Behöver hjälp med att kolla på tv via dator

Permalänk

Behöver hjälp med att kolla på tv via dator

Hej

Jag behöver desperat hjälp nu har länge velat kunna kolla på tv via datorn. Alltså via mitt grafikkort koppla till tvn så jag kan kolla och luta mig tillbaka i soffan. Meningen är inte jag ska sitta vid soffbordet och spela på tv skärmen. Men bara kunna kolla filmer osv spel (speciellt starcraft2) matcher som är ''live streamade''.

Men för o komma till saken har länge velat detta men det verkar så komplicerat. Vad exakt behöver jag? Det enda jag vet hittils är att på grafikkortet ska det vara en utgång som heter hdmi för att jag ska få ljud och bild på tvn via datorn. Men jag vet inte vad det ska stå på tv utgången exakt? Vilket grafikkort måste jag ha? Vill kunna kolla på starcraft matcher (många små saker som händer på skärmen kanske kräver bättre grafikkort?) samt filmer. Behöver jag något speciellt moderkort för att ljudet ska funka? Hjälp mig någon kunnig person snälla. Länka mig vilket grafikkort jag behöver har inte mycket pengar kan inte slänga ut tusentals kronor på grafikkort längre men runt tusenlappen visst bara detta funkar.

Permalänk
Skrivet av harmonica22:

Hej

Jag behöver desperat hjälp nu har länge velat kunna kolla på tv via datorn. Alltså via mitt grafikkort koppla till tvn så jag kan kolla och luta mig tillbaka i soffan. Meningen är inte jag ska sitta vid soffbordet och spela på tv skärmen. Men bara kunna kolla filmer osv spel (speciellt starcraft2) matcher som är ''live streamade''.

Men för o komma till saken har länge velat detta men det verkar så komplicerat. Vad exakt behöver jag? Det enda jag vet hittils är att på grafikkortet ska det vara en utgång som heter hdmi för att jag ska få ljud och bild på tvn via datorn. Men jag vet inte vad det ska stå på tv utgången exakt? Vilket grafikkort måste jag ha? Vill kunna kolla på starcraft matcher (många små saker som händer på skärmen kanske kräver bättre grafikkort?) samt filmer. Behöver jag något speciellt moderkort för att ljudet ska funka? Hjälp mig någon kunnig person snälla. Länka mig vilket grafikkort jag behöver har inte mycket pengar kan inte slänga ut tusentals kronor på grafikkort längre men runt tusenlappen visst bara detta funkar.

Att koppla datorn till TV:n är välldigt enkelt. Om du har en HDMI på din TV och på ditt grafikkort så är det bara att ta en HDMI-kabel och koppla ihop dem. Att bara kolla på film kräver knappt något av ett grafikkort.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om förra posts missförstog TS, men såsom jag fattar det vill du kunna se på TV i din dator? Inte tvärtom och bara köra HDMI rakt över. I så fall behöver du nån form av tv kort, vilket vet jag tyvärr inte

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tog bort inlägget.

Permalänk
Skrivet av Batman:

Jag vet inte om förra posts missförstog TS, men såsom jag fattar det vill du kunna se på TV i din dator? Inte tvärtom och bara köra HDMI rakt över. I så fall behöver du nån form av tv kort, vilket vet jag tyvärr inte

det verkar så xD. Som han säger, du behöver ett TV-Kort!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Hej

Jag behöver desperat hjälp nu har länge velat kunna kolla på tv via datorn. Alltså via mitt grafikkort koppla till tvn så jag kan kolla och luta mig tillbaka i soffan. Meningen är inte jag ska sitta vid soffbordet och spela på tv skärmen. Men bara kunna kolla filmer osv spel (speciellt starcraft2) matcher som är ''live streamade''.

