Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Yes, GW Persson har fel och Huzzbutt har rätt, IGEN!! ELLER?????

Japp

Skrivet av shogun-r:

Tillbaka till verkligheten...

Tyvärr Norges inte Sveriges.

Skrivet av shogun-r:

Eftersom Sverige vägrar att föra statistik på etnicitet och kriminalitet så kan man helt enkelt kolla lite på grannländerna, detta är bara ett axplock. Redan visat dig dom flesta av dessa, men ditt minne verkar vara kort.

Är etnicitet verkligen relevant? La vi inte ner Rasbiologiska institutet för att det visade sig att det mesta var goja och effekterna på sin höjd var marginella?

Skrivet av shogun-r:

Hveranden voldtægtsdømt er udlænding http://www.bt.dk/danmark/hveranden-voldtaegtsdoemt-er-udlaend...

Hver femte asylansøger begår kriminalitet http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-65024784:hver-femte-as...

Var tredje våldtäkt begås av utlänning Unga män från Mellanöstern är kraftigt överrepresenterade i den officiella våldtäktsstatistiken. Åren 2006–2009 stod utländska män för en tredjedel av våldtäkterna. http://hbl.fi/nyheter/2012-04-26/var-tredje-valdtakt-begas-av...

Brottslighet bland invandrare borde oroa alla partier - ”Var femte invandrare från Irak och Somalia tagna för brott”. Det basuneras ut i Dagbladet, en av Norges stora dagstidningar (17/6). Statistisk sentralbyrå, norsk motsvarighet till SCB, har för första gången gjort en ordentlig sammanställning av brottsstatistik fördelat på härkomst, och det blir en del rubriker. http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/brottslighet-bland-invan...

- Innvandrere bak alle anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo - Samtlige som er anmeldt for overfallsvoldtekter i Oslo de siste tre årene, er innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3028203.ece#.U...

Norsk Statistik och lite lös brottsspecifik data? Nej Shogun det förändrar inget.

Min ursprungliga kritik är obefläckad

(Ryssen pep Finland 1807, Norge lämnade unionen 1905)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför kan vi inte ta emot alla? Alla får fysiskt plats här, vi har väl redan konstaterat att den ekonomiska effekten inte spelar någon roll? Oavsett om vi kör sönder svensk välfärd, får gated communities och arbetslöshet på 80% så kommer situationen att vara bättre än vad den är på många ställen i världen.

Dumheter. Invandring leder inte automagiskt till Gated communities och 80% arbetslöshet.
Det vore intressant om Valiumballong kunde presentera data som bekräftade hans ide om en massiv relativ ökning av arbetslösheten pga invandring.

Skrivet av shogun-r:

Ja den är bra och så finns det dom som säger att PK inte existerar i Sverige. Man vet inte om man skall skratta eller gråta.

Jag skrattar för jag finner det oerhört roande att du fäster så stor vikt vid något du så passionerat hatar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Om du inte hittar något av substans i mitt inlägg med bifogade länkar så är det ditt problem.
Vad effekten på statsbudgeten är? - 110 miljarder kronor.

Om vi bortser från lite siffror då. Kan vi få en vettig diskussion från alla vänsteranhängare och andra som tycker att invandringen inte är ett problem?
Integrationen har kollapsat. Det är väl ungefär så långt alla är överens? Vad är nästa steg?

Nästa steg enligt mig är att fortast möjligt(helst för 10+ år sedan) helt strypa främst anhöriginvandringen. Stopp bara, det är nog nu.

Steg två är att fortsätta strypa på andra håll. Dags för andra stater att ställa upp, rika Norge t.ex.
Norge borde fan skämmas, ett så rikt land i rena pengar, kan inte ens bidra med hälften av vad Sverige gör.

En liknelse, i betydligt mindre skala, men med samma utgångsresultat som hela landet Sverige:
Jag har 50:-.
Ska jag tillägna den femtiolappen på min familj och barn för att få mat på bordet för dagen, eller ska jag vara "humanitär" och gå ner till uteliggaren på andra sidan gatan och se till att denne istället klarar sig?

Det är liksom lite det landet Sverige håller på med, framförallt när det kommer till anhöriginvandringen och denna massinvandring av folk som inte kommer bidra med något de närmsta 50 åren, mycket tack vare otroligt dålig integration.
Liknelsen blir att landet Sverige hjälper andra före vi hjälper oss själva(uteliggaren).

Och hur mycket jag än skulle vilja så skulle jag aldrig låta min familj gå hungriga, bara för att hjälpa en "uteliggare".

Som det påvisades i mina länkar är Sverige det enda landet i världen som tillåter anhöriginvandring, där den som redan har fått tillstånd är beroende av försörjningsstöd. Person nummer 2 som kommer in får också bidrag. Det enda vettiga vore att anhöriginvandring endast borde kunna genomföras om personen med tillstånd idag kan försörja sig själv.

Återigen så saknar du relevanta prognoser, du väljer att höfta lite vilt och skjuta på anhöriginvandringen.
Du har godtyckligt valt en lösning som kanske eller kanske inte ger någon effekt men framför allt så är det inte en lösning på problemet utan en lösning på symptomen.

Arbetslösheten är inte invandrarna förunnat att därför sänka invandringen skulle säkerligen begränsa mängden arbetslösa invandrare men det skulle inte åtgärda huvudproblemet: Arbetslösheten.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Då är jag med. Jag hoppas inte så många tänker så dock. Skulle vara synd om vänsterpartiet halkar efter men "egentligen" har många röster.

Håller visserligen med dig, men samtidigt så bär det emot att lägga rösten på något jag inte känner kommer göra nytta. Om däremot vänstervindarna blåser starkt när det närmar sig valet, då blir det vänsterpartiet för hela slanten!
De kommer fortfarande få min röst i kommun och landsting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Reglerna för anhöriginvandringen kommer att ändras om M får som de vill. De vill utöka det ekonomiska ansvaret på familjen.

Man utlovade ökat ekonomiskt ansvar för den som ville ta hit sin familj tidigare också, men när det var färdigförhandlat (vilket man måste göra när man inte har egen majoritet) var undantagen så många att det bara rörde någon enstaka procent av alla fall. Moderaterna har ingen trovärdighet i frågan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Man utlovade ökat ekonomiskt ansvar för den som ville ta hit sin familj tidigare också, men när det var färdigförhandlat (vilket man måste göra när man inte har egen majoritet) var undantagen så många att det bara rörde någon enstaka procent av alla fall. Moderaterna har ingen trovärdighet i frågan.

