[C#, XNA] Minigun ljudeffekter.
Hej!
Har en minigun i mitt spel, och när vapnet varvar upp, (en minigun snurrar och skjuter sedan när den börjat snurra snabbt) så ska det låta ett ljud, som jag redan skaffat, och sedan om man släpper så ska den varva ner och ljudet för det ska spelas. Ifall man fortsätter tills den varvat klart så ska den skjuta, och då ska ljudeffekten för det spelas upp.
Pseudokod:
if (spelaren har ammunition, och trycker ner left mouse button)
{
säg till vapnet att varva upp.
if (vapnet har varvat upp och är redo)
{
spela ljudet för skjutning av skott
öka timer
if (timer > 1500)
{
if (vapnet inte laddas om)
{
skjut ett skott.
timer = 0.
spela upp skjut ljudet.
}
}
}
if (vapnet ska varva upp, men vapnet inte har det)
{
varva upp.
spela ljudet för varva upp.
}
}
if (leftmouse button är släppt)
{
if (vapnet fortfarande rör sig)
{
varva ner vapnet.
Spela upp ljudeffekten för nervarvning.
avbryt skjutarljudet ifall det spelas upp.
}
}
Allting fungerar prima förutom ljudet, för jag är inte så instatt i hur det fungerar.
Alltså:
När man ska skjuta så ska vapnet varva upp.
När vapnet varvar upp så kommer vapnet börja snurra sakta, men sanbbare och snabbare.
Under tiden det händer så ska ett ljud spelas upp.
När vapnet varvats upp så ska skott skjutas och ljudet för det ska spelas upp (vi snackar alltså om långa ljudeffekter).
När spelaren har slutat skjuta så ska alla ljud avbrytas och ett nervarvnings ljud ska spelas upp, samt vapnet ska varva ner.
Ifall spelaren under någon gång slutar hålla in left mouse button så ska allting avbrytas och vapnet varvar ner och det ljduet ska spelas upp.
Hur gör jag detta? Soundeffects spelas väl från början till slut? Och de är .wav och ska inte användas som Songs?