Be Quiet Kraft och Corsair CX500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

När CX seriens nätagg är nya fungerar dom bra, problemen visar sig först efter en tid, låt oss säga efter ca 3-6 månader enligt egen och andras erfarenhet... Då kan dom helt plötsligt ge skumma problem som att dom helt plötsligt stänger av sig eller att överklockningar blir instabila med mera...

Andra får jätte gärna köpa budget agg, jag kommer aldrig någonsin göra det igen, vare sig till mig själv eller åt andra där jag står som byggare av deras datorer...

Alla kanske inte tycker att AX-agg är värda kostnaden och därför är det väl schysst att dessa recensioner görs så man hittar de agg som ändå håller kvalité fastän de är billiga?

Permalänk
Avstängd

köpte 650w 80+ ifrån fractal design som kostade 599kr och de låter INGENTING, jag menar jag kan starta datorn och sätta dit fingrarna på alla fläktar som rör sig så inget snurrar förutom nättagget så låter de fortfarande inget.

Permalänk
Medlem

349kr på InWarehouse för Corsair CX500M. inte illa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

köpte 650w 80+ ifrån fractal design som kostade 599kr och de låter INGENTING, jag menar jag kan starta datorn och sätta dit fingrarna på alla fläktar som rör sig så inget snurrar förutom nättagget så låter de fortfarande inget.

FD Integra R2 650W 80+ Bronze då eller? Har själv ett Corsair HX 650W från 2009 i en burk som är det som låter mest där av alla komponenter och behövs bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För att stämpeln påvisar kvalité.

Man vill ju inte ha något Ace of Sweden eller nån av dom där kinesiska nätaggregaten som är värdelösa.

Skrivet av pecill:

Det är precis det det inte gör om man enbart anpassar en nätdel för att kunna testas av 80 Plus. Nu ser du ju i Swecs test hur bra effektivitet nätdelen har i alla fall så jag förstår inte vad du ska med 80 plus till.

Poängen är väl att stämpeln betyder att nätagget har testats av någon oberoende som KAN testa nätagg. Att någon har kollat ripple-värden vid full last, eller vid mycket låg last. Att nätagget faktiskt klarar av maxbelastningen utan att gå sönder. Helst ska agget testas i 40 grader också. Förut var det väldigt vanligt att dator-sajter bara kopplade lite vanliga datorkomponter, kollade att datorn startade och sedan gav agget fullt betyg om det typ hade snygga kablar och inte förde så mycket väsen när det gick på halvfart i 20 grader.

Nu har ju Sweclockers numera en riktigt test-rigg och kan testa nätaggen vid full belastning, men de hinner ju knappast testa alla nätaggs-modeller på marknaden. Desutom vad händer när tillverkaren släpper en nyare version av agget? Vilket version hittar du nät-recensioner till och vilken version får du hem i paketet?
Visst, nätagget måste måste inte vara 80+ märkt för att vara bra, men det finns inte så många andra oberoende test/märkningar.
Det är lite dumt att de propsar på att alla agg måste tåla 115 och 240 volt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Har ett cx600m som sitter i min HTPC, tyst som bara den och en underbar produkt ! Corsair är bäst på nätaggsbiten imo

Permalänk
Inaktiv

Kort kablage är väl ett plus om man bygger smått?
Aja det är uppskattat att ni har recenserar dessa produkter också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axelind:

Corsair är bäst på nätaggsbiten imo

Corsair har släppt ett antal undermåliga nätaggregat som aldrig borde släppts, att du skaffat ett som du är nöjd med ger ju inte hela sanningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

FD Integra R2 650W 80+ Bronze då eller? Har själv ett Corsair HX 650W från 2009 i en burk som är det som låter mest där av alla komponenter och behövs bytas ut.

Kan säga att min erfarenhet av corsair är att alla deras saker låter förbannat mycket, en polares agg brann upp och han köpte ett billigt corsair som låter som ett kraftstation.

Jag har den här varianten fast den äldre, för 599kr var de då fan ett bra köp om du dessa för 500kr+ räknas som budget.... http://www.inet.se/produkt/6909728/fractal-design-integra-r2-...

Edit. riktigt jävla skräpiga agg dessa kraft är, kan inte säga att de ska klassas som budget.... budget är 300-400kr

Var gärna snäll att prova detta som endast är 50kr dyrare = http://www.inet.se/produkt/6909727/fractal-design-integra-r2-....

