Täckning och åsikter hos Tele2?

Permalänk

Täckning och åsikter hos Tele2?

Hej! Vet inte om jag har hamnat rätt så börjar med att be om ursäkt för det.

Min bindningstid går snart ut och funderar på att byta till Tele2 Kompis Student då det blev billigast för mig. Dock så vet jag inte hur deras täckning är vid telefoni och surf. Känner att hela idén med 4G är ganska värdelös om man inte har någon täckning. Är det någon som har Tele2 som kan säga vad de tycker? Just nu har jag Telia med 3G nät. Telefonitäckningen är super men surfen är ganska kass (kan ju bero på mobilen iofs).

Så kort sammanfattat;

Tele2 bra täckning?
Tele2 övriga åsikter?
Jämförelse mellan Tele2 och Telia?

Permalänk
Avstängd

Köpte nyligen ett abonnemang hos Tele2 och täckningen är suverän. Bor i en liten stad i Värmland.
Tele2 delar sitt 4G nät med Telenor.

Se Tele2s täckningkarta:
http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/tackningsk...

Permalänk
Skrivet av Larcyn:

Köpte nyligen ett abonnemang hos Tele2 och täckningen är suverän. Bor i en liten stad i Värmland.
Tele2 delar sitt 4G nät med Telenor.

Se Tele2s täckningkarta:
http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/tackningsk...

Okej det låter ju super! ^^ Ahh min stad har bästa täckningen i både surf och samtal ju om man nu ska lita på dem men det låter ju mycket lovande
Tack!

Permalänk
Medlem

Flera kompisar som har haft Tele2. Helt värdelösa, och det är en underdrift. Vet också en Emil Björklund som också gillar Tele2 ^^ https://twitter.com/emil_bjorklund/status/314418672334680064

Permalänk
Medlem

Ta comviq istället, 245kr /månad+mobil. Ingen uppsägningstid och ingen bindningstid. (kontantkort)

Permalänk
Medlem

Tele2 fungerar jättebra för mig, täckningen för 3G är samma som för Telia då det är samma underliggande nät. 2G och 4G täckningen är dock inte samma som Telia.

Permalänk

Jag har haft Kompis student för 59kr/mån sen jag fyllde 18, i snart tre år. Det har alltid funkat perfekt för mig.
När jag är hemmavid har jag dock lite smådålig 3G-täckning, men det har alla operatörer här i området, och det bryr de sig inte om att fixa.
I storstäderna ska deras nät vara ganska igenpackade med trafik, men överallt annars funkar det bra.
Överallt jag rest har det funkat perfekt, minns faktiskt inte ens att det funkade dåligt i Stockholm. I t.ex. Malmö och Jönköping rullade surfen perfekt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Har nyligen bytt från Tele2 till Telia på min privata telefon efter att en längre tid varit fruktansvärt missnöjd med Tele2. Täckningen är sämre än vad jag har på någon av mina telefoner med Telia eller 3 (jobbtelefon) då jag flyttat runt olika kort i samma telefoner.

Men det klart största problemet är vad jag uppfattar som att nätet är överbelastat. Du kan ha full 3G-täckning, men sidor laddas inte. Det känns som om det inte finns någon bandbredd till övers. Eller så blir man överslängd till Edge-nätet så fort man försöker göra något. Samtal klipps konstant på ett sätt som inte sker med samma telefoner på 3 eller Telia (ja, jag har provat).

Det här erfarenheterna gäller främst Stockholm men även på andra orter, små som stora, har jag upplevt samma problem.

Personligen skulle jag inte ta i Tele2 med tång igen då andra operatörer levererar samma tjänster bättre till i stort sett samma pris.

Vad gäller kundtjänst och liknande har de dock varit klockrena alla tio år jag haft Comviq/Tele2.

/2c

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Har nyligen bytt från Tele2 till Telia på min privata telefon efter att en längre tid varit fruktansvärt missnöjd med Tele2. Täckningen är sämre än vad jag har på någon av mina telefoner med Telia eller 3 (jobbtelefon) då jag flyttat runt olika kort i samma telefoner.

Men det klart största problemet är vad jag uppfattar som att nätet är överbelastat. Du kan ha full 3G-täckning, men sidor laddas inte. Det känns som om det inte finns någon bandbredd till övers. Eller så blir man överslängd till Edge-nätet så fort man försöker göra något. Samtal klipps konstant på ett sätt som inte sker med samma telefoner på 3 eller Telia (ja, jag har provat).

