[inet] Lämna tillbaka fyndvara (gigabyte 7970)

Permalänk
Medlem

[inet] Lämna tillbaka fyndvara (gigabyte 7970)

Hej!

I fredags köpte jag några komponenter för mitt nya bygge från inet. Köpte även ett grafikkort från fyndhörnan ringön, det blev en Gigabyte 7970. Efter bygget så testade benchmark / bf3 och grafikkortet tjuter som fan. Detta är coil whine och är tydligen ett fenomen som inträffar rätt många. Frågade i kassan varför grafikkortet var på fyndhörnan och fick svaret att Gigabyte hade förmodligen bara skickat ett nytt grafikkort utan cd / drivrutiner samt ingen fräck låda, eftersom att det inte var några anmärkningar på den.

Så jag undrar ifall man kan lämna tillbaka den trots att den kommer från fyndvaran. Ska ringa imorgon då de har öppet.

Är det någon som har varit med liknande problem när det gäller produkter från fyndhörnor eller dylikt. Eller ifall detta går på garantin eftersom att jag har 1 års garanti från inet.

MVH

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Hej!

I fredags köpte jag några komponenter för mitt nya bygge från inet. Köpte även ett grafikkort från fyndhörnan ringön, det blev en Gigabyte 7970. Efter bygget så testade benchmark / bf3 och grafikkortet tjuter som fan. Detta är coil whine och är tydligen ett fenomen som inträffar rätt många. Frågade i kassan varför grafikkortet var på fyndhörnan och fick svaret att Gigabyte hade förmodligen bara skickat ett nytt grafikkort utan cd / drivrutiner samt ingen fräck låda, eftersom att det inte var några anmärkningar på den.

Så jag undrar ifall man kan lämna tillbaka den trots att den kommer från fyndvaran. Ska ringa imorgon då de har öppet.

Är det någon som har varit med liknande problem när det gäller produkter från fyndhörnor eller dylikt. Eller ifall detta går på garantin eftersom att jag har 1 års garanti från inet.

MVH

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är väl helt enkelt om detta bör räknas som att det är fel på kortet eller inte.

Men jag skulle ju rekommendera att du pratar med butiken i första hand.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Om kortet är defekt så kommer du fåt byta, annars inte. Eftersom att det låg i fyndhörnan så är det nog inget öppet köp.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem

Det är ju en definitionsfråga om det ska räknas som ett fel eller ej.
Men jag har ju köpt en produkt som inte ska låta så. Min polare hade samma problem fast med webhallen och det löstes utan större problem. Undrar bara hur det gäller med inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl Inet du ska fråga?

Vi kan sitta och spekulera hur mycket som helst, men bara Inet kan ge ett korrekt svar.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Det är väl Inet du ska fråga?

Vi kan sitta och spekulera hur mycket som helst, men bara Inet kan ge ett korrekt svar.

Ska ju ringa imorgon när de har öppet. Men skapade denna tråd ifall någon här hade varit med liknande problem och löst det med inet. Handlar inte om spekulationer eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Ska ju ringa imorgon när de har öppet. Men skapade denna tråd ifall någon här hade varit med liknande problem och löst det med inet. Handlar inte om spekulationer eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har väl även fast det är en fyndvara, 3 års garanti från Gigabyte?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Frågan är väl helt enkelt om detta bör räknas som att det är fel på kortet eller inte.

Men jag skulle ju rekommendera att du pratar med butiken i första hand.

Coil whine beror ju på ens komponenter i datorn, så jag har svårt att se att det skulle klassas som fel. Stor risk att det inte låter öht om affären testar kortet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Coil whine beror ju på ens komponenter i datorn, så jag har svårt att se att det skulle klassas som fel. Stor risk att det inte låter öht om affären testar kortet.

Coil whine brukar oftast komma från grafikkortet då komponenterna i själva kortet får en sorts vibration som gör detta tjutande ljud. Finns ju lösningar där folk limmar / använder ''nail polish'' för att fixa problemet. Jag vågar själv inte försöka göra det eftersom det finns risk att man fördärvar kortet ännu mer.

@Bullen
Det får jag väl kolla upp ifall det går eftersom det är en fyndvara. Men går ju smidigast ifall jag kan lösa detta med inet direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Coil whine beror ju på ens komponenter i datorn, så jag har svårt att se att det skulle klassas som fel. Stor risk att det inte låter öht om affären testar kortet.

