Permalänk

Datormöbel (Projekt gömma datorn)

Hej!

Jag tänkte påbörja en liten logg av mitt projekt här på Sweclockers. Det är första gången jag ger mig i kast med att renovera en möbel, och även att bygga något som ska husera en dator. Därför kommer det säkert bli flera snedsteg och en del som behöver göras om. Ambitionen är i vart fall att få till en möbel som dels är snygg nog att stå i vardagsrummet, och dels praktisk nog att fungera som arbetsplats när jag arbetar hemifrån eller har jour. Detta så att lillgrabben som är ett halvår ska kunna få sitt eget rum om inte alldeles för lång tid.

Under projektets gång har jag bl.a. tänkt att göra egna kablar till mitt modulära nätagg eftersom dessa i vissa fall är alldeles för korta, och även sleeva allt kablage så att innanmätet blir riktigt fint och stilrent. Jag ska även dra ledstrips i innertaket av möbeln för att få lite schysst belysning inuti.

Ungefär såhär har jag tänkt placera sakerna inuti. OBS allt är inte med på dessa sketcher eftersom jag inte är van vid att arbeta i SketchUp.

Upptill får vi plats med två stycken ASUS 23,6" skärmar http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/171802-asus_vn247h_23...

Nedtill får fyra 140mm Enermax Cluster stå för luftflöde in (botten) och ut (toppen). Min tanke är att rikta utblås från alla komponenter åt vänster och sedan ha hårddiskbur/ställ (inte med på ritningen) i övre högra delen så att utsuget där ser till att hålla luften i rörelse och diskarna relativt svala.

Utgångspunkten är denna möbeln, inhandlad på blocket för en dryg månad sedan.

Jag har påbörjat rivningsarbetet lite med att slita ut de lådor som fanns i överdelen och även upptäckt att det fanns en låda gömd under plankorna som höll de små lådorna på plats. Får nog snickra till ett lock i skivan så får jag lite förvaring iallafall.

Jag har hunnit med en hel del sedan jag handlade möbeln så jag kommer uppdatera loggen inom kort igen, men detta kan ju vara en bra början om det är någon som vill följa detta.

/Oscar

Uppdatering 1 12/5-2013

Passar in första skivan.

Har även fått in en skiva baktill för att stärka upp och göra det möjligt att hänga upp skärmarna med VESA 100x100-fästen senare.

Här ser ni hål för sladddragning och även utsågat hål för luckan jag nämnde tidigare.

Testar även nån slags fusk-fanéring som kanske kan funka att göra sladdhålen lite snygga sen. Måste inhandla en varmluftspistol först dock!

Ber om ursäkt för lite risiga bilder tagna med galaxy s3, men de är tagna för 3 veckor sedan. Hädanefter är det en ordentlig kamera som används för att dokumentera allt!

Dold text

Uppdatering 2 12/5-2013

Hann inte med så fantastiskt mycket idag eftersom jag lyckades hugga mig själv lite lätt i handleden med en morakniv... Menmen, shit happens eh

Kul att det är några som är intresserade av detta förresten, jag har inte sett något liknande i galleriet tidigare så det ska bli spännande att se vad folks reaktioner blir på slutresultatet

Så här ser det i vart fall ut just nu. Jag ska klä hela insidan med plywood för att få det lite mer ljudtätt än de spruckna plankorna som utgör själva möbeln. Som ni ser så vart det ett litet avbrott efter jag började med högersidan i den nedre delen men det får jag göra klart nästa helg när handleden förhoppningsvis läkt ihop lite.

Jag har också satt lister kring det övre av de tre hålen för lådor och sågat av den lådfronten så att möbeln får behålla så mycket av sitt ursprungliga utseende som möjligt samtidigt som det blir praktiskt att komma åt komponenterna där inne. På listen sitter en dammlist från classe som är tänkt att sluta tätt och även den stänga inne lite ljud. Sedan ska jag också sätta ljuddämpande material på insidan av lådfronterna och i sidorna för att undvika att det blir en resonanslåda av det hela

Dold text

Uppdatering 16/5-2013

En liten uppdatering medans armen såret på armen läker ihop. Kommer nog kunna snickra lite mer i helgen!

Paket!! Tog sin lilla tid men nu är det här...

