Bygga "dator" för två samtidigt användande brukare

Permalänk
Medlem

Bygga "dator" för två samtidigt användande brukare

Hej!

Min första tråd här på Sweclockers : )

Jag börjar bli trött på min gamla bärbara Hp Pavillion9000 och bli sugen på en ny kraftfullare maskin.

Som sagt jag vill bygga/köpa en maskin som jag och frugan kan bruka/spela på samtidigt.
Vad jag har förstått så går det inte få flera inputs av mus/tangentbord och skärm för var användare på en vanlig dator?
En varsin användare vill jag ska kunna vara inloggade samtidigt alltså, kanske också en gäst.

En server har jag inte riktigt förstått användningen till...
Hos företag/skolor har man en server kopplad till mindre datorer, går det inte koppla inputs direkt till servern?
Dessutom är väl operativsystem till server väldigt dyrt...

Jag har aldrig byggt ihop en dator tidigare, men det borde gå att lösa med lite hjälp av er, kompisar och farsan

Är det för komplext tror ni? Finns det någon lösning?! Dator, server, egengjort moderkort och egenkompilerad kod, jag tar inte ett nej
Budgeten ~40kkr

Ligger tråden fel flytta gärna på den.

Tacksam för konstruktiva svar

Permalänk
Medlem

Göm en nuc inne i chassit på datorn, dela ut mappar på båda så ser det iaf ut som en dator.
http://www.sweclockers.com/artikel/16472-snabbtitt-pa-intel-n...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

Hej!

Min första tråd här på Sweclockers : )

Jag börjar bli trött på min gamla bärbara Hp Pavillion9000 och bli sugen på en ny kraftfullare maskin.

Som sagt jag vill bygga/köpa en maskin som jag och frugan kan bruka/spela på samtidigt.
Vad jag har förstått så går det inte få flera inputs av mus/tangentbord och skärm för var användare på en vanlig dator?
En varsin användare vill jag ska kunna vara inloggade samtidigt alltså, kanske också en gäst.

En server har jag inte riktigt förstått användningen till...
Hos företag/skolor har man en server kopplad till mindre datorer, går det inte koppla inputs direkt till servern?
Dessutom är väl operativsystem till server väldigt dyrt...

Jag har aldrig byggt ihop en dator tidigare, men det borde gå att lösa med lite hjälp av er, kompisar och farsan

Är det för komplext tror ni? Finns det någon lösning?! Dator, server, egengjort moderkort och egenkompilerad kod, jag tar inte ett nej
Budgeten ~40kkr

Ligger tråden fel flytta gärna på den.

Tacksam för konstruktiva svar

Svårt att veta om du menar 4K eller 40K? ;-p Men jag antar 4K? Isf kommer du inte få en så kraftfull dator.
Och vad för spelar pratar vi om, Bf3, crysis eller mer Cod och cs?
Dator är inte svårt att bygga ihop själv, det klarar du själv och om du har problem är det bara att fråga här på SweC
Vet inte varför du ska ha flera använder inloggade samtidigt på en dator? Och isf är det väl bara att växla användare? Eller du kanske hade tänkt att göra något helt annat?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Entusiast

Varför inte en dator var?

Permalänk
Medlem

40k är 40k så trollet menade förmodligen 40.000 kr

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att datorn skall ha 2 samtidiga användare - hon måste ju ha en egen uppsättning skärm / tgb / mus iaf - även om det går till samma centrala enhet.

Såhär hade jag gjort iaf, och eftersom att du skall spela på den kommer jag utgå från Win7 X64 som operativ. (Har inte kört Win 8 alls faktiskt, även om jag har tillgång till det - ser inte meningen, ännu.)

Uppsättning;
* Valfri dator, färdig märkesmaskin eller egenbyggd.
* 2st uppsättningar skärmar, tbg och möss (skall du spela kanske du vill ha vassare saker och hon kanske nöjer sig med en 17" tft och budget tgb/mus ?)
* Alternativt sitter hon på en laptop?
* Tunn klient, valfritt OS
* Windows 7 x64, valfri utgåva

Vad det hela går ut på är att du modifierar RDP-filerna (remote desktop / fjärrskrivbord) till att använda samma kärnor som en server gör. Detta kommer låsa upp antalet samtidiga anslutningar mot maskinen varpå hon kan använda den - samtidigt som du sitter i sk. "console-läge" - framför skärmen.

Om hon använder en tunn klient, så koppla skärm, tgb/mus till denna och sätt upp en anslutning till den riktiga datorn, där hon själv givetvis har en användarprofil uppsatt.

