Permalänk

120mm fläkt i en träskiva?

Hej!

Jag undrar hur jag ska mäta/vilka mått om jag ska göra en träskiva med en 120mm fläkt på. Jag ska försöka göra ett eget trä chassi men kommer inte på hur jag ska få till ventilations måtten? Någon som kan hur man gör detta?

Tack på förhand

Mvh

Permalänk

när du vet vilken fläkt du ska använda rita runt den eller bara skär ut 120mm gånger 120 mm och sen fäster du ett fälktfilter med fläktenpå.

Permalänk

Har du testat att googla? t.ex: 120mm fan dimensions
Det ger rätt tydliga bilder...

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

när du vet vilken fläkt du ska använda rita runt den eller bara skär ut 120mm gånger 120 mm och sen fäster du ett fälktfilter med fläktenpå.

Jag har tänkt att borra hål med borrmaskin...

Permalänk
Medlem

rita en cirkel med diagonalen 120mm och skär ut den så blir den exakt, plasttet kommer synas lite om du inte vill det så kan du ta bort 2mm ungefär eller mer beror på vilken fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Hej!

Jag undrar hur jag ska mäta/vilka mått om jag ska göra en träskiva med en 120mm fläkt på. Jag ska försöka göra ett eget trä chassi men kommer inte på hur jag ska få till ventilations måtten? Någon som kan hur man gör detta?

Tack på förhand

Mvh

Hmmm, tumstock är ett förslag. Finns andra saker att mäta med som t.ex. måttband, linjal.

Skämt åsido. Jag la en fläkt på en träbit och ritade runt. Därefter sågade jag en 8-hörning baserat på innermåtten av fläkten.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Aquatuning har mallar!

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p6560_radiator...

Scrolla bara längs ner så hittar du massor, från 1x120mm till 4x120mm etc.

Hittade aldrig förns jag var klar med mitt projekt, då satt man med skrivblock, penna och ett skjutmått!

Lycka till

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ShockCore:

Har du testat att googla? t.ex: 120mm fan dimensions
Det ger rätt tydliga bilder...

Tack! Jag googlade innan men tänkte inte på bilderna... Tack så mycket nu vet jag

Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Aquatuning har mallar!

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p6560_radiator...

Scrolla bara längs ner så hittar du massor, från 1x120mm till 4x120mm etc.

Hittade aldrig förns jag var klar med mitt projekt, då satt man med skrivblock, penna och ett skjutmått!

Lycka till

Skrivet av ShockCore:

Har du testat att googla? t.ex: 120mm fan dimensions
Det ger rätt tydliga bilder...

Dom bilderna på aqua visar att skruv hålen ska sitta med måttet 104,5mm men vissa bilder på google säger 105mm ? Vilken ska jag tro på?

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara så många från den gamla skolan här längre. Ett gammalt hederligt trick är att använda en CD/DVD-skiva som mall. Dom är 12 cm i diameter. Rita med en penna och såga sen ut med valfritt verktyg, exempelvis sticksåg.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Aquatuning har mallar!

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p6560_radiator...

Scrolla bara längs ner så hittar du massor, från 1x120mm till 4x120mm etc.

Hittade aldrig förns jag var klar med mitt projekt, då satt man med skrivblock, penna och ett skjutmått!

Lycka till

Skrivet av PreacherMan:

Verkar inte vara så många från den gamla skolan här längre. Ett gammalt hederligt trick är att använda en CD/DVD-skiva som mall. Dom är 12 cm i diameter. Rita med en penna och såga sen ut med valfritt verktyg, exempelvis sticksåg.

Jag ska inte såga, jag ska borra hål. Som det ser ut på den flesta chassin idag

Permalänk

Jag mätte nu noggrant och fick det till 105mm så jag testar det på en test skiva för säkerhets skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

104,5mm eller 105 mm?

skriv ut mallen från aquatuning och kolla om den stämmer med en fläkt. ifall den gör det kan du tejpa fast den på det du ska borra i och sedan borra i markeringarna på mallen. annars ritar du om hålen på mallen till 105mm

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Skrivet av VHggstRm:

skriv ut mallen från aquatuning och kolla om den stämmer med en fläkt. ifall den gör det kan du tejpa fast den på det du ska borra i och sedan borra i markeringarna på mallen. annars ritar du om hålen på mallen till 105mm

Tack så mycket. Så gör jag

Permalänk

Aquatuning ritningarna stämmer inte!

Permalänk
Medlem

Du måste skriva ut ritningarna i 100%. Stäng av "anpassa till sida" eller liknande när du skriver ut.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av linuscool2:

Hej!

Jag undrar hur jag ska mäta/vilka mått om jag ska göra en träskiva med en 120mm fläkt på. Jag ska försöka göra ett eget trä chassi men kommer inte på hur jag ska få till ventilations måtten? Någon som kan hur man gör detta?

Tack på förhand

Mvh

Varför ska du ha ett trä chassi?

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Håller med första svaret, skär ut ett runt hål för fläkten, hål för fästen och kör ett fläktfilter.

Skrivet av ShockCore:

Har du testat att googla? t.ex: 120mm fan dimensions
Det ger rätt tydliga bilder...

ventilationshål pratar han om, inte fästen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Håller med första svaret, skär ut ett runt hål för fläkten, hål för fästen och kör ett fläktfilter.

ventilationshål pratar han om, inte fästen.

jag pratar egentligen om båda xD

Permalänk
Medlem

Är prio på estetik eller ljuddämpning? Ett sätt som får fläkten att inte skapa så mycket vibrationer i chassit, är att såga ut ett fyrkantigt hål i träskivan som är precis lite större än fläkten med ram och allt, sen hänger du upp fläkten i en skiva bitumenfolie (finns på biltema/mekonomen) som du sågat ett lite mindre runt hål (stort som fläktens diameter) i för själva luftströmmen. Folieskivan ska vara större än hålet i träskivan så att den kan fästas direkt i träet. Folien är ofta självhäftande på ena sidan vilket förenklar bygget, du bör dock skruva fast den i både fläkten och chassit när du väl fått den att sitta där du vill ha den. Eftersom folien är relativt mjuk så tar den hand om vibrationerna från fläkten utan att de fortplantas i chassit, förutsatt att ingen del av fläkten tar i träet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX