i5 3570K och Bitcoin cpu mining? Värt det?

Permalänk
Medlem

i5 3570K och Bitcoin cpu mining? Värt det?

Tja,

En BTC är ju för tillfället värd 688,46SEK, och värdet går ju upp och ner under veckornas gång.
Det har länge gjort mig sugen att mina. Testade med en Intel Core i3 350M i en laptop, och den klarade 0,005BTC på 24 timmar men snart får jag hem en i5 3570K och andra komponenter.
Hur lång tid skulle det ta att få ihop 30BTC med en i5 3570K om man låter 2 kärnor jobba konstant 24/7?
Om det blir av att jag ska mina så kommer jag naturligtvis plocka ut grafikkortet och köra det integrerade för att slippa onödiga fläkt oväsen på natten.

Är det värt det? Blir det dyrt med elen? Vad kan man förvänta sig att datorn kostar i el?
Skulle man kunna tjäna ihop en elräkning på några dagar minande, eller går elpriset rakt upp i taket?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Mitt ATI kort ger runt 400 MHash/s
Min i5 3570K ger inte ens 1MHash/s
Skulle jag köra på mitt ATI kort skulle jag kanske kunna få några kronor per dag. Känns inte speciellt lockande. Kan ju lika gärna leta pantflaskor på vägen till jobbet.

Permalänk
Medlem

Nej, utförligare svar finns över hela internet.
För 30 BTC pratar vi mellan 3000-6000 dagar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SmOOthy:

Nej, utförligare svar finns över hela internet.
För 30 BTC pratar vi mellan 3000-6000 dagar.

Dessutom kan man väl misstänka att svårigheten hinner öka medan man håller på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maekh:

Mitt ATI kort ger runt 400 MHash/s
Min i5 3570K ger inte ens 1MHash/s
Skulle jag köra på mitt ATI kort skulle jag kanske kunna få några kronor per dag. Känns inte speciellt lockande. Kan ju lika gärna leta pantflaskor på vägen till jobbet.

Ska man tjäna något på mining bör man ha dedikerad hårdvara. Det finns ASICs som gör flera THash/s.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maekh:

Mitt ATI kort ger runt 400 MHash/s
Min i5 3570K ger inte ens 1MHash/s
Skulle jag köra på mitt ATI kort skulle jag kanske kunna få några kronor per dag. Känns inte speciellt lockande. Kan ju lika gärna leta pantflaskor på vägen till jobbet.

Ah well.. Då känns det ju lite värdelöst.

Skrivet av SmOOthy:

Nej, utförligare svar finns över hela internet.
För 30 BTC pratar vi mellan 3000-6000 dagar.

Oj. 1BTC då?

Skrivet av Elgot:

Dessutom kan man väl misstänka att svårigheten hinner öka medan man håller på...

Är det de som datorn räknar ut eller vad den gör medans den minar, som blir svårare?

Skrivet av Gramner:

Ska man tjäna något på mining bör man ha dedikerad hårdvara. Det finns ASICs som gör flera THash/s.

Aha well, då ger jag upp.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bullen181:

Är det de som datorn räknar ut eller vad den gör medans den minar, som blir svårare?

Nja, systemet anpassar sig för att försöka hålla bitcoin-produktionen på en jämn nivå; ju fler som håller på desto längre tid tar varje bitcoin att framställa. Det tar till exempel tre gånger så lång tid nu som i februari (se till exempel här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, systemet anpassar sig för att försöka hålla bitcoin-produktionen på en jämn nivå; ju fler som håller på desto längre tid tar varje bitcoin att framställa. Det tar till exempel tre gånger så lång tid nu som i februari (se till exempel här).

Att det ökat så här, beror det på att priserna stigit skyhögt?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bullen181:

Att det ökat så här, beror det på att priserna stigit skyhögt?

Svårigheten beror bara på den tillgängliga beräkningskapaciteten, men man kan väl misstänka att ett högt pris får fler att börja eller uppgradera.