Hon kan även köra på scenariot med en laptop istället - eller också. (kanske behålla den bärbara Pavillion 9000?)

Anyhow, det är iaf Terminal Server tänk här, en kraftull maskin - flera användare.
Men du drar det lite längre och använder kränan för TS-SRV i en vanlig utgåva.

Tänk på att utföra dessa åtgärder kan medföra problem med vissa framtida Windows Updates, samt att hurvida det är fullt lagligt eller inte är en annan sida av kakan - jag vet faktiskt inte.

Men såhär kan kan göra, och det är en billig lösning.

Skulle man vilja komma förbi problemet med patchar och ev. licensfrågor - kan man byta OS på maskinen till Windows 2008 Server Standard R2 x64 istället. Prislappen för detta OS är ~5000kr istället för Windows 7 ~1500-2000kr.
Men då fungerar detta out-of-the-box.

En tunn klient kostar c:a 2000kr ny, och du kan hitta beg på inregodirekt.se för runt 1000-lappen.
Går det ett snäpp längre och kollar Tradera så finns tunnisar där mellan 100kr och upp, beroende på generation.

Så börja med att skriva vad DU skall göra på datorn, och vilka krav DU har på skärm, spelprestanda osv.
Hur mycket lagring kommer det behöva vara, SSD ?
Vad behöver frugan för prylar ?

Tänk på att titta på film och strömmande video över RDP inte fungerar så bra, då skall man helst använda andra protokoll, även om det blviit tusen gånger bättre med de senare RDP-protokollen...

Återkoppla med era krav och vad ni skall använda maskinen till

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Varför inte en dator var?

Precis. med 40 000 kr borde det inte vara något problem.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

40 000kr Det är väl ett maxpris, jag ser hellre prisvärda produkter, kan man kirra det med 20-30.000 är jag glad. Vi vill båda kunna lira till exempel bf3-4 tillsammans på en varsin skärm med samma dator

Edit: Dumt formulerat. Fixat nu

Edit2: Vi vill båda kunna lira till exempel bf3-4 tillsammans på en varsin skärm med samma OS från en server.
En varsin dator undanstoppad skulle kunna fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

40 000kr Det är väl ett maxpris, jag ser hellre prisvärda produkter som gör att vi båda kan lira till exempel bf3-4 tillsammans på en varsin skärm men samma dator

du kommer aldrig kunna hitta prisvärda komponenter som är så kraftfulla att ni kan spela 2 instanser av bf samtidigt (plus alla andra program). Det är mycket billigare att helt enkelt köpa 2 datorer. Plus att det blir jävligt mycket lättare.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Ja. Köp två datorer. Blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

40 000kr Det är väl ett maxpris, jag ser hellre prisvärda produkter som gör att vi båda kan lira till exempel bf3-4 tillsammans på en varsin skärm med samma dator

Och krånglet med detta är värt för?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av l-azer:

Hej!

Min första tråd här på Sweclockers : )

Jag börjar bli trött på min gamla bärbara Hp Pavillion9000 och bli sugen på en ny kraftfullare maskin.

Som sagt jag vill bygga/köpa en maskin som jag och frugan kan bruka/spela på samtidigt.
Vad jag har förstått så går det inte få flera inputs av mus/tangentbord och skärm för var användare på en vanlig dator?
En varsin användare vill jag ska kunna vara inloggade samtidigt alltså, kanske också en gäst.

En server har jag inte riktigt förstått användningen till...
Hos företag/skolor har man en server kopplad till mindre datorer, går det inte koppla inputs direkt till servern?
Dessutom är väl operativsystem till server väldigt dyrt...

Jag har aldrig byggt ihop en dator tidigare, men det borde gå att lösa med lite hjälp av er, kompisar och farsan

Är det för komplext tror ni? Finns det någon lösning?! Dator, server, egengjort moderkort och egenkompilerad kod, jag tar inte ett nej
Budgeten ~40kkr

Ligger tråden fel flytta gärna på den.

