Dropbox vs. Google Drive

Permalänk

Dropbox vs. Google Drive

Hej, alla.

Jag skulle vilja få era tankar och funderingar kring Dropbox och Google drive.

Som det ser ut nu kör jag på Dropbox och har det under Windows, OS X, iOS och Ubuntu. Tycker väl att det fungerar som det skall, liksom. Inte direkt stött på några problem, utom att tidigare versioner inte hade något slags själv-uppdaterings-funktion.

Jag har dessutom lyckats skaffa mig 12GB utrymme hittills, med mitt Dropbox-konto. Det är ju inte helt fy skam.

Så, det är väl snarast er Google Drive-användare som gärna får berätta vad ni tycker om Drive. Ska kan kanske ha både och, helt enkelt, till olika saker?

Jag väljer att inte starta Dropbox med systemet, så det stör heller aldrig mig, och att anga filer mellan mina olika enheter är super-enkelt (viktigt att inte strypa upp/ned-hastigheten i inställningarna i Dropbox, särskilt om de kör på LAN) och även att ladda upp en bild för att skicka länken till en kompis fungerar smärtfritt!

Det jag vände mig emot mest med Google Drive är mjukvaran som måste installeras på enheten. Även om jag är ganska emot liknande mjukvara tycker jag dock att Dropbox kändes mindre märtsam [gjorde mindre intrång].

--

Så, vänligen börja diskutera

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Drive är skitbra. Man behöver inte installera något på enheten utan man kan komma åt det via webbläsaren också. Här hemma på datorn kör jag bara via webbläsaren men på min Android telefon har jag laddat ner appen. Väldigt praktiskt för att spara skolarbeten, viktiga filer, backup på flygbiljetter osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag tycker att Drive är skitbra. Man behöver inte installera något på enheten utan man kan komma åt det via webbläsaren också. Här hemma på datorn kör jag bara via webbläsaren men på min Android telefon har jag laddat ner appen. Väldigt praktiskt för att spara skolarbeten, viktiga filer, backup på flygbiljetter osv.

Man kan komma åt filerna i webbläsaren även i dropbox.

Jag vill använda drive, men sitter fortfarande kvar med dropbox då drive till android är något av en katastrof; Man kan inte ändra i filer som man laddat ner på samma sätt som i dropbox. T.ex om du i dropbox öppnar en fil (T.ex .txt) och gör en ändring så synkas den automatiskt vid sparning. I drive så säger den att den inte kan spara filen för att den försöker spara i app katalogen.

Kort och gott, drive får knappt någon utveckling, medans dropbox är allt som dropbox gör, vilket gör att det är en mer utvecklad och bättre produkt ur många avseenden.

Permalänk
Medlem

Kör på båda så att jag får mer utrymme att använda

Permalänk
Medlem

Jag använder båda. Dropbox till det administrativa i en förening jag sitter i styrelsen för där hela styrelsen delar samma filer samt Drive för mitt personliga krafs, betalar för 100GB extra med Drive. Jag tycker båda funkar utmärkt men föredrar Drive. Dock har det inte fått riktigt samma nivå av integrering som Dropbox har än så länge.

Permalänk
Medlem

Har du kollat ubuntu one, använder dt till mina filer och firman
Har även dropbox som man. Dela nå bilder med bara,

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden mellan de båda molntjänsterna? Det är väl Google som har båda två? Varför konkurera med sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I allmänhet: Kanske får lov att göra som vissa av er, prova på båda tjänsterna

Skrivet av infelix:

Jag använder båda. Dropbox till det administrativa i en förening jag sitter i styrelsen för där hela styrelsen delar samma filer samt Drive för mitt personliga krafs, betalar för 100GB extra med Drive. Jag tycker båda funkar utmärkt men föredrar Drive. Dock har det inte fått riktigt samma nivå av integrering som Dropbox har än så länge.

Jaså, 100GB extra? Jag antar att du har ett antal filer då, och antagligen några med viss storlek. Har du en bra uppkoppling månne, jag menar, är det relativt smärtfritt att föra över filerna till Drive?

