Antivirus på telefonen - nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Antivirus på telefonen - nödvändigt?

Tjenare.

Har slutat upp att vara grottmänniska och skaffat min första smartphone (HTC One). Undrar då om det behövs ett antivirusprogram på den eller om man klarar sig utan.

Om det behövs tar jag gärna emot tips på bra. Såg att Norton hade nån betalversion men känner lite att dom redan får tillräckligt med pengar från mig. Men ifall deras mjukvara klår resten av utbudet får man kanske köra på det ändå.

Så, behöver man antivirus?

Mvh
/Johan

Permalänk

Om du tänkt surfa på suspekta sidor och installera konstiga appar helt utan att använda förnuft kanske det behövs.
Själv brukar jag bara kolla reviewsen i Play Store noga innan jag installerar nåt

Permalänk
Medlem

jag laddade ner Avast som är gratis till min htc one och det är ju inte direkt någon nackdel att ha det vad jag vet iallafall, den skannar alla appar som du laddar ner utan att behöva göra något vilket är smidigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dannekkk:

jag laddade ner Avast som är gratis till min htc one och det är ju inte direkt någon nackdel att ha det vad jag vet iallafall, den skannar alla appar som du laddar ner utan att behöva göra något vilket är smidigt

Det tillför ju heller inte direkt nånting väsentligt heller, så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det tillför ju heller inte direkt nånting väsentligt heller, så...

den är gratis, vad har man att förlora?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icepeak:

den är gratis, vad har man att förlora?

Batteri

Fast ja, antagligen inget märkbart ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Batteri

Fast ja, antagligen inget märkbart ^^

HAHAH! okej, där har du faktist en poäng.... hahahah xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Tjenare.

Har slutat upp att vara grottmänniska och skaffat min första smartphone (HTC One). Undrar då om det behövs ett antivirusprogram på den eller om man klarar sig utan.

Om det behövs tar jag gärna emot tips på bra. Såg att Norton hade nån betalversion men känner lite att dom redan får tillräckligt med pengar från mig. Men ifall deras mjukvara klår resten av utbudet får man kanske köra på det ändå.

Så, behöver man antivirus?

Mvh
/Johan

Google scannar apparna på google play så om du inte tar hem appar själv o installerar från "okända källor" så kan jag inte tänka mig att norton gör någon större nytta.

Permalänk
Medlem

De "antivirus" jag provat på telefonen har inte varit antivirus på det sätt man är van vid med datorer, utan var typ batterispar funktioner, taskmanagers, funktion att spåra stulen telefon, funktion att kolla internet-trafik, dvs saker som redan finns i telefonen, bara samlade på ett ställe.

Var dock ett tag sen jag provade någon av dem, så kan ha ändrats sen dess.

Permalänk
Medlem

Ok, låter som det inte är något jätteproblem att köra utan om man använder lite sunt förnuft. Hoppar nog det så länge. Kanske kollar in det där Avast om det ändå är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

De "antivirus" jag provat på telefonen har inte varit antivirus på det sätt man är van vid med datorer, utan var typ batterispar funktioner, taskmanagers, funktion att spåra stulen telefon, funktion att kolla internet-trafik, dvs saker som redan finns i telefonen, bara samlade på ett ställe.

Var dock ett tag sen jag provade någon av dem, så kan ha ändrats sen dess.

Avast har iaf en brandvägg nu, den skannar även alla sidor du besöker och så går det att skanna appar, så lite har det allt ändrats.

Permalänk
Medlem

Det som är bra med avast är dess antitheft
Så tanka och sätt upp det så blir det bra