Enermax Cluster 140mm x4. Snygga!

Dold text

Uppdatering 24/6-2013

Nu har äntligen allt löst sig med fläktkontrollern så här kommer ett par bilder. Mer snickrande blir det till helgen nu när lönen kommit!

Dold text

Uppdatering 1/7-2013

Efter 5-6 timmars pillande så har jag nu äntligen fått upp lite frostat plexi i taket. Hade några delar liggande hos föräldrarna sedan deras husbygge som kom väl till pass. I mitten ska det upp en skiva och ovanför den en ledstrip så att det blir lite schysst mysbelysning om man så önskar.. Det var ett rackarns pill att få allt att passa dock, och ibland kan jag tänka att det hade varit betydligt lättare att bara bygga ett skåp från skratch så man slapp skarva pga att möbeln i sig är lite skev. Hur som helst, en liten bit till på vägen!

Dold text

Uppdatering 21/9-2013

Nu har det faktiskt hänt en hel del sedan sist! Jag har till sist bestämt mig för hur jag skulle göra med fläktupphängning och placering av nätdelen, och även hängt upp skärmarna och testkört lite. Nu är det faktiskt inte så hemskt mycket kvar, det största jobbet är att måla det hela och fixa till luckan så att inte den känns skrovlig att ha musmatta på. Leker även med tanken att klä in den invändigt med något slags fusk-skinn, men mer om det inom kort!

Dold text
Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javanface:

Text
/Oscar

Ser intressant ut, kommer att följa!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Ska förhoppningsvis bli riktigt intressant att följa! Lycka till!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Snabb uppdatering.

Passar in första skivan.

Har även fått in en skiva baktill för att stärka upp och göra det möjligt att hänga upp skärmarna med VESA 100x100-fästen senare.

Här ser ni hål för sladddragning och även utsågat hål för luckan jag nämnde tidigare.

Testar även nån slags fusk-fanéring som kanske kan funka att göra sladdhålen lite snygga sen. Måste inhandla en varmluftspistol först dock!

Ber om ursäkt för lite risiga bilder tagna med galaxy s3, men de är tagna för 3 veckor sedan. Hädanefter är det en ordentlig kamera som används för att dokumentera allt!

Dold text
Redigerar in alla uppdateringar i första inlägget så det ska gå att följa någorlunda.
Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk

Detta vore kul att följa

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Uppdatering

Hann inte med så fantastiskt mycket idag eftersom jag lyckades hugga mig själv lite lätt i handleden med en morakniv... Menmen, shit happens eh

Kul att det är några som är intresserade av detta förresten, jag har inte sett något liknande i galleriet tidigare så det ska bli spännande att se vad folks reaktioner blir på slutresultatet

Så här ser det i vart fall ut just nu. Jag ska klä hela insidan med plywood för att få det lite mer ljudtätt än de spruckna plankorna som utgör själva möbeln. Som ni ser så vart det ett litet avbrott efter jag började med högersidan i den nedre delen men det får jag göra klart nästa helg när handleden förhoppningsvis läkt ihop lite.

Jag har också satt lister kring det övre av de tre hålen för lådor och sågat av den lådfronten så att möbeln får behålla så mycket av sitt ursprungliga utseende som möjligt samtidigt som det blir praktiskt att komma åt komponenterna där inne. På listen sitter en dammlist från classe som är tänkt att sluta tätt och även den stänga inne lite ljud. Sedan ska jag också sätta ljuddämpande material på insidan av lådfronterna och i sidorna för att undvika att det blir en resonanslåda av det hela

Dold text
Redigerar in alla uppdateringar i första inlägget så det ska gå att följa någorlunda.
Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! KOmmer att följas;D

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd

Lycka till fan

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut!

Permalänk
Medlem

intressant, följer

Visa signatur

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Permalänk
Medlem

Låter intressant! Ska försöka följas

Permalänk

Tänkte bara, hamnar inte skärmarna lite lågt?
Hade du tänkt sitta framför skärmarna så skulle jag personligen inte gilla det för att benen inte kan komma in under. Men du kanske inte störs av något av detta så då är det lugnt! Så du inte gjorde någon miss bara

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Tänkte bara, hamnar inte skärmarna lite lågt?
Hade du tänkt sitta framför skärmarna så skulle jag personligen inte gilla det för att benen inte kan komma in under. Men du kanske inte störs av något av detta så då är det lugnt! Så du inte gjorde någon miss bara

Jag förstår vad du menar, men skärmarna hamnar i rätt så bra höjd i förhållande till luckan, tangentbord etc. Om något så är möbeln lite hög så att jag kommer behöva en onormalt hög stol.

