LG börjar sälja 55-tums OLED med böjd skärmpanel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Fakta enligt dig själv. Ditt ord är inte FAKTA bara för att du säger det! Fan vad trött jag blir på folk som utnämner sig själva till experter bara för att de nuddat ämnet under sitt liv. Jag har byggt med lego en gång som liten. Du kan nu tilltalla mig med lego expert i fortsättningen!

Men med din ögonoperation och gymnasieutbildning så är du högt aktad i forskningen inom syn och ögon. Och nej! Jag tar inte din "kunskap" på ditt "ord". Om du ska beskylla något för en ren lögn så ska du ha något att backa upp det med. Inte något jäkla trams om dina ögon operationer. Jag har själv transplanterat en hornhinna. Är jag expert nu då enligt dig?

Sandlåde forumet visar gång på gång varför jag måste sluta läsa på det. Jag blir mörkrädd över folks narcissism!

Men lägg ner! Var har han skrivit att han är expert?
Man kan ju faktiskt känna till saker utan att för den sakens skull vara expert.

Dagens mest bittra medlem, skaffa ett liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Suck. Jag VET att skärpan inte blir bättre av en böjd oled eller en bõjd lcd.
Det är FAKTA p.g.a. min kunskap som bygger på egen utbilding inom ämnet, andra utbildning inom ämnet och mitt eget yrke.

Så om du går till en bilmekaniker och frågar om din bils problem så kommer du inte acceptera mekanikerns svar fören han kommer med massa papper som bevisar det han säger?

Varför kan du inta ta mitt ord p.g.a min kunskap jag har inom ämnet?
Jag har även förklarat varför inte skärpan blir bättre genom att förklara, men inte ens det kan du inte acceptera.
Om jag länkar till någon teknisk förklaring från LG, hur vet du att det är rätt det dom skriver? Hur kan du lita på deras version?

Skickades från m.sweclockers.com

Du "vet".... Ja men så bra. Tänk om vi som har ett jobb baserat på vetenskap kunde använda sånna argument. Som jag skrev i tidigare inlägg så jobbar jag som Mekanisk Ingejör. Om du hade minsta aning om hur mycket dokument som måste flyttas och tas fram för att få göra något överhuvudtaget (i detta fallet oljebranchen). Tänk om vi bara kunde skicka in en kille till kunden och säga "jag vet att detta funkar". Nu jämför jag inte Mekanik med kunskap om syn, utan använder det mer som en jämförelse i vetenskaplig bevisning och argumentation.

Så för oss som jobbar med vetenskap så är dina argument rent ut av skrattretande. Du kommer med inlägg där du säger att något är en ren lögn och dina argument är att du "vet" detta för att: du har fotograferat i många år, att du reparera faxar, att du läst böcker, din syster gått i skolan och att du opererat dina ögon. Du har ju praktiskt taget en Master i ögon anatomi i och med detta. Nu VET iallafall jag att det inte går att argumentera på en högre nivå med dig så jag kommer inte att svara mera..

Nu ska jag gå och konstruera lite strukturer och bifoga ett uttalande om att jag vet att detta håller till kunden. Hoppas de är ok med detta.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy:

Men lägg ner! Var har han skrivit att han är expert?
Man kan ju faktiskt känna till saker utan att för den sakens skull vara expert.

Dagens mest bittra medlem, skaffa ett liv.

Lägg ner själv. Du sitter och käftar precis lika mycket som jag gör! Han har rätt till en åsikt men ska man anklaga någon för lögner så ska man ha bevis för det! Annars kunde han skrivit att han "tror" att det inet stämmer.

Oj, skaffa ett liv? Gud vad moget och bra argumenterat av dig. Du fick precis min respekt.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Perfekt för hörnsoffan!
eller inte

Värm den med en hårtork och böj den åt andra hållet så funkar den till hörnsoffan.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Du "vet".... Ja men så bra. Tänk om vi som har ett jobb baserat på vetenskap kunde använda sånna argument. Som jag skrev i tidigare inlägg så jobbar jag som Mekanisk Ingejör. Om du hade minsta aning om hur mycket dokument som måste flyttas och tas fram för att få göra något överhuvudtaget (i detta fallet oljebranchen). Tänk om vi bara kunde skicka in en kille till kunden och säga "jag vet att detta funkar". Nu jämför jag inte Mekanik med kunskap om syn, utan använder det mer som en jämförelse i vetenskaplig bevisning och argumentation.

