Marknaden för grafikkort i mellanklass, horribel!

Permalänk
Medlem

Marknaden för grafikkort i mellanklass, horribel!

Hej Sweclockers

Jag skulle bygga mig en HTPC på lite delar jag haft liggande och som jag fyndat begagnat. Jag hade då ett gammal 8800 GTX som jag trodde funka, nej.

Då var jag inne på att köpa ett 7770 eller GTX650. Här var det liksom inget större val då 7770 är snabbare. Då börjar jag fundera på om jag ska skaffa något lite kraftfullare till huvuddatorn istället, spec ser ni i sign. Byta ut mitt gamla GTX 460 så skickar jag in det i HTPC:n istället! Kanon idé. Trodde jag.

Nu börjar min huvudbry. Jag har gått igenom varenda grafikkort på prisjakt efter de bästa priserna, jag har sökt efter reviews som klargör vad som är bäst. Detta har ju aldrig varit så svårt innan att välja vilket kort beroende på prisklass. Jag har även sökt på sweclockers forum och tester, och andra sidor som overclockersclub, tomshardware erc.

Ena testet visar att ett 7850 kan matcha ett GTX 660, nästa test så kommer det inte ens förbi GTX 650 Boost.
Ena testet så är 7870 bättre och stabilare än ett GTX 660 TI men i nästa jag hittar så kommer det inte förbi GTX 660...
I vissa tester gör GTX 650 TI och Boost så pass bra ifrån sig att det kanske inte är värt de där sista hundralapparna. Vissa tester så hänger det inte med.

Om vi då kollar på priserna:

7850: 1249:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760515&cks=ASS&assoc=B99...

GTX 650 TI Boost: 1487:- Dustin utan studentkonto, 1495:- komplett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777921&cks=ASS&assoc=B99...
http://www.dustinhome.se/product/5010675483/evga-geforce-gtx-...

GTX 660: 1524:- med studentkonto på Dustin, 1590 på netonnet.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...
http://www.dustinhome.se/product/5010651176/gigabyte-geforce-...

7870: 1649:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769198&cks=ASS&assoc=B99...

GTX 660 TI: 1990:- Erbjudande på CDON
http://cdon.se/hemelektronik/kfa2_geforce_gtx_660ti_oc_2gb_gd...
http://cdon.se/hemelektronik/zotac_geforce_gtx_660ti_2gb_ddr5...

Då måste jag ju veta är 7870 i nivå med GTX 660 TI eller GTX 660. Jag behöver också veta veta hur bra 7850 står sig. nVidia korten håller sig i förhållande till varandra inom samma märke på de nivåer som priset "visar" så problemet är ju egentligen vilka tester stämmer och vilka gör det inte. För stämmer det att 7850 smiter förbi GTX 660 så är det ett fruktansvärt prisvärt kort och GTX 650 Boost är inte ens med på kartan i detta fall. Lika gäller om 7870 smiter förbi GTX 660 TI. Då är det ruggigt bra pris. Är det tvärtom Att de testerna inte stämmer att 7870 ligger i nivå med GTX 660 så är det ju hugget som stucket.

Om 7850 är bättre än GTX 650 TI boost så är det ett fruktansvärt bra pris på denna också på komplett. är förhållandet tvärtom så är ju priset satt utefter hur bra korten presterar egentligen.

Nästa steg över detta är ju 7950 och GTX 670 vilket är ett för stort hopp upp för min del om de inte dimper ner runt under 2000:-

I-landsproblem, jag vet men nu söker jag er kunskap. Vilka tester kan jag lita på? Finns det någon bra chart som sammanställer på ett rättvist sätt i vilken ordning korten kommer vad gäller prestanda?

Tack

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Sweclockers har ju gjort genomgående test lite då & då på grafikkort, börja och kika där?
T.ex http://www.sweclockers.com/recension/16735-geforce-gtx-650-ti...

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
99:e percentilen

Det du ska göra är att kolla på prestandaresultat i de spel du spelar, för det skiljer sig mellan olika spel vilket lag som generellt presterar bättre. Jag kollar till exempel alltid bara på prestanda i Battlefield 3, för det är det enda jag spelar.

Nu finns det ju en del som spelar tiotusen olika spel (hur de nu hinner det), och då är ju SweClockers Prestandaindex väldigt relevant. Men om du, som jag, bara spelar ett fåtal spel, kolla hur korten presterar i dem.