Snarare så har moderaterna trovärdighet i frågan. Om de som Valiumballong menar lagt ansvaret för försörjningen på den som redan är i Sverige så skulle invandrare lyda under en separat lagstiftning jämfört med infödda.

Det kallas ibland för rättsäkerhet, ibland för rättvisa.

Huzzbutt tar fajten, även om det blott är en promenadseger.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Återigen så saknar du relevanta prognoser, du väljer att höfta lite vilt och skjuta på anhöriginvandringen.
Du har godtyckligt valt en lösning som kanske eller kanske inte ger någon effekt men framför allt så är det inte en lösning på problemet utan en lösning på symptomen.

Arbetslösheten är inte invandrarna förunnat att därför sänka invandringen skulle säkerligen begränsa mängden arbetslösa invandrare men det skulle inte åtgärda huvudproblemet: Arbetslösheten.

Jag vet inte varför du citerar mig, och börjar prata arbetslöshet?
Jag har inte nämnt arbetslöshet en enda gång i texten du citerar. Jag svarar med flera meningar och har backat upp med länkar. Du svarar med 2-4 meningar och dessutom berör du knappt det jag var inne på alls.

Det finns många problem i Sverige, ja. Arbetslösheten är en del. Jag har dock aldrig nämnt att vår höga arbetslöshet beror enbart på invandringen.
Men givetvis är alla personer som är arbetslösa med i den statistiken. När du citerar försök citera rätt person.

Eftersom jag diskuterar invandring och dess dåliga integration, och du börjar prata om arbetslöshet istället så är det ju faktiskt du som försöker byta ämne på ett väldigt märkligt sätt.

Sen säger du att metoden inte skulle vara en lösning för problemet. Men man måste ju börja någonstans, och det är inte helt fel att börja med symptomen.
Symptomen i detta fall är anhöriginvandringen samt massinvandringen. Vi kan inte börja ta tag i integration fullt ut till 100%, om det fortsätter anlända människor utifrån i den här takten. Största problemet är och har varit under lång tid, extremt dålig integration.

Liknelse igen: Om skeppet tar in vatten.
Så vore det bästa att du börjar med problemet, d.v.s stoppar hålet till läckan? Integrationen är här "läckan".
Men vi kan inte börja där idag, det är för sent, utan måste börja med symptomen. D.v.s börja med att pumpa ur vatten(stäng gränserna) och när vi når hålet till läckan, även täppa till den.

Det är lite av en nödlösning, men en nödlösning krävs, därför att Sverige befinner sig närmast i ett katastrofläge när det kommer till detta.

Kontentan blir att det är dags att hjälpa oss själva, genom att hjälpa människor som redan idag finns i landet.
Få in dessa personer i utbildningar, yrkesmässiga på sikt, men lika viktiga initialt är även språkliga och förståelse för kulturen man har hamnat i.
Primärmålet är att stoppa anhöriginvandring och massinvandringen. Nästa steg är att påbörja det jag skrev ovan.

Det finns redan idag en otrolig mängd människor i landet som inte är i närheten av att leva under mänskliga förhållanden.
Att fortsätta ta in människor och placera dessa i bostäder hyrda av migrationsverket är inte en bra lösning alls.

Att börja med problemet, integrationen, kommer inte fungera innan vi har kontroll på vilka människor som passerar våra gränser.
Sverige tar idag inte hand om dessa människor, att då fortsätta ta in fler och fler är verkligen inte smart eller ens humant.

Jag skriver bara detta en gång:
Citerar du mig nästa gång, se till att komma med något vettigt och mer än 2-4 meningar annars kommer du placeras i min ignorelista!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

ag vet inte varför du citerar mig, och börjar prata arbetslöshet?
Jag har inte nämnt arbetslöshet en enda gång i texten du citerar. Jag svarar med flera meningar och har backat upp med länkar. Du svarar med 2-4 meningar och dessutom berör du knappt det jag var inne på alls.

Det finns många problem i Sverige, ja. Arbetslösheten är en del. Jag har dock aldrig nämnt att vår höga arbetslöshet beror enbart på invandringen.
Men givetvis är alla personer som är arbetslösa med i den statistiken. När du citerar försök citera rätt person.

Eftersom jag diskuterar invandring och dess dåliga integration, och du börjar prata om arbetslöshet istället så är det ju faktiskt du som försöker byta ämne på ett väldigt märkligt sätt.

Sen säger du att metoden inte skulle vara en lösning för problemet. Men man måste ju börja någonstans, och det är inte helt fel att börja med symptomen.
Symptomen i detta fall är anhöriginvandringen samt massinvandringen. Vi kan inte börja ta tag i integration fullt ut till 100%, om det fortsätter anlända människor utifrån i den här takten. Största problemet är och har varit under lång tid, extremt dålig integration.

Liknelse igen: Om skeppet tar in vatten.
Så vore det bästa att du börjar med problemet, d.v.s stoppar hålet till läckan? Integrationen är här "läckan".
Men vi kan inte börja där idag, det är för sent, utan måste börja med symptomen. D.v.s börja med att pumpa ur vatten(stäng gränserna) och när vi når hålet till läckan, även täppa till den.

Det är lite av en nödlösning, men en nödlösning krävs, därför att Sverige befinner sig närmast i ett katastrofläge när det kommer till detta.

Kontentan blir att det är dags att hjälpa oss själva, genom att hjälpa människor som redan idag finns i landet.
Få in dessa personer i utbildningar, yrkesmässiga på sikt, men lika viktiga initialt är även språkliga och förståelse för kulturen man har hamnat i.
Primärmålet är att stoppa anhöriginvandring och massinvandringen. Nästa steg är att påbörja det jag skrev ovan.

Det finns redan idag en otrolig mängd människor i landet som inte är i närheten av att leva under mänskliga förhållanden.
Att fortsätta ta in människor och placera dessa i bostäder hyrda av migrationsverket är inte en bra lösning alls.

Att börja med problemet, integrationen, kommer inte fungera innan vi har kontroll på vilka människor som passerar våra gränser.
Sverige tar idag inte hand om dessa människor, att då fortsätta ta in fler och fler är verkligen inte smart eller ens humant.