Så för oss som jobbar med vetenskap så är dina argument rent ut av skrattretande. Du kommer med inlägg där du säger att något är en ren lögn och dina argument är att du "vet" detta för att: du har fotograferat i många år, att du reparera faxar, att du läst böcker, din syster gått i skolan och att du opererat dina ögon. Du har ju praktiskt taget en Master i ögon anatomi i och med detta. Nu VET iallafall jag att det inte går att argumentera på en högre nivå med dig så jag kommer inte att svara mera..

Nu ska jag gå och konstruera lite strukturer och bifoga ett uttalande om att jag vet att detta håller till kunden. Hoppas de är ok med detta.

Ja, jag försöker igen.

Jag lagar faxar, det tar du upp. Men min allt det andra struntar du medvetet att ta upp. Att jag mest jobbar inom tryckerimaskiner, fyrfärg storvolym mm skiter du så klart att ta upp.

Jag ställer frågan igen. Vore kul om du vågar svara på frågor och påståenden.
Om din bil går sönder och du åker till en bilmekaniker som talar om att du måste byta styrboxen. Kommer du då ta hans förklaring som fakta? Eller kommer du säga till mekanikern att han måste visa pappet på det han säger?

Nu ska jag förklara för dig hur en oled fungerar. Varje pixel består av tre separata organiska lysdioder. Varje lysdiod har sin egen skärpa/fokus.
Vart du placerar lysdioden påverkar inte skärpan/fokus. Skärpan/fokusen är alltid den samma.
Om du då har en bõjd oled-skärm så påverkas inte dom indivuella lysdiodernas skärpa/fokus. Alltså kommer inte du kunna se någon förbättring av en böjd oled-skäm.

Jämför med att du tar en utskriven skarp bild på ett A3-papper. Tror du själv du komner ändra utskriftens skärpa genom att böja papprey? Svara mig gärna på den frågan.

Din hysteti för källfakta bygger på okunskap inom ämnet. Du tar och jämför företag inom industrin där man ska köpa in produkter/idér. Klart som fan att köparen som ska köpa in produkten/idén måste ha underlag.
Men i en diskution på ett forum måste du kunna ta till dig ren kunskap från folk.
Jag har nu förklarat för dig VARFÖR det är ren nonsens att skärpan på bilden skulle bli bättre med en böjd oled-skärm.
Jag kan säkert leta upp utbildningsmaterial/förklaringar hur en oled-skärm fungrerar om du inte tror på mitt ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Ja, jag försöker igen.

Jag lagar faxar, det tar du upp. Men min allt det andra struntar du medvetet att ta upp. Att jag mest jobbar inom tryckerimaskiner, fyrfärg storvolym mm skiter du så klart att ta upp.

Jag ställer frågan igen. Vore kul om du vågar svara på frågor och påståenden.
Om din bil går sönder och du åker till en bilmekaniker som talar om att du måste byta styrboxen. Kommer du då ta hans förklaring som fakta? Eller kommer du säga till mekanikern att han måste visa pappet på det han säger?

Nu ska jag förklara för dig hur en oled fungerar. Varje pixel består av tre separata organiska lysdioder. Varje lysdiod har sin egen skärpa/fokus.
Vart du placerar lysdioden påverkar inte skärpan/fokus. Skärpan/fokusen är alltid den samma.
Om du då har en bõjd oled-skärm så påverkas inte dom indivuella lysdiodernas skärpa/fokus. Alltså kommer inte du kunna se någon förbättring av en böjd oled-skäm.

Jämför med att du tar en utskriven skarp bild på ett A3-papper. Tror du själv du komner ändra utskriftens skärpa genom att böja papprey? Svara mig gärna på den frågan.

Din hysteti för källfakta bygger på okunskap inom ämnet. Du tar och jämför företag inom industrin där man ska köpa in produkter/idér. Klart som fan att köparen som ska köpa in produkten/idén måste ha underlag.
Men i en diskution på ett forum måste du kunna ta till dig ren kunskap från folk.
Jag har nu förklarat för dig VARFÖR det är ren nonsens att skärpan på bilden skulle bli bättre med en böjd oled-skärm.
Jag kan säkert leta upp utbildningsmaterial/förklaringar hur en oled-skärm fungrerar om du inte tror på mitt ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Lovade mig själv att inte svara mer men med så provocerande låg intelligens på svaren så är det svårt att låta bli!

1. Vad f*n spelar det för roll om du lagar faxar, tryckeri maskiner eller gunghästar? Det gör dig inte till en expert eller kunning till en högre grad inom ögats anatomi eller relevant område!

