Permalänk

Jag började jobba när jag var tretton, då delade jag ut reklam, man tjänar mellan 150-300kr/helg och distrikt, du kan ansöka om fler distrikt om du vill ha mer betalt. Eller så kan du vänta ett år tills du fyller 16 och söka jobb på typ ica eller liknande, då har du en lön på ca 77kr/tim.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en gamingdator är det mycker mer värt att vänta på 2 tusen till, då kan du få en ganska bra dator istället att köpa en halvkass för 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgentDinozzo:

Jag började jobba när jag var tretton, då delade jag ut reklam, man tjänar mellan 150-300kr/helg och distrikt, du kan ansöka om fler distrikt om du vill ha mer betalt. Eller så kan du vänta ett år tills du fyller 16 och söka jobb på typ ica eller liknande, då har du en lön på ca 77kr/tim.

Vem ska jag kontakta angående detta? Aftonbladet? Har ingen aning, mer info, tack!

Skrivet av BrutalSwede:

Jag går i åttan, så det får bli nästa år!

Skrivet av sj6:

Bor du i villaområde så spring runt till så många grannar du kan och erbjud gräsklippning och annat. Oljning av altan. Målning. Ja allt som du känner att du klarar av. Om någon frågar vad du kan så ska du visa att du inte är rädd för att lära dig det som du inte har full koll på.

byggahus.se kan säkert vara till hjälp om det kommer så långt.

Jodå jag bor i ett mindre villaområde, mest höghus dock! Får väl se om det finns något jag kan göra, tack för länken btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

Om du ska köpa en gamingdator är det mycker mer värt att vänta på 2 tusen till, då kan du få en ganska bra dator istället att köpa en halvkass för 5k

Det får nog bli så ja!

Permalänk
Skrivet av Seithu:

Vem ska jag kontakta angående detta? Aftonbladet? Har ingen aning, mer info, tack!

Gå in här för mer information!

Permalänk
Medlem

Klipp gräsmattor Det gjorde jag i din ålder!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jobba en månad.

Finns inget jobb i Sverige idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Klipp gräsmattor Det gjorde jag i din ålder!

Klippte gräsmattor fram tills förra sommaren. Har ett feriejobb i tre veckor denna sommaren, men jag kommer troligen klippa gräsmattor de andra veckorna också

Man säger inte nej till jobb. Jobb = $$$

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Om TS har ett stort intresse för sport så kan man utbilda sig till domare, utbildade mig till handbollsdomare nu i vintras och har tjänat in 7000 kr nu under våren. Såklart finns det fler idrotter än bara handboll, till exempel fotboll, bandy med mera. Man behöver inte vara speciellt gammal för att döma, är själv 16 och dömer barn i åldrarna 7-12 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Finns inget jobb i Sverige idag.

NAturligtvis inte.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Inser att många kommer ha starka åsikter om att jag snart kommer tipsa dig om en laptop, nämnligen Lenovo G580 på MediaMarkt.

Den har en i5-3230M-processor, och grafikkortet GT630M (skrolla ner lite på sidan så kan du se hur bra den klarar olika spel).

Visst, du har inga uppdateringsmöjligheter, men å andra sidan funkar det som en bra LAN-dator. Kan också vara bra att ha en "grund" i form av en laptop, när den senare inte klarar av dina spel kommer du ha användning av den för skolarbeten. Dessutom sa du ju att du varken hade tangentbord eller skärm?

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

jag är 15 jobbat sen jag var tolv, 3 dat i månaden får timmlön men mellan 800-900 så skaffa ett jobb å sluta klaga

Jag vill bara säga grattis till dej isåfall, det är inte direkt bara att skaffa sig ett jobb. I dagens läge är att skaffa sig ett jobb det svåraste man kan göra. Det finns så många arbetslösa ungdomar som söker jobb, konkurenten är stor. Företagen vill ha folk som är 20 år men som har jobbat i 10 år, man måste ha erfarenhet för att få jobb. Om det är sant att du jobbat sen du var 12 så vill jag bara gratulera, lättare att få jobb i framtiden. Minsta lilla erfarenhet är bra att ha.
+Extra pengar som ungdom är ju aldrig fel!
MVH arbetslös 17-åring

Visa signatur

Fractical Design R3, ASUS P8z68, Intel Core i5 2500k, GeForce gtx 560ti, Corsair Vengeance 8gb 1600mhz, Corsair TX 750w

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Finns inget jobb i Sverige idag.

Jojo, det finns det. Särskilt gräsklippningsjobb för 15åringar tror jag det är ganska gott om

Permalänk
Skrivet av Seithu:

Vem ska jag kontakta angående detta? Aftonbladet? Har ingen aning, mer info, tack!
!

