Permalänk

modifiering utav förstärkare

hej! har nyligen "konverterat" en gaaaaammal JVC RS-7a till att bli ett slutsteg vilket den gör gallant!

dock så blir den lite varm i maskineriet. Skulle vilja lösa detta genom att montera en fläkt nånstans på den, fast vet ej vart jag skall få ström ifrån.

nån som har någon idé?

här har ni en bild på "PCBn"

kan ta bättre kort om så önskas!

Permalänk

Jag har inga bra erfarenheter av att tjuva ström ur audioprodukter (störningar som följd) eller direkt från kretskort på andra produkter heller då det är svårt att veta vad det får för konsekvenser.

Tjuvade exempelvis 5v från moderkortet på en laptop, som jag slaktat och byggt in i IKEAs minsta lack hylla, för att driva en slim-DVD.. Funkade jättebra tills dess att DVDläsaren ville spinna upp i fullvarv -> datorn dör/fryser/läser inte skivan.

Det enklaste, om än inte snyggaste eller bekvämaste, är att använda sig av separat ac/dc adapter från någon pensionerad elektronikprodukt.

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på bara sådär... Det bör sitta en likriktare ganska direkt efter trafon. Där kan man norpa ström, men där kan ju, beroende på konstruktionen, ligga upp emot 30-40V och då behöver man ju ta ner spänningen lite. Det man man göra med tex en LM7812 (om den är en 12V-fläkt). Det kan finnas andra ställen där man kan ta ström direkt, men utan att ha mätt och helst ha ett kopplingsschema att kolla på så är det ju lite svårare att veta var och om det går...
Du får kolla databladen för LM7812, för att få koll på vad maximala skillnaden mellan ut. Sen finns det ju andra regulatorer åxå, såklart, men få är så lättanvända som 78- och 79-kretsarna.

Permalänk

min spontana ide är en 240vac fläkt. Finns i 90 120mm vad jag vet iallfall. Sitter såna i mina PA slutsteg.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Hur varm är "lite varm"?
Den lär ju inte gå varmare nu än den gjort de senaste 30 åren.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Hur varm är "lite varm"?
Den lär ju inte gå varmare nu än den gjort de senaste 30 åren.

den används på ett helt annat sätt nu, belastas mer än vad den gjort innan.

tror ej att det kortvarigt skadar den, men vill att den skall hänga med ett tag till!

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar försöka undvika fläktar så långt som möjligt och att du kopplat om den till att bara agera slutsteg borde snarare göra att den går kallare än innan om du kopplat bort strömmen till försteget, vill du låna ström internt så kolla på om du kan ta det från det förhoppningsvis urkopplade försteget, men jag tror att spänningarna är för höga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstärkare brukar låta bättre om de får bli lite varma, är du säker på att det är "för varmt" ?

Så länge det inte luktar bränt så..

2n3055 är en transistor som används i vissa byggen, har sett den i hembyggd gitarrförstärkare, har hört folk skämtsamt säga att de fungerar tills de börjar lysa ljusrött

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.