2. En bilmekaniker är UTBILDAD inom OMRÅDET! Dock har jag haft problem med en verkstad som har bytt felaktiga saker på min bil. Så hade han kunnat dokumentera felet på min bil innan så hade jag inte fått pengarna tillbaka! Så ja jag ifrågasätter de om de gör fel eller vissa sig vara inkompetenta!

3. Driver du med migh? Jag vet väl för hel**** hur en OLED fungerar. Det du missar är frågan hur ögat uppfattar skärpan och kvaliteten när den får informationen i detta fallet, i en båge! Till skillnad ifrån dig så säger jag inte att det gör en skillnasd! Det jag säger är att utan underlag eller relevant utbildning som baserar sig på hur ögat uppfattar ljuskällor i olika geometrier så har du ingen rätt att beskylla det för lögn!!! Men med din tryckerimaskin reparerande karriär verkar du tro är nog för att komma med sådanna påståenden. En nobby professor helt enkelt!

Nu är denna meningslösa argumentation över!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Lovade mig själv att inte svara mer men med så provocerande låg intelligens på svaren så är det svårt att låta bli!

1. Vad f*n spelar det för roll om du lagar faxar, tryckeri maskiner eller gunghästar? Det gör dig inte till en expert eller kunning till en högre grad inom ögats anatomi eller relevant område!

2. En bilmekaniker är UTBILDAD inom OMRÅDET! Dock har jag haft problem med en verkstad som har bytt felaktiga saker på min bil. Så hade han kunnat dokumentera felet på min bil innan så hade jag inte fått pengarna tillbaka! Så ja jag ifrågasätter de om de gör fel eller vissa sig vara inkompetenta!

3. Driver du med migh? Jag vet väl för hel**** hur en OLED fungerar. Det du missar är frågan hur ögat uppfattar skärpan och kvaliteten när den får informationen i detta fallet, i en båge! Till skillnad ifrån dig så säger jag inte att det gör en skillnasd! Det jag säger är att utan underlag eller relevant utbildning som baserar sig på hur ögat uppfattar ljuskällor i olika geometrier så har du ingen rätt att beskylla det för lögn!!! Men med din tryckerimaskin reparerande karriär verkar du tro är nog för att komma med sådanna påståenden. En nobby professor helt enkelt!

Nu är denna meningslösa argumentation över!

1: Ögonläkare, optikerlärare eller optiker är utbildade inom ämnet! Wow... så fort deras kunskap berättas till mig så är den kunskapen orelevant.

Jag har aldrig skrivit att jag är exprert, men min kunskap inom ämnet är absolut större en genomsnitten
Kunskap kan ma få genom ett stort intresse inom området. I.o.m. min fotokunskap och fotointresse har ögats funktion och hur det mentala medvetandet av bildinformation varit ett stort intresse.

Jag är INTE exper, men jag har kunskap.
Man kan vara självlärd, men det är uppenbart att du är en persson som enbart ser kunskap som en siffra på ett betygspapper.

3. Upplever eller ser du skillnad på skärpan på en urskrift om du böjer pappret... Eller är din egen uppfattning inte något värt? Märkligt att du åter skiter i att svara på detta exempel på ett böjt papper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

1: Ögonläkare, optikerlärare eller optiker är utbildade inom ämnet! Wow... så fort deras kunskap berättas till mig så är den kunskapen orelevant.

Jag har aldrig skrivit att jag är exprert, men min kunskap inom ämnet är absolut större en genomsnitten
Kunskap kan ma få genom ett stort intresse inom området. I.o.m. min fotokunskap och fotointresse har ögats funktion och hur det mentala medvetandet av bildinformation varit ett stort intresse.

Jag är INTE exper, men jag har kunskap.
Man kan vara självlärd, men det är uppenbart att du är en persson som enbart ser kunskap som en siffra på ett betygspapper.

3. Upplever eller ser du skillnad på skärpan på en urskrift om du böjer pappret... Eller är din egen uppfattning inte något värt? Märkligt att du åter skiter i att svara på detta exempel på ett böjt papper.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt otroligt!

1. Får man fråga vilken skola du tog din bachelor som ögonläkare? Eller vänta nu.. Man blir inte utbildad bara man pratar med en optiker. Hur dum får man bli????????

2. Kunskapen är endast utvärderad av dig! Jag anser att jag är civilekonom, för min syster är det. Hon sa en gång att man ska betala skatt. Så nu är jag utbildad och kan uttala mig om allt inom området! Och eftersom jag sagt det så är de så! Du har en förbannad hobby och dina kunskaer är inte värda ett ruttet lingon i min ögon. Du kan inte ens länka till en relevant artikel inom området!

