Permalänk
Medlem

Logitech Z906 NY BAS

Tänkte kolla med er som möjligtvis är lite bättre än mig på just ljud. Men finns det någon möjlighet att köpa en mer stark bas till Logitech Z906 då jag vill ha bättre tryck i baslådan än vad den som ingår ger nu. Jag har haft högtalarna i dryga halvåret och är sugen på att nu köpa en starkare bas.

GE TIPS PÅ VILKEN BASLÅDA JAG SKA HA !

TACK

Permalänk

beroende på kontankter? ja/nej
värt det? nja
dyrt? oftast

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickraw:

Tänkte kolla med er som möjligtvis är lite bättre än mig på just ljud. Men finns det någon möjlighet att köpa en mer stark bas till Logitech Z906 då jag vill ha bättre tryck i baslådan än vad den som ingår ger nu. Jag har haft högtalarna i dryga halvåret och är sugen på att nu köpa en starkare bas.

GE TIPS PÅ VILKEN BASLÅDA JAG SKA HA !

TACK

Är det inte samma som Z5500, att förstärkaren sitter i själva baslådan och att kontrollerenheten kopplas direkt in i den, samma med alla satelliter?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Rekordmedlem

Trycket ska inte komma från en subbas utan topparna ska hantera de frekvenserna, de är fortfarande för små och dessutom så sitter förstärkaren ihopbyggd med baslådan, men ja du kan modda isär det och dela på funktionerna om du vill, men med tanke på att det är ett så pass dåligt utgångsmaterial så är det inte värt det ur prestandasynpunkt men om du vill modda så "kanske" mycket jobb lär det bli och dyrt men tekniskt möjligt (men ekonomiskt och ljudmässigt dumt) om du gillar att pilla med elektronik.
Det bästa är att skaffa ett bättre ljudsystem och det är antagligen även billigare innan allt är klart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pertanbus:

Är det inte samma som Z5500, att förstärkaren sitter i själva baslådan och att kontrollerenheten kopplas direkt in i den, samma med alla satelliter?

Ja det är det. Baslådan är också förstärkare så att byta den är både krångligt och dyrt. Inte ens i närheten av värt besväret för det systemet. Sen är det nog första gången någon klagar på att ett system från Logitech har för lite bas. Börjar fundera på om trådskaparen verkligen kopplat in allt rätt eller och han råkat stänga av basen på fjärrkontrollen eller nåt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om vi ställer om frågan då. Jag vill ha ett system som är BÄTTRE än det jag har, men en kraftfull bas. Jag har googlat och folk pratar om studiohögtalare. Men när jag kollar på dem så är det ju bara 2 högtalare, gör det att ljudet blir sämre än mina 5.1 eller blir ljudet faktiskt bättre? Vill ha ett ljudsystem som låter bra, det låter klart, och basen ska vara någorlunda kraftfull. Det är inget fel i ljudet jag har nu, tycker satteliterna jobbar bra tillsammans med basen då basen inte tar över ljudet. Men jag är ändå sugen på något mer maffigt

Permalänk

musik spelas inte i 5.1 mig veteligen så 2.1 e det du söker!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

musik spelas inte i 5.1 mig veteligen så 2.1 e det du söker!

Precis. Det är bättre att lägga en slant på en reciever två satteliter och sub.

Tex: detta paket låter mycket bra för pengarna, men du måste skaffa en reciever som har utgång för baslåda så det är lite dyrare:
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-s-4-ex-2-1-pa...

Annrs finns detta:
http://www.ljudfokus.se/produkt/d-amp-magic-s-4-ex-finns-i-fl...

Har rekommenderat det till flera vänner, och alla är supernöjda och de låter verkligen mycket bättre än man kan tro, bra bas i dom där små högtalaran även utan baslådan. Och den lilla stärkaren är väldigt bra för det priset

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Precis. Det är bättre att lägga en slant på en reciever två satteliter och sub.

Tex: detta paket låter mycket bra för pengarna, men du måste skaffa en reciever som har utgång för baslåda så det är lite dyrare:
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-s-4-ex-2-1-pa...

