Problem med Corsair SP2500 och Realtek HD Audio

Permalänk
Medlem

Problem med Corsair SP2500 och Realtek HD Audio

Hej

Jag har problem med att få ljud i mitt nya 2.1 system Corsair SP2500.

Jag kör via det inbyggda ljudet från moderkortet: MSI Z77A-GD65. När jag kopplar in kabeln i högtalar-utgången så kommer Realtek HD-ljudkonfigurationsrutan upp men det finns inget val för 2.1. Väljer jag Surround får jag inget ljud alls. Väljer jag 5.1 så får jag allt ljud i den vänstra satelliten oavsett vad jag väljer för övrig konfiguration. Bockar jag ur checkboxen: centerhögtalare, försvinner allt ljud.

Datorn är helt ny och jag kör win 8 Pro x64.
Ljuddrivrutin v: 6.0.1.6873
DirectX: 11.0
Ljudkontroller: HD Audio
Ljud-codec: ALC898

Är det någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska välja stereo el. motsv. Ditt ljudsystem använder ett eget delningsfilter, subwoofern körs inte på en separat kanal som i ett surroundsystem.

Permalänk
Medlem

Ok, men när jag väljer Stereo så får jag inget ljud alls.

Det första som händer är att jag får välja något av följande:

Vilken enhet anslöt du?
- Linje in
- Hörlur
- Fronthögtalare ut
- Bakre högtalare ut
- Center-/subwoofer-högtalare ut
- Utgående sidohögtalare

Därefter har jag möjlighet att välja mellan:
- Stereo
- Kvadrofonisk
- 5.1 högtalarläge
- 7.1 högtalarläge

Enda sättet jag får ljud är att först välja Hörlur och sen Stereo men då har jag bara ljud i Satelliterna och inte subwoofern. Väljer jag något annat alternativ och Stereo så är det helt tyst.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken utgång kopplar du högtalarna till? Det bör vara den gröna.

Vad händer om du kopplar in systemet till en bärbar dator eller en mobiltelefon? Får du ljud som du ska då?

Permalänk
Medlem

Jag testade den gröna både på framsidan och baksidan av datorn. (testade även de andra i ren frustration ).

Jag har kopplat dem till min gamla dator (win7) och även min Iphone med samma resultat. Googlade en del och hittade bland annat denna tråd som hjälpte mig på traven:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=98759

När jag maxade subwoofer-volymen kunde jag höra att den fungerade i alla fall, även om den var extremt låg. Iphonen gav bättre bas än min gamla dator. Har inte tillgång till den nya datorn nu men ska testa den senare i veckan. Men det verkar alltså inte vara inställnings-/win8-problem utan ljudkort-/EQ-inställningsproblem.

Är ljudkortet på MSI Z77A-GD65 tillräckligt bra eller ska man satsa på att köpa till ett riktigt? Vad rekommenderar ni i så fall?