Permalänk
Medlem

Windows 8 ISO?

Jag har googlat lite men det enda jag kan hitta (förutom pirat jox) är Microsofts Installerare Problemet med den är att den kräver en produkt nyckel för att jag ska kunna ladda hem och skapa ISO/USB.

Min Sony Vaio S13 levererades med Win 8 och det finns ingen klisterlapp på undersidan med produktnyckel på. Enligt google resultat finns min produktnyckel inbakad i hårdvaran på något sätt, vilket Windows 8 känner av vid installation. Men jag måste ha ISO/USB först...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Hedersmedlem

Magical Jelly Bean (ja, den heter så) kan läsa ut din nuvarande nyckel ur registret.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Läs längre ner på sidan du länkade

Citat:

If windows 8 pro is already installed, go to Settings, Change PC Settings and choose Remove and reinstall. That is a fresh install. If you have not installed win 8 yet, directions to download here:

http://windows.microsoft.com/en-GB/windows-8/upgrade-product-...

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flinken123:

Läs längre ner på sidan du länkade

Det där installerar om från recovery-imagen som tillverkaren la dit. Då installerar den om all crapware också.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Magical Jelly Bean (ja, den heter så) kan läsa ut din nuvarande nyckel ur registret.

Jag har läst ut min nyckel innan jag bytte hårddisk till SSD och installerade Windows 7. Men nyckeln fungerar inte. Eftersom jag har orginaldisken kvar med Win8 på så ska jag prova att byta och testa nyare version av Magical Jelly Bean se om det fungerar bättre, det var typ halvår sen jag bytte disk.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, då har Sony säkert använt någon bulk-nyckel som inte är giltig för vanlig aktivering.
Det här verktyget ska tydligen kunna läsa ut nyckeln direkt ur bios. Jag kan inte testa det för jag har ingen sån dator här.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Jaha, då har Sony säkert använt någon bulk-nyckel som inte är giltig för vanlig aktivering.
Det här verktyget ska tydligen kunna läsa ut nyckeln direkt ur bios. Jag kan inte testa det för jag har ingen sån dator här.

Den nyckeln jag fick där var inte heller giltig för att ladda ner Windows 8 konstigt att folk piratkopierar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Den nyckeln jag fick där var inte heller giltig för att ladda ner Windows 8 konstigt att folk piratkopierar...

min lagliga och köpta windows 8 nyckel blev ogiltig vid moderkortsbyte och efter att ha ringt supporten vägrade de låsa upp min nyckel fast är nöjd med att sitta kvar på windows 7 ändå för 8an fungerande sådär

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Produktnyckeln hör till en viss Windows-utgåva.
Välj samma Windows-utgåva ("basic"/Pro/32-bit/64-bit) som nyckeln tillhör skall du se att det går bra...

EDIT
För övrigt, har inte din Sony en produktnyckel-klisterlapp så har den knappast en OEM-windows. Microsoft är rätt så tydliga med sina OEM-licenser, klisterlappen skall sitta på datorn... Så finns den inte där så får du ta dig en funderare på vad för Windows du egentligen har i datorn...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertsen:

Välj samma Windows-utgåva ("basic"/Pro/32-bit/64-bit) som nyckeln tillhör skall du se att det går bra...

EDIT
För övrigt, har inte din Sony en produktnyckel-klisterlapp så har den knappast en OEM-windows. Microsoft är rätt så tydliga med sina OEM-licenser, klisterlappen skall sitta på datorn... Så finns den inte där så får du ta dig en funderare på vad för Windows du egentligen har i datorn...

Well, W8 behöver inget klistermärke med licensnyckeln längre då den, som sagt ovan, är inbakad i hårdvaran. Däremot ska det sitta ett märke som visar att det är en äkta licens, men den lappen är mycket mindre och ofta relativt dold, typ under batteriet eller till och med på strömadaptern.

En dator med W8 förinstallerat (från en större OEM, köper du typ Hasses PC Gamingburk Extrem så är det nog en vanlig systembyggarlicens) kan installeras om med en valfri W8 skiva/ISO så länge skivan är minst av den version av Windows som finns installerat och det är samma arkitektur. Alltså har du en laptop med W8 (inte pro) 64 bits kan du använda antingen en vanlig 64-bits skiva eller en Pro 64-bits skiva men du kommer ändå bara att få icke-pro installerat om du inte skriver in en ny licensnyckel för Pro. Jag är inte helt säker på hur det fungerar om du vill uppgradera från 32- till 64-bits version, för vanlig licens så gör det ingen skillnad, du kan använda din 32-bits nyckel till ett 64-bits Windows, men den förinstallerade nyckeln kanske har fler begränsningar. Har du Pro förinstallerat krävs dock en Pro skiva för licensen är inte nedgraderbar (vad jag förstått i alla fall).

En fördel med detta är att man inte behöver skriva in någon nyckel (och förbruka en licens) om du inte uppgraderar till en "större" version, den inbyggda licensen är inte begränsad till att gälla med tillverkarens recovery-skiva/-partition och således är det väldigt lätt att få bort all förinstallerad skit (från datortillverkaren i alla fall, MS skit får du med ändå) genom att bara göra en nyinstallation med (nästan) valfri Windowsskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

EDIT

Det är nog där skon klämmer.. Jag har Windows 8 Pro licens och den där nedladdningen är säkert bara vanliga och verifierar troligen bara vanliga nycklar.

och som snajk skrev, så har inte Windows 8 datorer någon klisterlapp. Möjligen en liten någonstans.

Problemet är bara att hitta en Windows 8 Pro x64 svensk ISO eller liknande..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ibland gömmer de produktnyckel under batteriet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Hej Har lite problem med att reinstalla Windows 8. Hjälp! Behöver en w8 ISO fil

Tjena. Jag köpte en dator förra året som kom med Windows 8. Men jag var inte nöjd med det så jag fixa Windows 7 *** raderat ***. Nu efter hand vill jag ha tillbaka Windows 8.. men problemet är att jag inte fick med någon Windows 8 skiva men jag har produkt nyckel på chassit.. Har testat att fixa med Windows 7 USB DVD download tool med programmet hittat inte min USB-sticka som är en SanDisk.. med 15gb på. skiva funkar inte heller.
Nu har jag testat något nytt program som heter WinToBootic men för det behövs en ISO image file vilket jag inte vet hur jag får?

Behöver hjälp!!

§ 7
Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorWindows:

Tjena. Jag köpte en dator förra året som kom med Windows 8. Men jag var inte nöjd med det så jag fixa Windows 7. Nu efter hand vill jag ha tillbaka Windows 8.. men problemet är att jag inte fick med någon Windows 8 skiva men jag har produkt nyckel på chassit.. Har testat att fixa med Windows 7 USB DVD download tool med programmet hittat inte min USB-sticka som är en SanDisk.. med 15gb på. skiva funkar inte heller.
Nu har jag testat något nytt program som heter WinToBootic men för det behövs en ISO image file vilket jag inte vet hur jag får?

Behöver hjälp!!

Läs trådstarten, borde fixa ditt problem.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Win8.0 CD-key / Licens funkar inte för Win8.1!!!

du kan bara Uppgradera från Win8.0 t ill 8.1 med en Win8.0 CD-key / Licens

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.