Skrivet av j.nyberg:

Har du kollat ubuntu one, använder dt till mina filer och firman
Har även dropbox som man. Dela nå bilder med bara,

Eftersome One var ganska tidigt ute ställde jag mig relativt kritisk till en början. Men, jag har hur som helst aldrig använt det och alltid avinstallerat One-paketet. Dessutom, antar jag, fungerar inte One på alla sorters platformar?

Skrivet av thexps:

Vad är egentligen skillnaden mellan de båda molntjänsterna? Det är väl Google som har båda två? Varför konkurera med sig själv?

Nej, Google äger inte Dropbox..? Vet ej vart du fått den informationen? Skillnaden är lite det jag också undrar över, men hittills kan man väl konstatera att någon iaf. upplever att Dropbox har bätttre intergration. Jag tycker personligen att det är oerhört smidigt att det bara är en mapp på datorn/enheten som sedan hanteras av en liten, icke-störande klient-applikation. Gillar som sagt att Dropbox knappt märks på datorn. Google med sin förbannade googleuppdater.exe kan jag dock leva utan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Skickades från m.sweclockers.com

Dropbox har inget med Google att göra.

Tjänsterna är väldigt likartade men de har båda sina styrkor och svagheter. Dropbox är bättre på generella filer medan Drive innefattar onlineapplikationer för redigering av dokument av diverse slag, visning av bilder osv. Dropbox har lite av detta med, men inte alls i samma utsträckning. Sen finns det förstås en mängd andra tjänster som också fungerar på liknande sätt med andra styrkor och svagheter. Box.net har ganska ofta kampanjer där man får 50GB gratis men å andra sidan är dess klientprogramvaror inte lika bra som många andras (ganska länge kostade det extra om man ville kunna synka en mapp på disken, vet inte hur det är numera). Sugarsync låter en synka valfria kataloger på disken vilket underlättar om man exempelvis vill synka sina save-filer, dokument eller liknande. Många av de andra kan göra detta också men inte utan en massa pill. SkyDrive är ganska trevligt om man använder nyare MS-produkter som Windows 8, Office 2013 osv.

Denna artikeln är bara några dagar gammal (Edit: sorry, ett år gammal...) och går igenom en uppsjö alternativ med för- och nackdelar osv.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Denna artikeln är bara några dagar gammal och går igenom en uppsjö alternativ med för- och nackdelar osv.

Ville bara poängtera att du titta lite väl snabbt där Artikeln är från april 2012. Men tack ändå, kommer bli intressant läsning. Jag har försökt ta reda på lite mer om Drive men många videor på YouTube är också över ett år och nu när du säger det förstår jag plötsligt en del; Drive intergrerar många av sina tjänster, såsom Google Docs, och så. Ur ett samarbets-perspektiv borde jag nog prova Drive, isåfall. Google Groups känns lite utdaterat i det sammanhanget, nu när jag sett vad vissa tjänster knutna till Drive kan göra saker och ting enklare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blitzenkrieger:

Ville bara poängtera att du titta lite väl snabbt där Artikeln är från april 2012. Men tack ändå, kommer bli intressant läsning. Jag har försökt ta reda på lite mer om Drive men många videor på YouTube är också över ett år och nu när du säger det förstår jag plötsligt en del; Drive intergrerar många av sina tjänster, såsom Google Docs, och så. Ur ett samarbets-perspektiv borde jag nog prova Drive, isåfall. Google Groups känns lite utdaterat i det sammanhanget, nu när jag sett vad vissa tjänster knutna till Drive kan göra saker och ting enklare.

Jag märkte det och la till en kommentar.

Jo Drive är mycket trevligt när man samarbetar. När jag pluggade använde vi i princip alltid det när man gjorde grupparbeten och liknande. MS erbjuder dock liknande tjänster om man använder SkyDrive med onlineredigering av Office-dokument (något som Drive inte klarar ännu, bara visa) osv. Har man Office 365+ så får man än mer men det är inte gratis. Motsvarande MS-tjänster finns också för företag med mycket mer funktionalitet men med ett pris därefter.