Har ett par kompisar som cyklar runt säljer GP på söndagsmorgnar. Har ingen aning om hur det går till mer än så dock Annars skulle jag säga att du får en helt okej dator för 5000 idag. Sen ska ju skärm+tangentbord+mus+headset till för 1500-2000kr, så 7000 skulle jag säga är minimigränsen om man vill ha en okej speldator med kringutrustning. Går du lägre så tappar du väldigt mycket prestanda för väldigt lite pengar

Permalänk
Medlem

Skulle nog försöka spara upp till runt 8000 om jag va du, blir en rejäl prestandaskillnad för dom pengarna jämfört mot 5000!

När jag hade fyllt 15 år (MÅnga år sedan!) så fick jag hjälpa till lite på min fars jobb vissa storhelger m.m (han jobbade på den lokala coop butiken).

Så du kan ju alltid fråga dina föräldrar om det fins möjlighet att hoppa in på deras jobb en sväng (om dom har en arb givare som tillåter det).

Annars så säger jag nog som alla andra.. klipp gräs, skotta snö, rasta hundar M.M
Kan va lite trist att slita så i din ålder men om du har siktet inställt på en bra dator så kommer varenda krona du får in att glädja lite

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Angående jobb så är det i skogen pengar och arbete finns! Om du inte är orolig för lite knott och liknande så finns det lätta pengar och tjäna på skogsplantering. Började själv plantera när jag var 13 år och då tjänade man ca 600 kr om dagen på ackord. Kolla med något skogsbolag dom vill alltid ha in yngre folk.

Permalänk
Medlem

Marknadsplatsen på Sweclockers är nog bästa tipset. Du kan nog få tag på rätt mycket. Har du drömt om en gamingdator ska du absolut uppfylla den drömmen.
Jag och lillbrorsan hade precis likadan dröm i din ålder och vi delade ut reklam och sålde tidningar. Finns sådana jobb om du bor i en stad. På min tid (vi snackar 90-tal nu) så började vi med att dela ut reklam för SDR på fredag kväll, delade ut informationsblad för HSB lördag morgon, delade ut två andra disktrikt för SDR på lördagen och sålde GT dörr till dörr på söndag morgon. Fick ihop 20000 på ett år. Men så jobbade vi så varje helg också.
Sen blev det att vi köpte vår drömdator också.

Så var kreativ. Till de som pratar om att det inte finns jobb och att det är olagligt, det gäller inte i städer. Du får visst jobba som barn. Jag började med reklamutdelning helt lagligt som 10-åring. Jobbade för SDR. Sen är det ju skitlön man får, men man får slita om man vill uppfylla sina drömmar

Och glöm inte marknaden. Du kan nog göra en hel del finfina inköp där. Såg t.ex. ett GTX570 för 900 nyligen. Med det kan du nog spela de flesta spelen idag. Tyst kylare dessutom!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Tyvärr kommer jag låta som en gnällspik men 6100 är fan ingen bra processor...

Håller med!

Ska han ha bättre så får han leta på blocket eller här på Swec

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

alltså mannen om du ska börja game:a dator spel så är kringutrustningen det minst viktiga. köp nå billigt tangentbord för 39 kr på webhallen tex tillsammans me nån enkel gaming mus för 100 spänn.. sen kollar du blocket efter skärm, finns tjock skärmar (de äldre crt) som folk ger bort dem förutsatt att du hämtar skärmen själv..

så, nu har vi löst mus, tangentbord, och skärm.

resten maxxar du bara i datordelarna.

så började jag med datorer, och nej du måste inte ha gaming mus, detta är en överhypad grej och är högst personligt. finns inget vetenskapligt bevisat att du är en bättre spelare med en 1400000 dpi mus jämfört me nån billig sak.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Vad ska jag göra med mina 5000?

Spara dom till körkort om 3år!;) ganska tidigt att tänka på de nu men får du inte hjälp av dina päron så kommer du tacka mig att du sparade undan lite!

En annan sak som du säkert vill ha är ju moppe annars. Svårt att hålla sig borta från när dina polare skaffar. Pengar till de?

Permalänk
Medlem

Min dator i sign fick jag från Inet för ca 5,5k förra April (dock utan HDD, SSD, OS & DVD-brännare. Gammal HDD hade jag liggandes o annat smått o gott köpte jag i efterhand). Du borde kunna få tag på en dator med ganska mycket bättre prestanda än min för ungefär samma peng nu.
Är väldigt nöjd med datorn än idag, men eftersom man alltid vill ha mer och bättre så blir det att uppgradera nu till sommarn eftersom jag fått turen till sommarjobb.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tyvärr kommer jag låta som en gnällspik men 6100 är fan ingen bra processor...

Nu snackar vi om en kille med en budget som är ganska snäv, vad har du för alternativ att komma med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Hej, jag är en liten unge på snart 15 år som har fått ihop lite pengar... har sedan länge drömt om att få ihop ett gamingsetup, men har märkt att det är svårare än jag trodde att få ihop pengarna nu när jag är så ung. Så, ska jag ta och spara ihop mina pengar, så min fina dröm kan gå i uppfyllelse någon vacker dag, eller ska jag spendera det på några bra hörlurar eller nået? Har ett ps3 som jag använder en hel del... kanske något till det? har ingen aning, hjälp mig!