Men för o komma till saken har länge velat detta men det verkar så komplicerat. Vad exakt behöver jag? Det enda jag vet hittils är att på grafikkortet ska det vara en utgång som heter hdmi för att jag ska få ljud och bild på tvn via datorn. Men jag vet inte vad det ska stå på tv utgången exakt? Vilket grafikkort måste jag ha? Vill kunna kolla på starcraft matcher (många små saker som händer på skärmen kanske kräver bättre grafikkort?) samt filmer. Behöver jag något speciellt moderkort för att ljudet ska funka? Hjälp mig någon kunnig person snälla. Länka mig vilket grafikkort jag behöver har inte mycket pengar kan inte slänga ut tusentals kronor på grafikkort längre men runt tusenlappen visst bara detta funkar.

Du skriver inte vad du har för dator så det är ju inte säkert att...
AMD Radeon HD7770 1024MB är i alla fall ett kompetent budgetkort

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

Nej alltså jag vill kunna se någon film jag har på datorn på tvn. När jag ser live matcher streamade från datorn vill jag istället se dem på tvn på en stor skärm.

Är det enda jag behöver Hdmi utgång på grafikkortet samt tvn? Hur blir det med ljudet? Har hört många har problem med o få fram ljud men dem använder nog bara dmi?

Har ni något grafikkort ni kan rekomendera mig direkt? Ska tillägga att jag spelar mycket starcraft2 (har nvida 8800gt nu och det klarar knappt starcraft2 får köra med låga inställningar) så om grafikkortet klarar stacraft2 skulle det vara toppen. Men tror dem flesta av dagens grafikkort gör det.

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Du skriver inte vad du har för dator så det är ju inte säkert att...
AMD Radeon HD7770 1024MB är i alla fall ett kompetent budgetkort

Här hittade jag ett gammalt inköpskvitto från inet det är denna dator jag har. Den har några år på nacken från 2008. Har bara 500w på nätagget har ingen koll alls på hur mycket detta grafikkort skulle behöva?

CPU Core 2 Duo E8400 3,0GHz,6MB,1333MHz,S775
HD160GB WD SATA II 8MB, Caviar XL,7,2k RPM,
Kab Antec Sonata III ATX, Mini Tower 500w PSU
MK Gigabyte GA-EP35C-DS3R S775, DDR2&DDR3
DVD±RW Samsung 20X SATA S vart,SH-S203P,Vista, Bulk

Permalänk

Finns det inga mer råd på grafikkort?? Har bara 500w nätagg vet inte om det kommer räcka för det grafikkort som jag kräver. Någon som vet något bra nätagg så jag kan kombinera med ett grafikkort som klarar detta? kan tänka mig lägga ut runt 1300kr.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av harmonica22:

Finns det inga mer råd på grafikkort?? Har bara 500w nätagg vet inte om det kommer räcka för det grafikkort som jag kräver. Någon som vet något bra nätagg så jag kan kombinera med ett grafikkort som klarar detta? kan tänka mig lägga ut runt 1300kr.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170006-sapphire_radeon_hd7770_1gb

Ditt 500W är mer än fine. Köp länkad GPU och en HDMI sladd så kan du göra det du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem

Köp detta: http://cdon.se/hemelektronik/evga_geforce_gtx_650ti_ssc_1gb_d...
Tveksamt om du hittar mer bang for the buck under 1000 kr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Finns det inga mer råd på grafikkort?? Har bara 500w nätagg vet inte om det kommer räcka för det grafikkort som jag kräver. Någon som vet något bra nätagg så jag kan kombinera med ett grafikkort som klarar detta? kan tänka mig lägga ut runt 1300kr.

Giplet länkade till ett ännu vassare kort för din plånbok. Men du, gör dej av med Vista å lägg några kronor på W7 också.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

Vilken av dem här 2 grafikkorten e bäst då? Vet inte vilken jag ska köpa nu??
En till fråga som dök upp finns det hdmi sladd som är minst 5meter? Med tanke på att min dator är lite längre ifrån tvn tappar man kvaite ju längre sladd man har?

Skrivet av giplet:

Köp detta: http://cdon.se/hemelektronik/evga_geforce_gtx_650ti_ssc_1gb_d...
Tveksamt om du hittar mer bang for the buck under 1000 kr.

Citat:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...eon_hd7770_1gb

Ditt 500W är mer än fine. Köp länkad GPU och en HDMI sladd så kan du göra det du vill.