Dold text

Jag skriver bara detta en gång:
Citerar du mig nästa gång, se till att komma med något vettigt och mer än 2-4 meningar annars kommer du placeras i min ignorelista!

Kostnaden kan härledas till arbetslösheten, arbetslösheten är den stora negativa faktorn för integrationen. Att stoppa invandringen löser inte arbetslöshetsfrågan och därmed inte heller kostnadsfrågan.
Båtliknelsen är osaklig eftersom vatten i det sammanhanget alltid är negativt emedan invandring i sig varken är positivt eller negativt.

Men nej du får inte diktera villkoren för mina svar precis lika lite som MBY fick diktera den diskussionen. Väljer du att ignorera mig så är det ditt eget val och du bär ansvaret för det, inte jag.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Beror på hur opinionsläget ser ut.
Om det är tajt mellan blocken så röstar jag på sossarna, om det är ganska klart
att det inte blir 4år till med regeringen ”rea ut allmän egendom till näringslivskamrater” blir det SD för min del.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Tja

Håller på och läser mig in på olika partier och tittar även på debatter i riksdagen för att bilda mig en uppfattning inför nästa år. Jag har röstat på Sossarna i de två val jag fått rösta men nu kommer det antagligen bli SD.

Jag är stark motståndare till religion och religionsfriheten är så löjligt tolkad att den står över andra människro i samhället. Religionsfriheten är så pass stark att jag anser att den är ett rent hot mot det fria och sekulära samhälle vi har idag.

Sista droppen i bägaren var halalslaktat kött. Hur kan man tolka att religionsfrihet står över djurs rättigheter?

Så vilket parti ska ni rösta på och vilken fråga fick/får er till det?

Jag tycker halalslakt borde bli lagligt, ser inget fel med det. Hur tror ni djuren behandlas till allt massproducerat kött och annat komerciellt skit som ni konsumerar? Och kom inte och säg att ni bryr er om djuren eller annat, eftersom det är ren bullshit. Ni har bara det som ett argument för att rättfärdiga ert ogillande mot andra religioner och kulturer.

Inga religiösa lagar står över grundlagarna i Sverige, så jag fattar ínte varför folk klagar. Jag fattar heller inte hur ni svenssons påverkas av den så kallade islamiseringen i sverige, när ni bevisligen inte kommer i kontakt med mångkulturen särskillt ofta.

På vilket sätt påverkar religionsfriheten dig i sverige, och på vilket sätt påverklar det din frihet? Det finns ingen jävla lag som säger att din syrra eller tjej måste ha slöja, även om det vore en god tanke? Det finns ingen lag som tvingar dig att konvertera till islam. Det finns ingen lag som tvingar dig att konsumera halal? Så vad är problemet ege.ntligen? Det finns länder som inte är muslimska som tillåter halalskalt, om inte annat så skapar det ju fler affärstillfällen mellan olika minoritetsgrupper

Vad exakt ska SD göra för att motverka denna islamiseringen (som du egentligen talar om).?

Fria och sekulära samhällen existerar inte i sverige, kolla bara hur misslyckad integrationen är mellan svenskar och invandrare i stprt sätt. Jag ser inte mycket egentänkande där, man talar fortfarande om grupper och raser, sällan ser man på individen i fråga. Det ingår i den svenska doktorinen att inte acceptera det annurlunda. Vi kanske tror att vi är fria men så är inte fallet.

Vad är det exakt för problem ni vill lösa? Hur man än vrider och vänder på det så kommer man in på invandring och islam verkar det som? Jag vat ute och gick idag och en kärring vände sig om och skulle slänga en sten på mig, hon var bevisligen sjuk, men hurfan skulle minskad invandring förhindra denna situation? Om man tänker efter så är det få situationer som invandringen kan eller inte kan påverkla. Gällande SD är minskad invandring svaren på alla deras frågor, och hela deras agenda styrs av det.

Och till alla andra som skriver att "det inte är humant att slänga in fler flyttningar på samma område, osv, osv" Sluta ljug för er själva, ni är väll glada att dessa "pack" hålls på samma ställe och i kontroll, och borta från era vita kvarter. Folk som kommer från misär bor hellre i ett svenskt "ghetto" än ett ghetto i Somalia, det kan jag lova er.

Va ärliga och skriv ärligt, skriv "jag gillar inte invandrare, specellt inte mörhyade muslimer som kommer till mitt land och ta del av mina skattepengar". Eftersom det är ju exakt det ni innerst inne menar. Den svenska avundsjukan och smygrasismem har alltid existerat, så enkelt är det. Om ni nu är så anti "pk" som jag även misstänker att ni är, så bryt trenden och yttra er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

En bensinhundralapp i månaden för att försvara miljön går bra men att försvara vårt land för framtida generationer skiter vi totalt i

Ja när det verkligen kommer till kritan, hur ska vi motarbeta naturens katastrofer menar du? med bomber och granater?
Det största hotet är väl absolut att miljön totalt förstörs, för utan miljön har du inget land att skydda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Ja när det verkligen kommer till kritan, hur ska vi motarbeta naturens katastrofer menar du? med bomber och granater?
Det största hotet är väl absolut att miljön totalt förstörs, för utan miljön har du inget land att skydda.

Dock är det ju lite skillnad. Vi i Sverige gör redan väldigt mycket, särskilt om man jämför med andra nationer, både inom och utanför EU.

Miljön borde vare ett globalt och gemensamt intresse, men det är det inte.
Hörde en "smart" kommentar från USA, han menade på att " ja, nordpolen smälter " men " det smälter på mars också ".

USA har fortfarande inga direkt klara mål/åtgärder och när det kommer förslag blir dessa utköpta av oljeindustrin, på ett eller annat sätt.
De stora nationerna som USA, Kina, Japan måste komma igång. Tyskland med sina kolkraftverk.(Som vi i Sverige förövrigt importerar kraft ifrån...)

Dessutom spelar det ingen roll. Om Sverige klarar sina utsläppsmål varje år, så säljs resterande utsläppsrättigheter till andra länder ändå.

