Windows 8.1 "Blue" kan låta användaren starta direkt till skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

I Windows 8 är det ett klick om man har Ribbon synligt. Hur gör du för att skapa en mapp med ett klick i Windows 7?

Jo att det ska vara valbart, det håller jag med om, men att folk blir så upprörda över en sån sak, det tycker jag är fel. Speciellt när bevisen för att en del saker blir lättare och snabbare med Ribbon. Som t ex visa dolda filer. Det kanske man inte alltid vill ha på hos alla, utan bara ibland. Då blir det betydligt lättare med Ribbon att slå på och av det än i Windows 7.

Jag vet inte hur många gånger jag varit hemma hos folk och ska felsöka nåt, ibland behöver man leta i dolda mappar efter något och då har jag iaf svorit över hur långt bort just den bocken är i Windows 7 burkar. Men det kanske bara är jag.

Längst upp till vänster finns Organize, share with, burn, och new folder. Under menyraden om du har den aktiverad.

Valbarheten tror jag är en förutsättning för att vänja in sig. Man kanske helt enkelt inte har tid eller lust att sitta och lära sig massa nytt när datorn är en så självklar del av de flestas vardag. Om det är valbart kan man få god tid att anpassa sig till förändringarna eller utvärdera dem i sin egen takt, utan att man blir hatisk till det direkt för att det känns "påtvingat". Det är stor skillnad på "Du måste använde det här" och "det här finns tillgängligt om du vill använda det"

Själv satt jag till och med med program manager istället för startmenyn fram till Windows 98se och är oerhört tacksam för att jag fick byta när jag själv kännde för det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Arion:

Det måste man ju inte? Det går att ha ett lokalt konto precis som förut, men man kan logga in med ett MS-konto för att få fler funktioner.

kunde dock inte se när jag första gången startade upp min bärbara. var tvungen att skriva annars kom jag inte vidare, dåligt.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samma trötta argument. Jag borstar tänderna TVÅ gånger om dagen, två minuter åt gången, alltså inte särskillt lång tid, men nog fan vill jag att det ska vara en behaglig upplevelse oavsett?

Kan du snälla förklara varför du och andra verkar tycka att en dålig upplevelse är ursäktad bara för att den är ovanlig? För mig kvittar det om jag använder startmenyn en gång om dagen eller en gång i minuten. Jag vill ändå inte att det ska vara en obekväm upplevelse.

Ja jag vet att det inte var mig du svarade, men det är endå intressant att veta varför du tycker en dålig upplevelse är ok bara för att det sker sällan. Du gillar ju uppenbarligen startskärmen, men om andra tycker den är dålig blir den väl inte mindre dålig bara för att man inte använder den särskillt ofta? Förklara gärna hur du resonerar här.

Du har rätt, det var bättre för och lära sig nya saker är onödigt.

Skrivet av KTL:

Irrelevant vad jag gör. Vill du nu ha ett barnsligt svar så se denna som exempel: http://msmvps.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/CommunityServ... Skillnad mot modern UI är minimalistisk, lägger sig inte ivägen och lätt överskådlig. Modern UI är inget av detta. Ställer in och sorterar det viktigaste på liknande sätt så jag når det mest relevanta. Att fråga hur "ofta någon klickar" i menyn är väldigt liten del av problematiken.

Är bilden representativ för din egen startmeny?
Jag tycker frågan är relevant eftersom jag försöker förstå vad det är för funktion startmenyn fyller som är så grundläggande att den inte går att förändra. Jag utgår ju ifrån hur jag själv arbetar, och inte behöver det vara "rätt", men det är så jag gör och det funkar bra.
Om någon skulle ha ett "bättre sätt" att få saker gjort på så är jag givetvis intresserad av tanken bakom det.

