Intel Haswells integrerade spänningsreglering beskrivs i datablad

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswells integrerade spänningsreglering beskrivs i datablad

Högre effektivitet är ett av löftena med processorarkitekturen Haswell. En stor del av detta kan tillskrivas att spänningsregleringen flyttar från moderkortet till processorkapseln.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här säger inte mig någonting, men det var fina bilder.

Permalänk
Medlem

Fiffigt.
Detta borde väl höja marginalerna för moderkortstillverkarna lite också. De kan ta ut samma priser som vi är vana med, men slipper böket med voltregulatorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Spännande att spänningen kan regleras separat för varje kärna. Det borde kunna spara massor av ström och vara mums för överklockning

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Såg nyhetens bild och blev plötsligt jäkla sugen på att spela Super Mario 3!

Men det var fasen vad dom ska integrera grejer på processorn. Även om det tillför vissa föredelar så gillar jag inte nackdelarna som kommer med det, för stationära datorer då. Det ska bli intressant att se hur AMD väljer att göra i framtiden med sina prestanda-modeller.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Fiffigt.
Detta borde väl höja marginalerna för moderkortstillverkarna lite också. De kan ta ut samma priser som vi är vana med, men slipper böket med voltregulatorer.

Måste vara lite ordpolis, det heter spänningsregulator och spänningsregulatorer.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Inte undra på att Haswell får en högre TDP när de integrerar spänningsregulatorerna i processorn.

Permalänk
Medlem

Det här stämmer ganska bra med överclockningsresultaten ifrån det kinesiska haswell testet som kom ut i veckan; kräver lägre spänning men blir betydligt varmare än SB och IB (vid samma volt dvs) vilket resulterar i att haswell överclockar ungefär som IB på luft, om nu det testet stämmer dvs. http://www.chinadiy.com.cn/html/24/n-9024.html

Permalänk
Medlem

om det medför varmare processorer gillar jag det inte, passiva kylflänsar på moderkortet gör mig inget alls. Hellre det och möjlighet att sänka fläkthastigheter eller kanske rent ut av köra passivt där också.
på portabla enheter är det väl sak sak samma med kylningen, så där kan det säkert vara bra.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Huvudfokus med detta har ingenting med överklockning att göra, det har med effektförbrukning att göra. Tanken är att så fort processorn inte belastas kan den klocka ner sig och sänka spänningen på ett snyggt sätt.

Indirekt kan det ju påverka överklockningsresultaten då processorn kan gå med mindre spänning då det eventuellt kommer gå att få den stabilare när man ligger precis på gränsen för vad som krävs.

Att integrera den i varje processor är nog viktigt då de inte är exakt lika på insidan och spänningsregulatorn kan konstrueras för att arbeta så effektivt som möjligt för varje unik processormodell.

Permalänk

Detta har jag gått och väntat på länge, blir ju en liten slant sparad i månaden då man har datorn på 24/7. Är ju ändå bara prestige de sista 200mhz. Det är inte så man märker någon större skillnad ändå.

Permalänk
Medlem

Har absolut inget emot mer värme sålänge jag kan hitta en kylare som är stor och tyst nog. Tycker att SoCs är trevliga, men moderkortstillverkarna kanske är lite ledsna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att IHS:en är fastlödd på HW.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]