Med tanke på benutrymme och så så är det såklart inte 100% optimalt att bygga in datorn i en möbel men vad gör man inte för att få ha kvar datorn för sambon

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Skrivet av Javanface:

Jag förstår vad du menar, men skärmarna hamnar i rätt så bra höjd i förhållande till luckan, tangentbord etc. Om något så är möbeln lite hög så att jag kommer behöva en onormalt hög stol.

Med tanke på benutrymme och så så är det såklart inte 100% optimalt att bygga in datorn i en möbel men vad gör man inte för att få ha kvar datorn för sambon

Dåså! Om det passar dig (sambon kanske mer..) så är det ju det som räknas

Permalänk
Avstängd

intressant.

DOCK! hatar ditt val av bygge då jag för panik när jag inte kan sträcka på benen alls, förstår mig inte på folk som sätter skärmen vid en vägg med ett smalt bord, antar att de funkar om man nu är kort i rocken men jag är 2meter lång så vill ha möjligheten att sträcka på mig.

Men visst, integrera tekniken i det vardagliga hemmet! helt rätt tänkt, 4/5 av mig iaf.

Permalänk
Medlem

Kommer följas, absolut!

Permalänk
Skrivet av Granter:

intressant.

DOCK! hatar ditt val av bygge då jag för panik när jag inte kan sträcka på benen alls, förstår mig inte på folk som sätter skärmen vid en vägg med ett smalt bord, antar att de funkar om man nu är kort i rocken men jag är 2meter lång så vill ha möjligheten att sträcka på mig.

Men visst, integrera tekniken i det vardagliga hemmet! helt rätt tänkt, 4/5 av mig iaf.

Tja, jag förstår vad du menar. Hade jag haft så mycket att välja på hade jag absolut haft ett stort skrivbord i ett arbetsrum, men nu blir mitt arbetsrum barnrum inom något halvår så då vill jag ha en vettig lösning för att slippa ställa upp ett litet sketet skrivbord i sovrummet, där jag dessutom inte kan sitta uppe längre än tills sambon går och lägger sig. Ska kanske tilläggas att hon är allergisk mot sladdar och teknik som syns i största allmänhet.

Edit: som 1,78 lång kanske inte problemet är lika stort

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk

Uppdatering!

En liten uppdatering medans armen såret på armen läker ihop. Kommer nog kunna snickra lite mer i helgen!

Paket!! Tog sin lilla tid men nu är det här...

Enermax Cluster 140mm x4. Snygga!

Dold text
Redigerar in alla uppdateringar i första inlägget så det ska gå att följa någorlunda.
Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Permalänk

Efter mycket om och men, tankar och funderingar så har jag bestämt mig för att klä insidan av luckan, alltså det som blir "skrivbordet" i utfällt läge, med detta fusk-skinn och med en tunn, typ 1 cm tjock, skumgummimatta för att få en bekväm yta.

Anledningen bakom är att jag tror att det blir ganska svårt att 1. Hitta fanér som passar i storlek, 2. såga ut fanéret själv, och 3. Måla fanéret vitt. Om jag istället klär in det med skinn så blir det ju som om man hade ett skrivbordsunderlägg på ett ungefär. Dessutom tror jag att det blir rätt snyggt..

Fler uppdateringar kommer under helgen! Jag har ett paket till att hämta ut, och ska även försöka få lite tid till att snickra färdigt insidan och fundera på hur jag ska göra med ljuddämpning, fogning och måleri.

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Skrivet av Javanface:

En liten uppdatering medans armen såret på armen läker ihop. Kommer nog kunna snickra lite mer i helgen!