Jag köper att den gamla menyn inte är "i vägen", men om du snabbt är ute efter ett nytt program är det inte bättre att de ikonerna är lätta att se och enkla att träffa?
Det stjäl fokus att vandra iväg med muspekaren någon annanstans, speciellt om det leder till navigering i undermenyer.
Muskelminnet att snabbt klicka någonstans på skärmen för att göra en uppgift går ändå snabbt att vänja sig om vid.

Vill jag ha en lista över program jag använder ofta pinnar jag fast dem i taskbaren. Ännu mindre "i vägen", tar mindre skärmyta men är enklare att träffa för att de är fyrkantiga.

Program jag använder mindre ofta ligger på ModernUI menyn, enklare att gruppera och enklare att träffa vid behov.
Jag tycker att det blir mer överskådligt med grupper än en lång lista av långsmala ikoner.

Det är ju inte så att jag sitter i modern UI hela dagarna och förundras över att det tar upp hela skärmen, men när jag öppnar den så är det antingen för att söka efter något eller öppna någon av de program som inte ligger på taskbaren.

Citat:

Vari hela friden är det en bra idé och var är nyttan? Fel saker på fel plattform.

Jag tycker att det är en styrka att ha en plattform som spänner över både datorer och mobiltelefoner, speciellt när mobilerna börjar bli så kraftfulla att de kan utföra mer avancerade uppgifter.

Citat:

Det enda vi vet är att Windows 8 har floppat. Vad som är historiskt är inte så intressant som det här. Microsoft står säkert nu i valet och kvalet att köra på med Modern UI och riskera än mer dåliga recensioner/försäljningar eller backa, tänka om, hitta en lösning som är bättre än den taffliga kompromiss som inte gett någon framgång.

Det vi vet med säkerhet är att det finns "två läger" som precis vid alla större förändringar.
Även att "vanliga" datorers försäljning är på nedgång till fördel för mer mobila varianter (plattor och telefoner).
Att MS försöker skapa en plattform som knyter ihop de olika enheterna känns som en logisk satsning.
Men det är uppenbart att de har en bit kvar innan den tilltänkta lösningen är tillräckligt bra för att bli accepterad av "alla", jag hävdar dock att Metro är ett kliv i rätt riktning även om den behöver putsas lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Längst upp till vänster finns Organize, share with, burn, och new folder. Under menyraden om du har den aktiverad.

Valbarheten tror jag är en förutsättning för att vänja in sig. Man kanske helt enkelt inte har tid eller lust att sitta och lära sig massa nytt när datorn är en så självklar del av de flestas vardag. Om det är valbart kan man få god tid att anpassa sig till förändringarna eller utvärdera dem i sin egen takt, utan att man blir hatisk till det direkt för att det känns "påtvingat". Det är stor skillnad på "Du måste använde det här" och "det här finns tillgängligt om du vill använda det"

Själv satt jag till och med med program manager istället för startmenyn fram till Windows 98se och är oerhört tacksam för att jag fick byta när jag själv kännde för det.

Då lärde jag mig något nytt Tack, har inte ens tänkt på dom faktiskt.

Jo absolut det håller jag med om. Var tyvärr för liten för program manager, satt i Win3.11 men var för liten för att komma ihåg just den biten. Blev en seriös nörd strax innan Windows 95 kom ... Men jag har hört av andra att program manager var något dom älskade. Så det kan jag förstå, kan även tänka mig att vid den tidpunkten fanns säkert samma diskussioner då oxå som vi har idag med ModernUI och Windows 8 ... Förändringar är inte människans starkaste sida

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du har rätt, det var bättre för och lära sig nya saker är onödigt.

Jag lär mig gärna nya saker om det medför nytta för mig. Men när det är ändringar för sakens skull, eller ändringar som helt eller delvis syftar till att uppmuntra mig att köpa fler produkter från samma företag är jag inte intresserad. Om du läst mina övriga inlägg så vet du att det finns mycket nytt jag faktiskt uppskattar i Windows 8, men vissa saker är ett sådant nedköp för mig att jag inte ser någon mening i att uppgradera,

Skrivet av car2ns:

Då lärde jag mig något nytt Tack, har inte ens tänkt på dom faktiskt.