3. Du jämför en OLED skärm som visar en bild med ljuspunkter mot ett papper som visar en bild av att reflekterar ljus. Mycket relevant exempel. Det förtjänade inte ett svar så sluta tjata!

Min åsikt/kunskap inom området är inte relevant i denna disskussion. Min åsikt gäller ENDAST din självutnämda kunskap. Så sluta komma med dumma exempel!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Helt otroligt!

1. Får man fråga vilken skola du tog din bachelor som ögonläkare? Eller vänta nu.. Man blir inte utbildad bara man pratar med en optiker. Hur dum får man bli????????

2. Kunskapen är endast utvärderad av dig! Jag anser att jag är civilekonom, för min syster är det. Hon sa en gång att man ska betala skatt. Så nu är jag utbildad och kan uttala mig om allt inom området! Och eftersom jag sagt det så är de så! Du har en förbannad hobby och dina kunskaer är inte värda ett ruttet lingon i min ögon. Du kan inte ens länka till en relevant artikel inom området!

3. Du jämför en OLED skärm som visar en bild med ljuspunkter mot ett papper som visar en bild av att reflekterar ljus. Mycket relevant exempel. Det förtjänade inte ett svar så sluta tjata!

Min åsikt/kunskap inom området är inte relevant i denna disskussion. Min åsikt gäller ENDAST din självutnämda kunskap. Så sluta komma med dumma exempel!

Tyvärr går det inte föra en normal diskution med dig. Du baserar enbart din uppfattning av värdlen på skrivna betyg, utförda utbildningar eller fakta på papper.

Att jag bara har "pratat" med en optiker är ju inte riktigt det jag har gjort som du verkar tro.
Det jag har gjort är att fördjupa mig i ämnet genom att läsa en hel del utbildningsmaterial, böcker etc som används på högskolan för optiker och ögonläkare.
Att fördjupa mig med ögonläkare om hur mina ögon fungerar, och framförallt hur min lins fungerar med muskler etc p.g.a. mitt synfel är inte att "prata" om någon en enstaka gång.
Att på egen fri vilja fördjupa mig i ämnet mer genom frekventa och långa samtal med min syster som är legitimerad optiker som just har den kunskapen du kräver är i din värld att "prata".

Min kunskap inom foto och linser är något jag är upplärd bl.a av min andra syster som är medialärare på gymasiet. Den kunskapen har jag inte lärt mig genom att "prata" som du tror. Det är kunskap som jag under många år, sedan 16 års ålder ungefär fram till mina 38 år nu, har lärt mig och fortfarande lär mig.
Dels genom fotoproffs och dels genom egna studier.
Jag är en lite mer avancerad hobbyfotograf. Men nej, jag har inte några papper och betyg på detta.

Det är uppenbart att du ser ner på kunskap som inte finns dokumenterad. Att det är totalt orelevant med kunskap som inte är lärd genom en skola, helst då en högskola.

Jag är en inbiten tekniker och även djupt intresserad av datorer sedan 14 års ålder.
Jag är utbildad (dokumenterad) El-Tele Telereparatör inom gymnasiet och även utbildad inom datakommunikation via KOMVUX-nivå.
Jag älskar att lösa problem och därav att jag har fastnat på mitt jobb sedan -99.
I min värld kan man använda sin egen uteslutningsförmåga för att inse att vissa saker är bluff.
Att sätta upp EL-kabeln på stöddämpande fötter till en förstärkare påverkar inte ljudet på något sätt, det är något som jag via min kunskap vet.
Ja, i teorin så kan man säkert få fram detta. Men i praktiken kan det inte påverkas.

Samma som detta med det vi pratar om. Jag har i alla fall så hög kunskap inom ämnet hur ögat fungerar med hjärnans skapta bild och även den tekniska biten hur en o-led-skärm fungerar att jag vet att detta inte kan påverka skärpan på bilden. Inte ens den upplevda skärpan i din hjärna.

Det enda jag kan tänka mig som fördel är om färgåtergivningen påverkas p.g.a. betraktningsvinkeln. Då finns det så klart en fördel om man sitter väldigt nära skärmen att ha den böjd. Men en 55" TV sitter du förmodligen på ett sådant stort avstånd att det inte finns någon praktiskt fördel.

