Vad ska jag göra med min Rpi?

Permalänk

Vad ska jag göra med min Rpi?

Hej, jag har haft en rpi sen ett tag tillbaka. Jag har kört openelec på den dvs xbmc.
Men det fungerar inte så bra och kan lika gärna se direkt via HDMI från datorn. Ska jag köpa en server och sedan lägga in alla mina filmer på den och sedan streama till pin?
Kan använda servern som NAS och lite annat också.
Finns det något annat jag kan göra med pin? Skulle behöva lite tips, kanske finns något som intresserar mig. Mvh

Permalänk
Medlem

Gör enBeetbox

Själv letar jag lite sensorer (och pengar & tid) för ett litet projekt för en prototyp som jag funderat på länge... Så att det är bara att börja tänka utanför lådan och fundera "vad kan jag "datorisera" för något?" Kanske en matautomat om man har husdjur, överdrivet beräknings stark timer för morgon kaffet (koppla den direkt till alarmet för att sätta på kokaren 10min efter det gått igång etc)

Annars kan man hoppa in och lära sig lite hur man skriver källkod för OS etc..
Finns många förslag på saker att göra på Rpis projekt forum

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Gör enBeetbox

Själv letar jag lite sensorer (och pengar & tid) för ett litet projekt för en prototyp som jag funderat på länge... Så att det är bara att börja tänka utanför lådan och fundera "vad kan jag "datorisera" för något?" Kanske en matautomat om man har husdjur, överdrivet beräknings stark timer för morgon kaffet (koppla den direkt till alarmet för att sätta på kokaren 10min efter det gått igång etc)

Annars kan man hoppa in och lära sig lite hur man skriver källkod för OS etc..
Finns många förslag på saker att göra på Rpis projekt forum

Tackar! Fixk en idé, det skulle vara kul att se temperaturen på datorerna och rummet via en "widget" eller liknande. Kanske en lite mobilanpassad hemsida som uppdaterar var 10:e sekund. Då kan mn hålla koll. Sedan kan man ju dra igång fläktar och lite sånt via websidan! Perfekt när man kommer hem, lagom varmt i rummet!

Annars, skulle en Rpi klara av att spela upp bluray filmer om jag streamar från en server i nätverket?

Kan man lägga in alla tv kanaler i openelec? Skulle vara kul att styra allt via xbmc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad är det som inte funkar bra? Och självklart skulle du kunna spela direkt från (annan) dator via HDMI... Jag använder Rpin för att slippa ha en dator igång! Den är alltid påslagen och kan spela upp film från den externa hårddisken eller NASen. Man kan styra den via TVns vanliga fjärrkontroll över CEC. Via transmission-daemon kan jag jag ladda ner filmer direkt via mobilen eller surfplattan. Jag kan också prenumerera på torrents via RSS ( automatiskt ladda ner de serier jag följer). Rpin kan dessutom spela upp SVTPlay i 720p utan problem och jag använder AirPlay flitigt för att visa film och bilder från mina iProdukter på TVn. När/om det kommer Netflixstöd klarar den att jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Hej, jag har haft en rpi sen ett tag tillbaka. Jag har kört openelec på den dvs xbmc.
Men det fungerar inte så bra och kan lika gärna se direkt via HDMI från datorn. Ska jag köpa en server och sedan lägga in alla mina filmer på den och sedan streama till pin?
Kan använda servern som NAS och lite annat också.
Finns det något annat jag kan göra med pin? Skulle behöva lite tips, kanske finns något som intresserar mig. Mvh

Använder min som mediaspelare, crapNAS och som emulator för snes.

Ett av de roligaste projekten jag sett var här i swec. En kille gjorde en råttfälla som skickade ett email till honom när den slog igen.
Enkelt och snyggt

Permalänk
Medlem

Min pi tjänstgör för tillfället som huvudlös musikserver. Musiken strömmas via närverket och spelas av MPD. Alltihop styrs via min telefon eller surfplatta med hjälp av appen MPDroid (det finns ett gäng MPD-appar för iOS också), alternativt i terminalen via SSH och ncmpcc. För den som känner sig hågad går det att även få igång en spotify-server via mopidy, men jag har inte riktigt orkar ta tag i att få det att fungera.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Lek runt med olika små projekt, det är alltid skoj. Jag hade min pi som HTPC först, men nu leker jag vilt med Node.js och tänkte försöka samla in information från GPIO när jag får tid

Permalänk

Använde min Raspberry till XBMC för "Bio" rummet förut, men nu har jag en riktigt dator som agerar filserver och Htpc.

Det jag anävnder den till nu:

Har gjort ett script som skickar ett mail till min email och skriver ut all nätverks information från Ifconfig-kommandot.

Vilket gör att om jag pluggar in raspberryn på ett okänd nätverk, t.ex en polare, eller om man ska felsöka vilket jävla nätverk som helst så får jag ip uppgifter m.m. Och jag kan enkelt ssh mot Raspberryn
(så slipper man koppla in skärm och mus o tangentbord etc)

Edit: Använder den absolut inte dagligen, men var bara sugen på att scripta lite i python, och ha Raspberryn till NÅGOT iaf

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community