Beställt saker för en månad sen, kundtjänst ger olika svar.

Permalänk
Medlem

Beställt saker för en månad sen, kundtjänst ger olika svar.

Hej!

Jag beställde för snart 4 veckor sen backplate till mitt GTX690 samt 4st 90 graders vinklar till mitt vattenkylningsbygge från Webhallen.

Ca 2 veckor efter beställning mailar jag och frågar hur det går med min order, dem säger då att det är beställt hos underleverantör och bör komma in till butiken senare i veckan eller veckan efter.

I början på veckan efter detta går jag till butiken i Solna (dit jag beställt sakerna) för att köpa en annan sak och frågar när jag ändå är där hur det går med min order.

Dem säger då att sakerna är på väg från underleverantör till webhallens lager, skitbra tänker jag och åker hem.

Idag ringde jag kundtjänst en gång till för att se hur det ligger till med ordern, då säger hon på kundtjänsten att sakerna inte finns i lager hos underleverantören och att inget har skickats. Det här gjorde mig såklart irriterad och fundersam.

När jag beställde grejorna fanns det 25+ av vinklarna i lager hos leverantören och 2+ av backplate hos leverantören (det har funnits en i lager hos leverantören tills denna vecka då den försvann). Kan lägga till att en av dem två backplates som fanns försvann efter min beställning.

Ska jag godta att det kan ta ännu fler veckor att få grejorna, även fast dem har berättat att saker ska vara på väg eller ska jag avbeställa och köpa direkt av EK istället?

Det skiljer typ en hundralapp i pris pga frakt men det rör mig inte så värst mycket i ryggen.

Det kliar ganska mycket i mina fingrar nu då det enda som fattas är backplate och 4 vinklar för att kunna påbörja vattenkylnings montering

EDIT

2013-04-17 la jag beställningen.

Permalänk
Medlem

Säljare har 30 dgr på sig att leverera och fixar dom inte det så kan du som kund kostnadsfritt häva köpet. M a o vänta till på mån och hör med Webhallen om din order och kan dom inte omgående leverera den så häver du helt enkelt denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Säljare har 30 dgr på sig att leverera och fixar dom inte det så kan du som kund kostnadsfritt häva köpet. M a o vänta till på mån och hör med Webhallen om din order och kan dom inte omgående leverera den så häver du helt enkelt denna.

På webhallen kan man avbeställa ordrar om de inte skickats genom sitt konto utan kontakt med Webhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

På webhallen kan man avbeställa ordrar om de inte skickats genom sitt konto utan kontakt med Webhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänkte du nu?
Utan att du på något sätt kontaktar dem så har varken de eller deras system någon aning om vad du vill...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Hur tänkte du nu?
Utan att du på något sätt kontaktar dem så har varken de eller deras system någon aning om vad du vill...

Han tänkte att om ordern inte är registrerad som skickad så finns det en liten knapp under din adress där det står avbeställ. Trycker man där så tas ordern bort utan att du behöver kontakta webhallen om det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Han tänkte att om ordern inte är registrerad som skickad så finns det en liten knapp under din adress där det står avbeställ. Trycker man där så tas ordern bort utan att du behöver kontakta webhallen om det....

Exakt. Håller dock tummarna för att TS får sina produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag hittade ett mail från Webhallen där det stod att dem endast väntade på leverans från sin distributör, blir bra förvirrad när dem sen en vecka senare säger att grejorna varken är skickade eller finns i lager på kundtjänsten.

Skickade ett mail till Webhallen och infogade det gamla mailet, får se vad jag får för svar

I värsta fall får jag beställa direkt av EK där det faktist står att grejorna finns i lager.

Vad gäller avbokning och så på webhallen så har jag beställt till deras butik i Solna, då kan man avboka ordern även om det "finns att hämta". Så jag skulle i princip kunna avboka när jag vill. Det tråkiga är att backplaten inte finns i lager i någon butik någonstans i Sverige som det verkar.

Permalänk
Medlem

Fick svar från Webhallen idag, mindre roligt svar.

Det här fick jag som svar i förra veckan:

Hej!

De artiklar som saknas för tillfället är följande:

EK Water Blocks EK-FC690 GTX Backplate - Black
EK Water Blocks EK-PSC Adapter 90° G1/4 Black

Vi väntar på nästa leverans från våra distributörer och i dagsläget ser det ut som att den kommer under nästkommande vecka.

Här ser det ju faktist ut som om grejorna är på väg..

Igår skickade jag det här mailat till Webhallen:

Hej!

Jag ringde idag till er kundtjänst och frågade angående min order 4973324

Jag fick då svaret att det varken fanns i lager hos er leverantör eller att något var på väg.

Det tyckte jag va lite konstigt då det fanns 2 stycken Backplates samt 25 stycken adaptrar i lager enligt er lagersaldoanvisning.

Jag skickade tidigare ett mail där ni skrev att ni endast väntade på leverans av distributörer och att det antagligen skulle komma under nästkommande vecka (detta var förra veckan)

Då är min fråga helt enkelt, ska jag vänta på leverans från er distributör (har väntat i en månad snart) eller ska jag avboka den här ordern och beställa från annan butik?

(smått irriterad)

Fick då det här svaret (robot?)

Hej!

Om jag tittar nu på de artiklar som du väntar på så ser jag att de inte finns i lager varken hos oss eller hos leverantör. Så för tillfället väntar vi på besked från leverantören angående leveransdatum.

