter

De brukar fråga om location, som på alla andra operativsystem. Är det något mer jag har missat?

Skrivet av Kent:

finns endast 3 ljussteg plus auto.

Ja, men den automatiska ljusstyrkan på WP fungerar ypperligt.

Skrivet av Kent:

Sedan stör jag mig på hemskärmen. Vill jag tex. ha dialer, kontakter, sms och webbläsaren längst ner, måste jag fylla skärmen med skit-tiles som jag inte behöver.

WP vill inte ha exakt samma utseende som Android och IOS, därför skapade de sitt eget gränssnitt.

Om du inte har andra tiles att lägga ovanför så vet jag inte varför du behöver en smartphone med kamera. Det du kan lägga över som inte är skittiles är dina foton, väder, mailkonton, me tile, musik, kalender, bank, store och inställningar och kanske tom kartor? Eller vill du ha hela skärmen tom? Känns väldigt onödigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reyintaz:

Personlig åsikt (jag älskar de), och vilka appar saknar du?

Tyvärr ja

Finns visst, dock inte de stora som Chrome och Firefox (varför vet jag inte, kanske de inte vill skapa?)

Finns flera, t ex Metrotube som fungerar helt galant enligt min mening.

Batteri finns högst upp som hos alla andra telefoner. Dock inne i apps så finns den inte för att ge mer skärmyta. För att få lite extra måste man ta bort något.

Menar du 3G/4G? Inte för mig då...

Ja, dock använder jag aldrig frammåtknapp när jag sitter vid en desktop

Ja, den är värdelös (går ej att synca lokala filer), men varför vill man spola? Man vill ju lyssna på musiken man har

De brukar fråga om location, som på alla andra operativsystem. Är det något mer jag har missat?

Ja, men den automatiska ljusstyrkan på WP fungerar ypperligt.

WP vill inte ha exakt samma utseende som Android och IOS, därför skapade de sitt eget gränssnitt.

Om du inte har andra tiles att lägga ovanför så vet jag inte varför du behöver en smartphone med kamera. Det du kan lägga över som inte är skittiles är dina foton, väder, mailkonton, me tile, musik, kalender, bank, store och inställningar och kanske tom kartor? Eller vill du ha hela skärmen tom? Känns väldigt onödigt.

Ska ta en titt på metrotube och andra webbläsare, hade dock läst mig till att det inte går att byta webbläsare.

När det gäller batteri och signalSTATUS måste man dra ner i notifieringsfältet även på hemskärmen, trots att den skärmytan inte utnyttjas för nåt annat.

Spola i Spotify: Har en del låtar med onödigt långa intros som man absolut inte vill lyssna på.

Behörigheter: Detta är ett problem i alla os men man kan iaf begränsa sånt i android (krävs dock root)

Tiles: jag vill bestämma hur min hemskärm ska arrangeras. Har nada att göra med om man ska ha en smartphone eller ej. Min android är ej heller fullt med widget och ikoner. Jag har det jag behöver mest och resten i appdrawern.

Hur son som helst håller jag på att lära mig wp8 men är, än så länge, inte övertygad.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

http://www.elfynd.se/webshop/lg-optimus-4x-hd-p880-p-1180.htm... är en jävligt bra deal men vet ingenting om Elfynd.

Edit: Här finns lite omdömmen på prisjakt http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=12787 butiken verkar inte vara helt nya iaf.

Jag har gått i Östboskolan, som ligger mitt emot Elfynd.
Och jag kan garantera att det är en bra och tillmötesgående firma, som nästan alltid har 100:- billigare på sina varor jämfört med Elgiganten.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!