Kan ett moderkort gå sönder på detta sättet?

Permalänk
Medlem

Kan ett moderkort gå sönder på detta sättet?

Dator i sign.

När jag spelar Starcraft 2 så kan jag få bluescreen, alternativt att Starcraft 2 bara krashar.
Körde med Windows 7, formaterade och drog in Server 2012 istället. Samma problem.
Testat att byta ut båda grafikkorten mot något annat, samt kört i alla PCI-E portar.
Bytt hårddisk också
Får även ruskigt dålig FPS i andra spel.

Memtest säger att minnena är okej, och CPUn ligger på runt 40C.

Då jag uteslutit allt utom CPUn och moderkortet så är min fråga, kan man bränna samtliga PCI-E kanaler eller någon typ av kontroller som har hand om dessa så att man får usel prestanda från dem?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kan och kan, kan man säkerligen. Men det låter långsökt. Tror snarare att det saknas några drivrutiner för någon hårdvara.
När du får bluescreen, vad säger den för fel då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Har du ALLA och RÄTT moderkortsdistanser installerade? Du kan pajja ett MB om fel distans sitter i på baksidan, exvis du skruvar i distans för ett mATX och sätter i ett ATX moderkort. Kortisrisk.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fråga bara: Varför installerade du server 2012 och spelar på det? Aldrig testat att spela på server 2012 men kan knappast vara optimerat för sådant?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Har du ALLA och RÄTT moderkortsdistanser installerade? Du kan pajja ett MB om fel distans sitter i på baksidan, exvis du skruvar i distans för ett mATX och sätter i ett ATX moderkort. Kortisrisk.

fast det är väl inte sant ändå?

distnserna är de samma dock antaler diffar sen e det ju skit samma hur många du andvänder bara det e stabilt!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

fast det är väl inte sant ändå?

distnserna är de samma dock antaler diffar sen e det ju skit samma hur många du andvänder bara det e stabilt!

sätter du i för många kommer det sitta distanser där det inte finns hål i mobot, och då kommer du få en kortslutning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

gör så här så hinner du se vad för BCCODE du får. du måste själv starta om datorn sen.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Haptic:

sätter du i för många kommer det sitta distanser där det inte finns hål i mobot, och då kommer du få en kortslutning.

ahh okej nu e jag med på hur du menar dock så tror jag inte på att folk e så dumma..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av capkekken:

fast det är väl inte sant ändå?

distnserna är de samma dock antaler diffar sen e det ju skit samma hur många du andvänder bara det e stabilt!

Distanserna måste sitta på rätt ställe.
Kan ju ge en liknelse så att det förstås lite bättre.
Tänk dig att du ska ta dig genom ett strömförande stängsel. I stängslet finns ett hål, vilket är den självklara vägen att ta.
Men om du sen bestämmer dig för att ändå gå bredvid hålet kommer det att resultera i extrem smärta för din del.

I detta fall är du distanserna och stängslet är moderkortet. enda skillnaden är att ett moderkort INTE klarar av att bli kortslutet lika bra som ett elstängsel.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort dog när jag försökte aktivera funktioner i BIOS, hur skumt det än låter.
De kan dö på alla möjliga sätt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

ahh okej nu e jag med på hur du menar dock så tror jag inte på att folk e så dumma..

Det har hänt massor av gånger i trådar jag läst, det är inte heller så konstigt! Många blir rekommenderade att bygga eget fast de aldrig gjort det tidigare. Har de då ingen förståelse för detta så blir väldigt lätt fel! Finns de som tror att man skall sätta i distanser i alla gängade hål i chassit bara för att det följer med vid köpet.

Skrivet av Surgubben:

Har du ALLA och RÄTT moderkortsdistanser installerade? Du kan pajja ett MB om fel distans sitter i på baksidan, exvis du skruvar i distans för ett mATX och sätter i ett ATX moderkort. Kortisrisk.

Skrivet av capkekken:

fast det är väl inte sant ändå?

distnserna är de samma dock antaler diffar sen e det ju skit samma hur många du andvänder bara det e stabilt!

Läste en tråd en gång där man använt distanser avsett för det ena men monterat på det andra (minns inte exakt i vilken ordning). Skallarna på skruvarna till distanserna hade en större diameter som kortslöt moderkortet, så han är inte helt fel ute! Dock vet jag inte om det är standard att skruvarnas diameter på skallen skiljer mellan mATX och ATX.

Permalänk

Varför kör du på W2012?

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Säkert att minnena är okej? Testa att köra med hälften av minnena i åt gången.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ErDraug:

Fråga bara: Varför installerade du server 2012 och spelar på det? Aldrig testat att spela på server 2012 men kan knappast vara optimerat för sådant?

Det är ingen skillnad i prestanda, men server har som standart inställningen att lägg mer prestanda på bakgrundsaktiviteter. Startar du tjänsten för ljud är det precis samma som att spela på Windows Vista/7/8.

De kör samma kärna i grund och botten och har stöd för samma saker, men när du installerar servern så är många tjänster som ligger i bakgrunden på professional/home inaktiverade, såsom ljud, fingrafik, trådlöst nätverk, skriva med penna etc. Det finns även flera paket såsom IIS, Hyper-V manager, Server mangager etc som är installerade från början. Remoote desktop har även stöd för att ha samma användare inloggad flera gånger.

Har man kunskapen att konfigurera upp Windows Server kan man använda den som ett mycket kompetent operativsystem, även om det går att få samma/liknande prestanda med Windows professional om man installerar program för allt

Permalänk

Hur länge körde du memtest? Det kan ta ett dygn fram tills den faktiskt hittar något fel med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Fråga bara: Varför installerade du server 2012 och spelar på det? Aldrig testat att spela på server 2012 men kan knappast vara optimerat för sådant?

Man får väl mera RAM minne fritt i server versionerna om jag inte misstar mig..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Det låter absolut som att det är fel på ditt nätagg. Prova att byta ut det först av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Kan och kan, kan man säkerligen. Men det låter långsökt. Tror snarare att det saknas några drivrutiner för någon hårdvara.
När du får bluescreen, vad säger den för fel då?

Skickades från m.sweclockers.com

Hinner dessvärre inte se vad det står. Ska kolla upp det senare.

Skrivet av Surgubben:

Har du ALLA och RÄTT moderkortsdistanser installerade? Du kan pajja ett MB om fel distans sitter i på baksidan, exvis du skruvar i distans för ett mATX och sätter i ett ATX moderkort. Kortisrisk.

Alla distanser sitter korrekt.

Skrivet av Brallor:

Vad har du för nätagg?

OCZ 1000W, testat med annat nätaggregat. Samma fel

Skrivet av ErDraug:

Fråga bara: Varför installerade du server 2012 och spelar på det? Aldrig testat att spela på server 2012 men kan knappast vara optimerat för sådant?

Win 7 / Win 8 är nerskalade versioner av serverprogramvaran. Fler funktioner i serverversionen.
Allt som fungerar på dem brukar fungera på Win 2012, men som sagt. Jag hade felet när jag körde med Win 7 Ultimate också

Skrivet av Vispen123:

Varför kör du på W2012?

Läs ovan

Skrivet av Aleshi:

Säkert att minnena är okej? Testa att köra med hälften av minnena i åt gången.

Testat köra med ett minne åt gången och olika minnen. Samma fel

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

kika vad din bluescreen visar vad som failade med nirsoft bluescreenview

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Testat köra med ett minne åt gången och olika minnen. Samma fel

Ja då får du kolla din bluescreen. Kan vara moderkort, men också processor. Det är väldigt ovanligt att det är processor dock.