Jo absolut det håller jag med om. Var tyvärr för liten för program manager, satt i Win3.11 men var för liten för att komma ihåg just den biten. Blev en seriös nörd strax innan Windows 95 kom ... Men jag har hört av andra att program manager var något dom älskade. Så det kan jag förstå, kan även tänka mig att vid den tidpunkten fanns säkert samma diskussioner då oxå som vi har idag med ModernUI och Windows 8 ... Förändringar är inte människans starkaste sida

Skillnaden är fäl att internet inte fanns i var mans hem som det gör idag. Och att det brukade bli tysst när någon sa "Men du, lägg in progman.exe i autostart så ser det ut och funkar som innan". Och då fanns det inget kvar att bråka om. Med Windows 8 är det annat eftersom man måste ta till tredjepartsprogram, och ganska många känner att de inte vill det, eller att det inte skall behövas av ren princip. Men om Microsoft tillhandahållit ett egen "start8" eller liknande hade nog till och med nejsägrna så småningom testat, och kanske gillar Modern UI, appar, store och allt det där. Men nu blir det en ren principsak för många och någon slags symbol för överförmynderi. Så jag hoppas verkligen att Microsoft inför fler valmöjligheter i 8.1, både för användarnas och sin egen skull.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollisoong:

kunde dock inte se när jag första gången startade upp min bärbara. var tvungen att skriva annars kom jag inte vidare, dåligt.

Jag såg det inte första gången jag installerade det heller, men det finns en liten knapp för det. Men det är inte så att det är två lika tydliga alternativ dock.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Avstängd

Jag startar, direkt, vid skrivbordet?!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pollisoong:

kunde dock inte se när jag första gången startade upp min bärbara. var tvungen att skriva annars kom jag inte vidare, dåligt.

Fördelen med att logga in med onlinekonto är att saker synkas. Inställningar och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Innan den är tillbaka kommer vi inte att uppgradera våra 15 000 klienter.

Jag håller med och låter mina blygsamma 3 burkar tuffa på med 7:an.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

När kommer windows 9?

När Windows 8 fått så dåligt rykte att den blir för svårsåld. Ungefär som när MS fixade till Vista och döpte om den till Windows 7

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nu var det inte Steve Balmer som pushade för Modern UI, utan Steven Sinofsky, och han fick sparken kort efter release.

Ja, men han kunde inte orsaka det här fiaskot utan stöd uppifrån, och om Ballmer på något vis lyckades hålla sig okunnig så är det ännu större anledning att han borde avgå.
Jag ser fortfarande heller inga tecken på att nån på Microsoft faktiskt accepterar att Modern & inlåsning var dåliga ideer, jag ser bara allmän panik och symboliska eftergifter i takt med att Microsofts försäljning, marknadsandel, och aktievärde rasar.

Skrivet av henkiii:

Jag tycker att det är en styrka att ha en plattform som spänner över både datorer och mobiltelefoner, speciellt när mobilerna börjar bli så kraftfulla att de kan utföra mer avancerade uppgifter.

Och där har vi själva kärnproblemet: mobiltelefoner och paddor är inte samma klass av devices som stationära datorer. Mobiler och paddor är uteslutande content-consumption devices, de duger inte till content creation, och de är avsedda att användas kortvarigt. Det är lika idiotiskt att sätta ett touchinterface designat för paddor och mobiler på en stationär dator som att koppla en mus till en mobiltelefon: i bägge fallen är det interface som inte passar till devicen's användningsområde.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Kommer 8.1 att bli ett fristående operativsystem eller en uppgradering till 8?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Ja, men han kunde inte orsaka det här fiaskot utan stöd uppifrån, och om Ballmer på något vis lyckades hålla sig okunnig så är det ännu större anledning att han borde avgå.
Jag ser fortfarande heller inga tecken på att nån på Microsoft faktiskt accepterar att Modern & inlåsning var dåliga ideer, jag ser bara allmän panik och symboliska eftergifter i takt med att Microsofts försäljning, marknadsandel, och aktievärde rasar.