Paket!! Tog sin lilla tid men nu är det här...

http://imageshack.us/a/img547/4928/paket.png

Enermax Cluster 140mm x4. Snygga!

http://imageshack.us/a/img14/2940/p1000416z.jpg

http://imageshack.us/a/img835/6503/p1000417o.jpg

Berätta gärna hur högljudda de är, tänkt köpa såna själv

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Berätta gärna hur högljudda de är, tänkt köpa såna själv

Absolut! Jag köpte just dem eftersom de verkade vara tysta samtidigt som de har potential att flytta mycket luft när det behövs. Att de är rätt snygga skadar ju inte heller!

Jag kommer nog testa dem under helgen, kanske redan ikväll om jag hinner hämta ut ett paket innehållande bl.a. fläktkontroller. Innan jag har snickrat och tänkt färdigt har jag ingen större lust att plocka isär datorn för det.

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk

Jahapp, så mycket för att testa hur fläktkontroller och fläktar funkade ihop...
Hämtade ut detta på posten nyss. Man blir sådär lagom lycklig när man får ett misshandlat paket i famnen!

Och kontrollern hade naturligtvis sprucken skärm pga det. Helt skev var den också om man kollar från sidan. Måste varit en rejäl kyss för att böja plåten den är gjord av genom paket, pack-papper och packmaterialet själva kontrollen är omsluten av i sin förpackning...

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Aww.. :/ Synd det där med paketet
Ett tips dock, du får gärna redigera in uppdateringarna i ditt första inlägg i framtiden om du har lust med det. Det blir mycket enklare för oss som följer tråden att se direkt vad du har uppdaterat.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Javanface:

Jahapp, så mycket för att testa hur fläktkontroller och fläktar funkade ihop...
Hämtade ut detta på posten nyss. Man blir sådär lagom lycklig när man får ett misshandlat paket i famnen!

http://img546.imageshack.us/img546/6676/paketet.jpg

Och kontrollern hade naturligtvis sprucken skärm pga det. Helt skev var den också om man kollar från sidan. Måste varit en rejäl kyss för att böja plåten den är gjord av genom paket, pack-papper och packmaterialet själva kontrollen är omsluten av i sin förpackning...

http://img28.imageshack.us/img28/9963/lamptronfctouch.jpg

Det där var riktigt dåligt gjort av posten.

Har själv sluppit trasigt innehåll. Än så länge i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur går det med bygget ?

Permalänk
Skrivet av nobleman:

Hur går det med bygget ?

Det gick lite i stå efter den skadade fläktkontrollern. Har haft några veckor med mycket planerat på helgerna också så därav har det inte hänt så mycket.. Så även i helgen, men till nästa helg kan jag eventuellt ha en ny uppdatering om jag har fått en ny controller ifrån Coolerkit vid det laget.

En liten kommentar om Postens hantering.

1. Jag reklamerar via nätet
2. Får till svar att jag ska be avsändaren (Coolerkit) reklamera försändelsen.
3. Coolerkit får till svar att jag måste reklamera försändelsen.
4. Jag reklamerar igen, via telefon.
5. Får ett brev från Posten där de ber mig kontakta avsändaren för att de måste reklamera försändelsen.
6. Kontaktar Coolerkit så att de kan ta kontakt med Posten igen (mail per igår)
7. Här står vi idag..

Jag brukar vara försiktig med att kritisera företag öppet eftersom vi alla är människor och kan göra misstag, men nu är vi tillbaka på ruta 1 två veckor senare och jag börjar bli rätt så less på Posten..

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Man ska egentligen inte hämta ut paket som ser ut sådär. Är de mosade så ska man bara reklamera de direkt och inte vilja hämta ut de
Alternativt få öppna det där utan att ha hämtat ut det och kolla så det är helt. Så att de inte kommer och hävdar att du har pajat prylarna hemma

Permalänk
Skrivet av Davos04:

Man ska egentligen inte hämta ut paket som ser ut sådär. Är de mosade så ska man bara reklamera de direkt och inte vilja hämta ut de
Alternativt få öppna det där utan att ha hämtat ut det och kolla så det är helt. Så att de inte kommer och hävdar att du har pajat prylarna hemma

Nej det är helt klart lätt att vara efterklok Jag var lite stressad och kollade inte så noga, hade väl den trasiga sidan vänd ifrån mig när jag plockade upp det eller nåt =/

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Sen vill man ju ha sitt paket och komma hem och öppna de roliga sakerna