Jag använder främst Dropbox för filer och Drive för dokument jag alltid vill ha tillgängliga. För utkast och tidiga versioner av exempelvis uppsatser är Drive grymt med samtidig redigering där man ser vart i dokumentet som varje person är, chat osv. men det duger inte riktigt för dokument man ska lämna in, i alla fall inte om de har några större krav på form med fotnoter osv.

Jag har lyckats få drygt 60GB på Dropbox genom att referera lite fram och tillbaka i klassen (anmäl dig med en skol-mail så får du mer utrymme och dubbla utrymmet för referrals), gått igenom wizarden, satt igång automatisk fotouppladdning från telefonen osv. men mest fick jag från Samsung när jag la in en ny rom på min gamla telefon (48GB i två år tror jag). När man kommer upp i dessa utrymmen så kan man använda tjänsten till väldigt mycket mer än om man bara hade sådär 2-8GB som är det normala. Jag har exempelvis en Windows ISO i min DB som jag alltid kan komma åt och dela med folk som behöver den osv.

Permalänk
Medlem

I allmänhet: Kanske får lov att göra som vissa av er, prova på båda tjänsterna
Jaså, 100GB extra? Jag antar att du har ett antal filer då, och antagligen några med viss storlek. Har du en bra uppkoppling månne, jag menar, är det relativt smärtfritt att föra över filerna till Drive?

Jag har inte fyllt mer än runt 30% än så länge men allt har fungerat utan problem och uppladningarna har varit snabbare än jag trodde, sitter inte på någon monsterlina. Det mesta jag har på Drive är egna dokument, viktiga foton samt lite backup.

Permalänk

Har du provat skydrive?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Skrivet av infelix:

Jag har inte fyllt mer än runt 30% än så länge men allt har fungerat utan problem och uppladningarna har varit snabbare än jag trodde, sitter inte på någon monsterlina. Det mesta jag har på Drive är egna dokument, viktiga foton samt lite backup.

Jaså. Jo, det är väl iof ett bra sett att ha en riktig back-up.

Skrivet av Rickybobby:

Har du provat skydrive?

Nix. Men det, såvitt jag förstår, ingår som en del i (nya?) Office, och kostar således pengar?

Permalänk

Försökte med Google Drive men gav upp då klienten upptar 100 % CPU-tid, konstant för vissa (mig) under Mac OS X.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag har kört lite Googledrive men drabbas av programkrascher ibland så det gav jag upp. Dropbox har aldrig strulat för mig. Skydrive är ok men det är väldigt långsamt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Jag kör båda. Google drive då jag tycker det är mycket smidigt att slänga in saker direkt i webbläsaren där. Sen har jag lite små excel ark också. Drive är väldigt smidigt att skapa enkla dokument i som man vill komma åt överallt utan att behöva installera programvara. Har bland annat inköpslista där vilket är väldigt smidigt så man kan ändra ta bort saker i den direkt i mobilen. I drive kan man alltså skapa dokument direkt i webbläsaren vilket är en funktion jag använder ofta.

Dropbox har jag som en mapp i datorn där jag har mina skolarbeten så att man har dem syncade mellan alla sina datorer.

Jag tycker att det fungerar bra att kombinera på detta sätt. Just nu har jag ingen favorit över någon annan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

Har du provat skydrive?

Nej det har jag inte. Inte haft behovet av fler lösningar då jag är nöjd med mitt nuvarande system.

Permalänk
Avstängd

Jaså. Jo, det är väl iof ett bra sett att ha en riktig back-up.

Många anser att det inte riktigt räcker med (bara) en backup av viktiga filer, men med en molntjänst av denna typ anser jag att man är rätt säker. Speciellt om man synkar mot mer än en dator för då har man ju alltid en lokal kopia till om både ens dator och tjänsten skulle kuka ur samtidigt. Jag tycker det är väldigt skönt att slippa oroa mig för mina filer och snabbt kunna komma igen vid en ominstallation eller liknande, exempelvis var jag tvungen att skicka in en dator på reparation nyligen (DP-utgången började glappa) och det var bara att skicka den, behövde inte ens starta för att se att jag inte hade några viktiga saker någonstans för allt viktigt finns ju i DB.

