Permalänk

Hjälp mig att välja saker!

Hej!

Ni känner säkert igen mig.

detta år så har jag tagit steget att börja programmera och tycker att det har blivit sjukt kul att testa på nya språk, Jag har lärt mig grunderna från HTML/CSS, Python. Och nu i skolan har vi börjat prata om Jobb. Det arbete som verkar mest intressant så är det spelutvecklare. Och nu känner jag "Fan, varför inte satsa på något stort och bra i början?" så att jag kan bli det jag vill bli när jag blir äldre.

Jag har börjat lite med c++ men kom på att om jag ska lära mig ett språk nu, så kanske det passar bättre med ett samma språk på gymnasiet?

Jag har också en del frågor, som inte bara handlar om programmering, men mestadels programmering.

1. Vilket gymnasium ska jag söka till?

2. ska jag söka till teknik eller natur? Kan säga att det positiva med natur är att jag utvecklar min kunskaper ytterligare när jag söker till högskola/Universitet

3. Vilket språk ska jag lära mig? Jag gjorde en tråd om detta för några dagar sedan men skulle vilja ta upp det igen. Det jag vill lära mig är att göra enkla 2d spel, sedan gå djupare in på 3d spel, men själva spelet ska vara "enkelt" gjort, Som t ex Minecraft

4. finns det några fördelar med det språket ni rekommenderar?

5.Använde ni bärbara datorer på högstadiet? för att anteckna och dylikt?

6. OBS( inte programmering relaterat) Har ni tips på hur man göra bra reviews av produkter på YouTube?

Det var nog allt för denna gång.

Tack för hjälpen i förhand!

//Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

http://www.gameprogramminggems.com/ har hörst de ska vara bra.

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Skrivet av klr:

Hade tänkt mig att lära mig språket först från thenewboston.org Men tack för tipset

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

2: Ta det som verkar roligast; båda gör dig behörig till de flesta högskoleutbildningarna. Själv gick jag natur och kan inte säga annat än att jag är helnöjd.
3,4: Du har python som grund och vill testa på något nytt - Om du inte lärt dig så mycket objektorientering i python rekommenderar jag att testa på java; annars är c++ intressant att kunna.

5. Nej! Inget slår papper och penna när det kommer till anteckningar är min åsikt.

Permalänk
Medlem

Eftersom spelprogrammerare kräver mycket matematik och fysik så, båda utbildningarna du nämner ger dig den grunden. Valet av gymnasium är inte avgörande, men ett teknik- eller naturprogram ger dig de förkunskaper du behöver för att söka vidare sen. Civilingenjör i datateknik på KTH har följande förkunskapskrav: Matematik E, Fysik B och Kemi A (Inom det nya ramverket lär det bli Matematik 4c, Fysik 2 och Kemi 1).

Angående valet av språk...

  • Java är bra att lära sig eftersom det tvingar dig in i det objektorienterade tänket och det används på högskolan.

  • C# är likt Java, tvingar dig också att tänka objektorienterat och Unity använder C#.

  • C++ är bra eftersom det är det du troligtvis kommer hålla på med i fortsättningen.

Det viktigaste är att du lär dig programmera, språk kommer och går. Lär dig några grundläggande algoritmer såsom "bubble sort" och "binary search", sätt dig i Python eller valfritt språk och lär dig objektorientering. Lär dig att skriva tydligare kod, Google's guider är en guldgruva:
Google C++ Style Guide, Google Python Style Guide.

Det är väldigt sällan en nyexaminerad utvecklare sätter sig och kodar en spelmotor det första hen gör, folk som kommer dit får börja med att koda diverse verktyg som används internet inom företaget och jobbar upp sig. Men det finns såklart inget negativt med att göra egna spel innan dess.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk

Ska göra detta, Tack för hjälpen :kr

Skrivet av Suedede:

Eftersom spelprogrammerare kräver mycket matematik och fysik så, båda utbildningarna du nämner ger dig den grunden. Valet av gymnasium är inte avgörande, men ett teknik- eller naturprogram ger dig de förkunskaper du behöver för att söka vidare sen. Civilingenjör i datateknik på KTH har följande förkunskapskrav: Matematik E, Fysik B och Kemi A (Inom det nya ramverket lär det bli Matematik 4c, Fysik 2 och Kemi 1).

Angående valet av språk...

  • Java är bra att lära sig eftersom det tvingar dig in i det objektorienterade tänket och det används på högskolan.

  • C# är likt Java, tvingar dig också att tänka objektorienterat och Unity använder C#.

  • C++ är bra eftersom det är det du troligtvis kommer hålla på med i fortsättningen.

Det viktigaste är att du lär dig programmera, språk kommer och går. Lär dig några grundläggande algoritmer såsom "bubble sort" och "binary search", sätt dig i Python eller valfritt språk och lär dig objektorientering. Lär dig att skriva tydligare kod, Google's guider är en guldgruva:
Google C++ Style Guide, Google Python Style Guide.

