Köpt begagnad dator av kollega med garanti (?!) från Komplett.

Permalänk
Medlem

Köpt begagnad dator av kollega med garanti (?!) från Komplett.

Hej,

Slog för någon vecka till på en f.d kollegas stationära dator som han hade köpt på komplett för 2 år sedan.

Datorpaketet är det tre år garanti från komplett då det var ett färdigt 'gamingpaket'. Frågan är om detta endast är för den ursprungliga köparen eller om den går med datorn.

Nu är det så att SSD'n är trasig och jag undrar hur ni rekommenderar att jag ska göra i detta fall.

Blir det onödigt mycket strul att ta det via Komplett då det inte är jag som är ursprungsägaren. Extra svårt kan det bli att jag och min f.d kollega nu inte bor på samma ort, eller ens samma land.

Hårddisken är av märket Corsair och har tre års garanti, så jag skulle kunna ta det via dom. Fast då blir det väl att betala för frakt till utlandet i värsta fall?

Helst så vill jag att det ska gå så snabbt som möjligt.

Vad har ni för erfarenheter av Komplett?

Tack

/Baslivs

Permalänk
Medlem

Har för mig att Komplett är den enda som har att garantin följer med varorna och inte köparen, CDON, Inet etc har garantin på köparen iallafall. Har bara haft bra erfarenheter av Komplett.

Edit:
9. Garanti

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett.Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Lättast är ju som jag ser det att ringa och fråga komplett. De kan nog svara på det hela bättre än någon här. Och även om de inte skulle ha en för i ditt fall gynnande policy så kan du ju gå miste om eventuell goodwill om du inte ringer.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extremaz:

Har för mig att Komplett är den enda som har att garantin följer med varorna och inte köparen, CDON, Inet etc har garantin på köparen iallafall. Har bara haft bra erfarenheter av Komplett.

Edit:
9. Garanti

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett.Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

Tillverkaregarantin följer i regel varan, det gäller nästan alla butiker (fast inget man har krav på). Reklamationsrätten följer däremot i princip alltid den ursprungliga köparen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tillverkaregarantin följer i regel varan, det gäller nästan alla butiker (fast inget man har krav på). Reklamationsrätten följer däremot i princip alltid den ursprungliga köparen.

Självklart men garantin som man får av affären försvinner oftast om man säljer vidare produkten, dock följer kompletts garanti med varan så man kan sälja vidare med butiksgaranti, sedan finns det ju en till garanti som tillverkaren har på produkten, så om butiksgarantin gått ut så får man ju kontakta själva tillverkaren av produkten och få den utbytt den vägen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skickade in min disk direkt till corsair och fick den fixad så. Blev dessutom utbytt till en disk av nyare modell så jag kan absolut rekomendera det alternativet. Tog ca 2 veckor från att jag la den på lådan.

Edit: Behövde inget kvitto utan bara serienummret.

Skrivet av baslivs:

Hej,

Slog för någon vecka till på en f.d kollegas stationära dator som han hade köpt på komplett för 2 år sedan.

Datorpaketet är det tre år garanti från komplett då det var ett färdigt 'gamingpaket'. Frågan är om detta endast är för den ursprungliga köparen eller om den går med datorn.

Nu är det så att SSD'n är trasig och jag undrar hur ni rekommenderar att jag ska göra i detta fall.

Blir det onödigt mycket strul att ta det via Komplett då det inte är jag som är ursprungsägaren. Extra svårt kan det bli att jag och min f.d kollega nu inte bor på samma ort, eller ens samma land.

Hårddisken är av märket Corsair och har tre års garanti, så jag skulle kunna ta det via dom. Fast då blir det väl att betala för frakt till utlandet i värsta fall?

Helst så vill jag att det ska gå så snabbt som möjligt.

Vad har ni för erfarenheter av Komplett?

Tack

/Baslivs

Permalänk
Medlem
Skrivet av baslivs:

Hej,

Slog för någon vecka till på en f.d kollegas stationära dator som han hade köpt på komplett för 2 år sedan.

Datorpaketet är det tre år garanti från komplett då det var ett färdigt 'gamingpaket'. Frågan är om detta endast är för den ursprungliga köparen eller om den går med datorn.

Nu är det så att SSD'n är trasig och jag undrar hur ni rekommenderar att jag ska göra i detta fall.

Blir det onödigt mycket strul att ta det via Komplett då det inte är jag som är ursprungsägaren. Extra svårt kan det bli att jag och min f.d kollega nu inte bor på samma ort, eller ens samma land.

Hårddisken är av märket Corsair och har tre års garanti, så jag skulle kunna ta det via dom. Fast då blir det väl att betala för frakt till utlandet i värsta fall?

Helst så vill jag att det ska gå så snabbt som möjligt.

Vad har ni för erfarenheter av Komplett?

Tack

/Baslivs

Läste igenom hela tråden innan jag förstod att du inte hade slagit till hans dator. utan köpt den

Ring Komplett, jag har bara haft goda erfarenheter med dem!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extremaz:

Självklart men garantin som man får av affären försvinner oftast om man säljer vidare produkten, dock följer kompletts garanti med varan så man kan sälja vidare med butiksgaranti, sedan finns det ju en till garanti som tillverkaren har på produkten, så om butiksgarantin gått ut så får man ju kontakta själva tillverkaren av produkten och få den utbytt den vägen.

Oftast är butiksgarantin = tillverkargaranti. I detta fallet har Komplett dock en egen garanti på hela bygget men så länge tillverkarens garanti täcker en komponent är det den som "används". Just den typ garanti följer, som redan sagt, nästan alltid produkten. Jag har själv kontaktat Inet, Dustin, Komplett och Webhallen om denna frågan och svaret var, att så länge det finns garanti kommer butiken hjälpa oavsett ägare. Reklamationsrätten kan man däremot glömma allt om. Garantin är dock frivillig och man kan inte ställa några krav. Vägrar butiken att hjälpa är det bara att acceptera, samma gäller tillverkargarantin.

Skrivet av Essin88:

Hej!

Jag skickade in min disk direkt till corsair och fick den fixad så. Blev dessutom utbytt till en disk av nyare modell så jag kan absolut rekomendera det alternativet. Tog ca 2 veckor från att jag la den på lådan.

Edit: Behövde inget kvitto utan bara serienummret.

Fick du betala frakten?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...