Överprisar inte folk sinna begagnade varor?

Permalänk

Överprisar inte folk sinna begagnade varor?

Tittar lite här på sweclockers marknads del och det känns som om folk överskattar sina grejors marknads värde lite väl mycket. Framförallt grafikorten känns som om det knappt är 300:- billigare änn vad ett nytt kostar i dagsläget, vad tycker ni? Någon som känner igen sig eller kanske bara jag som tittar på fel grejor?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Jo det är ganska många som vill ha för mycket pengar för sin begagnade varor

Såg nu att en säljer 2 7990 och vill ha 7k styck för dem
Man kan köpa nya 7990:s för ca 7900kr styck, varför skulle man köpa begagnade när man kan få nya för 900kr mer
Ska man köpa så dyra kort kan man nog lika väl lägga på 900kr till och få nya kort

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att folk prissätter utifrån vad de köpte för vilket kan vara tusenlappar mer än vad nytt kostar i dagsläget. Kan ju också vara så att de egentligen inte vill sälja men om någon köper för det priset så säljer de. Hade någon velat betela 5000 för min dator hade jag sålt direkt, men jag ha ingen annons ute så det får jag ju aldrig veta, men det får de som har högt satta priser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Tittar lite här på sweclockers marknads del och det känns som om folk överskattar sina grejors marknads värde lite väl mycket. Framförallt grafikorten känns som om det knappt är 300:- billigare änn vad ett nytt kostar i dagsläget, vad tycker ni? Någon som känner igen sig eller kanske bara jag som tittar på fel grejor?

Om de lyckas sälja sakerna till de där priserna så är det ju helt rätt ur säljarens synvinkel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

beg marknaden i sverige är heeeelt off och har varit det så länge jag minns.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Skulle jag bara tjäna 300:- på att köpa nått som är 5 månader gammalt så köper man ju helt klart något som är nytt istället...

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Jo, har handlat oerhört mycket begagnat men de gäller att ha tålamod, våga skicka rimliga bud, säljaren ser det oftast som skambud men ha länkar till prisjakt och annat så går det. Jag själv har stött på vettiga människor som bara lagt ut grejerna utan att kolla upp vad de går för just nu eller så vill de bara bli av med de.

Just nu söker jag grafikkort men dessa går nåt fruktansvärt så det blir nog nytt där.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Som säljare får man nästan lägga på lite för att ge utrymme till prutning. Det spelar nästan ingen roll hur lågt pris man har, det ska ändå prutas, alltid. Är priset redan rejält lågt så tycker inte jag man prutar vidare. Säljarna tröttnar väl på detta och väljer istället att ha ett högre pris med utrymme för prutning, så köparen känner sig "duktig" med sin prutning och nöjd med sitt köp.

Permalänk
Medlem

Sen så finns det ju även köpare som förväntar sig super låga fynd priser så fort det är begagnat.
Brukar själv räkna med runt 40-60% av nuvarande nypris beroende på skick/ålder.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Vad man som enskild köpare tycker har ingenting med priset att göra; det är marknaden som sätter priset.

Varför ska säljaren sänka priset om han ändå lyckas få sålt prylen till någon stackare som verkligen inte har de där 300:- extra att lägga på ett nytt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Som säljare får man nästan lägga på lite för att ge utrymme till prutning. Det spelar nästan ingen roll hur lågt pris man har, det ska ändå prutas, alltid. Är priset redan rejält lågt så tycker inte jag man prutar vidare. Säljarna tröttnar väl på detta och väljer istället att ha ett högre pris med utrymme för prutning, så köparen känner sig "duktig" med sin prutning och nöjd med sitt köp.

Jag vill påstå att du är fel på det. Jag ser flera annonser där man markerar en minimumgräns och denna gräns är oftas hög och gör det inte värt att köpa begagnat.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Vad man som enskild köpare tycker har ingenting med priset att göra; det är marknaden som sätter priset.

Varför ska säljaren sänka priset om han ändå lyckas få sålt prylen till någon stackare som verkligen inte har de där 300:- extra att lägga på ett nytt kort?

Marknaden ser ut sådan för folk inte kan använda prisjakt antagligen.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Kanske bara är jag men:

1) Köparen prutar alltid något oerhört oavsett priset...
2) Säljaren vill maximera sin vinst.
3) Saker säljs bara när bägge sidor är nöjda med priset.
-> Således har det pris man lägger upp saker för i stort sett ingen roll.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag vill påstå att du är fel på det. Jag ser flera annonser där man markerar en minimumgräns och denna gräns är oftas hög och gör det inte värt att köpa begagnat.

