Acer: "Microsoft kan fortfarande komma ikapp Apple och Google"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av alpha:

Upplösningen handlar väl ändå om hårdvaran, dvs att Atom-grafikkretsen inte klarat så höga upplösningar? Och det är väl precis detta som Intel adresserar i nya versionen av Atom? Surface Pro som kör Core i5 har ju upplösningen 1920x1080 exempelvis.

Det SoC som sitter i de Atom baserade plattorna, Z2760, klarar upplösningar upp till 1920x1080. Så det finns ingen hård teknisk anledning till att vi bara har 1366x768 Atom-plattor.

Har två 10" plattor, en med 1280x800 och en iPad4 (2048x1536). Kan till viss del hålla med om att upplösningen på iPad:en är lite overkill, men 1280x800 är för lågt. 1920x1200 på 10" är nog ganska lagom, tillräckligt högt för att man inte direkt ska se pixels (men de går definitiv att se vid denna upplösning), något som gör läsupplevelsen mycket trevligare. Men ändå inte tokhögt så att pris och framförallt strömförbrukning drar iväg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Woods:

Dem personer jag träffat som kör med windowsbaserat OS på telefonen verkar väldigt nöjda

Inte jag. Min HTC suger gigantiska elefantballar just pga Windows Phone. Otroligt, ofattbart, dåligt OS.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har Android gått om Apple på surfplattor? Jag trodde Apple fortfarande hade ett försprång där. Att de blivit omkörda på mobiler är ju gamla nyheter då Samsung ensamma har sålt fler smartphones än Apple det senaste året. Men att de blivit tappat så mycket på surfplattorna visste jag inte.

Kindle har ju en del av kakan också, men i det stora hela tar Android plattor fart rejält.
Nexus 7 och 10 (speciellt 7) blev rätt stora och Samsung har ju alla möjliga plattor. Det är ju tydligt att Google satsat och satsar på plattor med 4.0+ (Google play fick ett helt nytt UI för plattor idag t.ex.).

Jag tror det var runt februari som det slog om.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nej, iPhone, iPad o iWhatever e för starka varumärken medans Windows ses mest som en arbets (inge kul) o spelOS (töntigt?).

Android upplevs ha friheten medans iWhatever upplevs ha enkelhet, grym design samt bra program. Ser inte var det finns plats för Windows.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

En sak är säker, Windows i mobilen är fan så mycket bättre än Android. Enligt mig Aldrig varit så nöjd med en mobil som med Nokia Lumia.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Nej, iPhone, iPad o iWhatever e för starka varumärken medans Windows ses mest som en arbets (inge kul) o spelOS (töntigt?).

Android upplevs ha friheten medans iWhatever upplevs ha enkelhet, grym design samt bra program. Ser inte var det finns plats för Windows.

Om folk bara hade vågat testa och köpa tror jag populariteten kan öka dramatiskt. Det är ett OS som är enkelt att använda, snabbt och designmässigt tillfredsställande. Problemet är att många bryr sig inte ens om det här alternativet. Det är antingen iPhone eller Samsung som gäller.

Det finns alltså definitivt plats för Windows eftersom det är så pass bra som det är även i jämförelse mot de andra större operativen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag kommer byta till wp så fort någon tillverkare erbjuder en lur med större skärm än 5" och har LTE.

BIG is the new "small" så att säga. Android kommer skörda större o större framgångar och apple kommer tappa mer o mer så länge de håller fast vid sitt fjuttiga mindre än 4" på sina lurar samt att de blir tråkigare med tiden då de inte erbjuder nått inovativt som de gjorde för några år sedan...

Kanske inte så mycket inovation i android heller just nu, men utbudet av så många utseende på lurarna och öppenheten så man kan ge sin lur den look man själv föredrar gör android till vinnare på nästan alla punkter... (my 2 cents)

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Jag kommer byta till wp så fort någon tillverkare erbjuder en lur med större skärm än 5" och har LTE.

BIG is the new "small" så att säga. Android kommer skörda större o större framgångar och apple kommer tappa mer o mer så länge de håller fast vid sitt fjuttiga mindre än 4" på sina lurar samt att de blir tråkigare med tiden då de inte erbjuder nått inovativt som de gjorde för några år sedan...

Kanske inte så mycket inovation i android heller just nu, men utbudet av så många utseende på lurarna och öppenheten så man kan ge sin lur den look man själv föredrar gör android till vinnare på nästan alla punkter... (my 2 cents)

/Homer_S

Intressant. Det där med optimal storlek på mobilskärmen tror jag är ett ganska svårt ämne att diskutera och analysera. Trenden går fram och tillbaka. Jag minns för 10-11 år sedan hur den häftigaste mobilen från Nokia var det grymmaste, just för att den var så liten. Nu tror jag att vi peakar storlekarna och jag personligen ser 5 tum som för stort.

Annars tror jag Apple kommer att tappa när hypen väl avtar vilket den sakta (för sakta tycker jag) börjar att göra.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Intressant. Det där med optimal storlek på mobilskärmen tror jag är ett ganska svårt ämne att diskutera och analysera. Trenden går fram och tillbaka. Jag minns för 10-11 år sedan hur den häftigaste mobilen från Nokia var det grymmaste, just för att den var så liten. Nu tror jag att vi peakar storlekarna och jag personligen ser 5 tum som för stort.

Annars tror jag Apple kommer att tappa när hypen väl avtar vilket den sakta (för sakta tycker jag) börjar att göra.

Synd bara att microsofts support för att updatera sina mobila OS suger dolme. Till och med de som blivit lovade att det skulle gå att uppgradera från 7.5 fick svaret att "Nej, för det vill vi inte av microsoft. Samma kommer med största sannolikhet hända med WM8 när nian släpps.

Själv har jag sålt alla mina mobiltelefoner och här mycket nöjd med min väggfasta DORO skypetelefon. Helt onödigt att bära med sig en sändare som ger ut min position hela tiden. Har såklart inget att dölja, men jag värderar den personliga integriteten högt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.