Powercolor börjar sälja Radeon HD 7850 SCS3 med passiv kylning

Permalänk
Medlem
Citat:

...lägger Powercolor till en ombyggd spänningsdel med ferritspolare och polymerkondensatorer ...

Brukar inte lipa om sånthär, men "ferritspolare" lät jäkligt konstigt. En justering kanske är på sin plats?

---

I övrigt, mycket trevligt med passivt kylda kort. Inte för att moderna fläktkylda kort gör så värst mycket väsen av sig heller i och med övergången till större och lågvarvigare fläktar, men alltid trevligt med färre rörliga delar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Brukar inte lipa om sånthär, men "ferritspolare" lät jäkligt konstigt. En justering kanske är på sin plats?

Det är en spole med en järnkärna...kommer av ordet Ferrit.
Vad är problemet?

EDIT
Okej, vid en närmare "analys" ser nu vad du syftade på...

Permalänk
Medlem

Jag är anar att det där på grund av värmen kraschar tillräckligt ofta under vissa förhållanden att många köpare ångrar sig i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Jag är anar att det där på grund av värmen kraschar tillräckligt ofta under vissa förhållanden att många köpare ångrar sig i efterhand.

Du anar det. Jo, visst... Min dator har föregångaren med ett 6850. Har aldrig kraschat på snart 2 år. Skulle snarare tro att det som aktivt väljer ett passivt kylt kort, som är något dyrare i förhållande till ren grafikprestanda än konkurrenterna, är väl medvetna om vad de vill ha och vilken miljö som lämpar sig för kortet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Min föregående dator var helt passivt kyld, både cpu och grafikkort, hade ett 5850 från powercolor, enda fläkt jag hade satt i nätagget, samt i chassit.

Kom verkligen 5850 som passivt kylt kort?? Med en TDP på ca 150 så är jag mycket skeptisk...
(7850 och 6850 har en TDP på ca 130W vilket är rejält högt redan det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kom verkligen 5850 som passivt kylt kort?? Med en TDP på ca 150 så är jag mycket skeptisk...
(7850 och 6850 har en TDP på ca 130W vilket är rejält högt redan det)

Jag har ägt både en passivt kyld 4850 (Gigabyte GV-R485MC-1GH) och 6850 (PowerColor SCS3 HD6850).
Men jag kan faktiskt inte påminna mig att jag (som du säger) såg någon "fabriks"passiv 5850 (vilken jag då förmodligen hade skaffat).

PowerColor hade dock en passiv 5750...

Permalänk
Medlem

Kortet behöver tydligen rejäl ventilation i chassit för att inte överhettas och stänga av enligt detta test. Kan vara värdefull information för er som funderar på tysta byggen.

http://www.tomshardware.com/news/radeon-hd-7850-scs3-passive-...

Det verkar även lite bredare än vanligt då en kylfläns hänger över på processorsidan, kan vara relevant i små byggen.

Jag är hur som helst sugen på kortet, har inte hittat något snabbare passivt kylt. Någon information om när det kommer till Sverige?

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macrint:

Kortet behöver tydligen rejäl ventilation i chassit för att inte överhettas och stänga av enligt detta test. Kan vara värdefull information för er som funderar på tysta byggen.

http://www.tomshardware.com/news/radeon-hd-7850-scs3-passive-...

Det verkar även lite bredare än vanligt då en kylfläns hänger över på processorsidan, kan vara relevant i små byggen.

Jag är hur som helst sugen på kortet, har inte hittat något snabbare passivt kylt. Någon information om när det kommer till Sverige?

De skriver även om föregångaren 6850:n "The problem with that is that the older card was already running into temperature-related problems.".

Nu kör jag precis det kortet (PowerColor:s 6850) i min dator och har aldrig upplevt överhettningsproblem. Ej heller använder jag någon extrem chassiekylning. Det har hänt mer en en gång att jag missat att datorn står på, gått och lagt mig och somnat 2 meter ifrån utan att märka att den är påslagen...

Ja, man får tänka till lite på hur man skall ventilera lådan när man använder ett passivt grafikkort - men det är knappast raketforskning...

Permalänk
Medlem

Kan titta på kylaren i sin helhet för att se att det inte är det smartaste kortet.
Alldeles för liten kylare.
Smartare att köpa ett annat kort och köra någon av de större kylarna passivt.
Eller än bättre kanske köra en 500rpm fläkt på kylaren.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.