Glöm inte AMD:s Never Settle, där du får med spel. Något av dem kanske du gärna vill ha.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Hej Sweclockers

Jag skulle bygga mig en HTPC på lite delar jag haft liggande och som jag fyndat begagnat. Jag hade då ett gammal 8800 GTX som jag trodde funka, nej.

Då var jag inne på att köpa ett 7770 eller GTX650. Här var det liksom inget större val då 7770 är snabbare. Då börjar jag fundera på om jag ska skaffa något lite kraftfullare till huvuddatorn istället, spec ser ni i sign. Byta ut mitt gamla GTX 460 så skickar jag in det i HTPC:n istället! Kanon idé. Trodde jag.

Nu börjar min huvudbry. Jag har gått igenom varenda grafikkort på prisjakt efter de bästa priserna, jag har sökt efter reviews som klargör vad som är bäst. Detta har ju aldrig varit så svårt innan att välja vilket kort beroende på prisklass. Jag har även sökt på sweclockers forum och tester, och andra sidor som overclockersclub, tomshardware erc.

Ena testet visar att ett 7850 kan matcha ett GTX 660, nästa test så kommer det inte ens förbi GTX 650 Boost.
Ena testet så är 7870 bättre och stabilare än ett GTX 660 TI men i nästa jag hittar så kommer det inte förbi GTX 660...
I vissa tester gör GTX 650 TI och Boost så pass bra ifrån sig att det kanske inte är värt de där sista hundralapparna. Vissa tester så hänger det inte med.

Om vi då kollar på priserna:

7850: 1249:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760515&cks=ASS&assoc=B99...

GTX 650 TI Boost: 1487:- Dustin utan studentkonto, 1495:- komplett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777921&cks=ASS&assoc=B99...
http://www.dustinhome.se/product/5010675483/evga-geforce-gtx-...

GTX 660: 1524:- med studentkonto på Dustin, 1590 på netonnet.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...
http://www.dustinhome.se/product/5010651176/gigabyte-geforce-...

7870: 1649:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769198&cks=ASS&assoc=B99...

GTX 660 TI: 1990:- Erbjudande på CDON
http://cdon.se/hemelektronik/kfa2_geforce_gtx_660ti_oc_2gb_gd...
http://cdon.se/hemelektronik/zotac_geforce_gtx_660ti_2gb_ddr5...

Då måste jag ju veta är 7870 i nivå med GTX 660 TI eller GTX 660. Jag behöver också veta veta hur bra 7850 står sig. nVidia korten håller sig i förhållande till varandra inom samma märke på de nivåer som priset "visar" så problemet är ju egentligen vilka tester stämmer och vilka gör det inte. För stämmer det att 7850 smiter förbi GTX 660 så är det ett fruktansvärt prisvärt kort och GTX 650 Boost är inte ens med på kartan i detta fall. Lika gäller om 7870 smiter förbi GTX 660 TI. Då är det ruggigt bra pris. Är det tvärtom Att de testerna inte stämmer att 7870 ligger i nivå med GTX 660 så är det ju hugget som stucket.

Om 7850 är bättre än GTX 650 TI boost så är det ett fruktansvärt bra pris på denna också på komplett. är förhållandet tvärtom så är ju priset satt utefter hur bra korten presterar egentligen.

Nästa steg över detta är ju 7950 och GTX 670 vilket är ett för stort hopp upp för min del om de inte dimper ner runt under 2000:-

I-landsproblem, jag vet men nu söker jag er kunskap. Vilka tester kan jag lita på? Finns det någon bra chart som sammanställer på ett rättvist sätt i vilken ordning korten kommer vad gäller prestanda?

Tack

För att krångla till det ytterligare (dock vet jag ej prisklasser på dessa) så finns det ju överklockade modeller på 7850 och 7870 modellerna också, 7870 XT är ett exempel....

Dock tror jag du siktar alldeles för högt i prestanda till en htpc. Du klarar dig på ett 5450 eller liknande. Köp ett med passiv kylfläns så blir det tyst också:)

Permalänk
Medlem

Just nu känns det som det är 660 eller 660Ti som ger mest för pengarna med tanke på prisnivåerna du
visat.

Alina kör just nu bra priser på Asus kort och så skickar dom med Metro Last light.

Sedan kör Cdon 5% på datorkompenter till Sweclockers medlemmar.

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

660Ti 1999 - 5% rabatt = 1899 kr känns grymt prisvärt ska sägas.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Så marknaden blir horribel för att folk inte kan testa?

Köp 7870 om du inte bryr dig om att kylaren är plastig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om du vill lägga runt 1500kr skulle jag ta ett GTX 660.
Polaren köpte ett för ett par veckor sedan och det fungerar fint.