Nä, jag kan nog hålla med om att detta är en meningslös diskussion nu. I första hand på grund av din totala ovilja att just diskutera med människor med en viss kunskap som du bakom skärmen inte kan bevisa jag har.
Om du istället hade börjat diskutera vad din teori bygger på varför jag har fel när jag påstår det är bluff så kanske vi kunde haft en givande diskussion.
Det är först nu du kommer med infallsvinklar, så kanske vi kan föra en vettig diskussion nu:

Ja, du har helt rätt i att på ett papper är det reflekterad ljus mot en statisk tryckt bild. Och därför kommer ju inte skärpan inte på något sätt ändras som du själv förstår. Men den upplevda skärpan då? Det är ju den du menar på kan vara en avgörande faktor i just OLED-panelens situation.

Och tänk på att för ögat är det, ursäkta ordvalet nu, skitsamma om det är reflekterad ljus från ett papper eller ljus från en oled-pixel. Ljuset som kommer in i linsen i ditt öga fungerar exakt det samma.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.

Knashatt, jag kan vara din källa, så kan vi cirkelreferera varandra in absurdum (i papers) såsom det icke-eklektiska forskarsamhället fungerar (som Benny_K verkar blunda för)..

Jag har två 'fina akademiska titlar' och kalibrerar bildåtergivning med elektronkanoner dagligen... duger det Benny_K?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Skaka fram vanliga platta oled-apparater till vettigt pris istället.

Ja OLED, och 4k, och 120 Hz, och som skiter chokladglass.

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Suck. Jag VET att skärpan inte blir bättre av en böjd oled eller en bõjd lcd.
Det är FAKTA p.g.a. min kunskap som bygger på egen utbilding inom ämnet, andra utbildning inom ämnet och mitt eget yrke.

Så om du går till en bilmekaniker och frågar om din bils problem så kommer du inte acceptera mekanikerns svar fören han kommer med massa papper som bevisar det han säger?

Varför kan du inta ta mitt ord p.g.a min kunskap jag har inom ämnet?
Jag har även förklarat varför inte skärpan blir bättre genom att förklara, men inte ens det kan du inte acceptera.
Om jag länkar till någon teknisk förklaring från LG, hur vet du att det är rätt det dom skriver? Hur kan du lita på deras version?

Skickades från m.sweclockers.com

Du tog ingen notis om mitt förra inlägg? Tycker att jag bevisar att det visst gör skillnad. Ett argument mot är att människans skärpedjup inte är så kort så att det inte spelar någon roll men som sagt, man kan ju se saker mer eller mindre skarpt. Därför kan jag inte se hur det kan vara ett falskt påstående att en böjd skärm kan upplevas som skarpare, men motbevisa mig gärna!

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Du tog ingen notis om mitt förra inlägg? Tycker att jag bevisar att det visst gör skillnad. Ett argument mot är att människans skärpedjup inte är så kort så att det inte spelar någon roll men som sagt, man kan ju se saker mer eller mindre skarpt. Därför kan jag inte se hur det kan vara ett falskt påstående att en böjd skärm kan upplevas som skarpare, men motbevisa mig gärna!

1. Anser du att skärpan blir bättre på en utskrift på ett A3-papper om du böjer pappret?

2. Ögat har inte ett fast "skärpe-läge".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

1. Anser du att skärpan blir bättre på en utskrift på ett A3-papper om du böjer pappret?

2. Ögat har inte ett fast "skärpe-läge".

Det är omöjligt att testa med ett papper då man måste ha en väldigt exakt vinkel plus att pappret är för litet för att man ska kunna se särskilt bra men om man räknare på det så absolut.

Vad gäller "skärpe-läge" får du utveckla.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Det är omöjligt att testa med ett papper då man måste ha en väldigt exakt vinkel plus att pappret är för litet för att man ska kunna se särskilt bra men om man räknare på det så absolut.

På vilket sätt har papprets storlek med saken att göra? Utveckla gärna.
Och varför måste man ha en väldigt exakt vinkel? På vilket sätt påverkar det vi pratar om? Utveckla gäran.
Och vad menar du med att räkna på det? Att räkna ut om ögat behöver ändra fokus?

Skrivet av Maskarone:

Vad gäller "skärpe-läge" får du utveckla.

Ögat fokuserar hela tiden så du ser skarpt. Det gör det riktigt snabbt.
Det är först när man tittar extremt nära och sedan tittar långt borta som man kan uppleva att det tar en liten stund för ögat att få fokus.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

ska man köpa 3st och köra Nvidia Surround kanske :P?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

På vilket sätt har papprets storlek med saken att göra? Utveckla gärna.
Och varför måste man ha en väldigt exakt vinkel? På vilket sätt påverkar det vi pratar om? Utveckla gäran.
Och vad menar du med att räkna på det? Att räkna ut om ögat behöver ändra fokus?