Och där har vi själva kärnproblemet: mobiltelefoner och paddor är inte samma klass av devices som stationära datorer. Mobiler och paddor är uteslutande content-consumption devices, de duger inte till content creation, och de är avsedda att användas kortvarigt. Det är lika idiotiskt att sätta ett touchinterface designat för paddor och mobiler på en stationär dator som att koppla en mus till en mobiltelefon: i bägge fallen är det interface som inte passar till devicen's användningsområde.

Det där med kärnproblemet var klockrent..hatten av-bra skrivet, det är precis så jag tycker också..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Och där har vi själva kärnproblemet: mobiltelefoner och paddor är inte samma klass av devices som stationära datorer. Mobiler och paddor är uteslutande content-consumption devices, de duger inte till content creation, och de är avsedda att användas kortvarigt. Det är lika idiotiskt att sätta ett touchinterface designat för paddor och mobiler på en stationär dator som att koppla en mus till en mobiltelefon: i bägge fallen är det interface som inte passar till devicen's användningsområde.

Men hur kommer det sig att jag kan skapa saker på mina Windows 8 burkar? Det ser bara lite annorlunda ut när jag startar programmen. Men ändå inget jag märker av eftersom jag bara skriver det jag vill starta och trycker Enter. Precis som jag gjort tidigare i Windows 7 ...

Photoshop är fortfarande Photoshop oavsätt om man sitter på en WIn7 eller Win8-burk. Eller vad man nu kör med för "kreativa program". Vissa gör ju faktiskt musik oxå, eller skriver på sina datorer

Men att iPad eller Nexus eller någon annan renodlad platta är det lite svårare att "content creation" så är dom ju faktiskt för "content consumptionn". Det har du rätt i. Men en "padda" med Windows 8 Pro. Det hindrar inte dig från att fortfarande använda alla "kreativa" appar som du använt tidigare. Som sagt så ser det bara annorlunda ut när du startar datorn och startar dina appar. Sen är det exakt samma.

Förstår inte varför folk reagerar så sjukt starkt. Reagerar dom lika starkt när dom flyttar första gången? "Ah o my god, ytterdörren öppnas åt höger nu!! Jag måste genast gå ut på nätet och skriva vilken skandal detta är!! Hur kan folk leva såhär. Alskling, ringer du IDG?!"

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kommer 8.1 att bli ett fristående operativsystem eller en uppgradering till 8?

Säkert en uppdatering, som typ SP1. Men lite svårt och svara på detta eftersom ingen vet.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Och där har vi själva kärnproblemet: mobiltelefoner och paddor är inte samma klass av devices som stationära datorer. Mobiler och paddor är uteslutande content-consumption devices, de duger inte till content creation, och de är avsedda att användas kortvarigt. Det är lika idiotiskt att sätta ett touchinterface designat för paddor och mobiler på en stationär dator som att koppla en mus till en mobiltelefon: i bägge fallen är det interface som inte passar till devicen's användningsområde.

Jag håller med om att det delvis ser ut så i dag, men jag tycker att vi går mot en annan utveckling.

Men att en enhet är låst till ett specifikt användningsområde är det framförallt prestanda och input-enheter som styr.
Vi har redan i dag sätt att komma runt dessa begränsningar och fler är på ingång.

Dels kommer Intel med krav på löstagbara skärmar i top segmentet för Ultrabooks, för att ytterligare sudda ut gränsen mellan platta och laptop.
Trådlösa dockningsstationer som kommunicerar över nya 802.11 standarden är även på ingång.
Tekniker som sköter kommunikation med flera olika typer av enheter i samma tråd (thunderbolt, usb3).

