Spel och hemma dator! Högprestanda/pris!

Permalänk
Medlem

Spel och hemma dator! Högprestanda/pris!

Tjena!

Jag har nu sökt på nätet och här i denna tråd mm!
Jag känner mig mer förvirrad än jag gjorde innan jag började söka!

Vad jag söker är en laptop 15-16" för spelande och övrig hem användning!
Den bör hålla ett antal år framåt. 3-4 år innan jag ska behöva bytta.
Just nu spelar jag mycket eve online 2-3 instanser (det funkar på en gammal laptop ).
Men jag kör även en del andra spel som är mer krävande.

Jag är förvirrad över alla data, om processor, grafikkort och minnen mm.
En laptop har sli gt650m grafik en har gtx670 nästa 675 osv...
i5 generation3 i7 generation2-3...
Som jag förstår är det inte enorm skillnad eller?

Vad behöver jag tänka på? har hittat en dator som jag blev intresserad av!

http://cdon.se/hemelektronik/15inch_msi_gt60_0nd-287ne_intel_...
Även den här ser intressant ut..
http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_intel_core_i7-3630qm_...

Har satt ett pris på runt 12 tusen och ska även köpa en ny skärm 22-24" tum

Batteri tid är inte super viktig men ljusstyrkan är. var ner och tittade på MM och kände på en Acer (glömde skriva upp modellen)
Men det va en i5 med 670m ssd disk. ljusstyrkan va dålig som F.. ingen bra ide! när den är ny står på 80% ljusstyrka.

Som sagt jag känner mig förvirrad!

Hoppas ni kan hjälpa mig! Det är ju typ 100 andra trådar om samma fråga men jag hoppas ni kan hjälpa mig?

Ge mig några råd och alternativ gärna vad som är bra eller dåligt med de som jag länkat!

Permalänk
Medlem

Att köpa en laptop som står sig 3-4 år är svårt. Det är viss skillnad mellan laptop grafikkorten, finns massor av tester att läsa om det på nätet. Samma gäller även för processorerna för laptops. Ljusstyrkan är väl beroende på vilken skärm som sitter monterad men generellt sätt så är det "same same but diffrent" så länge skärmarna har samma upplösning.
Att tänka på i övrigt:
RAM minnet behöver inte va över 8GB, finns ingen anledning att skaffa en med mer om du inte vet med dig att du använder så mycket!
Hårddisk eller SSD så tycker jag att du bör titta efter en med SSD (helst med en vanlig HDD som slave)

Av de 2 datorerna du länka är det hugget som stucket vilken som är den bättre av dem, ena (THOR datorn) har bättre grafikkort (inte så stor skillnad vad jag fattar det som men fortfarande bättre), den har även mer RAM (om det är något du har nytta av). Den andra har mer Hårddisk utrymme (man får med en 750GB HDD på köpet och du får montera i själv).

Någon som äger nån av dem kanske kan ge dig råd om hur dom upplever ljusstyrkan och hur de presterar i spel.
Jag har en äldre variant av MSI modellen och tycker ljusstyrkan är helt ok för mina behov (dvs innomhus till spel, film, stream osv).

//Andreas

Visa signatur

/|\/|\