Häva köp och göra ett nytt?

Permalänk
Medlem

Häva köp och göra ett nytt?

Hej! Jag har ett problem med Telenor!
Köpte en Galaxy S4 och hämtade ut den i torsdags, och direkt när jag öppnade den granskade jag den, hittade en repa och ramen på telefonen glipade och var för stor på ena sidan! (WTF!) Nu är det så att jag har försökt DOA telefonen i butik, där de säger att de inte får byta telefoner som är köpta online på deras nätbutik. Men kundtjänsten hänvisar till butikerna även att telefonen är köpt online (har sagt klart och tydligt). Nu funderar jag på att häva köpet eftersom jag är trött på att bli bollad runt i deras dåliga kundtjänstsystem där ingenting fungerar.

Och då till min fråga, jag gillar telenor som operatör annars, bra priser och abonnemangsformer som passar mig så jag vill inte byta. Får jag häva köpet och göra ett nytt som är exakt likadant? Alltså häva köpet på den nya telefonen och abonnemanget och efter det beställa samma sak?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

du har 14 dagars ångerrätt
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

och självklart kan du DOA telefonen, man up och vik dig inte för personalen i butiken!

Permalänk
Medlem

Om du köpt den online har du 14 dagars returrätt. Bara att returnera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

du har 14 dagars ångerrätt
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

och självklart kan du DOA telefonen, man up och vik dig inte för personalen i butiken!

Skrivet av ozo64:

Om du köpt den online har du 14 dagars returrätt. Bara att returnera.

Tack för hjälpen hörrni
Ska göra ett nytt försök imorgon och är de inte tillmötesgående så häver jag köpet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Om det inte går i butik se till att innan torsdag nästa vecka då det gått två veckor att ta kontakt med dom via mejl och få en retursedel annars kan det vara kört dock kanske dom säger att du inte kan häva köpet om den är skadad.

Permalänk
Skrivet av Stoffee:

Tack för hjälpen hörrni
Ska göra ett nytt försök imorgon och är de inte tillmötesgående så häver jag köpet.

Jag flyttade från Telia till Telenor, och jag är inte nöjd. Sämre täckning, när man har problem och frågor så är man inte lika hjälpsam längre. Visst, kanske längre kötider hos Telia, men de förstökte iaf fixa till om man hade problem. Så när min bindningstid går ut, aldrig mer Telenor!

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Skrivet av fårhäst:

Om det inte går i butik se till att innan torsdag nästa vecka då det gått två veckor att ta kontakt med dom via mejl och få en retursedel annars kan det vara kört dock kanske dom säger att du inte kan häva köpet om den är skadad.

Har du begärt retur inom 14 dagar, så är det det datum du skickar in returanmälan som räknas inget annat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av orbsaaeri:

Jag flyttade från Telia till Telenor, och jag är inte nöjd. Sämre täckning, när man har problem och frågor så är man inte lika hjälpsam längre. Visst, kanske längre kötider hos Telia, men de förstökte iaf fixa till om man hade problem. Så när min bindningstid går ut, aldrig mer Telenor!

Håller med. En polare har Telenor och de är ibland svårt att nå honom (överbelastning på nätet antagligen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

Jag flyttade från Telia till Telenor, och jag är inte nöjd. Sämre täckning, när man har problem och frågor så är man inte lika hjälpsam längre. Visst, kanske längre kötider hos Telia, men de förstökte iaf fixa till om man hade problem. Så när min bindningstid går ut, aldrig mer Telenor!

Är nog svårt att ha bättre täckning än Telia!.
---

Stå på dig Stoffe! och ge inte upp, be och få prata med någon produktspecialist eller "Chef" med fokus att du vill lösa ditt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffee:

Hej! Jag har ett problem med Telenor!
Köpte en Galaxy S4 och hämtade ut den i torsdags, och direkt när jag öppnade den granskade jag den, hittade en repa och ramen på telefonen glipade och var för stor på ena sidan! (WTF!) Nu är det så att jag har försökt DOA telefonen i butik, där de säger att de inte får byta telefoner som är köpta online på deras nätbutik. Men kundtjänsten hänvisar till butikerna även att telefonen är köpt online (har sagt klart och tydligt). Nu funderar jag på att häva köpet eftersom jag är trött på att bli bollad runt i deras dåliga kundtjänstsystem där ingenting fungerar.

Och då till min fråga, jag gillar telenor som operatör annars, bra priser och abonnemangsformer som passar mig så jag vill inte byta. Får jag häva köpet och göra ett nytt som är exakt likadant? Alltså häva köpet på den nya telefonen och abonnemanget och efter det beställa samma sak?

Tack på förhand!

Ring till Telenors huvudväxel och be om att prata med någon ansvarig för webbutiken eller marknad som de har.
Här är numret: 08-50698300
Om det inte hjälper, be att få prata med ledningen direkt. Du kopplas till sekreteraren och därifrån får svaret att du blir uppringd nästa arbetsdag (förmiddag).