Varför ska jag egentligen behöva flera huvudenheter om min mobil/padda kan sköta all ting?
Vill jag arbeta mer ergonomiskt kopplar jag bara ihop den trådlöst med tangentbord, skärm och mus på min arbetsplats.
Uppladdningen kan även ske trådlöst om man så skulle vilja.

Jag tycker att du snöat in lite väl mycket på "touchinterface" och att det bara skulle duga till lek, istället för att se de möjligheter som finns.

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Men hur kommer det sig att jag kan skapa saker på mina Windows 8 burkar?

För att du kringgår det nya interfacet, som inte bara är helt meningslöst utan faktiskt i vägen på din burk.

Att du kan kringgå ett hinder är inte ett argument för att hindret är bra, eller ens för att det ska vara kvar. ModernUI har ingenting på desktop och knappt ens på bärbara att göra, och enda anledningen det finns på din stationära Windows 8 maskin är för att Microsoft bryr sig mer om att tvinga alla PC-utvecklare att göra Windows Mobile/RT apps än de bryr sig om sina stationära användare.

Skrivet av henkiii:

Varför ska jag egentligen behöva flera huvudenheter om min mobil/padda kan sköta all ting?
Vill jag arbeta mer ergonomiskt kopplar jag bara ihop den trådlöst med tangentbord, skärm och mus på min arbetsplats.

Som en som har jobbat med bärbar i docka kan jag berätta att det är inte så kul som det låter, den klena processorn och lilla minnet hos bärbara enheter blir plågsamt uppenbara när man kopplar upp den mot en 24" skärm och försöker köra Photoshop eller redigera ett stort dokument i Word.

Vad som faktiskt händer är att man har en bärbar/padda/mobil OCH en kraftfull stationär dator. Alla verkar utgå ifrån att det där OCH'et ska vara ett ELLER, men det är inte min erfarenhet. Jag vill inte bära min fulltower i fickan, men jag vill heller inte vänta medan min HTC scrollar igenom ett Word-dokument.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

För att du kringgår det nya interfacet, som inte bara är helt meningslöst utan faktiskt i vägen på din burk.

Att du kan kringgå ett hinder är inte ett argument för att hindret är bra, eller ens för att det ska vara kvar. ModernUI har ingenting på desktop och knappt ens på bärbara att göra, och enda anledningen det finns på din stationära Windows 8 maskin är för att Microsoft bryr sig mer om att tvinga alla PC-utvecklare att göra Windows Mobile/RT apps än de bryr sig om sina stationära användare.

Nej jag kringgår inte ett hinder. Jag har förvandlat ModernUI till en stor Startmeny istället för att bara vara helt fientlig mot den. Med förvandling så menar jag inte Start8 eller liknande utan jag har pinnat alla appar jag använder mig av mest; som Steam, Photoshop, Calculatorn, Stänga av och sätta på datorn osv.

Sen trycker jag antingen på Win-knappen på t-bordet en gång eller så slänger jag muspekarn i vänstra hörnet och klickar en gång, vilket jag alltid gjort sen Windows 95-tiden och klickar sen på den applikationen jag vill starta. Precis som jag gjort sen Windows 95-tiden. Stora skillnaden nu är att jag har ett mer strukturerad "startmeny". Jag pinnat bara dom appar jag använder mig av. Resten söker jag efter. Går faktiskt snabbare för mig iaf att starta och byta applikation.

Dom appar som jag alltid har igång har jag pinnat även i taskbaren för snabb access till dom.

Det är inte att kringgå. Det är att använda sig av Windows 8 Pro med modernUI. Sen att exempelvis Adobe inte gjort en ModernUI-version av Photoshop än det är inte något problem eftersom Desktop fortfarande finns kvar ... Jag skulle förstå allas reaktioner mot ModernUI om det inte skulle finnas något desktop alls. Men nu finns ju det kvar så varför gapa och skrika?

På jobbet sitter jag med Windows 8 Pro. Så här ser min "Startmeny" ut:

Och min desktop:

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Nej jag kringgår inte ett hinder. Jag har förvandlat ModernUI till en stor Startmeny istället för att bara vara helt fientlig mot den.

Grattis till att ha återuppfunnit hjulet. Sämre.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Grattis till att ha återuppfunnit hjulet. Sämre.

Inte riktigt. Istället för att bara hata och stoppa ner huvudet i sanden så använder jag mig faktiskt av det som finns framför mig. Just nu är det inte så mycket som finns i deras butik som jag kan använda på jobbet. Hemma däremot så kör jag Win8Pro på min HTPC. Där kör jag dom radioappar som finns bland annat. Hemma använder jag även väderappar i ModernUI.

Jag tycker Win8Pro och ModernUI är perfekt på en HTPC. Just för att man får en "välkomstskärm" i och med ModernUI. Jag använder ju inte bara XBMC på min HTPC ... Kör även Spotify, Radio plus lite annat och då är ModernUI perfekt. Går att styra med min MCE-fjärrkontroll. Bara klicka runt med styrkorset på fjärren.

Du är också en av alla dessa människor som bara hatar istället för att fatiskt testa. Går bra mycket snabbare att starta program och inställningar i Win8Pro än i Windows 7. Som en sur gammal gubbe som inte gillar alla "nymodigheter".

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av car2ns:

På jobbet sitter jag med Windows 8 Pro. Så här ser min "Startmeny" ut:

http://i.imgur.com/QYOirlO.jpg

Snyggt

Min:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Som en som har jobbat med bärbar i docka kan jag berätta att det är inte så kul som det låter, den klena processorn och lilla minnet hos bärbara enheter blir plågsamt uppenbara när man kopplar upp den mot en 24" skärm och försöker köra Photoshop eller redigera ett stort dokument i Word.

Vad som faktiskt händer är att man har en bärbar/padda/mobil OCH en kraftfull stationär dator. Alla verkar utgå ifrån att det där OCH'et ska vara ett ELLER, men det är inte min erfarenhet. Jag vill inte bära min fulltower i fickan, men jag vill heller inte vänta medan min HTC scrollar igenom ett Word-dokument.

Som en som arbetar med IT kan jag berätta för dig att antingen är det något allvarligt fel på din dator, eller så har du inte fått en riktig arbetsdator.
Du borde klaga hos din chef eller helt enkelt felanmäla den.

Hela världen arbetar med dockningsstationer till laptops av den enkla anledningen att man ska slippa plugga in 20 sladdar varje morgon. Det fungerar utmärkt.

Att en snabb dator behöver vara stor är även en gammal sanning som inte har stämt på många år.
Skärmens storlek är dessutom helt orelaterad till darorns övriga prestanda.

Laggande worddokument?!? Gisses! Något som förvånar mig är hur mycket vissa folk behöver lida innan de gör något åt saken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja, har man en SSD , hyfsad grafikkort och gott om minne, så är det lugnt. Men även på en sugen gammal 5400 HDD borde inte word-dokument lagga.
Däremot att köra Photoshop kan vara ganska krävande för en laptop, där det brukar vara klent med t ex cache-mine osv och där är paddor och mobiler bara att glömma både när det gäller hårdvara och användarevänlighet..
Men återigen meningen med Metro är väl att man ska använda pekskärm eller hur? Frågan som man ställer sig är t ex om man har skaffat sig en laptop med en fin IPS-skärm-vill man verkligen kladda med fingrar på en sådan?
Samma sak när det kommer till t ex Photoshop-utan mus är man mer eller mindre rökt direkt..så varför och varför tvinga Metro på folk när den enda funktionen som man kan nyttja om man nu jobbar med Photoshop eller liknande är att öppna skitet? Så snälla fatta en gång för alla-det är inte många här som är emot W8 i sig, utan man vill kunna välja själv om man vill ha Metro eller ej och samma gäller väl det där med hotspot eller vad det heter och det är väl detta som Ozzed försöker förmedla hela tiden..Att vissa tycker att det är ok med Metro har inte jag några problem med, men att man inte kan välja det är det som är problemet..
Det är som om bilindustrin skulle införa att man kan bara köpa en automatare..det är klart som fan att vissa hade klagat även om det är modernare eller hur? Och alla som kör en med manuell växälåda skulle jag inte vilja kalla för bakåtsträvare..Vissa föredrar att byta växel som de själva behagar..Valmöjlighet är nyckelord här pågar och töser:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Valmöjlighet är nyckelord här pågar och töser:)