Tacksam för konstruktiva svar

En server är också en dator som bara kan ha 1 input, Det du tänker på är nog en form av citrix lösning (VDI) och det finns flera varianter och märken av samma sak där man viritualiserar desktop. Input sker via tunna klienter typ Wyse men själva operativet körs på en server. Med tanke på att du aldrig byggt ihop en dator är detta nog överkurs för din del och det är nog överkurs för de allra flesta att ha hemma på två - tre användare. Bästa lösning är nog att ta pengarna och köpa varsin dator och behöver ni dela filer mellan er i nätverket kan ni ju alltid köpa/bygga en NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

40 000kr Det är väl ett maxpris, jag ser hellre prisvärda produkter som gör att vi båda kan lira till exempel bf3-4 tillsammans på en varsin skärm med samma dator

Alltså jag tror det kommer bli rätt problematiskt att köra två datorer på samma dator lixom, varför inte bara ta ett stort chassi som har plats för massa radiatorer bakom moderkortsplåten sedan köra två uppsättningar i det chassit, då ser det ju ut som en dator iallafall. Alltså två moderkort, två prollar, två gpu, två psu etc men till ett centralt chassi. Du får en bra speldator för 10 000:- så för 20 000 har ni varsin dator, sedan kan ni ju bygga ut med server/nas etc efter det.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

2 mini itx kort i en låda vore väl lite häftigt isf. Förstår inte vitsen av att det endast skulle vara en enda dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flera användare på en maskin är väl inga problem. Köp/bygg en dator som du tycker fungerar till dina spel. 2 skärmar, mm.
Sen kör du med Oracle WM box = virtuella datorer i samma burk. Sen kan man sätta i inställningarna att en dator ska ha en skärm, mus tangenbord osv. Tänk på att du behöver dubbla ljudkort också. dubbla nätverkskort behövs inte, den skapar virutella nätverkskort och delar det befintliga.

har själv oracle i min win 7 dator, sen kan jag starta upp en OSx eller en win 8 om jag vill

EDIT: bra med minne måste den ha också eftersom den kommer köra många program samtidigt

Permalänk
Entusiast

Du vet att ni kan spela tillsammans på var sin dator också va?

Det billigaste och enklaste är helt klart att köra två datorer.

Permalänk
Medlem

Oj vilka snabba svar, vad roligt! Vitsen med en dator, ja att det är fränt som sagt, kanske praktiskt om man som vi är relativt mobila.
Tanken är väl lite att "datorn" skulle vara dold, bara skärmar framme. Men ev att man får köpa två datorer och koppla ihop dom via en klient då.

Ja två mindre datorer i en låda ihopkopplade via klient hade varit fränt, men finns väl inga kraftigare sånna?

Edit: Relativt mobila, skit i det, visst det måste gå att flytta på.
Det hade varit frän att ha ett operativ där man väljer användare och loggar in helt enkelt.
Verkar ju inte vara så enkelt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts ovan det finns inget direkt bra för att göra som du pratar om att köra 2 personer som ska göra saker samtidigt på en dator och om de skulle fungera skulle de nog i dagsläget kosta en väldig massa pengar som man säkerligen kunde fått både 2 och 3 kompetenta datorer för samma pris.

Mitt råd e att bygga 2st datorer med mini itx format och något mindre chassi och stapla dom på varandra på höjden.

Och med allt som nämns ovan med server och virtualisering osv visst det fungerar men inte för att spela.
Och om du skulle köra bf3/bf4 samtidigt på en maskin skulle det bli extremt grafik krävande du skulle behöva mer grafikkraft i en dator än vad du skulle behöva sammanlagt i 2 datorer.

Nu när jag tänkte efter lite kom jag och tänka på du skulle kunna köpa 2 rejälare laptops också t.ex. asus rog eller liknande och bara ha på en hylla stängda med skärm tangentbord mus osv kopplade till sig och då är det bara enkelt koppla ur ta med som du säger om man vill vara "mobila".
Och skulle ju bli väldigt enkelt att dölja undan snyggt, eftersom dom inte tar någon plats alls typ.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du får för dator för ~20k så skulle jag helt klart välja en dator var.

Plockade lite snabbt ihop detta kompletta paket för 21k http://www.inet.se/kundvagn/visa/3332864/lekdator

Det saknas dock OS i det men ett sånt kan väldigt enkelt gå in i budgeten om du köper ett (eller två) billigare grafikkort. Vill mest illustrera vilken sorts dator ni kan få var om ni köper två snarare än någon skum serverlösning.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Om man köper/bygger två datorer fast med ett virtuellt system eller med klient, kan man då kanske ha till exempel 3 användare? Eller lite tråkigt, ska vi bara köra på en varsin dator?
Hur drar man bild ljud mus och tangentbord långt bäst? (10m) trådlöst? kabel?

Nej, jag är ingen It-expert, men med lite hjälp tror jag ändå att jag skulle kunna fixa en klient eller så med lite hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

Om man köper/bygger två datorer fast med ett virtuellt system eller med klient, kan man då kanske ha till exempel 3 användare? Eller lite tråkigt, ska vi bara köra på en varsin dator?
Hur drar man bild ljud mus och tangentbord långt bäst? (10m) trådlöst? kabel?