Miljön är global, om folket i Sverige då gör vad vi kan här så är det väl jävligt dumt att sälja våra utsläppsrättigheter till andra länder?
Gör vi det så kommer ju den nationen inte att börja se över åtgärder, därför att det finns alltid rättigheter att köpa, från "miljövänliga" länder. Det blir liksom en jävligt dålig spiral, rent miljömässigt.

Resultatet blir ju att vi får jobba hårdare här med källsortering osv, högre bränslepriser(skatter)(så att vi ska köra mindre bil) men ändå får vi inget tillbaka, eftersom det vi sparar säljs vidare till andra nationer.

Försvaret är något helt annat. Att jämföra miljön med försvaret är inte bara ogenomtänkt utan direkt korkat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fors_89:

Ja när det verkligen kommer till kritan, hur ska vi motarbeta naturens katastrofer menar du? med bomber och granater?
Det största hotet är väl absolut att miljön totalt förstörs, för utan miljön har du inget land att skydda.

Vi kan inte motarbeta det, inte ens med en bensinfemhundralapp och earth hour 2ggr per år.

Permalänk
Avstängd

Rätt roligt att försöka motarbeta överexploiteringen av naturen, när vi lever i ett konsumtionssamhälle där vi konsumerar mer och mer. Samma personer som vill införa alla dessa absurda lagar och avgifter stödjer på samma gång de största miljöbovarna privat. Politk är ett jävla spel inget annat, skulle aldrig kunna vara trogen ett parti.

Sedan är man så lättpåverkad att man röstar på ett parti genom att ha läst på deras webbsida några timmar, då är det inte konstigt att världen är på väg åt skogen. Många obegåvade röstade på de borgliga eftersom de skulle få en 100-lapp mer i plånboken för att sedan själva bli sjuka och hamna i utaförskap. Bra jobbat. Och nej, jag är inte på någons sida, så bespara mig era kommenater om "S gjorde detta och detta".

Permalänk
Medlem

Man lägger bla ner otroligt mycket energi och pengar på att ändra lagar för personbilar och dess skatter. Om man nu är så mån om klimatet och våra utsläpp, varför börjar man inte relegera nya kategorier än vad som man har gjort de senaste årtionden? Varför reglerar man inte tex kolgrillning? När en kolgrillad burgare släpper ut lika mycket partiklar som en genomsnittlig dieseltruck som har färdats 16km på en motorväg.

"Miljöpartiet" är ett jävla skämt, namnet lockar väl många. Nej, något riktigt miljöparti finns det inte i Sverige än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför kan vi inte ta emot alla? Alla får fysiskt plats här, vi har väl redan konstaterat att den ekonomiska effekten inte spelar någon roll? Oavsett om vi kör sönder svensk välfärd, får gated communities och arbetslöshet på 80% så kommer situationen att vara bättre än vad den är på många ställen i världen.

Så vi ska köra sönder vår välfärd för att den blir ändå inte sämst i världen?

Skrivet av Az1337:

Jag tycker halalslakt borde bli lagligt, ser inget fel med det. Hur tror ni djuren behandlas till allt massproducerat kött och annat komerciellt skit som ni konsumerar? Och kom inte och säg att ni bryr er om djuren eller annat, eftersom det är ren bullshit. Ni har bara det som ett argument för att rättfärdiga ert ogillande mot andra religioner och kulturer.

Inga religiösa lagar står över grundlagarna i Sverige, så jag fattar ínte varför folk klagar. Jag fattar heller inte hur ni svenssons påverkas av den så kallade islamiseringen i sverige, när ni bevisligen inte kommer i kontakt med mångkulturen särskillt ofta.

På vilket sätt påverkar religionsfriheten dig i sverige, och på vilket sätt påverklar det din frihet? Det finns ingen jävla lag som säger att din syrra eller tjej måste ha slöja, även om det vore en god tanke? Det finns ingen lag som tvingar dig att konvertera till islam. Det finns ingen lag som tvingar dig att konsumera halal? Så vad är problemet ege.ntligen? Det finns länder som inte är muslimska som tillåter halalskalt, om inte annat så skapar det ju fler affärstillfällen mellan olika minoritetsgrupper

Vad exakt ska SD göra för att motverka denna islamiseringen (som du egentligen talar om).?

Fria och sekulära samhällen existerar inte i sverige, kolla bara hur misslyckad integrationen är mellan svenskar och invandrare i stprt sätt. Jag ser inte mycket egentänkande där, man talar fortfarande om grupper och raser, sällan ser man på individen i fråga. Det ingår i den svenska doktorinen att inte acceptera det annurlunda. Vi kanske tror att vi är fria men så är inte fallet.

Vad är det exakt för problem ni vill lösa? Hur man än vrider och vänder på det så kommer man in på invandring och islam verkar det som? Jag vat ute och gick idag och en kärring vände sig om och skulle slänga en sten på mig, hon var bevisligen sjuk, men hurfan skulle minskad invandring förhindra denna situation? Om man tänker efter så är det få situationer som invandringen kan eller inte kan påverkla. Gällande SD är minskad invandring svaren på alla deras frågor, och hela deras agenda styrs av det.

Och till alla andra som skriver att "det inte är humant att slänga in fler flyttningar på samma område, osv, osv" Sluta ljug för er själva, ni är väll glada att dessa "pack" hålls på samma ställe och i kontroll, och borta från era vita kvarter. Folk som kommer från misär bor hellre i ett svenskt "ghetto" än ett ghetto i Somalia, det kan jag lova er.

Va ärliga och skriv ärligt, skriv "jag gillar inte invandrare, specellt inte mörhyade muslimer som kommer till mitt land och ta del av mina skattepengar". Eftersom det är ju exakt det ni innerst inne menar. Den svenska avundsjukan och smygrasismem har alltid existerat, så enkelt är det. Om ni nu är så anti "pk" som jag även misstänker att ni är, så bryt trenden och yttra er.

Nu blandar du ihop saker och det ordentligt. Du har även svårt att andra tycker olika än dig ser jag på sättet du skriver. Använder inte argument i sista stycket utan tilldelar en åsikt som du tycker automatiskt passar in för att man har en åsikt i ett annat ämne som inte passar dig.

Halalslakt är ren djurplågeri. http://www.youtube.com/watch?v=fYXh1-aQuHE
och borde inte legaliseras. Att du sen försöker minimera problemet genom att jämföra med dålig djurhållning som också är olagligt är ju bara absurt. Det är klart jag vill att djuren ska ha det bra på de gårdar de lever, sedan en snabb och smärtfri död.