Det är väldigt sällan en nyexaminerad utvecklare sätter sig och kodar en spelmotor det första hen gör, folk som kommer dit får börja med att koda diverse verktyg som används internet inom företaget och jobbar upp sig. Men det finns såklart inget negativt med att göra egna spel innan dess.

men jag fattade inte du vill att jag ska fortsätta med Python? Sedan c++?

Skrivet av El_Raspberry:

Jaha, en tråd om gymnasieval, igen.

Yep;)

Skrivet av Lonsas:

2: Ta det som verkar roligast; båda gör dig behörig till de flesta högskoleutbildningarna. Själv gick jag natur och kan inte säga annat än att jag är helnöjd.
3,4: Du har python som grund och vill testa på något nytt - Om du inte lärt dig så mycket objektorientering i python rekommenderar jag att testa på java; annars är c++ intressant att kunna.

5. Nej! Inget slår papper och penna när det kommer till anteckningar är min åsikt.

Tack för dina åsikter

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

men jag fattade inte du vill att jag ska fortsätta med Python? Sedan c++?

Jag skrev att du kunde sätta dig i vilket språk du ville och lära dig några av de grejerna jag listade, att valet av språk för stunden inte är så viktigt utan att du verkligen lär dig olika koncept i programmeringen.

Permalänk
Skrivet av Suedede:

Jag skrev att du kunde sätta dig i vilket språk du ville och lära dig några av de grejerna jag listade, att valet av språk för stunden inte är så viktigt utan att du verkligen lär dig olika koncept i programmeringen.

Jaha, Men då spelar det ingen större roll, Java var bra för att lära sig positionerna saker?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Påpekar att jag börjar att lära mig C++ så den frågan är klar

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Letar du gymnasium spelar det nog ingen roll igentligen vilket språk du lär dig nu. Tänk på för att utveckla ditt sätt att tänka som prågrammerare är det jättebra att kunna många språk. Att lära sig ett nytt språk/större ramverk per år är ett bra sätt att lära sig mycket på. Varje nytt språk kommer utveckla ditt tänkande och även göra dig bättre på språk du lärt dig tidigare.

Saker du även bör tänka på när du lär dig programmering är att testa din kod (googla "unit testing"). Absolut inte det första du bör tänka på men ha det gärna lite i bakhuvudet och börja gärna med det så snart du lärt känna språket du arbetar med.

Visa signatur
Permalänk

1. Beror helt på var du bor någonstanns och vilka skolor som finns i området.

2. Jag går för tillfället andra året på teknikprogrammet, ett program som jag verkligen skulle vilja rekommendera. Skillnaden mellan teknik och natur är att natur läser mer biologi och kemi. Men de har inte alls samma möjligheter att läsa programmering/webbutveckling under deras skoltid. Det var därför som jag valde teknikprogrammet med inriktning mot informations och medieteknik. Detta betyder att jag kommer läsa två programmeringskurser och två webbutvecklingskurser samt gränssnittsdesign. Men jag kommer trots detta ha samma behörighet mot de tekniska programmen på högskolan (ska läsa matte 4 och 5 samt fysik 2) som de som går natur.

3. Det vi läser i skolan för tillfället är Java och C# eftersom vi jobbar mycket mot mobila enheter. Jag skulle personligen rekommendera ett programmeringsspråk med objektorientering så som Java. Men annars så spelar det inte så stor roll vilket programmeringsspråk man använder, det är snarare problemlösningstänket som är det viktiga samt skaffa en förståelse för hur datorer "tänker".

4. För det första så är Java en del av C-familjen, ett antal språk som liknar varandra väldigt mycket framförallt i syntaxen. För det andra så har det objektorientering och för det tredje så funkar det på nästan alla operativsystem (förutom IOS som kör C#).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor9503:

4. För det första så är Java en del av C-familjen, ett antal språk som liknar varandra väldigt mycket framförallt i syntaxen. För det andra så har det objektorientering och för det tredje så funkar det på nästan alla operativsystem (förutom IOS som kör C#).

C och Java har nästan ingenting gemensamt förutom just syntax, t.ex. måsvingar för scope/"funktioner". Man känner även igen några inbyggda typer, men sen är det snart slut på likheterna. Dessutom är "nativespråket" på iOS Objective-C, även om man kan koda i C# i och med MonoTouch (det kör dock inte i en .NET-VM väl på enheten, som C# vanligtvis gör).

Jag är spelutvecklare (som kodar just C++, Java, C# och python på jobbet) och skulle absolut köra på Java eller C#. I och med senaste (och följande) version av C++ så blir det visserligen lite "enklare" då man inte måste hantera allt minne själv, men i min personliga åsikt så är det fortfarande lite för "svårt" för att man ska vilja sitta med det som jobb.

Ja, C och C++ är viktigt inom spelindustrin eftersom det ofta krävs för att vara cutting-edge, men ska du inte jobba på nästa spelmotor, så kan man oftast använda andra språk. För att inte tala om indieutvecklare, som förmodligen i väldigt få fall använder C++, och den delen av spelvärlden är minst lika intressant.

Visa signatur

g++