Citat:

Nix. Men det, såvitt jag förstår, ingår som en del i (nya?) Office, och kostar således pengar?

Nja, SkyDrive är mer ett samlingsnamn för MS molnplattform riktad mot konsumenter. Upplägget är liknande de andra med ett visst utrymme gratis (7GB har jag för mig, hade man ett MS-konto innan och var snabb med registreringen fick man totalt 25GB tror jag), synkning av en lokal katalog, webbåtkomst osv. men SkyDrive (det tog emot att korta det till SD...) är också väldigt integrerat med MS senaste programvaror så om du exempelvis kör Windows 8 så sparas dina inställningar osv. i SkyDrive också utan att det räknas från ditt totala utrymme, samma om du kör Office 365+, jag tror också att utrymmet ökas när man använder sådana produkter. Sen är innefattar det också (ganska simpla) webbapplikationer för att redigera Office-dokument man sparat där, bilder osv. Man kan förstås köpa till mer utrymme om man vill, men använder man MS produkter (och inte piratversioner) så kanske utrymmet räcker.

Permalänk
Medlem

https://one.ubuntu.com/
Finns till alla plattformar, har det ipaden också

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk

Personligen använder jag Dropbox, men det är för att jag började med det och har fortsatt det så, har även testat Google Drive, men inte använt det så mycket. När Dropbox utrymme tar slut så får det bli Google Drive!

Permalänk

Intressant att Google drive nu får 15 GB delat med Gmail och övriga tjänster. Inte så aktuellt för mig då jag har 47,8GB gratis hos dropbox, men det kanske får Dropbox att öka deras gratis basutrymme?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Själv kör jag skydrive, då jag kan komma åt ALLA filer på alla mina datorer som är på, från vilken dator som helst. Man kan även redigera dokument smidigt.

Fördelen med Google documents är väl att man kan dela dokument väldigt enkelt som alla kan skriva i, skapa kommentarer etc.

Dropbox har väl minst funktionalitet, men man kan nog få mer utrymme

Permalänk
Medlem

Jag använde båda tjänsterna.

Google Drive använder jag för att synca skoldokument mellan mina datorer. Har inte köpt tilll något så har "bara" 5 GB, vilket är mer än tillräckligt för word filer

Dropbox använder jag för att dela filer. När jag ska leverera mina foto jobb så laddar jag upp alla bilder en en ZIP fil och delar ut länken till den person som ska ha bilderna. Eftersom jag har lyckats "fuska" till mig 10GB på dropbox så har det blivit naturligt att jag använder det för större filer.

Men överlag så är det ingen större skillnad mellan tjänsterna, ungefär samma överföringshastighet osv. Båda applikationerna är tillräckligt lätta för att köras parallellt vid systemstart.

Använd båda eller den du känner dig mest bekväm med

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem

Gillar dropbox för att det funkar så ruskigt smidigt. Har dock börjat söka mig till egenhostade alternativ eftersom jag tycker att Dropbox inte har så superbra track record när det gäller att hålla info hemlig. Bittorrent sync och sparkleshare är alternativen jag testar nu och mellan datorer funkar det galet bra. Sämre stöd på iOS än så länge tyvärr..

Google har ju som ett finger med i spelet på Google Drive så där är ju ens data direkt i händerna på ett företag där jag VET att de inte sätter mig som användare i första rummet, så det går fetbort direkt. Inte kund = inte kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Själv kör jag skydrive, då jag kan komma åt ALLA filer på alla mina datorer som är på, från vilken dator som helst. Man kan även redigera dokument smidigt.

