Buffalo lanserar "världens snabbaste" externa hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Buffalo lanserar "världens snabbaste" externa hårddisk

Tack vare en gigabyte inbyggt RAM-minne sägs nya Buffalo Drivestation DDR vara världens snabbaste externa hårddisk med USB 3.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Så hur fungera buffringen sen? jag har ju ingen nytta av att det tar två sekunder att föra över stora filer om jag ändå måste vänta i tio minuter på att dra ur disken för att den ska hinna flytta allt från RAM till HDD. Har den ett internt batteri som löser strömförsörjning tills överföringen är klar? Eller kommer stora filer bli korrupta om man drar ur sladden för tidigt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så hur fungera buffringen sen? jag har ju ingen nytta av att det tar två sekunder att föra över stora filer om jag ändå måste vänta i tio minuter på att dra ur disken för att den ska hinna flytta allt från RAM till HDD. Har den ett internt batteri som löser strömförsörjning tills överföringen är klar? Eller kommer stora filer bli korrupta om man drar ur sladden för tidigt?

Tänkte precis fråga samma sak.

Roligt om man har suttit och jobbat i två-tre timmar och sparar på disken och sedan drar ut den, och när man sätter in den igen så är allt korrupt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

1 GB TB, det är en del det

Permalänk
Entusiast

Låter dumt, 1GB filer tar inte lång tid, det är de stora filerna som är problemet.

Känner att detta är en produkt riktad till folk som inte vet vad det innebär, lurendrejeri helt enkelt

Permalänk
Medlem

Bra idé, eller?

Gillar exemplet
"Användaren ska kunna överföra 800 MB digitala foton från datorn till enheten under 3,5 sekunder eller 3 000 foton på endast 13,1 sekunder."

Sen drar man ur sladden och så vips är alla bilder borta! TOPPEN!

Permalänk

knappast ACID :/

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Att den sedan är snabbare än en extern SSD har jag svårt att tro. Kanske så länge just den bilden eller musikfilen ligger på RAM minnet, men annars? Inte en chans.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så hur fungera buffringen sen? jag har ju ingen nytta av att det tar två sekunder att föra över stora filer om jag ändå måste vänta i tio minuter på att dra ur disken för att den ska hinna flytta allt från RAM till HDD. Har den ett internt batteri som löser strömförsörjning tills överföringen är klar? Eller kommer stora filer bli korrupta om man drar ur sladden för tidigt?

DING DING DING!

T.K.O=Technical knockout.

Permalänk
Avstängd

Skulle dom kunna använda GDDR5 istället för DDR3 minnen som cache?

Permalänk
Medlem

Hade dock varit jävligt trevligt om man hade typ 20 GB ram, samt kunde välja vilka filer man vill ha snabb access till. 1 GB räcker egentligen bara precis till för att lura folk att tro att den är sjukt snabb.

Permalänk
Medlem

Den dagen de ger oss 10TB diskar till resonabelt pris har vi något att hurra över, överföringshastighet är inte lika viktig gentemot lagringskapacitet för min del. Kingston har ju redan gjort ett 1TB USB-minne, som inte är större än vilket annat usb minne. Känns som att vi borde kunna få bättre teknik men att marknaden och efterfrågan hindrar. Lär ju kosta en halv miljon eller något i sådant fall...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Skulle dom kunna använda GDDR5 istället för DDR3 minnen som cache?

Ja det går men det hade varit helt meninglöst för att flaskhalsen sitter i hårddisken och sedan i USB 3.
En snabb hårddisk klarar idag 150 MB/s, USB 3.0 har en teoretisk maxgräns på 625 MB/s och DDR3-1600 klarar 12 800 MB/s. Så det där minnet är redan 20 gånger snabbare än vad USB klarar och USB är i sig fyra gånger snabbare än vad hårddisken är. Så ingenstans i kedjan har man någon som helst nytta av minne med högre bandbredd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

ska ge överföringshastigheter på uppemot 400 och 330 MB/s vid läsningar respektive skrivningar.

Då borde det väl bara vara att sätta i en bra SSD i ett kabinett, och vips är man ännu snabbare.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det använder batteri eller ultracap för att se till att skickad data som ligger i rams skrivs till disk vid strömbortfall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kanske att man kan köa filerna effektivare med den stora cachen och på så sätt få ut lite mer skriv/läshastigheter. Undrar vad som händer ifall man skulle stoppa in en annan disk i den. Skulle lätt kunna tänka mig att skaffa en, bara för att se om den fungerar bra praktiskt för backups.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

När den där gigabyten cache är slut antar jag att den återgår till max typ 100meg/sekunden? Ta vilken film eller iso som tar 7-8 gig..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Den dagen de ger oss 10TB diskar till resonabelt pris har vi något att hurra över, överföringshastighet är inte lika viktig gentemot lagringskapacitet för min del. Kingston har ju redan gjort ett 1TB USB-minne, som inte är större än vilket annat usb minne. Känns som att vi borde kunna få bättre teknik men att marknaden och efterfrågan hindrar. Lär ju kosta en halv miljon eller något i sådant fall...

Nya övergångar/ny teknik kommer alltid att vara svindyrt i början.
Så har det alltid varit, och det kommer att fortsätta vara så.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Haha, helt meningslöst.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nya övergångar/ny teknik kommer alltid att vara svindyrt i början.
Så har det alltid varit, och det kommer att fortsätta vara så.