Ha en fortsatt trevlig vecka!

Exakt samma svar som jag fick när jag ringde btw.

Blir nog till att beställa direkt av EK istället.

3-5 dagar är bättre än Idag - ∞

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olirc:

Säljare har 30 dgr på sig att leverera och fixar dom inte det så kan du som kund kostnadsfritt häva köpet. M a o vänta till på mån och hör med Webhallen om din order och kan dom inte omgående leverera den så häver du helt enkelt denna.

Står ingenstans i konsumentköplagen att det är 30 dagar som gäller. Står endast "skälig tid". Förmodar att TS beställde grejerna i butik.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Webhallen

Hej, till att börja med vill jag be om uirsäkt för att det dröjt så länge.

Efter samtal med vår inköpsavdelning har vi lite mer klarhet i vad som hänt:
Vi beställde de varor du orderlagt från EK's generalagent dagen efter att du beställt dem av oss.
Vid beställningstillfället fanns i lager hos distributören.
När varorna fortfarande inte kommit och du kontaktade oss mailade vi och frågade vart våra varor tog vägen och fick då svaret att de var skickade och på väg.
När vi kontaktat dem igen vid senare tillfälle har de gett oss samma svar (dvs ni behöver inte beställa på nytt, de är på ingång).
Idag fick vi till slut svaret att de inte kan hitta vårt order och att varorna inte skickas.
Därmed har vi beställt dem på nytt men tyvärr finns de inte längre i lager. Finns de inte i lager hos generalagenten är risken tyvärr ganska stor att de är tillfälligt slut även hos EK själva.

Tråkigt som tusan men det verkar ha gått misinformation i båda rikningar här.

Jag ser att du avbeställt din order och jag hoppas du har bättre lycka med att beställa direkt från EK.
Och igen: jag ber om ursäkt för att det här blev så struligt och att du inte fick korrekt information.

Och som det nämns i tråden: givetvis har man all rätt att avbeställa sin order så länge vi fortfarande inte hunnit skeppa varorna.
Även om vi skeppat varorna har vi inget tvång (eller straffavgifter etc) på grund av att man inte hämtar ut varor man beställt till butik.
Och har vi skeppat varorna hem så har man sin ångerrätt (men då får man stå för frakten tillbaka förstås)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, till att börja med vill jag be om uirsäkt för att det dröjt så länge.

Efter samtal med vår inköpsavdelning har vi lite mer klarhet i vad som hänt:
Vi beställde de varor du orderlagt från EK's generalagent dagen efter att du beställt dem av oss.
Vid beställningstillfället fanns i lager hos distributören.
När varorna fortfarande inte kommit och du kontaktade oss mailade vi och frågade vart våra varor tog vägen och fick då svaret att de var skickade och på väg.
När vi kontaktat dem igen vid senare tillfälle har de gett oss samma svar (dvs ni behöver inte beställa på nytt, de är på ingång).
Idag fick vi till slut svaret att de inte kan hitta vårt order och att varorna inte skickas.
Därmed har vi beställt dem på nytt men tyvärr finns de inte längre i lager. Finns de inte i lager hos generalagenten är risken tyvärr ganska stor att de är tillfälligt slut även hos EK själva.

Tråkigt som tusan men det verkar ha gått misinformation i båda rikningar här.

Jag ser att du avbeställt din order och jag hoppas du har bättre lycka med att beställa direkt från EK.
Och igen: jag ber om ursäkt för att det här blev så struligt och att du inte fick korrekt information.

Och som det nämns i tråden: givetvis har man all rätt att avbeställa sin order så länge vi fortfarande inte hunnit skeppa varorna.
Även om vi skeppat varorna har vi inget tvång (eller straffavgifter etc) på grund av att man inte hämtar ut varor man beställt till butik.
Och har vi skeppat varorna hem så har man sin ångerrätt (men då får man stå för frakten tillbaka förstås)

Tack för ett väldigt bra svar (och ursäkta för mitt sena svar)

Jag bestämde mig för att beställa direkt av EK och grejorna är redan på väg

Kan förstå att det inte alltid är så lätt för butiker att se lagersaldo hos sina distributörer, men ge dem en liten hint ifrån mig att bli bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Står ingenstans i konsumentköplagen att det är 30 dagar som gäller. Står endast "skälig tid". Förmodar att TS beställde grejerna i butik.

Och jag förmodar att grejerna är beställt på distans och där har säljaren 30 dgr på sig att fullfölja prestationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Står ingenstans i konsumentköplagen att det är 30 dagar som gäller. Står endast "skälig tid". Förmodar att TS beställde grejerna i butik.

Nej, det stämmer. Men vid distansköp gäller såklart Distans- och hemförsäljningslagen:

2 kap 17 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30 dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.

Tog mig friheten att klippa in lagtexten eftersom Olirc var lite för lat för att bistå sakligt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad att det är EK det handlar om, dom verkar ha stora problem just nu med att få ut saker. Och så har de även slutat betala licenspengar till Aquatuning för design av vattenblock och reservoar helt plötsligt. Aquatuning som av mig anses som stora inom vattenkylning har slutat sälja EK produkter i sina butiker världen över för dom tycker EK är ett oseriöst företag.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olirc:

Och jag förmodar att grejerna är beställt på distans och där har säljaren 30 dgr på sig att fullfölja prestationen.

Vet inte varför jag fick den idén att TS hade köpt i butik....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...