Nu har du mer fel än jag vet inte vad. Coilwhine uppkommer för at coilen gnäller, för dom är antingen defekta eller av dålig kvalité. Inte beror det på något annat. Alls. Herpderp. http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Nu har du mer fel än jag vet inte vad. Coilwhine uppkommer för at coilen gnäller, för dom är antingen defekta eller av dålig kvalité. Inte beror det på något annat. Alls. Herpderp. http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Tack för svaret. Då kan man väl anse att det är fel / defekt på produkten och då bör man kunna lämna tillbaka produkten.
Får bara hålla tummarna och hoppas att det går lösas smidigt. Har inte haft problem tidigare med produkter köpta från inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cubiz:

Coil whine brukar oftast komma från grafikkortet då komponenterna i själva kortet får en sorts vibration som gör detta tjutande ljud. Finns ju lösningar där folk limmar / använder ''nail polish'' för att fixa problemet. Jag vågar själv inte försöka göra det eftersom det finns risk att man fördärvar kortet ännu mer.

@Bullen
Det får jag väl kolla upp ifall det går eftersom det är en fyndvara. Men går ju smidigast ifall jag kan lösa detta med inet direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zizoor:

Nu har du mer fel än jag vet inte vad. Coilwhine uppkommer för at coilen gnäller, för dom är antingen defekta eller av dålig kvalité. Inte beror det på något annat. Alls. Herpderp. http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Ja och "coilen" på svenska: Spolarna, "Gnäller" tjuter pga vibrationer som uppstår i spolen. Dessa oscillationer kan bli så kraftiga att de blir hörbara om de ligger i en frekvens som passar in i människans hörselomfång.

CoilWhine = Spolar som vibrerar.
Säg inte att folk har fel om du inte själv vet vad du pratar om

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

jag kan köpa det lite billigt om du inte orkar med ljudet, bara pma i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja och "coilen" på svenska: Spolarna, "Gnäller" tjuter pga vibrationer som uppstår i spolen. Dessa oscillationer kan bli så kraftiga att de blir hörbara om de ligger i en frekvens som passar in i människans hörselomfång.

CoilWhine = Spolar som vibrerar.
Säg inte att folk har fel om du inte själv vet vad du pratar om

Brukar oftast bara vara grafikkortet som får detta fenomen. Väldigt sällan att det inträffar på någon annan komponent. Finns enstaka fall där det har inträffat på PSUer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Nu har du mer fel än jag vet inte vad. Coilwhine uppkommer för at coilen gnäller, för dom är antingen defekta eller av dålig kvalité. Inte beror det på något annat. Alls. Herpderp. http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Du kan ju ingenting, jag vet exakt vad coil whine är, och jo om spolen gnäller beror på vad man har för övriga komponenter i datorn. en spole som gnäller i ena setupen kan sluta gnälla (eller iaf inte vara hörbar av mänskliga öron) när du sätter in den i en annan dator med annat nätagg osv. Du kan ju fråga jonas om det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Polaren köpte en skärm med löjligt mycket ghosting på inets fyndhörna och fick lämna tillbaka den. Det är bara att gå dit och testa. Går det så går det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Du kan ju ingenting, jag vet exakt vad coil whine är, och jo om spolen gnäller beror på vad man har för övriga komponenter i datorn. en spole som gnäller i ena setupen kan sluta gnälla (eller iaf inte vara hörbar av mänskliga öron) när du sätter in den i en annan dator med annat nätagg osv. Du kan ju fråga jonas om det.

Okej detta var nytt för mig. Men med tanke på att de andra komponenterna har distans samt isolering från sina komponenter så bör det vara en väldig liten risk att det kommer pga de andra delarna. Eller är jag helt ute o cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är samma krav på att en vara i fyndhörnan är fungerande som en "vanlig" vara om inget annat sägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Okej detta var nytt för mig. Men med tanke på att de andra komponenterna har distans samt isolering från sina komponenter så bör det vara en väldig liten risk att det kommer pga de andra delarna. Eller är jag helt ute o cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer inte från de andra delarna, men de andra delarna påverkar, små ändringar i spänning osv ändrar hur spolarna vibrerar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det kommer inte från de andra delarna, men de andra delarna påverkar, små ändringar i spänning osv ändrar hur spolarna vibrerar.

Jaha okej. Men normalt sätt så ska detta fenomen inte uppstå ifall produkten fungerar som den ska. Vill helst inte experimentera något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Jaha okej. Men normalt sätt så ska detta fenomen inte uppstå ifall produkten fungerar som den ska. Vill helst inte experimentera något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att nästan alla 7990's är trasiga bara därför att nästan alla har coil whine?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Troligt scenario.
Någon har klagat på produkten. Inet anser varan vara felfri men går ändå med på återköp, och säljer varan billigt på fyndhörnan då den är använd men fullt fungerande och coil whine är inte värre än förväntat på denna modell.

Du köper varan billigt. Gjordes köpet via distans (postleverans eller uthämtning i butik har ingen betydelse) så har du ångerrätt. Pengarna åter innebär ingen ytterligare kostnad för butiken. Inköp i butik så är det upp till butiken om de erbjuder öppet köp. Att skrika garanti och försöka få nytt kort av annat fabrikat utan att betala mellanskillnad är fult. Det skulle innebära att butiken förlorar ytterligare en mellanskillnad mellan fyndvarapris och fullpris.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Troligt scenario.
Någon har klagat på produkten. Inet anser varan vara felfri men går ändå med på återköp, och säljer varan billigt på fyndhörnan då den är använd men fullt fungerande och coil whine är inte värre än förväntat på denna modell.