Sitter själv på ett 670 OC, och visst det presterar bättre, men kostar dubbelt så mycket också.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Måste säga som Jonas ett 660ti för 1900kr är väldigt prisvärt då det generellt presterar bättre än de övriga korten du har nämnt. Det kan ju även prestera bättre än ett 7950 i vissa fall.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Att resultaten varierar beror förmodligen på att de är gjorda med olika drivrutiner. Just nu är GTX 660 väldigt prisvärt eftersom man får med AC3, MLL och F2P- bundle. Man får med spel till 7870 också så det är heller ingen dålig deal.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

De billiga 7850, som det som länkas här, är 1GB-varianter. För 7850 2GB börjar priserna på drygt 1600:-. Jag är ingen expert, utan en glad amatör, och har förstått att 1GB-varianterna skall man undvika för att grafikkortet skall "hänga med" ett tag, samt att det är bättre prestanda i 2GB-varianter.
Men jag håller med om svårigheterna i att veta vilka kort som är bättre än de andra och i vilka sammanhang. När korten testas, på exempelvis Sweclockers, så gör man det oftast när korten är nya på marknaden. När man testar ett nyare kort, så visas det upp tabeller där det nya kortet ställs mot andra testade kort. Testresultaten från de andra korten kommer väl, antar jag, från de test som gjordes när de korten var nya på marknaden - alltså kanske lite rätt gamla resultat med de drivrutiner och andra mjukvaror som fanns då. Så måste det väl vara? Det finns väl inte en chans att dom orkar trycka in och ur 20-30 grafikkort inför varje test? Det jag menar är att man ibland kan läsa att, "Senaste mjukvaran från företag A ökar prestandan i spelet B med si och så mycket", och då kanske de gamla testsiffrorna är lite missvisande när man jämför mot det senast testade kortet i skaran.
Lite om mina tankar när jag försöker utreda vilket kort som är bäst för pengarna. Jag köpte i dagarna ett 660Ti som Jonas79 nämner, ett KFA2 fabriksöverklockat från CDON för 1950 ink frakt. Jag är i alla fall nöjd med kortet och mitt köp, det är tyst och levererar mer än tillräckligt i dom spel och krav jag har.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

De presterar olika i olika spel. och sen så har de ju olika mycket vram och olika clocks. Vill du ha en enkel sammanfattning på hur bra korten är så kan du titta hur de presterar i benchmarks helt enkelt. Om de inte gjort en sammanställning av prestandan i reviewen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar, riktigt roligt att se att ni inte blandade ihop min tråd med andra köpråd. Precis min tanke att få igång en diskussion.

Skrivet av Nysaan:

Sweclockers har ju gjort genomgående test lite då & då på grafikkort, börja och kika där?
T.ex http://www.sweclockers.com/recension/16735-geforce-gtx-650-ti...

Jag har kikat igenom dessa och även tittat på fredagspanelen där de tar upp prisläget.

Skrivet av HurMycket:

Det du ska göra är att kolla på prestandaresultat i de spel du spelar, för det skiljer sig mellan olika spel vilket lag som generellt presterar bättre. Jag kollar till exempel alltid bara på prestanda i Battlefield 3, för det är det enda jag spelar.

Nu finns det ju en del som spelar tiotusen olika spel (hur de nu hinner det), och då är ju SweClockers Prestandaindex väldigt relevant. Men om du, som jag, bara spelar ett fåtal spel, kolla hur korten presterar i dem.

Glöm inte AMD:s Never Settle, där du får med spel. Något av dem kanske du gärna vill ha.

Jo, det har jag sett att det kan skilja ljusår mellan olika spel. Det är det jag menar (sorry var lite otydlig ser jag nu) att i något spel så spöar ett 7850 skiten ur ett GTX 660 och sniffar på GTX 660 TI medans i nästa test så käkar ett GTX 650 Ti Boost upp det.

Jag vill ha ett grafikkort som presterar så bra överlag för jag spelar bara singleplayer som det är idag och vill kunna köpa fler spel utan att tänka på vilket grafikkort jag har i burken. Det jag är ute efter är väl så prisvärt som möjligt.

Skrivet av Pellepelikan:

För att krångla till det ytterligare (dock vet jag ej prisklasser på dessa) så finns det ju överklockade modeller på 7850 och 7870 modellerna också, 7870 XT är ett exempel....

