Permalänk
Medlem

Lägenhet, drömmar och funderingar.

MOD får gärna flytta tråden där hen tycker det passar ifall denna kategorin är fel.

Hej! Jag får snart flytta in i min lägenhet och jag har massa drömmar och funderingar på vad jag ska göra, bygga, ha och köpa.
Jag hade tänkt att göra min lägenhet till ett galleri här på swec.

Men jag vet inte riktigt vad exakt jag ska börja med, förutom en sak, jag är på jakt efter ett 12U skåp som ska stå på golvet.
Har ni några tips på 12U skåp, helst begagnade då nya är så förbaskat dyra, så säg gärna till.

Lägenheten är inte stor, 27 kvadrat, men jag skulle vilja ha så mycket som möjligt automatiserat och kopplat till en central dator, som ett "smart house" om ni förstår vad jag menar. Så har ni några idéer hojta!

Citera för snabbast svar

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Är det inte bättre med tex. en Raspberry Pi än ett serverrack i en lägenhet på 27m2?

Permalänk
Medlem

vad jag ska göra när jag flyttar hemifrån är att köpa ett par nya högtalare, antingen ett par studiomonitorer eller ett bättre hifi-system än det jag har idag.
sen ska jag äntligen bygga min HTPC som jag haft chassi och nätagg till i över ett år nu. den ska givetvis kopplas till en rejäl TV som är kopplad till hifi-systemet

vad du ska göra får du hitta på själv men ett tips om du vill ha en central enhet som styr mycket är att köpa en ipad. har hört att dom kan göra väldigt mycket inom det området.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

vad jag ska göra när jag flyttar hemifrån är att köpa ett par nya högtalare, antingen ett par studiomonitorer eller ett bättre hifi-system än det jag har idag.
sen ska jag äntligen bygga min HTPC som jag haft chassi och nätagg till i över ett år nu. den ska givetvis kopplas till en rejäl TV som är kopplad till hifi-systemet

vad du ska göra får du hitta på själv men ett tips om du vill ha en central enhet som styr mycket är att köpa en ipad. har hört att dom kan göra väldigt mycket inom det området.

Vad finns det egentligen att styra i en lägenhet? I hus kan jag tänka mig uppvärmning och sådant, men vad finns det till en lägenhet?

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa så satsa på en Raspberry Pi, finns mycket att göra med dem inom automation Lycka till och ser fram emot galleriet!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Är det inte bättre med tex. en Raspberry Pi än ett serverrack i en lägenhet på 27m2?

Absolut, jag har dock en del utrustning sedan tidigare. Filservers, routers, switchar.

Skrivet av El_Raspberry:

Vad finns det egentligen att styra i en lägenhet? I hus kan jag tänka mig uppvärmning och sådant, men vad finns det till en lägenhet?

Ljud, ljus, elektronik i all generalitet. Inte för att förenkla, utan för att man kan.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Som ovanstående sa så satsa på en Raspberry Pi, finns mycket att göra med dem inom automation Lycka till och ser fram emot galleriet!

Blir nog så också, velat har en Pi skitlänge nu och äntligen fått chansen att köpa en.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av xamber:

MOD får gärna flytta tråden där hen tycker det passar ifall denna kategorin är fel.

Hej! Jag får snart flytta in i min lägenhet och jag har massa drömmar och funderingar på vad jag ska göra, bygga, ha och köpa.
Jag hade tänkt att göra min lägenhet till ett galleri här på swec.

Men jag vet inte riktigt vad exakt jag ska börja med, förutom en sak, jag är på jakt efter ett 12U skåp som ska stå på golvet.
Har ni några tips på 12U skåp, helst begagnade då nya är så förbaskat dyra, så säg gärna till.

Lägenheten är inte stor, 27 kvadrat, men jag skulle vilja ha så mycket som möjligt automatiserat och kopplat till en central dator, som ett "smart house" om ni förstår vad jag menar. Så har ni några idéer hojta!

Citera för snabbast svar

http://www.nordichardware.se/Arkiv/vdens-billigaste-19q-rack-...

Permalänk
Medlem

Kolla på NEXA sortimentet, finns bla på kjell&co, dom har en del roliga saker som inte kräver kabeldragning, du ersätter befintliga strömbrytare, uttag, trafos mm sen kan du ha fjärr till alt och koppla det till datorn för att sätta egna tidprogram och funktioner.
En bra budgetlösning

Permalänk
Medlem

haha snyggt, dock funderar jag på att bygga ett eget, möjligen så det blir en kombinerad sittmöbel i hallen. (Något min flickvän sa xD)

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!