Du köper varan billigt. Gjordes köpet via distans (postleverans eller uthämtning i butik har ingen betydelse) så har du ångerrätt. Pengarna åter innebär ingen ytterligare kostnad för butiken. Inköp i butik så är det upp till butiken om de erbjuder öppet köp. Att skrika garanti och försöka få nytt kort av annat fabrikat utan att betala mellanskillnad är fult. Det skulle innebära att butiken förlorar ytterligare en mellanskillnad mellan fyndvarapris och fullpris.

Vad har detta med tråden att göra? Jag betalar gärna mellanskillnaden för ett nytt grafikkort. Betalar man 3000 för ett grafikkort så ska den funka som planerat, svaret jag fick från kassören var att grafikkortet hade inte någon anmärkning och anledningen den var på fyndhörnan vara att de hade fått ett nytt kort av Gigabyte för att de skickade in som var defekt, fast då får man ej originalkartongen samt drivrutinerna på cd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Troligt scenario.
Någon har klagat på produkten. Inet anser varan vara felfri men går ändå med på återköp, och säljer varan billigt på fyndhörnan då den är använd men fullt fungerande och coil whine är inte värre än förväntat på denna modell.

Du köper varan billigt. Gjordes köpet via distans (postleverans eller uthämtning i butik har ingen betydelse) så har du ångerrätt. Pengarna åter innebär ingen ytterligare kostnad för butiken. Inköp i butik så är det upp till butiken om de erbjuder öppet köp. Att skrika garanti och försöka få nytt kort av annat fabrikat utan att betala mellanskillnad är fult. Det skulle innebära att butiken förlorar ytterligare en mellanskillnad mellan fyndvarapris och fullpris.

Om vi antar att denna teorin stämmer tycker jag man får skrika garanti. Tror många butiker ha satt detta i system "jadu just detta grafikkort är en ersättningsprodukt" när det i verkligheten är klockat sönder av en P12a som älskar kattskinnsmössor och statisk elektricitet.

När det gäller coil whine får man nog vara beredd på att acceptera lite oljud. Dock finns det grafikkort som låter hur mycket som helst och då är det bara reklamera.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om vi antar att denna teorin stämmer tycker jag man får skrika garanti. Tror många butiker ha satt detta i system "jadu just detta grafikkort är en ersättningsprodukt" när det i verkligheten är klockat sönder av en P12a som älskar kattskinnsmössor och statisk elektricitet.

När det gäller coil whine får man nog vara beredd på att acceptera lite oljud. Dock finns det grafikkort som låter hur mycket som helst och då är det bara reklamera.

Haha, kattskinnsmössor och statisk elektricitet. Du gjorde precis min dag!
Ska ringa imorgon och ser hur det går.

Tack för ett gott skratt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cubiz:

Haha, kattskinnsmössor och statisk elektricitet. Du gjorde precis min dag!
Ska ringa imorgon och ser hur det går.

Tack för ett gott skratt!

Borde inte vara nåt problem om det låter så pass mycket. Har läst om andra Inetkunder som har fått lämna tillbaka grafikkort pga. coil whine. Lycka till iaf. och återkom gärna med svar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Borde inte vara nåt problem om det låter så pass mycket. Har läst om andra Inetkunder som har fått lämna tillbaka grafikkort pga. coil whine. Lycka till iaf. och återkom gärna med svar.

Ska göras! Har tittat runt på andra forum och det verkar som att coil whine är ett problem dvs produkten är defekt.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare i tråden och även länkats, coil whine är inte en defekt, det är ett fenomen som uppstår när ström passerar genom spolar. Olika tillverkare lägger olika mängder arbete på att eliminera/minimera fenomenet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hade coilwhine på mitt gamla kort. Ockås det från Inets fyndhörna. Dock vägrade de gå med på återköp/etc. Då jag inte orkade med oljudet så sålde jag vidare kortet med större ekonomisk förlust...

Handlar nog mest om du får en trevlig person i kassan eller inte... Men som sagt för mig vägrade de.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

När det gäller coil whine får man nog vara beredd på att acceptera lite oljud.

Enligt vem?

Enligt 16§ 3st 3p Konsumentköplagen föreligger fel i vara om den avviker från vad köparen kunnat förutsätta. Har Inet upplyst kunden om att han kan förvänta sig missljud? Om inte är det en avvikelse. Det är inte normalt förekommande med missljud och inte heller allmänt accepterat så jag tror nog att ett återköp/byte är berättigat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net