Med win7 har du lika liten valfrihet...Du är ju lika tvingad att köra startmenyn och allt det "gamla" som du är tvingad att köra det nya i 8:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Och negativt med det är? Du kör ju inte Win7 med pekskärm eller;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Med win7 har du lika liten valfrihet...Du är ju lika tvingad att köra startmenyn och allt det "gamla" som du är tvingad att köra det nya i 8:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis, nu tänker du precis så långt som din näsa räcker:)

När startmenyn introducerades för en herrans massa år sedan fanns valmöjlighet under flera generationer windows att gå tillbaka till det gamla gui:t. Konsumenterna fick alltså lång tid på sig att anpassa sig och de kände sig inte påtvingade något.

Detta skedde inte med win8, "här är mui, deal with it".

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Nu är W8:s misslyckande mer eller mindre ett faktum:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nya...[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

De försökte styra in konsumenter i fållan, men det gick inte..Kan man gissa att även Apple snart börjar tappa marken?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Konsumenter, Företag och spelföretag har sagt sitt angående Windows 8. Valve's svar gentemot Windows 8 var att pusha på releasen för Steam till Linux. Rob Pardo, President för Game design hos Blizzard angående Windows 8:

Citat:

'I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space* - not awesome for Blizzard either,"

Kritik mot Windows 8 finns på alla plan och försäljningssiffrorna talar klarspråk (färre konsumenter använder Windows 8 än vad som sålts exemplar? Inte bra)

Det kommer alltid finnas halvunderhållande människor och rentav idioter (Microsofts PR-byrå i samspråk med sina uppköpta bloggare bland annat) som tycker om att försvara en feldesignad produkt. Tyvärr behöver man inte direkt ha någon aning om UI design eller funktionalitet för att snabbt avgöra att Windows 8 är ett problem, inte en uppgradering eller en förbättring.

Personligen ogillar jag W8 för att man försöker tvinga på konsumenter saker som:

1. Inte fungerar
2. Inte är marknadsstandard ännu.

Exempel: Flickvännen köpte en bärbar dator med i5, 630GT, 8GB Ram och en 500 GB HD. Efter ett antal ominstallationer visade det sig att med W8 som operativsystem led spel som World Of Warcraft (som för övrigt snart är 9 år gammalt) av fördröjningar på 2-3 sekunder några gånger i minuten på grund av att hårddisken helt enkelt är för långsam för att hantera OS och spel väl (5400 RPM, 64mb cache).

Lösning? Installera Windows 7, allting fungerar perfekt och flyter på.

Metro och det nya gränssnittet är inte direkt dealbreakern för mig - det är horribelt designat och optimerat för en stationär dator - helt idiotiskt tänkande - men inte en dealbreaker. Att däremot försöka köra samma OS på sina devices....usch. En idé som med dagens dator konstruktioner är dömd att misslyckas. Själv så provade jag som respons på W8 på Linux och dualbootar nu Ubuntu 12.10 på min Windows-dator. Om Microsoft fortsätter på samma spår kan det vara dags att byta OS helt och hållet :).

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Den stora frågan är: kan Steve Ballmer sitta kvar?

And so it begins...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~