Det här erfarenheterna gäller främst Stockholm men även på andra orter, små som stora, har jag upplevt samma problem.

Personligen skulle jag inte ta i Tele2 med tång igen då andra operatörer levererar samma tjänster bättre till i stort sett samma pris.

Vad gäller kundtjänst och liknande har de dock varit klockrena alla tio år jag haft Comviq/Tele2.

/2c

Att Telias 3G skulle fungera bättre än Tele2s är inget annat än placebo då de delar nät, Sweden 3G.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Bor i den lilla staden Kramfors som knappt existerar på Sverigekartan(eller snarare i min mening inte borde finnas) och jag var helt säker på att jag inte skulle ha täckning för 4G, men till min stora förvåning så har jag alltid minst 2 av 5 staplar 4G fast jag befinner mig hyffsat långt in i huset.
Detta är i mitt tycke ett ganska bra betyg för just tecknings delen

BTW, det framkom aldrig i texten att jag har tele2, men det har jag

Mvh

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk

Jag kör med Tango Mini som är nerlagt sen flera år. Det är Tele2 lina och det har funkat kanonbra.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Tele2 är billigt för mig som student, och det är den enskilt viktigaste faktorn. Tycker det i övrigt duger tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Jag kör tele2 och det har fungerat bra.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det ser ut i resten av Sverige men i Stockholm så är Tele2 helt värdelöst, både när det gäller att ringa och att surfa på Internet.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem

Funkar kanon för mig och har gjort det så länge jag kan minnas!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kör med Tele2, klart bäst i Skåne. Har alltid bäst täckning av kollegorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zyber_swede:

Bor i den lilla staden Kramfors som knappt existerar på Sverigekartan(eller snarare i min mening inte borde finnas) och jag var helt säker på att jag inte skulle ha täckning för 4G, men till min stora förvåning så har jag alltid minst 2 av 5 staplar 4G fast jag befinner mig hyffsat långt in i huset.
Detta är i mitt tycke ett ganska bra betyg för just tecknings delen

BTW, det framkom aldrig i texten att jag har tele2, men det har jag

Mvh

Pulver City... stackare

Lite mer on topic. Har haft Tele2 i snart två år och har inte haft några större bekymmer med täckningen. Visst finns det väl några platser här och där då täckningen upphör eller blir risig, men det är mestadels när man passerar med bil och är inget jag direkt lider av. De ställen jag blir stående på och har nytta av snabbare mobil dataöverföring har funkat bra för mig iaf. Kommer binda upp mig igen så man får ut en finfin Padfone Infinity snart

Permalänk
Medlem

Tele2 fungerar i överlag okej men i en stad som Gbg stöter man på weak spots där 3G faller bort och går över till E eller rentag 2G (centrum med omnejd) vilket kan tyckas kasst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Pulver City... stackare

Lite mer on topic. Har haft Tele2 i snart två år och har inte haft några större bekymmer med täckningen. Visst finns det väl några platser här och där då täckningen upphör eller blir risig, men det är mestadels när man passerar med bil och är inget jag direkt lider av. De ställen jag blir stående på och har nytta av snabbare mobil dataöverföring har funkat bra för mig iaf. Kommer binda upp mig igen så man får ut en finfin Padfone Infinity snart

Haha, öknamnet har spridit sig
Tack för att ha någon som förstår detta oändliga lidande av att bo i en stad som aldrig borde skapats

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Skrivet av meastro:

Ta comviq istället, 245kr /månad+mobil. Ingen uppsägningstid och ingen bindningstid. (kontantkort)

Jag har kollat noga, Tele2 Kompis Student blir billigast för mig

Skrivet av anton_mjor:

Jag har haft Kompis student för 59kr/mån sen jag fyllde 18, i snart tre år. Det har alltid funkat perfekt för mig.
När jag är hemmavid har jag dock lite smådålig 3G-täckning, men det har alla operatörer här i området, och det bryr de sig inte om att fixa.
I storstäderna ska deras nät vara ganska igenpackade med trafik, men överallt annars funkar det bra.
Överallt jag rest har det funkat perfekt, minns faktiskt inte ens att det funkade dåligt i Stockholm. I t.ex. Malmö och Jönköping rullade surfen perfekt.

Tack det låter ju perfekt!

Skrivet av zyber_swede:

Bor i den lilla staden Kramfors som knappt existerar på Sverigekartan(eller snarare i min mening inte borde finnas) och jag var helt säker på att jag inte skulle ha täckning för 4G, men till min stora förvåning så har jag alltid minst 2 av 5 staplar 4G fast jag befinner mig hyffsat långt in i huset.
Detta är i mitt tycke ett ganska bra betyg för just tecknings delen

BTW, det framkom aldrig i texten att jag har tele2, men det har jag

Mvh

Haha ja fungerar det där så borde det ju inte vara några större problem i Kungsbacka!

