Samsung 9-serien med 1080p-skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enk:

Vilket man nog bör göra, i och med att det är en ultrabook vi har att göra med.

Det har du ju förvisso rätt i, men det fångas nog bättre upp genom att skriva yttermåtten och vikt på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårhäst:

Alldeles för dyrt, UX32 ligger på 8499:- just nu i de flesta butiker med i7, 8gig ram, full hd, gt 620m, 32gb ssd osv..

Asus UX32 är dock 25% tyngre och 40% tjockare än Samsung 9-series. Det finns alltså en marknad för båda, beroende på om man vill ha världens smidigaste ultrabook, eller en som är lite tyngre och kraftigare.

Tunna och lätta datorer kommer alltid vara dyrare. Tittar man bara på ren CPU/RAM/HDD så finns det halvtjocka laptops som är bättre till halva priset. Om man inte har för avsikt att spela eller köra riktigt tunga tillämpningar, och vill ha det tunnaste och smidigaste som finns, då är det Samsung 9-series som gäller.

Permalänk
Skrivet av alpha:

Asus UX32 är dock 25% tyngre och 40% tjockare än Samsung 9-series. Det finns alltså en marknad för båda, beroende på om man vill ha världens smidigaste ultrabook, eller en som är lite tyngre och kraftigare.

Tunna och lätta datorer kommer alltid vara dyrare. Tittar man bara på ren CPU/RAM/HDD så finns det halvtjocka laptops som är bättre till halva priset. Om man inte har för avsikt att spela eller köra riktigt tunga tillämpningar, och vill ha det tunnaste och smidigaste som finns, då är det Samsung 9-series som gäller.

Att kalla UX32 halvtjock är väl att överdriva då den väger 1.4kg sen finns ju UX31 som väger in på 1.3kg vs denna på 1.2 och UX31 ligger i dagsläget på 9000kr med i7, 128gb ssd, full hd etc allt top. I min mening har alltid Samsung iallafall i laptop segmentet haft väldigt höga prissättningar med vad man får, dom går åt Apple hållet.. Tror dock inte dom kommer lyckas lika bra som Apple för Samsung är bara en av flera windows aktörer Apple är speciella på det viset att dom har en helt egen plattform och kan därför höja priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Samsung 9 serie är en rikigt grym dator och slår Apples Macbook Air på alla punkter. Förutom en den går ENDAST att få med 4GB ram minne. Vilket gör att jag personligen aldrig skulle köpa den.

Eller ne...
Köpte denna till jul klapp till mig själv, och då som nu så har den 8GB.
Eller du kanske bara tänkte på 13.3" modellerna av Series 9, för dom finns bara med 4GB.
Grymt nöjd är jag iaf.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Eller ne...
Köpte denna till jul klapp till mig själv, och då som nu så har den 8GB.
Eller du kanske bara tänkte på 13.3" modellerna av Series 9, för dom finns bara med 4GB.
Grymt nöjd är jag iaf.

Fast du, i en 15-tum bärbar på 14.9mm utan diskret grafik finns det ingen brist på plats för minnen. Det är under all kritik att Samsung antingen kör med 2GB plus en DIMM eller 4GB fastlött på deras 11.6 och 13.3-tum modeller.

