Permalänk
Medlem

Spillde popcorn på datorn.

OBS: Detta är ingen skämttråd.

Hej!
Detta kan låta lite roligt men jag råkade nämligen spilla popcorn på golvet och en hel del salt, popcorn och torkad majs hamnade under datorn där jag har ett insug med en 120mm fläkt. Jag har ett fläktfilter. Men vad jag undrar är om det är skadligt för datorn eftersom att popcorn är så kallade statiska som kan fastna lite överallt. Därför är jag lite orolig eftersom att komponenter är känsliga mot ESD. Vill bara vara säker så att inget händer i framtiden.
Tack!

Permalänk
Skrivet av Hypo:

OBS: Detta är ingen skämttråd.

Hej!
Detta kan låta lite roligt men jag råkade nämligen spilla popcorn på golvet och en hel del salt, popcorn och torkad majs hamnade under datorn där jag har ett insug med en 120mm fläkt. Jag har ett fläktfilter. Men vad jag undrar är om det är skadligt för datorn eftersom att popcorn är så kallade statiska som kan fastna lite överallt. Därför är jag lite orolig eftersom att komponenter är känsliga mot ESD. Vill bara vara säker så att inget händer i framtiden.
Tack!

Sålänge dom inte flög in i datorn

Permalänk
Medlem

öppna och blås bort eventuella rester?
Tvivlar på att fett ifrån popcornen hunnit sätta sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Sålänge dom inte flög in i datorn

Som tur är så har jag ett fläktfilter så jag tror inte att den har fått i sig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

öppna och blås bort eventuella rester?
Tvivlar på att fett ifrån popcornen hunnit sätta sig

Jag öppnade den och kikade och jag kunde inte hitta något.

Permalänk
Inaktiv

Du skapade en tråd istället för att kolla om något hade sugits in? Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Du skapade en tråd istället för att kolla om något hade sugits in? Suck.

Som jag sa så hade jag redan varit in och tittat och kunde inte hitta något.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Du skapade en tråd istället för att kolla om något hade sugits in? Suck.

Tror du är lite väl snabb att döma.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Du skapade en tråd istället för att kolla om något hade sugits in? Suck.

Ahh så roligt, kan se det hela framför mig! Spiller ner skålen på golvet, paniken i blicken och fort som fan in på Swec för att fråga vad han ska göra

Skrivet av Hypo:

Som jag sa så hade jag redan varit in och tittat och kunde inte hitta något.

Fårstår självfallet att du gick igenom datorn Innan du skapade tråden.. hur pass fint är ditt filter? kan den ha sugit in saltkorn.. om du vill vara extra säker så skulle jag köpa lite luftspray och blåsa ur chassit totalt! Vill ju inte att CPUn ska förvandlas till någon rosthög

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Ahh så roligt, kan se det hela framför mig! Spiller ner skålen på golvet, paniken i blicken och fort som fan in på Swec för att fråga vad han ska göra

Fårstår självfallet att du gick igenom datorn Innan du skapade tråden.. hur pass fint är ditt filter? kan den ha sugit in saltkorn.. om du vill vara extra säker så skulle jag köpa lite luftspray och blåsa ur chassit totalt! Vill ju inte att CPUn ska förvandlas till någon rosthög

Hehe, jag vet inte om det ska vara till någon fördel men filtret hade en hel del damm som kan ha täppt igen insuget. Om det var så du tänkte

Permalänk
Medlem

Salt låter inte som en bra sak att ha i datorn. Men om du har ett filter så tvivlar jag på att något tog sig in. Det är nog lungt, men om du vill vara helt säker så kan du ju blåsa ur datorn lite. Gör även rent filtret!

Kul med lite annorlunda trådar ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypo:

Som tur är så har jag ett fläktfilter så jag tror inte att den har fått i sig något.

Phew! Slipper ta den till läkaren då, tack gode gud.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypo:

Hehe, jag vet inte om det ska vara till någon fördel men filtret hade en hel del damm som kan ha täppt igen insuget. Om det var så du tänkte

Ett tips till framtiden, rengör filtrena så att chassit får bättre luftflöde. Men jag skulle gissa att du inte har kunnat få in salt via botten tack vare att dina filter va igensatta

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Om det hade varit farligt på något sätt så tror jag evenemang som Dreamhack hade varit omöjliga.

Permalänk
Medlem

en forskning visar att popcorn är bra för capasitors celler vilket leder till att datorns livslängd ökas så de lungt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om fläkten ens är tillräckligt kraftig för att dra upp saltkorn från golvet?

Jag skulle inte oroa mig det minsta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Trodde inte att det skulle göra något ont mot min burk men ville bara vara säker på att inget skulle hända i framtiden. Städade iallafall både golvet och blåste ur datorn bara för att vara säker