Dock tror jag du siktar alldeles för högt i prestanda till en htpc. Du klarar dig på ett 5450 eller liknande. Köp ett med passiv kylfläns så blir det tyst också:)

Jo har sett dessa också men funderade på om det var värt de extra hundralapparna eller om man skulle ge sig på att klocka lite själv. Det blev det senare alternativet

Skrivet av Jonas79:

Just nu känns det som det är 660 eller 660Ti som ger mest för pengarna med tanke på prisnivåerna du
visat.

Alina kör just nu bra priser på Asus kort och så skickar dom med Metro Last light.

Sedan kör Cdon 5% på datorkompenter till Sweclockers medlemmar.

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

660Ti 1999 - 5% rabatt = 1899 kr känns grymt prisvärt ska sägas.

Jo, har samma tanke, Zotac eller KFA2 Frågan är bara vilket man ska ta. KFA2:s kylare verkar fått bra kritik medan Zotac har 5 års garanti!

Skrivet av Bakgrund:

Så marknaden blir horribel för att folk inte kan testa?

Köp 7870 om du inte bryr dig om att kylaren är plastig.

Ehmm... Vadå för att folk inte kan testa? Den är horribel för priserna reflekterar inte alltid prestanda-ration mellan modellerna och konkurrenterna. Denna generation var riktigt tajt när det var dags att uppgradera.

Att den är plastig gör mig inget nej, om den inte gör sitt jobb skulle göra mig upprörd. Har aldrig hört att Sapphire skulle gjort någon riktigt dålig kylare, har jag missat något?

Skrivet av DanTheManSwe:

Om du vill lägga runt 1500kr skulle jag ta ett GTX 660.
Polaren köpte ett för ett par veckor sedan och det fungerar fint.

Sitter själv på ett 670 OC, och visst det presterar bättre, men kostar dubbelt så mycket också.

Jo nästa steg är ju 7950 och 670. Och visst har jag sneglat på dessa men jag vet inte om de är så pass mycket bättre i mitt fall att det är värt de pengarna? Då kanske ett 660 TI är bättre som blir en kompromiss som funkar.

Skrivet av Ljunggrens:

Måste säga som Jonas ett 660ti för 1900kr är väldigt prisvärt då det generellt presterar bättre än de övriga korten du har nämnt. Det kan ju även prestera bättre än ett 7950 i vissa fall.

Ska kolla upp vilka spel det gäller. Måste ju finnas en förklaring varför denna generation är som en jojo i båda lagen.

Skrivet av pecill:

Att resultaten varierar beror förmodligen på att de är gjorda med olika drivrutiner. Just nu är GTX 660 väldigt prisvärt eftersom man får med AC3, MLL och F2P- bundle. Man får med spel till 7870 också så det är heller ingen dålig deal.

Har sett att dessa spel ingår vilket är ett starkt argument för mig som dels vill prova AC-serien och gillade Metro: 2033. Älskar också att pröva MMO:s så F2P-bundeln passar också

Skrivet av Inzomniac:

De billiga 7850, som det som länkas här, är 1GB-varianter. För 7850 2GB börjar priserna på drygt 1600:-. Jag är ingen expert, utan en glad amatör, och har förstått att 1GB-varianterna skall man undvika för att grafikkortet skall "hänga med" ett tag, samt att det är bättre prestanda i 2GB-varianter.
Men jag håller med om svårigheterna i att veta vilka kort som är bättre än de andra och i vilka sammanhang. När korten testas, på exempelvis Sweclockers, så gör man det oftast när korten är nya på marknaden. När man testar ett nyare kort, så visas det upp tabeller där det nya kortet ställs mot andra testade kort. Testresultaten från de andra korten kommer väl, antar jag, från de test som gjordes när de korten var nya på marknaden - alltså kanske lite rätt gamla resultat med de drivrutiner och andra mjukvaror som fanns då. Så måste det väl vara? Det finns väl inte en chans att dom orkar trycka in och ur 20-30 grafikkort inför varje test? Det jag menar är att man ibland kan läsa att, "Senaste mjukvaran från företag A ökar prestandan i spelet B med si och så mycket", och då kanske de gamla testsiffrorna är lite missvisande när man jämför mot det senast testade kortet i skaran.
Lite om mina tankar när jag försöker utreda vilket kort som är bäst för pengarna. Jag köpte i dagarna ett 660Ti som Jonas79 nämner, ett KFA2 fabriksöverklockat från CDON för 1950 ink frakt. Jag är i alla fall nöjd med kortet och mitt köp, det är tyst och levererar mer än tillräckligt i dom spel och krav jag har.

