Permalänk
Medlem

php mail error

Hej!

Sitter med ett skolarbete i webbutveckling och försöker få ett formulär att skicka iväg ett mail med hjälp utav php's mailfunktion. Vad jag har hittat hittils är att jag ska använda mig utav telias mailout.telia.com och port 465 men jag får fortfarande felmeddelanden. Kan några snälla sweclockare hjälpa mig och tyda dessa felmeddelanden. Deadline närmar sig

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Kräver servern autentisering? Då får du använda det i mejlfunktionen. Svårt att läsa den suddiga bilden.
Sedan kan telia ha spamfilter. Webbhotellet citynetwork som jag använder har ett spamfilter som kräver följande för att kunna vidarebefordra. Om deras server blir blacklistad pga en elak/klantig kund berör det ju allas. (källa)
Mottagardomänen måste existera
Avsändare måste vara en korrekt e-postadress
Avsändaren får inte vara en av våra serveradresser

Annars kan det vara saker på php-sidan som att mejlfunktionen inte är aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kräver servern autentisering? Då får du använda det i mejlfunktionen. Svårt att läsa den suddiga bilden.
Sedan kan telia ha spamfilter. Webbhotellet citynetwork som jag använder har ett spamfilter som kräver följande för att kunna vidarebefordra. Om deras server blir blacklistad pga en elak/klantig kund berör det ju allas. (källa)
Mottagardomänen måste existera
Avsändare måste vara en korrekt e-postadress
Avsändaren får inte vara en av våra serveradresser

Annars kan det vara saker på php-sidan som att mejlfunktionen inte är aktiverad.

Jo, det stämmer. Telias server kräver ssl autentisering. Men jag har inte hittat vart jag ställer in det i php.ini filen. Vet du vart man skriver in det?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Jo, det stämmer. Telias server kräver ssl autentisering. Men jag har inte hittat vart jag ställer in det i php.ini filen. Vet du vart man skriver in det?

Antog att det inte är i php.ini, vilket det inte är. Här finns ett exempel, i länken till servern får du inkludera ssl. Jag är inte duktig på att koda, kör mest cms. http://email.about.com/od/emailprogrammingtips/qt/PHP_Email_S...

Permalänk
Medlem

Nu har jag dock kommit förbi felmeddelandena, men mailen kommer ändå inte fram. Jag har lyckats att skicka mailen med ssl autentisering genom telias servrar, men det jag funderar på nu är vad jag ska fylla i för inloggningsuppgifter. (auth_username, auth_password).

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Nu har jag dock kommit förbi felmeddelandena, men mailen kommer ändå inte fram. Jag har lyckats att skicka mailen med ssl autentisering genom telias servrar, men det jag funderar på nu är vad jag ska fylla i för inloggningsuppgifter. (auth_username, auth_password).

Login till ett mailkonto hos telia antagligen

Permalänk
Medlem

Det ska bara vara "username" och "password" i php.ini
Men som vanligt så räcker den inbyggda mail-klienten inte till.
Kör med PEAR::Mail eller PHPMailer.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?