Permalänk
Medlem

Det där Corsair nätagget såg faktisk riktigt intressant ut men aldrig att jag skulle köpa det för det. Om man bygger en dator så gör man det på lång sikt, så att den ska ha så lång livslängd och funktionalitet som möjligt och ett sånt där nätaggregat kanske fungerar bra i upp till 3år om de står i en sval miljö, men kan samtidigt lida av dåliga kondingar och dö efter ett halvår och ta med sig annan hårdvara. Ett nätaggregat ska kunna användas i tre generationer av hårdvara och då blir de högklassiga nätaggregaten inte så dyra när man kan använda dom i 5-10 år.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Poängen är väl att stämpeln betyder att nätagget har testats av någon oberoende som KAN testa nätagg. Att någon har kollat ripple-värden vid full last, eller vid mycket låg last. Att nätagget faktiskt klarar av maxbelastningen utan att gå sönder. .

De testar väl inte något annat än effektivieten, så 80+ säger väl inte så mycket om kvaliteten i dagens läge.
Visst ditt nätagg kanske är 80%+ effektivt och klarar full belastning, men det kan ändå vara skit.

Skrivet av Axelind:

Har ett cx600m som sitter i min HTPC, tyst som bara den och en underbar produkt ! Corsair är bäst på nätaggsbiten imo

Fast Corsair gör ju inga nätagg själva. De som Corsair har som funka- t/r bäst har Seasonic gjort (någon får rätta mig om jag har fel).

När ni på Swec ändå öppnar upp nätaggen och kollar kondningar, varför skriver ni inte ut ºC de är specade för?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Hejsan SweClockers,

När ni ändå testar budget nätagg, kan ni inte testa Kjell & Cos Plexgear PS-600 (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...)
Det är ett nätagg som kostar ~1kr/W, 80plus och verkar vara prisvärt.
Sanningen är den att den sitter i tre av datorerna här hemma.

Varför Kjell & Co kan man undra?
För att de finns nästan överallt!
Test gärna de andra prylbutikskedjornas budgetnätagg oxå; tänker på Clas Ohlsson etc.

Permalänk
Medlem

Jag har ett CX430W (lite osäker på effekten) med ett par år på nacken och jag kan säga att det var en besvikelse. Vinande och högljudd fläkt. Det används nu i en gammal dator som farsan fått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag har ett CX430W (lite osäker på effekten) med ett par år på nacken och jag kan säga att det var en besvikelse. Vinande och högljudd fläkt. Det används nu i en gammal dator som farsan fått.

Elakt av dig! låta den stackaren lida

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak:81:

349kr på InWarehouse för Corsair CX500M. inte illa...

Verkar som ett riktigt bra pris, nu fick man en anledning att byta ut q-tec nätagget i morsans dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

WoW! 89% Verkningsgrad på Kraft 700W. o.O
Impressive!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Corsair har släppt ett antal undermåliga nätaggregat som aldrig borde släppts, att du skaffat ett som du är nöjd med ger ju inte hela sanningen.

Damn vad folk skulle ge sig på mig här då, jag skrev imo ( in my opinion) vad jag tycker, alla corsiar aggen jag har haft (runt 8 st) så har ingen krånglat

Permalänk
Skrivet av A7V:

Poängen är väl att stämpeln betyder att nätagget har testats av någon oberoende som KAN testa nätagg. Att någon har kollat ripple-värden vid full last, eller vid mycket låg last. Att nätagget faktiskt klarar av maxbelastningen utan att gå sönder. Helst ska agget testas i 40 grader också. Förut var det väldigt vanligt att dator-sajter bara kopplade lite vanliga datorkomponter, kollade att datorn startade och sedan gav agget fullt betyg om det typ hade snygga kablar och inte förde så mycket väsen när det gick på halvfart i 20 grader.

Nu har ju Sweclockers numera en riktigt test-rigg och kan testa nätaggen vid full belastning, men de hinner ju knappast testa alla nätaggs-modeller på marknaden. Desutom vad händer när tillverkaren släpper en nyare version av agget? Vilket version hittar du nät-recensioner till och vilken version får du hem i paketet?
Visst, nätagget måste måste inte vara 80+ märkt för att vara bra, men det finns inte så många andra oberoende test/märkningar.
Det är lite dumt att de propsar på att alla agg måste tåla 115 och 240 volt.