Ögat fokuserar hela tiden så du ser skarpt. Det gör det riktigt snabbt.
Det är först när man tittar extremt nära och sedan tittar långt borta som man kan uppleva att det tar en liten stund för ögat att få fokus.

Jag förstår nu att vi missuppfattar varandra lite. Det jag menar är att om man isolera en bild som ögat uppfattar när man fokuserar precis i mitten av skärmen så är periferin skarpare om skärmen är böjd. Om man tittar runt på TV:n vilket man iofs gör så spelar det ingen roll alls. Men jag vill understryka igen att jag tycker att det är en onödig finess och att vinsterna är väldigt små och närmast bara mätbara och inte har någon reell effekt.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Jag förstår nu att vi missuppfattar varandra lite. Det jag menar är att om man isolera en bild som ögat uppfattar när man fokuserar precis i mitten av skärmen så är periferin skarpare om skärmen är böjd. Om man tittar runt på TV:n vilket man iofs gör så spelar det ingen roll alls. Men jag vill understryka igen att jag tycker att det är en onödig finess och att vinsterna är väldigt små och närmast bara mätbara och inte har någon reell effekt.

Okey, då hänger jag med vad du menar.

Ja, det är ju helt rätt i det du säger.

Men det är i praktiken totalt orelevant i.o.m. att det du fokuserar på är på det avståndet man sitter från en 50" TV är mindre än en 50:öring i storlek.
Så allt utanför denna lilla punkt är i periferiseendet. Om jag inte misstar mig är vårat synfält ca 6 grader, allt utanför ligger som ett suddigt område.

Sedan får vi inte glömma att skärpedjupet i ögat är ändå så stort att även där är helt orelvant.

Men nu förstår jag ditt tankemönster.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Ja OLED, och 4k, och 120 Hz, och som skiter chokladglass.

Hmm... ingen dum idé, noteras! Måste gå att välja smak också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maskarone:

Jag förstår nu att vi missuppfattar varandra lite. Det jag menar är att om man isolera en bild som ögat uppfattar när man fokuserar precis i mitten av skärmen så är periferin skarpare om skärmen är böjd. Om man tittar runt på TV:n vilket man iofs gör så spelar det ingen roll alls. Men jag vill understryka igen att jag tycker att det är en onödig finess och att vinsterna är väldigt små och närmast bara mätbara och inte har någon reell effekt.

Fast perefiriseendet är extremt suddigt ändå så det spelar noll och ingen roll. Jag har redan länkat en artikel som beskriver det rätt bra men för att du ska slippa gräva kan jag dra upp den igen:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/cameras-vs-human-e...
Mest relevant är den här bilden:

Den ger en illustration om ungefär hur det ser ut när vi fokuserar på en viss punkt. Som du ser försvinner skärpan väldigt fort och långt ute i periferin har vi inte ens färgseendet kvar. Jag minns att vi fick göra ett experiment om det i biologin i gymnasiet så det är enkelt att visa hemma. Vi bygger upp en skarp bild genom att snabbt svepa med blicken över en bild. Vi ser aldrig hela bilden skarpt utan det pusslas ihop i efterhand av hjärnan. Läs igenom artikeln jag länkade till, den är väldigt intressant.

Hade våra ögon fungerat som en kamera hade det funnits en poäng med att kröka planet för att matcha skärpan men våra ögon fungerar inte riktigt så. Poängen med en böjd skärm är väl snarare att den ger ett intryck av att vara större en den faktiskt är så att man får lite mer inlevelse. Dukarna på IMAX-biografer är väl böjda av den anledningen om jag inte minns helt fel. Om denna TV är stor nog för att ge denna effekt låter jag vara osagt. Det är ju möjligt att det bara är en häftig grej som de lanserar för att det är relativt enkelt att böja en OLED-skärm. Om inte annat ger det en väldigt häftig och unik design och bara det räcker ju för att sälja till vissa.

Så för att sammanfatta. Det finns poänger med att ha en böjd skärm men skärpa är inte en av dem för det är inte förenligt med hur varken OLED-skärmar eller våra ögon fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast perefiriseendet är extremt suddigt ändå så det spelar noll och ingen roll. Jag har redan länkat en artikel som beskriver det rätt bra men för att du ska slippa gräva kan jag dra upp den igen:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/cameras-vs-human-e...
Mest relevant är den här bilden:
http://cdn.cambridgeincolour.com/images/tutorials/camera-eye_...

Den ger en illustration om ungefär hur det ser ut när vi fokuserar på en viss punkt. Som du ser försvinner skärpan väldigt fort och långt ute i periferin har vi inte ens färgseendet kvar. Jag minns att vi fick göra ett experiment om det i biologin i gymnasiet så det är enkelt att visa hemma. Vi bygger upp en skarp bild genom att snabbt svepa med blicken över en bild. Vi ser aldrig hela bilden skarpt utan det pusslas ihop i efterhand av hjärnan. Läs igenom artikeln jag länkade till, den är väldigt intressant.

Hade våra ögon fungerat som en kamera hade det funnits en poäng med att kröka planet för att matcha skärpan men våra ögon fungerar inte riktigt så. Poängen med en böjd skärm är väl snarare att den ger ett intryck av att vara större en den faktiskt är så att man får lite mer inlevelse. Dukarna på IMAX-biografer är väl böjda av den anledningen om jag inte minns helt fel. Om denna TV är stor nog för att ge denna effekt låter jag vara osagt. Det är ju möjligt att det bara är en häftig grej som de lanserar för att det är relativt enkelt att böja en OLED-skärm. Om inte annat ger det en väldigt häftig och unik design och bara det räcker ju för att sälja till vissa.

Så för att sammanfatta. Det finns poänger med att ha en böjd skärm men skärpa är inte en av dem för det är inte förenligt med hur varken OLED-skärmar eller våra ögon fungerar.

Nu väntar vi när Benny_k ska säga att du måste ha underlag på det du skriver...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knashatt:

Nu väntar vi när Benny_k ska säga att du måste ha underlag på det du skriver...

Det dåliga periferiseendet är ju faktiskt trivialt att testa själv hemma för den nyfikne så man behöver inte ens referera till litteraturen. Jag tror minsann det är dags för lite vardagsexperiment!

Till att börja med kan vi titta på färgseendet. Det är bara att ta en näve färgpennor eller andra färglada saker som i övrigt är identiska i handen bakom ryggen. Välj ut en på måfå och fixera blicken på en punkt. Det underlättar om det faktiskt är en punkt för det är svårt att hålla fokus länge på till exempel en helt vit vägg. Lyft upp den slumpmässigt utvalda färgpennan bakom ryggen och för långsamt fram den tills du precis ser den i ögonvrån. Man får aldrig vika av med blicken från den bestämda punkten. Gissa nu vilken färg det är. Sen kan man fortsätta att långsamt dra den framåt tills man ser färgen. Det är rätt intressant. Det är för övrigt lite lättare om man har en kompis till hjälp.

Bristen på skärpa utanför mitten av fokusområdet går också att testa. Bara att ta en tidning eller en bok med mycket text och fokusera på en bokstav mitt i texten. Försök sedan läsa vad som står runt omkring utan att flytta blicken från bokstaven du fokuserar på. Det är svårt, eller hur?

Lite andra mind fucks som är roliga att tänka på är ju den blinda fläcken. Finns massa test för att "se" den på internet om man letar lite. En personlig favorit är att man alltid ser sin egen näsa men att hjärnan filtrerar bort den. Man tänker ju inte på att det sitter en näsa mitt i synfältet hela tiden eller hur? Men testa att blunda med ett öga och peta på nästippen så ser du din näsa. Gör samma försök med båda ögonen öppna.

Ögonen och hjärnan är helt fantastiska när man lär sig lite mer om dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det dåliga periferiseendet är ju faktiskt trivialt att testa själv hemma för den nyfikne så man behöver inte ens referera till litteraturen. Jag tror minsann det är dags för lite vardagsexperiment!

Till att börja med kan vi titta på färgseendet. Det är bara att ta en näve färgpennor eller andra färglada saker som i övrigt är identiska i handen bakom ryggen. Välj ut en på måfå och fixera blicken på en punkt. Det underlättar om det faktiskt är en punkt för det är svårt att hålla fokus länge på till exempel en helt vit vägg. Lyft upp den slumpmässigt utvalda färgpennan bakom ryggen och för långsamt fram den tills du precis ser den i ögonvrån. Man får aldrig vika av med blicken från den bestämda punkten. Gissa nu vilken färg det är. Sen kan man fortsätta att långsamt dra den framåt tills man ser färgen. Det är rätt intressant. Det är för övrigt lite lättare om man har en kompis till hjälp.