Annrs finns detta:
http://www.ljudfokus.se/produkt/d-amp-magic-s-4-ex-finns-i-fl...

Har rekommenderat det till flera vänner, och alla är supernöjda och de låter verkligen mycket bättre än man kan tro, bra bas i dom där små högtalaran även utan baslådan. Och den lilla stärkaren är väldigt bra för det priset

vet inte om TS är en p12 som letar efter dunk bas för att störa sin omgivning eller inte men om han är det så finns det ju andra 5.1 system som har ruskigt med bas te.x
logitech x-530
har dem liggandes hemma i förrådet och jag minns attd e tryckte ut en hel del bas om man ville ha de så! inte några grymma högtalare men bast fanns det!

annars spelar possitionering en liten roll ha inte subben i ett hörn te.x

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

vet inte om TS är en p12 som letar efter dunk bas för att störa sin omgivning eller inte men om han är det så finns det ju andra 5.1 system som har ruskigt med bas te.x
logitech x-530
har dem liggandes hemma i förrådet och jag minns attd e tryckte ut en hel del bas om man ville ha de så! inte några grymma högtalare men bast fanns det!

annars spelar possitionering en liten roll ha inte subben i ett hörn te.x

Kan vå så Tyvärr är det ju många av dessa "plasthögtalare" rätt dåliga enl mig, brukar knappt finnas nått mellanregister, bara massa diskant och sladdrig bas Men vill man dunka house så funkar det ju. har själv ett par till datorn, men det är mest till för nödlägen Annars har jag ju mitt hifisystem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem

Musik hör du med lika många kanaler som du har öron, vanligast är 2 men posta gärna bilder om det inte är så
Vill man spela starkt och med skaplig bas så välj högtalare med minst 8" basar om inte högtalaren är gjord för att utnyttja rumstöd från väggar och golv och se till att de drivs med rimligt mycket efekt, dvs minst 100W
Sedan om man väljer aktiva studiomonitorer eller nån begagnad golvhögtalare är en smaksak, men en golvare med 8" och låda på 50-100l spelar rätt bra och djupt och är ett bra val om man har låg budget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Musik hör du med lika många kanaler som du har öron, vanligast är 2 men posta gärna bilder om det inte är så
....

Sanning med modifikation. Örat kan ju faktiskt uppfatta vilket håll ljudet kommer från beroende på vinkeln som ljudvågen träffar örat. Så visst kan du höra 5 ljudkällor samtidigt men för musik tillför det nog inte så mkt, kanske om man gillar klassisk musik och lyssnar på konserter som är inspelade i 5 kanaler eller mer med olika mikrofoner för varje instrument med sjukt hög ljudkvalitet. Men ni pratar vi logitech datorhögtalare hehe ..

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Ny bas till Z906? Satteliterna är bara skräp :/
Inte värt att lägga pengar på, alls.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Ny bas till Z906? Satteliterna är bara skräp :/
Inte värt att lägga pengar på, alls.

Vill man bara dunka så, inte världens system men det är inte skit. Bryr man sig inte om ljud och vill bara ha bas så är det inte fel. Oavsett vilket system han skulle köpa som är lika bra eller bättre så skulle det bli dyrare.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vill man bara dunka så, inte världens system men det är inte skit. Bryr man sig inte om ljud och vill bara ha bas så är det inte fel. Oavsett vilket system han skulle köpa som är lika bra eller bättre så skulle det bli dyrare.

Ja men nu gällde det satteliterna.. Inte så mycket att ha.. Inte värt att köpa en ny bas till dessa. Hellre då leta på några begagnade högtalare och förstärkare och sedan köpa en sub till detta!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? (Och nu syftar jag på att ersätta hela ditt logitech-system förstås. )

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Det borde väl rent hypotetiskt sett gå att byta ut bara satelliterna?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det borde väl rent hypotetiskt sett gå att byta ut bara satelliterna?

Går att byta till bättre men tyvärr blir det inget bra, det är för klen stärkare i subben och delningsfrekvensen ligger för högt och går förmodligen inte att ändra.

Skickades från m.sweclockers.com