Skrivet av Simcon:

Tele2 är billigt för mig som student, och det är den enskilt viktigaste faktorn. Tycker det i övrigt duger tillräckligt bra.

Japp håller med men o andra sidan så är det ju ovärt att ha ett billigt abbonemang om det inte fungerar och det är därför jag ställer frågan ^^

Skrivet av Mocka:

Tele2 fungerar i överlag okej men i en stad som Gbg stöter man på weak spots där 3G faller bort och går över till E eller rentag 2G (centrum med omnejd) vilket kan tyckas kasst.

Okej tack Är inte så ofta i GBG utan bor i en stad strax söder om GBG så det bör gå fint ^^ Hyfsat stor stad med få invånare så borde inte vara några problem här

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Att Telias 3G skulle fungera bättre än Tele2s är inget annat än placebo då de delar nät, Sweden 3G.

Fel. Tele2 och Telia delar utrustning fast har egen mjukvara och nät bakom vilket gör att hastigheten, täckningen och kapaciteten skiljer sig.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Riktigt bra teckning och billiga. Däremot är supporten värdelös men det är ju i stort sett alla operatörernas.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zyber_swede:

Haha, öknamnet har spridit sig
Tack för att ha någon som förstår detta oändliga lidande av att bo i en stad som aldrig borde skapats

Jo jag är iofs från Sundsvall ursprungligen, så nog känner jag till Kramfors och dess smeknamn

Permalänk
Skrivet av Skater93:

Jag vet inte hur det ser ut i resten av Sverige men i Stockholm så är Tele2 helt värdelöst, både när det gäller att ringa och att surfa på Internet.

I Stockholm är alla nät skit. Var på Lidingö i februari och där fick man måla pentagram och offra en jungfru för att ens få EN pinne på 3G. Gäller både Telia och Telenor.
Använder idag Halebop med 4G och det fungerar riktigt bra här i Skåne. Till och med på tåget.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Har Tele2 på jobbtelefonen, i Göteborg är det värdelöst.
Nätet är helt överbelastat.

Det fungerar dock bättre utanför stan, så möjligen är det bättre i Kungsbacka, har inte varit där med den.
Annars är Telenor generellt bäst på västkusten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd istället för att starta en ny. Är i tagen och ska byta leverantör, och har tittat runt lite hos fyra stora T (Tre, Telenor, Telia, Tele2).

Har gjort ett täckningstest av samtliga i Göteborg med 4G-modem och Tele2 samt Telenor (delar nät) har överlägsen prestanda och täckning, åtminstone kring Göta Älv och över Hisingen.

Men hur är Tele2 som leverantör av telefoni? av främst av företagsabonnemang? Söker man på nätet så har ju samtliga operatörer så klart fått kritik. Svårt att bilda sig en uppfattning. Telefoner köper vi löst direkt från Apple eller via Dustin så vi skippa den biten.

Alla användare har olika bra täckning etc. beroende på stad, enhet, hus m.m. - men viss kritik rimmar inte riktigt, då leverantörerna i många fall använder samma nät:

GSM 2G nät
Tele2, Telia, Telenor
- Tele2 och Telenor samarbetar och slog ihop sina GSM-nät 2012
Tre har inget GSM-nät

GPRS/ EDGE 2.5G nät
Tele2, Telia, Telenor erbjuder GPRS och EDGE via GSM-nätet ovan.

UMTS 3G nät
Tele2, Telia, Telenor, Tre

Telia och Tele2 samarbetar och har ett gemensamt UMTS-nät.

Telenor och Tre samarbetar och har ett gemensamt UMTS-nät på 2100 MHz. Utöver detta bygger Tre ut sitt 3G-nät på 900MHz i hela Sverige, något de gör under egen regi vilket Telenors kunder inte får ta del av.

LTE 4G nät
Tele2, Telia, Telenor, Tre

Telenor och Tele2 samarbetar och har ett gemensamt LTE-nät. Telia och Tre kör sina egna nät.

Till min fråga,
Någon som har erfarenhet av Tele2 i göteborgsregionen? 3G nätet har ju under förra året varit ordentligt överbelastat hos Telia och Tele2, men det börjar mer och mer avta i samband med att telefonerna byts ut till 4G.