Nja, det betyder faktiskt inte att någon har kollat ripple-värden, däremot maxbelastning. 80+ är enbart till för att mäta aggregatets effektivtet i AC/DC-omvandlingen. Testet skall utföras vid 23°C omgivningstemperatur (vilket är löjligt lågt) vid 20%, 50% och 100% av märkeffekt och det är alltså enbart effektiviteten som mäts.
Följdaktligen testas inte: rippel, standby effektivitet, korslaster, spänningsnivåer, transientrespons, hur nätaggregatet reagerar på höga temperaturer, etc.
Av den anledningen får man mycket bättre feedback om aggregaten om man hittar en recension av aggregatet på t.ex. Hard OCP, Johnny Guru eller Hardware Secrets. Där testar de mycket mer än bara effektivitet och de brukar dessutom plocka isär aggregaten och i detalj gå igenom komponentval och lödningsarbete. Dessutom är det mindre risk att aggregatet som testas av en seriös testsite är aggregat som skiljer sig från vad som säljs till kund (förhoppningsvis inte specialutplockat av tillverkaren och skiljer sig förhoppningsvis inte nämnvärt från ett vanligt produktionsexemplar)

Sedan är väl anledningen till att alla agregat skall testas vid 115V (om det inte är redundanta aggregat), att organisationen som utför märkningen är amerikansk och de har 115V i USA. Dessutom fås något bättre effektivitet vid 230V, så 115V är värsta fallet.

Här är en artikel om varför 80+ märkningen faktiskt inte säger så särskilt mycket om ett nätaggregats kvaliteter:
http://www.hardocp.com/article/2011/10/04/80_plus_irrelevant_...

Här är en förklarande artikel som går igenom 80+:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Understanding-the-80-P...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axelind:

Damn vad folk skulle ge sig på mig här då, jag skrev imo ( in my opinion) vad jag tycker, alla corsiar aggen jag har haft (runt 8 st) så har ingen krånglat

Varför ta det personligt, ger mig absolut inte på dig personligen så klart, nätagg är väl det som diskuteras?
Visst har corsair släppt massa bra agg också och du har väl haft tur att skaffa agg från dessa serier/revisioner. Tycks som om de flesta corsair agg är ok nuförtiden? Inte alla som den erfarenheten/turen dock. Corsair förtjänar minst lika mycket kritik eller enligt mig mer än t.e.x. fractal design vars nätagg så långt jag kan se endast har drabbats av texten på kartongen. Är det allt som felar med dem så kan jag åtminstone stå ut med det. Corsair har gjort mycket fler fel än så. Såg ingen storm bland kommentarer på swec då?
Personligen så kommer jag inte skaffa corsair igen. Vad har det med dig som person att göra förutom att du skrev:

Citat:

Corsair är bäst på nätaggsbiten imo

Klart man måste få framföra sin åsikt även om den inte stämmer med din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Varför ta det personligt, ger mig absolut inte på dig personligen så klart, nätagg är väl det som diskuteras?
Visst har corsair släppt massa bra agg också och du har väl haft tur att skaffa agg från dessa serier/revisioner. Tycks som om de flesta corsair agg är ok nuförtiden? Inte alla som den erfarenheten/turen dock. Corsair förtjänar minst lika mycket kritik eller enligt mig mer än t.e.x. fractal design vars nätagg så långt jag kan se endast har drabbats av texten på kartongen. Är det allt som felar med dem så kan jag åtminstone stå ut med det. Corsair har gjort mycket fler fel än så. Såg ingen storm bland kommentarer på swec då?
Personligen så kommer jag inte skaffa corsair igen. Vad har det med dig som person att göra förutom att du skrev:
Klart man måste få framföra sin åsikt även om den inte stämmer med din?

Klart att Corsair har gjort agg som är dåliga, men det är dom som tilltalar mig mest bara

Permalänk

Är nöjd med mitt CX 600M, känns som mycket nätaggregat för pengarna.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Avstängd

Synd att Sweclockers i sin test inte mäter upp vad nätdelarna drar utan att vara igång, Bytte ut äldre modellen Corsair hx520 modulär på ungarnas datorer för att det fanns coilwine ihop med gigabytekorten fm2 samt fm2+ .

Mätte upp cx500m och utan att vara ibruke eller kopplat till mob drog det ena 27 watt och det andra 30 watt detta kan jämnföras med det utbytta 520 som drog 6 watt kopplat till mob. Skrämmande dåligt kollade även ampen så inget mätfel förekommit och ouppkopplat drar nya cx500m 0.12 amp. Någon komponent måste läcka och något kommer bli varmt och livstiden påverkas mycket negativt. Får lära ungarna att nu dra ur sladdarna när datorerna inte används. Mycket tveksamt att använda dessa nätdelar till strömsnåla system. Ev kan det vara ett fel på batchen där just dessa två nätdelar kom ifrån.