HP har t ex en 14-tum Folio (9470m) med dockningsstationsstöd, med två SO-DIMM-platser. På 18.95mm, dvs Ultrabook. Dell, Asus, Apple, Toshiba, Fujitsu med flera har alla 12-13.3-tum bärbara med minst 8GB. Går vi ifrån U-modellerna så har alla andra förutom Samsung minst 8GB i 13.3-tum. Visst kan du köra 10GB (2GB fastlött plus 8GB SO-DIMM du köper själv) i många av Samsungs t ex 530, 730 och 740 serie. Ska det jämföras med t ex en MB Air 13.3-tum så ligger Samsung dåligt till här. En MB Air kan iaf fås med 8GB, 256 eller 512GB SSD, och har Thunderbolt/DisplayPort-utgång som kan driva skärm med högre upplösning än 1920x1200/1080. Samt tunnare än de 18mm som en 13.3" får vara för att kallas ultrabook. Vi talar ändå om samma prisklass här. Fast avsaknaden av konfigurationsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Älskar att folk tror att 4GB är helt katastrof. Visst ja må gilla retro men visa en benchm där +4GB är nödvändigt på laptop..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Håller starkt med om minnet som ovan skriver, visst det är alltid bra med mer etc som vi lärt oss nu i mitt fall i 15 år plus. Men vadfanken gör folk med sina laptops som de inte kan spela spel på, hur använder ni mer än 4gb och är det verkligen så förbannat relevant när man har en ssd utöver detta som faktiskt motverkar effekten av lite ramminne till en stor del. Har 4gb ram i både min bärbara och stantionära, båda med ssd och trots massivt med applikationer och webfönster så är det förutom i extrema undantagsfall en flaskhalls med ramminnet, och det speciellt på min laptop/jobbdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Älskar att folk tror att 4GB är helt katastrof. Visst ja må gilla retro men visa en benchm där +4GB är nödvändigt på laptop..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lolle:

Håller starkt med om minnet som ovan skriver, visst det är alltid bra med mer etc som vi lärt oss nu i mitt fall i 15 år plus. Men vadfanken gör folk med sina laptops som de inte kan spela spel på, hur använder ni mer än 4gb och är det verkligen så förbannat relevant när man har en ssd utöver detta som faktiskt motverkar effekten av lite ramminne till en stor del. Har 4gb ram i både min bärbara och stantionära, båda med ssd och trots massivt med applikationer och webfönster så är det förutom i extrema undantagsfall en flaskhalls med ramminnet, och det speciellt på min laptop/jobbdator.

Användning av virtuella maskiner någon?
Jag har 8GB i min Ultrabook och skulle aldrig kunna använda bara 4GB och köra virtualisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Älskar att folk tror att 4GB är helt katastrof. Visst ja må gilla retro men visa en benchm där +4GB är nödvändigt på laptop..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lolle:

Håller starkt med om minnet som ovan skriver, visst det är alltid bra med mer etc som vi lärt oss nu i mitt fall i 15 år plus. Men vadfanken gör folk med sina laptops som de inte kan spela spel på, hur använder ni mer än 4gb och är det verkligen så förbannat relevant när man har en ssd utöver detta som faktiskt motverkar effekten av lite ramminne till en stor del. Har 4gb ram i både min bärbara och stantionära, båda med ssd och trots massivt med applikationer och webfönster så är det förutom i extrema undantagsfall en flaskhalls med ramminnet, och det speciellt på min laptop/jobbdator.

Cheewie, behöver du verkligen en benchmark där du får se vad för lite RAM-minne gör?

Jag använder cirka 11GB på min stationära dator just nu utan några som helst spel eller virtualisering igång som ovan skrev, det är helt enkelt Firefox och Chrome som kan förbruka väldigt stora mängder när man har många flikar uppe. Ibland när jag har spel och virtualbox igång så har 16GB RAM-minne blivit fullt. Jag förstår inte varför det finns folk som krigar för att allt över en viss mängd är helt onödigt, detta gäller även på mobiltelefon-fronten där folk påstår att man aldrig skulle behöva mer än 1GB RAM trots att många förklarar att det i deras fall tar det ofta slut. Man förbrukar så mycket RAM-minne som man behöver och därför kan jag samtidigt påstå att 4GB RAM visserligen räcker i säkert 9 fall av 10.

Det finns även andra positiva saker med mycket RAM, som exempelvis ifall man via mjukvara emulerar RAM likt en hårddisk där framförallt temporär data kan skrivas för att öka hastigheten och livslängden hos HDD/SSD.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Skrivet av Meto:

Samsung 9 serie är en rikigt grym dator och slår Apples Macbook Air på alla punkter. Förutom en den går ENDAST att få med 4GB ram minne. Vilket gör att jag personligen aldrig skulle köpa den.

Även i ett batteritest?! Skulle gärna vilja ha en jämförelse däremellan. Som recensenterna säger är inte pekplattan i klass med Apples, inget unibodychassi.... så på alla punkter, nej. Men på många punkter, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Våga släng in en Macbook 13" av ngt slag som referens swec.

Instämmer. Det är en såpass vanlig dator att man inte kan negligera den i jämförelserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Skrivet av EEKA:

Cheewie, behöver du verkligen en benchmark där du får se vad för lite RAM-minne gör?

Jag använder cirka 11GB på min stationära dator just nu utan några som helst spel eller virtualisering igång som ovan skrev, det är helt enkelt Firefox och Chrome som kan förbruka väldigt stora mängder när man har många flikar uppe. Ibland när jag har spel och virtualbox igång så har 16GB RAM-minne blivit fullt. Jag förstår inte varför det finns folk som krigar för att allt över en viss mängd är helt onödigt, detta gäller även på mobiltelefon-fronten där folk påstår att man aldrig skulle behöva mer än 1GB RAM trots att många förklarar att det i deras fall tar det ofta slut. Man förbrukar så mycket RAM-minne som man behöver och därför kan jag samtidigt påstå att 4GB RAM visserligen räcker i säkert 9 fall av 10.

Det finns även andra positiva saker med mycket RAM, som exempelvis ifall man via mjukvara emulerar RAM likt en hårddisk där framförallt temporär data kan skrivas för att öka hastigheten och livslängden hos HDD/SSD.

Verkar som om webbläsarna blivit väldigt mycket mer resurskrävande isåfall.
Sitter på 32-bitars Windows, så har inte mer än ~3GB att tillgå.
Det klarar jag mig på hyfsat, trots att jag ofta kan komma upp i +50 flikar fördelat på kanske tio fönster.
Fast det är klart... ibland kraschar webbläsaren också

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;13515028']Verkar som om webbläsarna blivit väldigt mycket mer resurskrävande isåfall.
Sitter på 32-bitars Windows, så har inte mer än ~3GB att tillgå.
Det klarar jag mig på hyfsat, trots att jag ofta kan komma upp i +50 flikar fördelat på kanske tio fönster.
Fast det är klart... ibland kraschar webbläsaren också

Prova att ta ut ena stickan så får du se, 2GB är för lite för webbläsare idag. Inte för att de på en 2GB maskin tar upp närmare 2GB utan de hamnar vid en oanvändbar gräns långt tidigare när man har så lite. 4GB är alltså på gränsen för vardagssysslor som webbläsare, office, outlook och enklare sysslor ska klara sig. Lägg till att folk kanske vill använda för att köra VMs, utveckla på osv så är miljön snabbt i behov av mycket mer minne.

Permalänk
Medlem

Någon som la märke till detta stycke?

"Med nätadaptern urkopplad begränsas Core i5-3337U till att köras i basfrekvensen 1,8 GHz, vilket gör att den båda teorin och praktiken presterar identiskt med en Core i3-3217U som återfinns i billigare Ultrabook-datorer samt Intels ultrakompakta stationära dator NUC."

Man betalar alltså 11000-12000 kr för en i3a med 4 GB RAM

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag vill ha fler pixlar i de stationära skärmarna, när skall det hända? Måste Apple få arslet ur vagnen och agera innan andra tillverkare tycker det är lönt att öka pixeltätheten så den åtminstone hamnar på mobil nivå? Stationära datorer är fortfarande utmärkta arbetsredskap så varför kan vi inte få lite större arbetsyta på skärmarna i det segmentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Jag vill ha fler pixlar i de stationära skärmarna, när skall det hända? Måste Apple få arslet ur vagnen och agera innan andra tillverkare tycker det är lönt att öka pixeltätheten så den åtminstone hamnar på mobil nivå? Stationära datorer är fortfarande utmärkta arbetsredskap så varför kan vi inte få lite större arbetsyta på skärmarna i det segmentet?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1630826

Förutom det är det egentligen bara högupplösta skärmar för medicinskt bruk som finns på marknaden.

Permalänk

treeevligt