Om den nu är för hög så kommer ingen att köpa, vilket medför att säljaren är tvungen att sänka priset. Alternativt att säljaren inte tycker att det är värt den summan han får och väljer att behålla kortet. Vi kan inte tvinga folk att sälja till det pris som du tycker är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag vill påstå att du är fel på det. Jag ser flera annonser där man markerar en minimumgräns och denna gräns är oftas hög och gör det inte värt att köpa begagnat.

Ja, då är vi inte överens. Men vi får tycka olika.

Ska jag sälja något på blocket t.ex så sätter jag ett högre pris än vad jag faktiskt ska ha. Folk prutar nämligen, nästan alltid, oavsett vilket satt pris.
Jag har både sålt och köpt en del begagnade grejer själv. Som det skrevs ovan, det blir ingen affär om inte båda parter är nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Om den nu är för hög så kommer ingen att köpa, vilket medför att säljaren är tvungen att sänka priset. Alternativt att säljaren inte tycker att det är värt den summan han får och väljer att behålla kortet. Vi kan inte tvinga folk att sälja till det pris som du tycker är bra.

Jo, du har inte fel men jag har sett flera annonser som legat ute länge utan att grejerna sålts. Då slänger man in ett lågt bud med de sitter hellre på grejerna. Detta är givetvis upp till dessa människor men att påstå att begagnatmarknaden inte är generellt överprisad tycker jag är konstigt. Det är likadant på tradera. Många prylar säljs till ÖVER nypris om något inte är snett då så vet jag inte vad.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Som säljare får man nästan lägga på lite för att ge utrymme till prutning. Det spelar nästan ingen roll hur lågt pris man har, det ska ändå prutas, alltid. Är priset redan rejält lågt så tycker inte jag man prutar vidare. Säljarna tröttnar väl på detta och väljer istället att ha ett högre pris med utrymme för prutning, så köparen känner sig "duktig" med sin prutning och nöjd med sitt köp.

Kan vara så. Själv orkar jag inte bjuda om priset är tokhögt eftersom jag inser att jag måste hålla på att pruta massor och förmodligen inte kommer ner på en vettig nivå ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Folk förstår inte att så fort du betalat för en elektronikpryl så har den genast förlorat närmare halva värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jo, du har inte fel men jag har sett flera annonser som legat ute länge utan att grejerna sålts. Då slänger man in ett lågt bud med de sitter hellre på grejerna. Detta är givetvis upp till dessa människor men att påstå att begagnatmarknaden inte är generellt överprisad tycker jag är konstigt. Det är likadant på tradera. Många prylar säljs till ÖVER nypris om något inte är snett då så vet jag inte vad.

De saker som säljs är helt rätt prissatta. Det finns ingen anledning för säljaren att sälja billigare när folk betalar. Sen att du och många andra inte tycker det är värt priset spelar ingen roll.

EDIT: Sen att saker ligger ute länge är inte så konstigt. De saker som kommer ut med ett förmånligt pris säljs givetvis väldigt snabbt eftersom att det är det som säljaren efterfrågar. Om man inte orkar med allt snack eller måste ha pengar snabbt så är det ett väldigt effektivt sätt. Men om säljaren inte har något emot att inte sälja varan på ett tag så är det definitivt smartare att testa med ett högre pris och sedan sänka om varan inte säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det är likadant på tradera. Många prylar säljs till ÖVER nypris om något inte är snett då så vet jag inte vad.

Det är just det. Det blir sålt. Så oavsett vad du eller andra prismedvetna tycker så har ju säljaren lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Tittar lite här på sweclockers marknads del och det känns som om folk överskattar sina grejors marknads värde lite väl mycket. Framförallt grafikorten känns som om det knappt är 300:- billigare änn vad ett nytt kostar i dagsläget, vad tycker ni? Någon som känner igen sig eller kanske bara jag som tittar på fel grejor?

Det är konstiga priser. Jag tror att många som säljer sina elektronikprylar är lite väl kära i sitt ting, de har ju köpt det för massor av pengar och har haft såååå roligt med prylen. Se bara på hur iphonefolket beter sig. De säljer sina lastgamla iphone 4s för hutlösa summor.

Ett annat roligt fenomen som jag har stött på är att om jag vill köpa en begagnad pryl här för summan som är utskriven så får jag oftast ett svar tillbaka om att någon annan vill köpa prylen för en lite större peng och om jag är intresserad av att matcha det... Jag skrattar i för mig själv åt det dumma försöket till bondfångeriet och struntar i att svara.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

De saker som säljs är helt rätt prissatta. Det finns ingen anledning för säljaren att sälja billigare när folk betalar. Sen att du och många andra inte tycker det är värt priset spelar ingen roll.