Nej, jag är ingen It-expert, men med lite hjälp tror jag ändå att jag skulle kunna fixa en klient eller så med lite hjälp.

Jag tycker att du ska släppa det här med att köra på en server och köper en varsin dator. Du får en riktigt bra dator för 20K som lätt klarar BF3 på ultra. så kör på en varsin dator!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Bygg 2 små ITX-system och ställ lådorna på varandra?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ta ett chassi modell större och bygg in två st mini itx system i det?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ett alternativ skulle ju kunna vara att bygga två stycken separata system i t.ex. en hurts från IKEA, dvs. montera 2 uppsättningar av alla komponenter inuti den. Ni slipper synliga datorer, och ni får två helt skiljda datorer men i samma "chassi". Att köra två maskiner på samma hårdvara, har jag svårt att se poängen med om jag ska vara ärlig. Två skilda maskiner blir ju helt klart mer mobilt; någonting du strävade efter.

EDIT: Naturligtvis går det säkert att hitta mindre "chassin" än hurtsar att montera i, om ni nu skulle tycka att det tar för mycket plats - det var bara det första jag kom att tänka på. Jag kan även föreställa mig att det finns chassin som är gjorda för att husera två system, men överlåter det googlandet åt dig.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Dålig lösning
Köp en kraftfull dator och 2 tunna klienter. Installera Xen eller annan hypervisor på datorn, installera 2 virtuella klienter och anslut till dessa från de tunna klienterna.
Fördelar: Ni kan båda jobba mot samma dator.
Nackdelar: Spel kan du glömma.

Bättre lösning
Köp 2 shuttle barebones, t.ex. SZ77R5 och stoppa in dom komponenter du vill ha i den. CPU, GPU, SSD mm. Ställ dom på höjden. Lika stort som de flesta fulltower lådor. Totalpris ca 10'000/PC (Core I5, 680GTX, 250GB SSD)
Fördelar: Allt fungerar utan problem och storleken är ungefär samma som en vanlig fulltower pc.
Nackdelar: Det är 2 datorer så det är inte exakt det du efterfrågade. Det kan behövas en del kabeldragning om ni har datorerna i ett annat rum.

Det går att få till lösningen som du vill ha, men det kommer inte bli enkelt.
Om du verkligen vill ha det kan du ta en titt på Citrix XenDesktop. Det kommer troligen spräcka din budget. Det skall finnas stöd för att stoppa in 2 grafikkort i hypervisorn (datorn) och sen dedikera dem till varsin virtuell klient. Det är nog en bra idé att köpa ett moderkort med 2 cpu sockets så du får en CPU/VDI.
Utöver det kommer du behöva en 3:e virtuell klient; en Windows Server med Citrix DDC och SQL Express.
Extra kostnad jämfört med att köpa 2 datorer: Windows Server ~5500, Citrix XenDesktop - ~7500 (minimum 5 lic), 2 tunna klienter ~5000.
Fördelar: Det är vad du ville ha.
Nackdelar: Inte säkert att det fungerar och det kräves stor datorvana för att konfigurera lösningen.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

En ESXI-maskin med fullt virtualiseringsstöd i hårdvaran är väl i så fall den enda alternativet och det blir inte billigt om den ska klara två spelande användare...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt två datorer. Det går ju som sagt att sätta in grejerna i ett stort chassi också. Det kommer visserligen bli jävligt varmt och säkert bökigare om någon komponent felar. Köp två! Det är lättare. En speldator till dig och en enklare variant till frugan.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Som sagt, kan vara ett kul projekt i sig att krångla med om man känner för det, men är ni bara ute efter en pragmatisk lösning så skaffa två burkar med en eventuell NAS, och vill ni göra det lite mer omständligt, bygg in dem i någon möbel som tidigare nämnts. Det är en lösning ni inte kommer att bli missnöjda med.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Jag hade nog köpt två datorer. Det går ju som sagt att sätta in grejerna i ett stort chassi också. Det kommer visserligen bli jävligt varmt och säkert bökigare om någon komponent felar. Köp två! Det är lättare. En speldator till dig och en enklare variant till frugan.

Mm mountainmods säljer chassin som tar två moderkort, tror även inet har ett från lian li som tar två. Det lär ju bli lätt att vattenkyla senare när allt är på ett ställe

Lägg ut en logg på bygget sen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

DU säger att du aldrig byggt en dator själv innan, och det första du vill ge dig på är att köra två tunna klienter i hemmet, som DESSUTOM skall klara av att ni kör BF3!?

Stryk hela iden köp två datorer och göm dem ist, köp ett större chassi med plats för två moderkort och kör med det ist.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W