Religionsfriheten påverkar mig på det sätt att den av någon okänd anledning står över resten av samhället. Köttet i skolan t.ex. Varför ska en del barn och ungdomar få dyrare kött bara för att de tror på en låtsasfigur? Böneutropen t.ex. Ska men behöva sitta och lyssna på den skiten? Japp, jag vill ta bort kyrkklockorna också och jag tyckte det var bra när skolavslutningarna inte fick vara i skolan för skola och religion skall inte blandas. Inte heller religion och politik. Religion är något man får utöva fritt på sin FRITID och utan att störa andra. Jag vill inte lyssna på detta religiösa dravel.

Du skriver också:

Och till alla andra som skriver att "det inte är humant att slänga in fler flyttningar på samma område, osv, osv" Sluta ljug för er själva, ni är väll glada att dessa "pack" hålls på samma ställe och i kontroll, och borta från era vita kvarter. Folk som kommer från misär bor hellre i ett svenskt "ghetto" än ett ghetto i Somalia, det kan jag lova er.

Detta tycker jag påvisar ett stort hat och fördom mot dessa, däribland mig själv. Jag har bekanta som är invandrare och det som gjort att vi inte börjat umgås är religionen. Jag skiter om du är vit, svart, brun, blå, grön, gul eller rosa. Det har inte med saken att göra hurdan person du är. Det är klart de ska integreras i samhället.

Jag kan dock inte förbise att man tror på en religion som nedvärderar kvinnor, nedvärderar oliktänkande och där man hyllar en pedofil. Japp, muhammed gifte sig med en 6-åring och satte på henne när hon var 9 år. Därför har det blivit så att vi är bekanta eller vänner som inte umgås. Så ja, här ligger problemet hos mig, och?

Sen finns det de som tycker att eftersom vi har en stor arbetslöshet så går inte den ekvationen ihop med att vi tar in fler folk i landet. Jag har inte heller riktigt förstått detta men det är ingen hjärtefråga som frihet från religion som inte religionsfriheten tar hänsyn till idag så jag har inte lagt så stor vikt vid det.

Vill tillägga att hur mycket du än försöker se ner på oss som tänker som dig och hur mycket fördomar du än tycker vi har så är du värre. Du kan inte argumentera ordentlig och du lägger åsikter på folk. Skillnaden är att du står på andra sidan och tycker. Du måste kunna låta folk tycka olika och argumentera ordentligt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Man lägger bla ner otroligt mycket energi och pengar på att ändra lagar för personbilar och dess skatter. Om man nu är så mån om klimatet och våra utsläpp, varför börjar man inte relegera nya kategorier än vad som man har gjort de senaste årtionden? Varför reglerar man inte tex kolgrillning? När en kolgrillad burgare släpper ut lika mycket partiklar som en genomsnittlig dieseltruck som har färdats 16km på en motorväg.

"Miljöpartiet" är ett jävla skämt, namnet lockar väl många. Nej, något riktigt miljöparti finns det inte i Sverige än.

Jag är inte säker på om du är allvarlig men hur mycket tror du kolgrillar släpper ut i partiklar (och vilken sort eftersom just diesel släpper ut värre saker än mycket annat) jämfört med dieselbilar och lastbilar? En droppe i havet är nog uttrycket vi letar efter.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

(Skäktning som är det världsliga begreppet som beskriver slaktformen är tillåten i Sverige under förutsättning att djuret är bedövat.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Så vi ska köra sönder vår välfärd för att den blir ändå inte sämst i världen?

Nu blandar du ihop saker och det ordentligt. Du har även svårt att andra tycker olika än dig ser jag på sättet du skriver. Använder inte argument i sista stycket utan tilldelar en åsikt som du tycker automatiskt passar in för att man har en åsikt i ett annat ämne som inte passar dig.

Halalslakt är ren djurplågeri. http://www.youtube.com/watch?v=fYXh1-aQuHE
och borde inte legaliseras. Att du sen försöker minimera problemet genom att jämföra med dålig djurhållning som också är olagligt är ju bara absurt. Det är klart jag vill att djuren ska ha det bra på de gårdar de lever, sedan en snabb och smärtfri död.

Religionsfriheten påverkar mig på det sätt att den av någon okänd anledning står över resten av samhället. Köttet i skolan t.ex. Varför ska en del barn och ungdomar få dyrare kött bara för att de tror på en låtsasfigur? Böneutropen t.ex. Ska men behöva sitta och lyssna på den skiten? Japp, jag vill ta bort kyrkklockorna också och jag tyckte det var bra när skolavslutningarna inte fick vara i skolan för skola och religion skall inte blandas. Inte heller religion och politik. Religion är något man får utöva fritt på sin FRITID och utan att störa andra. Jag vill inte lyssna på detta religiösa dravel.

Du skriver också:

Och till alla andra som skriver att "det inte är humant att slänga in fler flyttningar på samma område, osv, osv" Sluta ljug för er själva, ni är väll glada att dessa "pack" hålls på samma ställe och i kontroll, och borta från era vita kvarter. Folk som kommer från misär bor hellre i ett svenskt "ghetto" än ett ghetto i Somalia, det kan jag lova er.

Detta tycker jag påvisar ett stort hat och fördom mot dessa, däribland mig själv. Jag har bekanta som är invandrare och det som gjort att vi inte börjat umgås är religionen. Jag skiter om du är vit, svart, brun, blå, grön, gul eller rosa. Det har inte med saken att göra hurdan person du är. Det är klart de ska integreras i samhället.

Jag kan dock inte förbise att man tror på en religion som nedvärderar kvinnor, nedvärderar oliktänkande och där man hyllar en pedofil. Japp, muhammed gifte sig med en 6-åring och satte på henne när hon var 9 år. Därför har det blivit så att vi är bekanta eller vänner som inte umgås. Så ja, här ligger problemet hos mig, och?

Sen finns det de som tycker att eftersom vi har en stor arbetslöshet så går inte den ekvationen ihop med att vi tar in fler folk i landet. Jag har inte heller riktigt förstått detta men det är ingen hjärtefråga som frihet från religion som inte religionsfriheten tar hänsyn till idag så jag har inte lagt så stor vikt vid det.

