Hjälp med beräkning - LED på batteri :)

Permalänk
Medlem

Hjälp med beräkning - LED på batteri :)

Har fått lite hjärnsläpp..

Håller på att göra en liten grej och tänkte ha en LED på den som jag skulle driva med batteri eftersom det inte går dra fram ström.

Tänkte då en grön lysdiod som ska lysa konstant .. EVENTUELLT en blinkande LED som går köpa på t.ex clas ohlson..

Kollade lite på Clas och den blinkande ligger på 5volt och 30mA .. och dom som lyser fast ligger på 3V och 30mA så bör ju inte bli så stor besparing på den blinkande om jag tänker rätt

Hur lång drifttid tror ni man skulle kunna få om man t.ex antingen kör 1x9V batteri eller 2xAA ? Kan ju inte springa och byta batterier hela tiden

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

e väl bara testa dej fram:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

e väl bara testa dej fram:P

Räkna först, testa sen

Har försökt beräkna men på mina beräkningar ska man kunna driva EN led a 30mA i ca 80 timmar på 2 alkaliska AA-batterier fast det känns lite kort

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Men kör för jisse namn inte 30mA i dioden - kör lågströmmsdiod och kör typ 2mA istället så får du iaf en 200 timmar lyse på dioden från ett 9V batteri (varför du vill ha ett batteri med så onödigt hög spänning).

Räkna med 400-600 mAh i ett vanligt 9V alkalist batteri

Kör du 30mA så räkna inte med mycket mer än halv dygn på batteriet

Permalänk
Medlem

har du ett 9v batteri måste du sänka spänningen på lämpligt sätt, satsa på 2 AA så får du rätt spänning direkt:)

Tror batterier brukar specas i mAh vilket innebär att ett batteri med 3000mAh kan driva en sådan diod i 100 timmar om jag inte är helt felinformerad... (3000mAh/30mA=100h)

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det bygger? Och varför vill du ha en liten lampa på det? Kan vara lite lättare att ta fram bra förslag på vad du vill göra då.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Räkna först, testa sen

Har försökt beräkna men på mina beräkningar ska man kunna driva EN led a 30mA i ca 80 timmar på 2 alkaliska AA-batterier fast det känns lite kort

eftersom jag ej hade kol på matten så var de enklast:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Fejk-larm till bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Har fått lite hjärnsläpp..

Håller på att göra en liten grej och tänkte ha en LED på den som jag skulle driva med batteri eftersom det inte går dra fram ström.

Tänkte då en grön lysdiod som ska lysa konstant .. EVENTUELLT en blinkande LED som går köpa på t.ex clas ohlson..

Kollade lite på Clas och den blinkande ligger på 5volt och 30mA .. och dom som lyser fast ligger på 3V och 30mA så bör ju inte bli så stor besparing på den blinkande om jag tänker rätt

Hur lång drifttid tror ni man skulle kunna få om man t.ex antingen kör 1x9V batteri eller 2xAA ? Kan ju inte springa och byta batterier hela tiden

Tacksam för hjälp

En lysdiod trivs inte så bra vid överspänning så om du väljer 9V batteriet, inte så lång utan ett förkopplingsmotstånd.
Med två seriekopplade AA batterier så blir det 2V underspänning om du väljer den blinkande lysdioden men lagom med spänning om du väljer lysdioden med fast sken.
För att beräkna förkopplingsmotståndets resistans och effekt så använder du ohms lag (U = I x R).
Med 3V dioden och 9V batteriet så måste du ju "göra dej av med" 6V och då skall du använda ett motstånd på ca 200 Ohm.
Med 30mA i kretsen så måste motståndet tåla minst 0,18W.
Med en strömåtgång på 30mA så varar ett 9V batteri på 1800mA med 3V dioden i ca 60 timmar.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |