Permalänk
Inaktiv

Testmontera rigg utan chassi

Har äntligen fått ihop alla komponenter för att bygga in en HTPC i min tvbänk(projektlogg kommer), och vill testmontera denna rigg för att se att allt fortfarande funkar som det ska. Men däremot har jag inget chassi att montera i (tänkte slakta något gammalt chassi jag kommer över) och har hört att man måste jorda nätagget och moderkortet annars kan saker gå åt skogen, stämmer detta?

Finns det något jag kan göra åt saken nu? Har tyvärr inget chassi överhuvudtaget, däremot KANSKE jag kan hitta någon plåt, dock utan ATX-skruvhål för mobo. Jag kan löda, har lödkolv, diverse kablar, multimeter och en del random skruvar.

EDIT: Finns det något vettigt sätt att starta en dator utan startknapp? Genom att kortsluta kablar eller annat.

Permalänk
Medlem

jag har hört att moderkortslådan ska funka? har en kompis som använde den utan problem och överklockade,
han tog ut allt ur sitt chassi och lade det på lådan vartefter klock jakten började.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abbebandy:

jag har hört att moderkortslådan ska funka? har en kompis som använde den utan problem och överklockade,
han tog ut allt ur sitt chassi och lade det på lådan vartefter klock jakten började.

Hehe ja jo, har ju lådan och antistatisk plast kvar, men det svarar ju ändå inte på min fråga OM något kan gå åt pipsvängen om man inte jordar allt.

Permalänk
Medlem

alltså vet inte om moderkortet måste jordas, men om det är sant så gör den ju det via skruvarna som man fäster i chassit.
så mitt tipps isf är att du skruvar fast lösa distanser och sedan drar en tråd mellan distanserna, alternativt placerar den på en plåt som du sedan jordar.
vad du inte ska göra är att lägga moderkortet på antistatpåsen och sedan starta upp det. antistatpåsar är ledande, där för dom "reflekterar bort" statisk elektricitet.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Azum:

alltså vet inte om moderkortet måste jordas, men om det är sant så gör den ju det via skruvarna som man fäster i chassit.
så mitt tipps isf är att du skruvar fast lösa distanser och sedan drar en tråd mellan distanserna, alternativt placerar den på en plåt som du sedan jordar.
vad du inte ska göra är att lägga moderkortet på antistatpåsen och sedan starta upp det. antistatpåsar är ledande, där för dom "reflekterar bort" statisk elektricitet.

Hehe, byggde ihop allt, la det på moderkortslådan, sket i att jorda eller whatnot, tog bort antistat påsen (kom på det efter närmare eftertanke), och startade. Funkar klockrent Fick Bad CMOS checksum första booten men då har moderkortet stått ett bra tag.

Permalänk
Medlem

låter som allt fungerade enligt planen då ;D

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

alltså vet inte om moderkortet måste jordas, men om det är sant så gör den ju det via skruvarna som man fäster i chassit.
så mitt tipps isf är att du skruvar fast lösa distanser och sedan drar en tråd mellan distanserna, alternativt placerar den på en plåt som du sedan jordar.
vad du inte ska göra är att lägga moderkortet på antistatpåsen och sedan starta upp det. antistatpåsar är ledande, där för dom "reflekterar bort" statisk elektricitet.

Dessutom kan skiten smälta och du kan förstöra dina komponenter ganska omgående. Har man ont om chassi så använd lådan den kom i men se till att det finns luft både under och över kortet.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Har äntligen fått ihop alla komponenter för att bygga in en HTPC i min tvbänk(projektlogg kommer), och vill testmontera denna rigg för att se att allt fortfarande funkar som det ska. Men däremot har jag inget chassi att montera i (tänkte slakta något gammalt chassi jag kommer över) och har hört att man måste jorda nätagget och moderkortet annars kan saker gå åt skogen, stämmer detta?

Finns det något jag kan göra åt saken nu? Har tyvärr inget chassi överhuvudtaget, däremot KANSKE jag kan hitta någon plåt, dock utan ATX-skruvhål för mobo. Jag kan löda, har lödkolv, diverse kablar, multimeter och en del random skruvar.

EDIT: Finns det något vettigt sätt att starta en dator utan startknapp? Genom att kortsluta kablar eller annat.

Annars finns det ju benchmark-chassin att köpa. Kostar förvisso en del men är det något man gör mer ofta än sällan kan det vara en trevlig investering.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk

Starta datorn genom att sätta typ en skruvmejsel på de 2 pinsen där startknappen ska sitta.

Permalänk
Medlem

Det är absolut ingen fara.
Hade en av mina första servrar på det viset i nästan 1 år sen låg alla HDDs i vars en antistatpåse på en bit skumgummi i en solfjäder formation runt hela bygget (12St).

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Lanade med en dator utan chassi ett tag, blev lite stökigt men gick bra

Fick f ö moderkort och cpu i en statisk ica-kasse, förstår verkligen inte att sakerna överlevde, men de fungerade bra, datorn kraschade inte en endaste gång under min ägo ( Aopen VX chip med celeron 300A)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kör med en bit limträskiva som chassie. Klart lättmeckat

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415