Vill tillägga att hur mycket du än försöker se ner på oss som tänker som dig och hur mycket fördomar du än tycker vi har så är du värre. Du kan inte argumentera ordentlig och du lägger åsikter på folk. Skillnaden är att du står på andra sidan och tycker. Du måste kunna låta folk tycka olika och argumentera ordentligt.

Men religionen påverkar ändå inte dig personligen, om du stör dig på ringklockor eller böneutrop (som troligen finns på ett ställe där du bor långt ifrån) är du paranoid. Åter igen ser inte hur islam påverkar dig personligen i sverige. Det är ytterst få som blir störda av ringklockar, och ännu mindre böneutrop i en förort där det är en gång i veckan i 5 minuter, rent absurt att bli irriterat över det. Sedan när står religionen över samhället?

Din åsikter om islam verkar vara extremt färgade. Om du hade varit mer kunnig så skulle du upptäcka att det endast är en liten del av islam som stödjer det du talar om, ofta de radikala sunnimuslimerna, vilka tyvärr får mer och mer plats i media. Det med muhammed och 9 åringen sägs komma från en falsk hadit som skapades för att just smutskasta profeten. Du måste läsa historien kring islam på den tiden och inte bara köpa det som folk säger. Visst finns det de imamer och mullor som håller med om mycket av det du säger, men de representerar inte islam, inte enligt mig och många andra. Sedan snackar du om fördomar, när du ger en extremt felaktig bild av vad islam är, som troligen är färgad av anti-islamister eller extremister. Om du inte förstår historian kring islam och problemen som existerar internt så gör du dig själv en otjänst. Jag menar folk ser inte ner på kristna efterdom de stal otaliga länder från folk och våldtog kvinnor och barn i ofantlig mängd eftersom de vara "ocivilicerade". Sådant händer fortfarande i afrika, och de är ändå "kristna" och dödar i jesus namn.

Åter igen ser jag inget fel med det jag sagt, jag har frågosatt dina tankar på ett konkret sätt, och ingen har hittils i alla dessa trådar skrivit hur de påverklas av islam rent konkret. Utan det tjatar om samma gamla skit som de hört "kvinnoförtryck, barngifte, etc, etc". Dessvärre existerar sådant oavsett religion, och existerade och skulle nog existera även om islam inte fanns.

Ditt tänkande är destruktivt "Jag har bekanta som är invandrare och det som gjort att vi inte börjat umgås är religionen", och just detta är ett stort problem gällande integrationen i det stora hela. Så länge folk har det tänklandet så kommer man ingenstands. Så säger radikala islamister också "låt oss se ner på västlänningar eftersom de ber till en flak gud och stödjer USA". Och vad är skillnaden mellan deras tänkande och ditt?

Och ja jag lägger min åsikt på folk, om de är dumma nog gå den enkla vägen, dvs. suga upp allt som de hör utan att läsa på själva från många olika källor.

Jag köper att man kan ha problem med radikal islam, men islam överlag, nej inte riktigt. Tyvärr är det som jag nämnt innan, era fördomar och stärker dessa radikala islamister, eftersom deras agenda är att få er att reagera på detta viset då de vill skilja sig från allt som har med väst och den västerländska kulturen att göra. Varje typ av hat och förakt mot dessa radikala ser de som en vinst eftersom de vill ha konflikter, de är beredda att gå långt, hur långt är du bredd att gå?

Så länge vanliga svensson och andra invandrare inte står upp och säger att de inte stödjer radikal islam eller vad man nu vill kalla det, så kommer inga framsteg ske. Och på sikt kommer alla gräva sin egen grav. Ni har en åsikt, men är ändå passiva eftersom ni är okunniga. Det är lättare att generalisera.

"Jag skiter om du är vit, svart, brun, blå, grön, gul eller rosa" - Så länge du inte är muslim eller? Så säger antisemetister också, fast om judar.

Sedan, hur stor del av de muslimer som lever i sverige tror du låter sitt vardagliga liv påverkas av islam? Jag skulle säga en mycket liten del än så länge. Att vara muslim betyder per automatik inte att man är "bokstavstrogen" eller tillhör grupper som är radikala. Jag köper heller inte det med kvinnoförtryck, iallfall inte i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Jag köper att man kan ha problem med radikal islam, men islam överlag, nej inte riktigt.

Vad är radikal Islam?

Permalänk
Avstängd

Radikal islam enligt mig är de som är ignoranta, och kan rättfärdiga allt mellan himmel och jord med religionen. T.ex. att mannen har rätt att slå kvinnan eftersom i en en hadit står det ett xxx.

Permalänk
Medlem

Angående böneutropp/kyrkoklockor, det som stör mig är att jag inte får skrika i en megafon några gånger i veckan om evolutionsteorin (för att ta ett exempel).

Religiösa får speciella rättigheter bara för att de har en låtsaskompis bland molnen. Och det är där problemet ligger, inte i själva böneutroppen. Alltså är det en helt ideologisk fråga för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Det står i Koranen också att när en kvinna är olydig, tar man till 3 steg:

1. Försöka prata med henne.
2. Ha ett ultimatum att inte ligga med henne.
3. Slå henne lätt. Dock används ett ord här som kan betyda flera saker, men många är överrens om att i sammanhang tidigare, där det arabiska ordet används, så har det betytt slå lätt.

Man kan rättfärdiga många saker som vi idag inte i ett modernt samhälle skulle tillåta. Det står mycket om slavar och finns ingenting i koranen som förbjuder slavar, utan står hur man ska behandla slavarna. Muhammed var ihop med en 9 årig flicka, nu kanske hon hade nått puberteten eller något, men faktumet är att det var bara ett barn.

Människor har rätt, och ska kritisera varje religion, oavsett om den i dina ögon är radikal eller inte då vi alla har subjektiva åsikter om radikal. En sak du tycker är radikal, kanske inte är radikal i någon annans ögon och vice versa.

Människor har rättigheter, inte idéer.

Permalänk
Avstängd

Och vem översatte koranen från arabiska till det västerländska språket? Och vilka är dess "många" som är överenns om dessa grejer, vilken gren inom islam tillhör de? Dessa grejer är absolut relevanta att fråga när man diskuterar detta ämnet.

Det om muhammed och 9 åriga flickan sägs komma från en hadit, vilken också är omdiskuterad i den islamska världen. Få är överenns om att Aisha var 9 när de gifte sig, utan egentligen mycket äldre. Så klart väljer anti-islamister att tro på det förstnämnda, precis som de väljer att tro att judiska präster utför orala sexuella handlingar på nyfödda småpojkar. Man måste studera historian kring dessa händelser innan man kan komma till en slutsats, och tro det eller ej många muslimer är själva förvirrade angående vad som verkligen hände på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Och vem översatte koranen från arabiska till det västerländska språket? Och vilka är dess "många" som är överenns om dessa grejer, vilken gren inom islam tillhör de? Dessa grejer är absolut relevanta att fråga när man diskuterar detta ämnet.

Det om muhammed och 9 åriga flickan sägs komma från en hadit, vilken också är omdiskuterad i den islamska världen. Få är överenns om att Aisha var 9 när de gifte sig, utan egentligen mycket äldre. Så klart väljer anti-islamister att tro på det förstnämnda, precis som de väljer att tro att judiska präster utför orala sexuella handlingar på nyfödda småpojkar. Man måste studera historian kring dessa händelser innan man kan komma till en slutsats, och tro det eller ej många muslimer är själva förvirrade angående vad som verkligen hände på den tiden.

Jag kollar inte på hadiths, även om det är välkänt att man ska följa hadith. Det är så att, först följer man koranen, står det ingenting där, så följer man hadiths, hur muhammed levde. Muhammed hade flera fruar, så är jag radikal om jag säger att jag borde ha fler fruar? Det finns flera engelskt översatta som säger samma sak, och det är inte människor som inte tror som har översatt de, utan det är muslimer som har översatt de. Du kan inte påstå att alla översättningar är fel. Det står i koranen att de som inte tror ska brinna i helvetet, har de översatt den fel också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Jag kollar inte på hadiths, även om det är välkänt att man ska följa hadith. Det är så att, först följer man koranen, står det ingenting där, så följer man hadiths, hur muhammed levde. Muhammed hade flera fruar, så är jag radikal om jag säger att jag borde ha fler fruar? Det finns flera engelskt översatta som säger samma sak, och det är inte människor som inte tror som har översatt de, utan det är muslimer som har översatt de. Du kan inte påstå att alla översättningar är fel. Det står i koranen att de som inte tror ska brinna i helvetet, har de översatt den fel också?

Jag påstår inte att alla översättningar är fel men jag ifrågosätter många, oavsett om de är skriva muslimer eller inte. Och det är här mycket brister, folk antar att så fort en "muslim" säger någit så måste det vara rätt. Nej inte alls. Det är det som är felet i den muslimska världen, för mycket group thinking, folk frågar allt för sällan. Vilket leder till ett få antal personer som styr och ställer. Man kan diskutera detta hur mycket som hellst och det är som sagt ett problem inom islam också.

Jag kan anse att man är radikal om man vill ha flera fruar, eftersom man enligt mig måste försöka att leva efter tiden man befinner sig i, och använda religonen på ett positivt sätt till att utvecklas. Tyvärr fokuserar folk allt för ofta på det som anses anti-västerländskt med islam, och sällan på det som faktiskt kan ses som positivt. Jag tror folk skulle kunna använda sin religion till att göra mycket bra i Sverige eller andra västerländska samhällen, om de bara vågade.

Islam till utsidan beror mycket på Saudiernas hjärntvättning eftersom de har pengar nog att stödja alla dessa radikala nötter runt om, även i sverige. "Wow vi fick en ny moske", ja men inte gratis, vad kommer pengarna ifrån? De förväntar sig något tillbaka i det långa loppet. Och det är här det felar igen, många muslimer set helt enklet inte vad som händer framför dem. Vilket även är en bidragande orsak till en del av problematiken som finns.

Permalänk
Medlem

Så du erkänner att Koranen tillåter slaveri(däribland att man får ha sex med sina slavar som också står) och att man kan ha flera fruar. Om man är muslim, så följer man Koranen. Du kan inte argumentera med mig om att jag borde anpassa mig till moderna tider och kalla mig för en radikal muslim (du kan, men då går du emot Koranen om du är troende) för en muslim tror på Koranen och det är hyckleri att bara välja ut de bitar som passar dig.

Det är ett problem i alla religioner för det finns ingen objektivt rätt tolkning av någonting såvida man inte frågar ursprungs personen, vilket nu man inte kan göra. Du kan tolka saker subjektivt hit och dit och påstå att andra är radikala när de bara följer det som skrivs och de kan göra tvärtom och ni kommer inte komma någonstans. Islam, Kristendomen (speciellt de tidigare upplagorna) etc ska kritiseras. Muslimer, Kristna de ska man inte kritisera på samma sätt, utan till den grad de följer religionen. Om du följer ett lands lagar och är troende, no problem, men om du på grund av någon religion bryter mot lagar, är det inte acceptabelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Så du erkänner att Koranen tillåter slaveri(däribland att man får ha sex med sina slavar som också står) och att man kan ha flera fruar. Om man är muslim, så följer man Koranen. Du kan inte argumentera med mig om att jag borde anpassa mig till moderna tider och kalla mig för en radikal muslim (du kan, men då går du emot Koranen om du är troende) för en muslim tror på Koranen och det är hyckleri att bara välja ut de bitar som passar dig.

Det är ett problem i alla religioner för det finns ingen objektivt rätt tolkning av någonting såvida man inte frågar ursprungs personen, vilket nu man inte kan göra. Du kan tolka saker subjektivt hit och dit och påstå att andra är radikala när de bara följer det som skrivs och de kan göra tvärtom och ni kommer inte komma någonstans. Islam, Kristendomen (speciellt de tidigare upplagorna) etc ska kritiseras. Muslimer, Kristna de ska man inte kritisera på samma sätt, utan till den grad de följer religionen. Om du följer ett lands lagar och är troende, no problem, men om du på grund av någon religion bryter mot lagar, är det inte acceptabelt.

Åter igen, jag erkänner inget eftersom innan man kommer till olika slutsatser måste man studera vilka som översätter och tolkar dessa verk och vilken agenda de har. Det hela handlar inte om att plocka vissa bitar och folja dem, utan att se på det stora hela. Att plocka vissa bitar som man vill är ju exakt det problemet som finns i den muslimska världen, och exakt det jag menade.

Man måste även se i vilket kontext saker nämns och när de kan appliceras. I det historiska kontextet kanske det var okej att ha flera fruar, är det det i dagens moderna tider? Här måste folk ta ställning och utmana proffastyckarna, och även agera själva utan att någon skäggig saudier med ett öga ger tillåtelse.

Dessa riktlinjer som anger vem som är muslim eller inte, och vem som är troende eller inte är i stor del skapade och tolkade av människor, just därför ger jag inte ett skit till någon random imam eller mulla i någon förort som predikar. Och här felar det igen, så fort någon random svensk hör en "muslim" säga något och citera koranen tror de per automatik att det är på det visat. "Oh jag har snackar med muslimer, de säger samma sak". Jasså, vilken bakgrund har de, vilken utbildning har dem? Vilken agenda har dem? Att uppdrag granksning eller annat program intervjuar någon outbildad somalisk imam med anknytning till radikala islamistiska grupper, och låter honom representera alla sveriges muslimer är bullshit, och ett bidragande problem.

Om en person har som mål att segregera sig själv från det svenska samhället, självklart kommer han citera och tolka alla delar av koranen som kan rättfärdiga detta beteende. Precis som saudierna använder religionen till att tjäna miljoner på sin olja eftersom "allah har varit snäll mot dem och skänkt dem rikedom". Bullshit säger jag.

Dessutom finns många versioner av koranen, vilket få muslimer heller inte vill tala om eller erkänna. Saken är den att den koranen som de flesta läser är en standardiserad och massproducerad version, som dessutom är översatt till många olika språk och tolkade av personer som knappt kan läsa och skriva i många olika delar av världen. Man måste studera historian kring koranen och haditerna för att förstå att allt inte är "svart eller vitt". De som gör detta tappar dock tron tillslut, men så får det nog bli. De flesta är osäkra på sig själva och på sin tro, och de vill inte forska vidare, vilket också är ett problem.

Det ultimata är, när ska folk börja frågosätta eliten?

Permalänk
Medlem

Ja, de problem du målar upp finns i alla religioner skulle jag säga. Och ja, man ska inte generalisera, om någon säger sig vara muslim så kan han vara en muslim som tror ordagrant på koranen, en som inte följer någonting alls, en som är sekulariserad osv, det finns många olika typer av muslimer. Men nu kritiserar jag inte den sekulariserade muslimen, utan Islam som religion (och alla andra religioner i stort sätt). Vissa saker är självklara, du är en hycklare om du säger, jag tror på Allah, och därmed tror jag på Koranen och sedan väljer att bortse från vissa mörka delar som inte passar dig(nu är det inget problem eftersom om du är sekulariserad muslim gör du ingenting speciellt i vardagen som bryter mot någon lag, du bara tror helt enkelt och praktiserar förmodligen inte).

Det står specifikt, om och om igen, du ska följa mig, jag är den enda guden, Koranen är den enda rätta boken du ska följa etc. Att köra, de beror vilka som har översatt de, de har olika agendor etc can only take you so far. Oavsett vilken större koran upplaga du går till på internet, så kommer översättningen vara ungefär samma. Att säga att alla de är fel, även när majoriteten av alla muslimer säger att den är ungefär så på arabiska, är att inte vilja vara ärliga att ja, de står att slaveri är inte något som Allah förbjuder, utan nämner det flera gånger hur de ska skötas etc. Man kan inte bortförklara det med att det är fel översättning eller blunda för det.

Tror du på Koranen? Om du gör det, kan du inte argumentera mot någon som säger att han ska ha fler fruar, och att han kan ha sex slavar. För om du tror på Allah måste du tro på Koranen, och där sägs det att sexslaveri, ha flera fruar är tillåtet, och kom inte nu med att, jag vet inte om de gör det, jag måste studera arabiska, och undersöka var det står så, för det är möjligt att Allah inte alls tillåter det, det är en stor konspiration etc.

Permalänk
Avstängd

Man kan absolut argumentera eftersom det jag nämner är ju grunden till alla problem som finns. Att de flesta verken säger "ungefär" samma är rätt anmärkningsvärt. Det är ändå upp till individen och de religiösa ledarna att tolka koranen, som enligt mig inte kan tolkas ordagrant alls från första början (bokstav för bokstav). Du gör felet att anta att sekuläriserade muslimer är de som inte är bokstavstrogna, medans jag tycker tvärt om eftersom de försöker leva ett positivit liv och anpassa sig, vilket i grunden är det viktiga i alla religioner.

Tror på koranen? Det kan man väll göra utan att man behöver tycka det är rätt med lfera fruar och slavar, eftersom det helt enklet inte är applicerbart i ett modernt samhälle eller lagligt. ´Dessutom måste man vara rätt dum att fokusera endast på den delen i koranen och försöka leva efter det. Åter igen, I vilket kontext är det rätt att ha flera fruar och slavar? Är bemärkelsen på slav i koranen den samma som vår västerländska tolkning på slavar? Man måste se till det historiska kontextet och vilken situation detta är applicerbart till.

Så jo, enligt min mening kan man vara muslim eller vad man nu vill kalla det, och ändå tycka vissa grejer i koranen (om man tolkar det på ett visst sätt) vara olämpligt. Hur många är det inte som är kristna och försöker leva ett bra liv och hjälpa andra, som inte applicerar allt som biblen nämner? Skulle säga rätt många. Man måste förstå koranen är skriven av en människa, koranen som många läser är standardiserad och influerad av kaliferna på den tiden den skrevs. Detta kan ingen säga något om, inte änns de mest bokstavstrogna och radikala islamisterna. Jag köper att det urskrungliga budskapet kan anses som "gudomligt", kag köper dock inte att boken man kan köpa på ica för 150:- och översatt av Abdullah Svensson är korrekt dock. Och det finns många diskussioner om just detta, även inom den islamska världen. Men som tyvärr inte är populära pga. de som diskuterar detta utsätts för hot och liknande.

Det är tabu att diskutera koranen, och även från anti-islamisternas sida eftersom de helt enkelt inte vill se någon annan bild av islam än deras förutfattade.

Vad är då skillnaden mellan dig och de muslimerna som försöker förtrycka folk, ni båda verkar ju ha problem med muslimer som inte går efter de så kallade "gyllene" reglerna.