Har ingen aning om vart jag ska sätta denna tråd, så jag ursäktar så mycket!

Har ett skapligt grafikkort som bara ligger och samlar damm. Det är ett ASUS 560 DCII top och om du köper en dator donerar jag det till dig så slipper du den utgiften iallafall. Om det låter intressant och du bestämmer dig för att köpa dator är det bara att skicka ett PM till mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Nu snackar vi om en kille med en budget som är ganska snäv, vad har du för alternativ att komma med?

http://www.inet.se/produkt/5308709/amd-fx-6300-6c-3-5ghz-blac...

Permalänk

http://www.blocket.se/orebro/Super_Gaming_Dator_i5_3570K_4545...
En begagnad dator med i5 3570k och radeon 7970, grymt bra pris måste jag säga

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

http://www.blocket.se/orebro/Super_Gaming_Dator_i5_3570K_4545...
En begagnad dator med i5 3570k och radeon 7970, grymt bra pris måste jag säga

Ser ju helt underbar ut. Ska verkligen tänka på saken, mycket!

Permalänk
Medlem

Nu säger jag inte att du inte försöker få jobb, men det finns faktiskt dolda jobb min kompis grundade ett eget företag då han var 14 och började jobba som underleverantör till NSA. Han tjänade 2000 euro på en sommar, skattat och klart. Han är rk som ett troll kan jag säga. iMac, PS3, splitterny Aerox, båt, bensin, hela fadderullan. Han klipte gräs kan jag tillägga. NSA försåg honom med klippare och bensin och frakt av klipparen (Husqvarna rider) och han behövde klippa 4 mattor i veckan jag själv jobbar också och är även jag 14 och går i 8:nde klass, måste säga att jag har jobb uppöver öronen. I fredags skulle jag ha behövt ta ledigt från skolan för att jobba, de hade inte arbetskraft så det räckte med detta sagt så kan det faktiskt finnas jobb, de är lite svåra att hitta. Dock hade jag VÄÄLDIGT mycket tur då jag fick detta jobb, har även sommarjobb på samma plats Lycka till med både burken och att hitta ett jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Nu säger jag inte att du inte försöker få jobb, men det finns faktiskt dolda jobb min kompis grundade ett eget företag då han var 14 och började jobba som underleverantör till NSA. Han tjänade 2000 euro på en sommar, skattat och klart. Han är rk som ett troll kan jag säga. iMac, PS3, splitterny Aerox, båt, bensin, hela fadderullan. Han klipte gräs kan jag tillägga. NSA försåg honom med klippare och bensin och frakt av klipparen (Husqvarna rider) och han behövde klippa 4 mattor i veckan jag själv jobbar också och är även jag 14 och går i 8:nde klass, måste säga att jag har jobb uppöver öronen. I fredags skulle jag ha behövt ta ledigt från skolan för att jobba, de hade inte arbetskraft så det räckte med detta sagt så kan det faktiskt finnas jobb, de är lite svåra att hitta. Dock hade jag VÄÄLDIGT mycket tur då jag fick detta jobb, har även sommarjobb på samma plats Lycka till med både burken och att hitta ett jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Grundade ett företag när han var 14? Det var som fan! Kontakta MIG om du har några jobb lediga i Göteborg, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Nu säger jag inte att du inte försöker få jobb, men det finns faktiskt dolda jobb min kompis grundade ett eget företag då han var 14 och började jobba som underleverantör till NSA. Han tjänade 2000 euro på en sommar, skattat och klart. Han är rk som ett troll kan jag säga. iMac, PS3, splitterny Aerox, båt, bensin, hela fadderullan. Han klipte gräs kan jag tillägga. NSA försåg honom med klippare och bensin och frakt av klipparen (Husqvarna rider) och han behövde klippa 4 mattor i veckan jag själv jobbar också och är även jag 14 och går i 8:nde klass, måste säga att jag har jobb uppöver öronen. I fredags skulle jag ha behövt ta ledigt från skolan för att jobba, de hade inte arbetskraft så det räckte med detta sagt så kan det faktiskt finnas jobb, de är lite svåra att hitta. Dock hade jag VÄÄLDIGT mycket tur då jag fick detta jobb, har även sommarjobb på samma plats Lycka till med både burken och att hitta ett jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Får man ens starta företag så tidigt?

Permalänk
Medlem

tänk på att sommaren börjar nu och det vore ganska dumt att skaffa en dator nu, för då kommer du att sitta mycket i början.
Jag skulle jobbat lite under sommaren, umgåtts med vänner och skaffat dator strax innan hösten.

Visa signatur

Citera för svar!