Stå på dig, låt inte Telenor jävlas med dig!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Har nu återigen ringt till telenors kundtjänst och berättat om problemen med telefonen, de anser att jag inte kan häva mitt köp nu iom. att jag öppnat telefonen och startat upp den. Stämmer detta?

De skickar nu ut en servicepåse där jag ska skicka in mitt telefon där den ska granskas "enligt samsungs krav för utbyte av telefon". Detta sägs ta upp till 14 dagar. Så frågan är om det ens är värt att skicka telefonen då den ska granskas av en annan person som kanske tycker att dessa felen inte är tillräckligt stora.

Vad ska jag göra nu?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffee:

Har nu återigen ringt till telenors kundtjänst och berättat om problemen med telefonen, de anser att jag inte kan häva mitt köp nu iom. att jag öppnat telefonen och startat upp den. Stämmer detta?

De skickar nu ut en servicepåse där jag ska skicka in mitt telefon där den ska granskas "enligt samsungs krav för utbyte av telefon". Detta sägs ta upp till 14 dagar. Så frågan är om det ens är värt att skicka telefonen då den ska granskas av en annan person som kanske tycker att dessa felen inte är tillräckligt stora.

Vad ska jag göra nu?

Det stämmer om du nu använt telefonen..men det kan de inte avgöra om du gör en factory reset och laddar batteriet till kring 40%.
Spela dum och ljug att du bara öppnat kartongen och tittat på varan. Berättade du för dom att du har använt telefonen?

Permalänk
Medlem

Nej, men dum som jag var stoppade jag ju in sim-kortet så det aktiverades... Så nu vet jag inte vad jag ska göra

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffee:

De skickar nu ut en servicepåse där jag ska skicka in mitt telefon där den ska granskas "enligt samsungs krav för utbyte av telefon". Detta sägs ta upp till 14 dagar. Så frågan är om det ens är värt att skicka telefonen då den ska granskas av en annan person som kanske tycker att dessa felen inte är tillräckligt stora.

Vad ska jag göra nu?

Du har två alternativ. Antingen skickar du in telefonen eller så behåller du den.

Permalänk
Medlem

Tror ni en repa som endast syns i ljusa förhållanden och är förhållandevis liten + att ramen runt skärmen är för stor och sticker ut på ena sidan går på samsungs utbytesvillkor?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffee:

Tror ni en repa som endast syns i ljusa förhållanden och är förhållandevis liten + att ramen runt skärmen är för stor och sticker ut på ena sidan går på samsungs utbytesvillkor?

Skicka gärna en bild på telefonen, låter som att den ser halvt missbildad ut Klart att du ska skicka in den och få den utbytt, jag menar den ska ju vara i toppskick när du får den, även en liten repa ska ju inte vara acceptabelt.

Permalänk
Skrivet av samuelwa:

Skicka gärna en bild på telefonen, låter som att den ser halvt missbildad ut Klart att du ska skicka in den och få den utbytt, jag menar den ska ju vara i toppskick när du får den, även en liten repa ska ju inte vara acceptabelt.

Sen är det väll så att gorilla glaset inte ska repas häller? I alla fall vad jag hörde på ett youtub klipp om just skyddet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Du har rätt att undersöka varan och ändå använda ångerrätt för att returnera den.

Oavsett vad samsungs villkor säger så kan de inte neka dig att ångra köpet så länge du begär det inom 14 dagar.

Däremot får du betala returfrakt och du får inte en utbytestelefon, utan du får helt enkelt göra ett nytt köp istället.

Permalänk
Rekordmedlem

Bra läsning om Ångerrätt vid distanshandel:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här med 14 dagar kan vem som helst slingra sig ur. Då telefonen är plomberad och innehåller programvara och lagring så kan de neka dig om plomberingen är bruten med lagen på sin sida.
Detta gäller mjukvara, lagringsmedium och hygienartiklar för att skydda nästa kund om varan säljs igen.

Tänk er själva att få ett använt USB-minne med virus eller en redan uppackad sexleksak, de här 14 dagarna är inte spikade (som tur är).

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Det här med 14 dagar kan vem som helst slingra sig ur. Då telefonen är plomberad och innehåller programvara och lagring så kan de neka dig om plomberingen är bruten med lagen på sin sida.
Detta gäller mjukvara, lagringsmedium och hygienartiklar för att skydda nästa kund om varan säljs igen.

Tänk er själva att få ett använt USB-minne med virus eller en redan uppackad sexleksak, de här 14 dagarna är inte spikade (som tur är).

Uhh en uppackat sexleksak hahaa den var bra, naturligtvis så är det så att dom kommer ur 14 dagars regeln då TS börjat använda produkten, och med andra ord lika gärna kan ha orsakat felen själv, kanske inte knäppt ihop telefonen ordentligt när han satte i sitt simkort och kanske repade den när han la den på bordet för att bända av locket så han kunna sätta i sitt simkort.

Granska alltid först produkten, och säkerställ att den okulärt är felfri innan produkten tas i bruk, det är ett råd flera borde lära sig.