Och här delar sig våra åsikter. Nej, jag kan inte tycka att en vara som kostar mer än nypris är rätt prissatt. Att säljaren skrattar hela vägen till banken förstår jag däremot fullt och väl.

Det är folks okunskap om prisläget som gör att detta håller i sig. Därför anser jag att det inte är rätt nej.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Och här delar sig våra åsikter. Nej, jag kan inte tycka att en vara som kostar mer än nypris är rätt prissatt. Att säljaren skrattar hela vägen till banken förstår jag däremot fullt och väl.

Det är folks okunskap om prisläget som gör att detta håller i sig. Därför anser jag att det inte är rätt nej.

Jag lade till en sen edit där uppe med.

Vi måste ha lite individuellt ansvar även om vi i Sverige älskar myndigheter som ser över allt. Så länge inte säljaren uppger falska uppgifter så är det helt okej att sätta vilket pris man vill.

Alternativet vore kommunistvägen med att man får skriva in vilken vara man har att sälja, en kommentar om den kanske och sen vilket skick varan är i. Sweclockers marknad kollar då upp priset på varan på Prisjakt och sätter pris efter följande lista:

Procentsats av nypris / skick på vara:
40% - Väl använd.
50% - Bra skick.
60% - Oanvänd/bara öppnad och inspekterad.

Givetvis bjuder säljaren på frakten, eftersom att Inet gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Och här delar sig våra åsikter. Nej, jag kan inte tycka att en vara som kostar mer än nypris är rätt prissatt.

Säg det till alla på Bukowskis... Efterfrågan styr priset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår precis hur folk tänker som lägger ut något högre i pris än de förväntar sig att få, bara för att ha prutmånen klar. Då känner sig båda parter nöjda vid affärens avslut för som sagt var så skall det allt som oftast prutas.

En del prutare tror att de är smarta och fintar sig själva ändå i slutändan, när de lyckas pruta bra men ändå landar på ett pris över vad varorna är värda därför att säljaren tagit i ännu mer än vad prutaren lyckats få ner det och inte har koll på faktiska värdet. Sedan när prutaren ska berätta för sina vänner om sitt kap så blir han gjord till åtlöje, och sedan börjar den här snurran med att försöka häva köpet när prutaren insett att han gjort bort sig...

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Givetvis bjuder säljaren på frakten, eftersom att Inet gör det.

Inte en chans att det lär hända

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Som säljare får man nästan lägga på lite för att ge utrymme till prutning. Det spelar nästan ingen roll hur lågt pris man har, det ska ändå prutas, alltid. Är priset redan rejält lågt så tycker inte jag man prutar vidare. Säljarna tröttnar väl på detta och väljer istället att ha ett högre pris med utrymme för prutning, så köparen känner sig "duktig" med sin prutning och nöjd med sitt köp.

Precis så där upplevar jag också att det är. Jag har sålt en hel del saker på Blocket och uteslutande varje gång är det någon "sista priset kompis" som skall köpa. Jag personligen lägger alltid ut saker till ett pris och det är där jag släpper varan (låter ALDRIG någon pruta och jag får alltid sålt ändå) men jag har full förståelse för folk som drar till med ett par hundra mer så att köparen kan pruta.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Och här delar sig våra åsikter. Nej, jag kan inte tycka att en vara som kostar mer än nypris är rätt prissatt. Att säljaren skrattar hela vägen till banken förstår jag däremot fullt och väl.

Det är folks okunskap om prisläget som gör att detta håller i sig. Därför anser jag att det inte är rätt nej.

Ja man kan väl ifrågasätta moralen hos den typen av säljaren men än en gång, om det finns folk som betalar så varför inte. Att okunnigt folk köper saker som de inte förstår sig på eller gjort grundlig research kring innan är faktiskt ingen mer än deras eget fel. Lathet kallar jag det för...

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Men som tur är så stöter man ibland på säljare som mig! Jag både impulsköper och säljer. dvs bestämmer jag mig för att göra mig av med något ska det gå FORT! Och det gör det lättast med ett lågt pris. Håll inte på och skicka tusen sms eller mail utan betala snabbt och var nöjd med ett bra köp.

Alltid lika kul när man hittar sådana här säljare.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk

Saker är värda vad de kan säljas för,dvs vad nån är beredd att betala för dem, inte vad just ni personligen är beredda att betala för dem.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~