Fast det gäller väl alla tjänster av denna typ? Alla erbjuder någon form av webbgränssnitt för att komma åt filer från valfri dator/telefon osv. och i princip alla erbjuder någon form av redigeringsfunktion. SyDrive är mycket bra om man sitter i Office då det har bättre funktioner där, men i övrigt så har det inte något de andra inte har. Kör man W8 så är dock SkyDrive självklart med lagringen av inställningar osv. men det utesluter inte att man använder exempelvis DB för sina dokument osv.

Citat:

Fördelen med Google documents är väl att man kan dela dokument väldigt enkelt som alla kan skriva i, skapa kommentarer etc.

Ja det är väldigt smidigt. SkyDrive har som sagt liknande funktioner men de som är gratis är inte lika funktionsrika, betalar man är de mycket bättre dock men Office 365+ är inte direkt billigt.

Citat:

Dropbox har väl minst funktionalitet, men man kan nog få mer utrymme

Jag skulle nog säga att DropBox har mest funktionalitet, förutom just att kunna redigera dokument samtidigt med chat osv. Men när det gäller just filhanteringen så är DB grymt. Tidigare versioner av filer sparas, undelete, publika filer/kataloger osv. man kan till och med köra en webbsida direkt i DB utan problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Fast det gäller väl alla tjänster av denna typ? Alla erbjuder någon form av webbgränssnitt för att komma åt filer från valfri dator/telefon osv.

Tror att du missförstår mig lite! I SkyDrive, precis som de andra så har man en eller flera mappar som synkroniseras med alla enheter, filer laddas upp och andra enheter hämtar dem etc. Det är även alltid åtkomliga från något webbgränsnitt.

I SkyDrive kan du dessutom ställa in det så att, om en dator är igång, så kan ALLA eller utvalda mappar också visas i webbgränsnittet. Så om min desktop där hemma är på kan jag se alla filer på skrivbordet eller varsomhelst på datorn, varsomhelst ifrån. Riktigt smidigt om man vill titta på lite film, musik eller helt enkelt glömt en fil någonstans

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Tror att du missförstår mig lite! I SkyDrive, precis som de andra så har man en eller flera mappar som synkroniseras med alla enheter, filer laddas upp och andra enheter hämtar dem etc. Det är även alltid åtkomliga från något webbgränsnitt.

I SkyDrive kan du dessutom ställa in det så att, om en dator är igång, så kan ALLA eller utvalda mappar också visas i webbgränsnittet. Så om min desktop där hemma är på kan jag se alla filer på skrivbordet eller varsomhelst på datorn, varsomhelst ifrån. Riktigt smidigt om man vill titta på lite film, musik eller helt enkelt glömt en fil någonstans

Japp, det var smart. Blir nog att dra igång det när jag kommer hem...

Nu kör jag SubSonic för att dela min media vilket har vissa fördelar, som appar för Android/IOS och att man kan dela ut allt (eller delar) till andra användare där man kan ställa in ifall hen ska kunna ta ner eller bara streama osv., men dels kostar det lite pengar och dels så blir kvaliteten ganska dålig för videofiler över nätet (och det har ingen molnlagring så det fungerar bara så länge min hemdator är igång). Jag kör också en typ av RD-klient som har en app för Android så jag kan komma åt hela datorn den vägen, men det är inte heller smidigt på något sätt.

Lite tips på vad man kan gör i DB (varav många säkerligen fungerar lika bra på andra tjänster): http://lifehacker.com/5933884/top-10-clever-uses-for-dropbox

Permalänk
Medlem

Använder mig av både dropbox och google drive till olika ändamål.

Google drive är helt klart bättre när det gäller det gäller dokument då alla personer inom ex. ett grupparbete kan arbeta med ett och samma dokument via webbtjänsterna.

Dropbox är mer stabilt främst om du ex. håller på med många filer i andra program bortsätt från googles webbtjänster. Främst så sker detta för mig när jag programmerar då google drive ofta får problem med att synka filerna som jag skapat i visual studio , eclipse etc. och använder därmed dropbox just för filer som inte google själva har webbtjänster för.

Permalänk
Medlem

har 52,2GB på Dropbox så just nu tycker jag Dropbox haha plus att Appen på Android är så mycket bättre än den för drive,..

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel