Antivirus på telefonen - nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Antivirus på telefonen - nödvändigt?

Tjenare.

Har slutat upp att vara grottmänniska och skaffat min första smartphone (HTC One). Undrar då om det behövs ett antivirusprogram på den eller om man klarar sig utan.

Om det behövs tar jag gärna emot tips på bra. Såg att Norton hade nån betalversion men känner lite att dom redan får tillräckligt med pengar från mig. Men ifall deras mjukvara klår resten av utbudet får man kanske köra på det ändå.

Så, behöver man antivirus?

Mvh
/Johan

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk

Om du tänkt surfa på suspekta sidor och installera konstiga appar helt utan att använda förnuft kanske det behövs.
Själv brukar jag bara kolla reviewsen i Play Store noga innan jag installerar nåt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

jag laddade ner Avast som är gratis till min htc one och det är ju inte direkt någon nackdel att ha det vad jag vet iallafall, den skannar alla appar som du laddar ner utan att behöva göra något vilket är smidigt

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dannekkk:

jag laddade ner Avast som är gratis till min htc one och det är ju inte direkt någon nackdel att ha det vad jag vet iallafall, den skannar alla appar som du laddar ner utan att behöva göra något vilket är smidigt

Det tillför ju heller inte direkt nånting väsentligt heller, så...

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det tillför ju heller inte direkt nånting väsentligt heller, så...

den är gratis, vad har man att förlora?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icepeak:

den är gratis, vad har man att förlora?

Batteri

Fast ja, antagligen inget märkbart ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Batteri

Fast ja, antagligen inget märkbart ^^

HAHAH! okej, där har du faktist en poäng.... hahahah xD

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Tjenare.

Har slutat upp att vara grottmänniska och skaffat min första smartphone (HTC One). Undrar då om det behövs ett antivirusprogram på den eller om man klarar sig utan.

Om det behövs tar jag gärna emot tips på bra. Såg att Norton hade nån betalversion men känner lite att dom redan får tillräckligt med pengar från mig. Men ifall deras mjukvara klår resten av utbudet får man kanske köra på det ändå.

Så, behöver man antivirus?

Mvh
/Johan

Google scannar apparna på google play så om du inte tar hem appar själv o installerar från "okända källor" så kan jag inte tänka mig att norton gör någon större nytta.

Permalänk

De "antivirus" jag provat på telefonen har inte varit antivirus på det sätt man är van vid med datorer, utan var typ batterispar funktioner, taskmanagers, funktion att spåra stulen telefon, funktion att kolla internet-trafik, dvs saker som redan finns i telefonen, bara samlade på ett ställe.

Var dock ett tag sen jag provade någon av dem, så kan ha ändrats sen dess.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ok, låter som det inte är något jätteproblem att köra utan om man använder lite sunt förnuft. Hoppar nog det så länge. Kanske kollar in det där Avast om det ändå är gratis.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

De "antivirus" jag provat på telefonen har inte varit antivirus på det sätt man är van vid med datorer, utan var typ batterispar funktioner, taskmanagers, funktion att spåra stulen telefon, funktion att kolla internet-trafik, dvs saker som redan finns i telefonen, bara samlade på ett ställe.

Var dock ett tag sen jag provade någon av dem, så kan ha ändrats sen dess.

Avast har iaf en brandvägg nu, den skannar även alla sidor du besöker och så går det att skanna appar, så lite har det allt ändrats.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det som är bra med avast är dess antitheft
Så tanka och sätt upp det så blir det bra

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H