Bristen på skärpa utanför mitten av fokusområdet går också att testa. Bara att ta en tidning eller en bok med mycket text och fokusera på en bokstav mitt i texten. Försök sedan läsa vad som står runt omkring utan att flytta blicken från bokstaven du fokuserar på. Det är svårt, eller hur?

Lite andra mind fucks som är roliga att tänka på är ju den blinda fläcken. Finns massa test för att "se" den på internet om man letar lite. En personlig favorit är att man alltid ser sin egen näsa men att hjärnan filtrerar bort den. Man tänker ju inte på att det sitter en näsa mitt i synfältet hela tiden eller hur? Men testa att blunda med ett öga och peta på nästippen så ser du din näsa. Gör samma försök med båda ögonen öppna.

Ögonen och hjärnan är helt fantastiska när man lär sig lite mer om dem.

Jag måste erkänna att jag endast tänkte på det rent fysiska och optiska och betraktade våra ögon som kameror och förbisåg det biologiska vilket med största sannolikhet är viktigare. Dock så borde man kunna försvara deras påstående om bättre skärpa genom att det borde bli lite lite skarpare i allt de suddiga men klart, någon gång går ju gränsen då det blir försumbart.

Uppskattar dock att du lägger ner tid på att förklara djupare, är alltid trevligt att lära sig mer.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det dåliga periferiseendet är ju faktiskt trivialt att testa själv hemma för den nyfikne så man behöver inte ens referera till litteraturen. Jag tror minsann det är dags för lite vardagsexperiment!

Till att börja med kan vi titta på färgseendet. Det är bara att ta en näve färgpennor eller andra färglada saker som i övrigt är identiska i handen bakom ryggen. Välj ut en på måfå och fixera blicken på en punkt. Det underlättar om det faktiskt är en punkt för det är svårt att hålla fokus länge på till exempel en helt vit vägg. Lyft upp den slumpmässigt utvalda färgpennan bakom ryggen och för långsamt fram den tills du precis ser den i ögonvrån. Man får aldrig vika av med blicken från den bestämda punkten. Gissa nu vilken färg det är. Sen kan man fortsätta att långsamt dra den framåt tills man ser färgen. Det är rätt intressant. Det är för övrigt lite lättare om man har en kompis till hjälp.

Bristen på skärpa utanför mitten av fokusområdet går också att testa. Bara att ta en tidning eller en bok med mycket text och fokusera på en bokstav mitt i texten. Försök sedan läsa vad som står runt omkring utan att flytta blicken från bokstaven du fokuserar på. Det är svårt, eller hur?

Lite andra mind fucks som är roliga att tänka på är ju den blinda fläcken. Finns massa test för att "se" den på internet om man letar lite. En personlig favorit är att man alltid ser sin egen näsa men att hjärnan filtrerar bort den. Man tänker ju inte på att det sitter en näsa mitt i synfältet hela tiden eller hur? Men testa att blunda med ett öga och peta på nästippen så ser du din näsa. Gör samma försök med båda ögonen öppna.

Ögonen och hjärnan är helt fantastiska när man lär sig lite mer om dem.

Och vad har du för underlag?

Ursäkta, kunde inte låta bli. Der är just detta, vardagsforskning som är så bra.
Att mer enkla test själv se hur vekligheten ser ut.

Jag försökte med utskriften på A3-pappret, men det fanns ju inte unerlag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Terminologi

Vad är "högtalare med film-membran"? Fungerar inte de till tv-tittande?

Permalänk
Medlem

Äntligen steg i rätt riktning...

Denna typ av böjda OLED skärm, i [16:5] och upplösning på 2*(2560*1600) dvs 5120*1600. Med en diagonal längd på 100-110cm. Det vore något det. Sitta och redigera film mm, samt att spela BF3 och bilspel på.
Upplösning: 8 192 000 pxl. Nästan 4ggr högre upplösning än Full HD (1920*1080 = 2 073 600 pxl). Skulle ju få köra med en GTX Titan eller 680 SLI för att driva ett sånt åbäke på låga inställningar. Men det hindrar mig inte för att drömma om framtidens tekniska underverk.

Drömreklamen: "Curved, seamless, ultra wide, 8 megapixel, 120Hz 3D, 0,5ms, 100% AdobeRGB colour graded, OLED-display. Buy it today."...
...Finstilt: "Only $ 99 999 (tax not included)" Åh nej, dröm blev just realistisk mardröm.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.