En glad amatör är ju även jag och jag ska erkänna att jag inte läst mig närmare in på skillnaden mellan minnesstorlekarna och dess betydelse denna generation. Det sitter i ryggraden att man inte ska stirra sig blind på denna då det finns andra faktorer som spelar in som minnesbuss.

Drivarna vet jag har haltat så man måste ju tittat på när testet är gjort vilket bara förbryllar ytterligare.

Har sett detta KFA2 de har även Zotac för samma pris fast det kommer med 5 års garanti. Men du kan alltså bekräfta att kylaren är tyst?

Skrivet av deadich:

De presterar olika i olika spel. och sen så har de ju olika mycket vram och olika clocks. Vill du ha en enkel sammanfattning på hur bra korten är så kan du titta hur de presterar i benchmarks helt enkelt. Om de inte gjort en sammanställning av prestandan i reviewen.

Jo det vet jag, det jag saknar är som tomshardwares gamla charts där de listade i stort sett alla grafikkort i en stor chart, ett schema i prestandaordning. Det var ju skitenkelt att välja kort för 2 generationer sedan

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

tycker du borde köra på en 7870 XT då det är en 7950 fast underklockad så att den ligger mellan 7870 och 7950

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd

http://www.notebookcheck.net

Här finns en jämförelse för hur olika Grafikkort klarar olika spel.
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html
Det går att välja Grafikkort för bärbara eller Stationära, även både och.
Grafikkorten är dessutom rankade.

Klicka på ett spel så ser man hur olika Grafikkort klarar det spelet eller klicka på ett Grafikkort så ser man hur det klarar olika spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på ett 7770 (köpte burken begagnad, skulle nog inte köpt ett själv) och kan bara konstatera att det funkar mycket bättre än förväntat. Jag har iofs inte testat metro eller farcry3, men allt jag testat har jag kört med allt grafiskt maxat. Så oavsett vilket av de korten du väljer, så tror jag du kommer bli relativt nöjd:)

Skulle jag själv köpa ett kort idag, skulle jag nog leta efter ett begagnat 6870, vilka man kan hitta för ca 800. ~25% bättre prestanda än 7770, ungefär samma pris. Om man nu vågar köpa beggat, förstås:)

Sedan verkar väl nvidia ha fler titlar där de verkar funka lite bättre, men innebär det att framtida titlar kommer följa samma spår? Det är många som tror att nya PS4 kommer driva utvecklarna att optimera för AMDs hårdvara. Och tänker folda eller syssla med mining så kommer det att utesluta ena eller andra tillverkaren, i alla fall.

Mitt råd är att bestämma dig för hur mycket du vill betala och vilken tillverkare du vill ha och sedan köpa det mest prisvärda kortet som finns från den tillverkaren runt den pengen.

Hoppas du blir nöjd med ditt val!

Permalänk
Skrivet av sj6:

En glad amatör är ju även jag och jag ska erkänna att jag inte läst mig närmare in på skillnaden mellan minnesstorlekarna och dess betydelse denna generation. Det sitter i ryggraden att man inte ska stirra sig blind på denna då det finns andra faktorer som spelar in som minnesbuss.

Drivarna vet jag har haltat så man måste ju tittat på när testet är gjort vilket bara förbryllar ytterligare.

Har sett detta KFA2 de har även Zotac för samma pris fast det kommer med 5 års garanti. Men du kan alltså bekräfta att kylaren är tyst?

Enligt mina mått är det tyst, förmodligen hjälper mitt chassi (lite ljuddämpat) till att hålla nere ljudnivån också. Jag hör det inte vid idle, men jag kunde skönja det när jag stängde av ljudet vid spel av BF3. Det låter kanske liiite mer i load än mitt förra kort, ett Powercolor 7850 v2. Jag kikade också på det Zotac-kortet för några veckor sedan, men då var det en AMP!-version, fabriksöverklockad för samma pris. Då tyckte jag utifrån lite reviews att det var lite högljutt mot dom andra som testades, typ ASUS. Jag hittade knappt några reviews av detta KFA2-kort, utan oftast med 3GB-varianten med lite annat utseende. Istället sökte jag på Galaxy 660Ti, som samma kort/märke heter i USA. Jag har dock inte hittat nåt test där KFA2/Galaxy och Zotac ställts mot varandra.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

kika på hd 7870 xt det är ett nergraderat hd 7950 chip som vid överklockning presterar lika eller bättre i vissa fall :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag tror på vtx3d 7870 2gb x edtion 1100på gpu och kostar 1500kr på pixmania

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P