Självfallet är det så, men när pengar alltid är i centrum och inte utvecklingen av den mänskliga rasen så kommer vi aldrig riktigt att nå sådana framsteg inom våran livstid. Låt oss säga att pengar inte var frågan utan att forskare får allt de behöver för att komma med resultat, sådana resultat som kan hjälpa hela mänskligheten.

Nu snackar jag givetvis inte om hårddiskar per se utan kanske mer betydelsefulla framsteg inom medicin, t.ex. ett bot mot cancer och HIV. Fin utopi, men kommer aldrig hända förrän människan inser att man måste vara osjälvisk, man bygger världen för kommande generationer. Det sägs att pengar öppnar dörrar, men det skapar egentligen fler hinder om du frågar mig. Pengar är roten till majoriteten problem, ingen valuta = få problem.

Driver lite utifrån ämnet just nu men tänk dig tanken, om alla fick den bästa möjliga utbildningen gratis som de önskar så skulle vi ha fler smarta människor. Detta ger större möjligheter att hitta framsteg i alla typer av områden, från hantverk till vetenskapliga ämnen. Det jag försöker säga är att pengar inte bör vara motivationen till framsteg och utveckling.

Permalänk

Varför DDR3 som är alldeles för snabbt för USB 3.0? Måste vara bättre med NAND-flash som kan skriva i de 625 MB/s som USB 3.0 tillåter och inte tappar data vid strömförlust.

(Jag kan skriva 13 GB/s till min externa hårddisk! Det är 2 DVD-filmer på under en sekund!!)

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Inaktiv

Sänk priset på gamla hederliga hårddiskar istället.

Permalänk
Medlem

Lite kul lösning, men kanske inte så meningsfullt.
När man ska överföra mindre än 1000MB så har även USB 2.0 minnen acceptabla väntetider (finns säkert skräckexempel, men ett okej USB 2.0 minne). Det är när man ska kopiera 3-4GB eller mer som det kan bli rätt segt. Har även en extern firewire disk, är det mindre än 10GB som ska kopieras så tar det inte så lång tid, om det inte är massa småfiler.
Det skulle behövas 8GB eller mer i ram på den för att snabba på de lite större filkopieringarna, de som tar tid. Men då skulle den väl bli mycket dyrare istället.

Annars är det väl just om man sitter och kopierar stora mängder små filer som det kanske skulle kunna vara värt att skaffa en sån här istället för en vanlig extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

Stoppa lite extra ram i din burk istället så får du samma effekt oavsett disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Självfallet är det så, men när pengar alltid är i centrum och inte utvecklingen av den mänskliga rasen så kommer vi aldrig riktigt att nå sådana framsteg inom våran livstid. Låt oss säga att pengar inte var frågan utan att forskare får allt de behöver för att komma med resultat, sådana resultat som kan hjälpa hela mänskligheten.

Nu snackar jag givetvis inte om hårddiskar per se utan kanske mer betydelsefulla framsteg inom medicin, t.ex. ett bot mot cancer och HIV. Fin utopi, men kommer aldrig hända förrän människan inser att man måste vara osjälvisk, man bygger världen för kommande generationer. Det sägs att pengar öppnar dörrar, men det skapar egentligen fler hinder om du frågar mig. Pengar är roten till majoriteten problem, ingen valuta = få problem.

Driver lite utifrån ämnet just nu men tänk dig tanken, om alla fick den bästa möjliga utbildningen gratis som de önskar så skulle vi ha fler smarta människor. Detta ger större möjligheter att hitta framsteg i alla typer av områden, från hantverk till vetenskapliga ämnen. Det jag försöker säga är att pengar inte bör vara motivationen till framsteg och utveckling.

Det är väldigt sant det du skriver, och jag är helt med dig.

Men forskning vs pengar/teknik där är det människan som tar stop, tyvärr. i det områden du menar.

jag mena mer på att ny teknik kostar, kolla bara 20 år tillbaka,

512kb extraminne Amiga 500 trorjag betalade ca 4500kr år 90. I början på nittiotalet så fick man betala typ 40kr per MB, och då vart 80MB det största

Snacka om svindyrt.

Om några år så kommer du säkert att kunna köpa dina 10TB diskar jättebilligt.

Själv tycker jag att hårdvaran är jättebillig idag, det är f*an rena festen om man jämför vad man fick betala för bara 10 år sen GB/Kr & Prestanda/Kr.

Köper man sen begagnat, så är det "nästan gratis" ju.

Nu kom jag själv från ämnet som du var inne på, men sånt händer

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Ett exempel som är snabbare är Lacie Rugged med överföringshastighet upp till 385MB/s. Finns säkerligen andra med SSD som är snabbare. Om Buffalo hävdar att det är världens snabbaste mekaniska enhet är det ju knappast relevant eftersom DRAM används för de snabba överföringshastigheterna.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ett exempel som är snabbare är Lacie Rugged med överföringshastighet upp till 385MB/s. Finns säkerligen andra med SSD som är snabbare. Om Buffalo hävdar att det är världens snabbaste mekaniska enhet är det ju knappast relevant eftersom DRAM används för de snabba överföringshastigheterna.

Precis. Sen kan man ju bara köpa deras och byta ut DDR3 minnet mot ett snabbare och vips så har jag uppfunnit en ännu snabbare mekansik hårddisk...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Öppna upp plånboken? nee

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk

Ja frågan är ju om det spelar någon roll om man cachar det på ramen i datorn eller på HDD:n. Det luktar ju som sagt lurendrej här.

Permalänk
Medlem

Kan vi alla vara överäns om att vi kräver ett test på produkten?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT