iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Vänta tills iPhone 5S/6 eller vad den kommer heta. Jag har haft både Android och ios och jag tycker mer om Android men som sagt android har fortfarande lite problem med lagg och lite dåligt flyt som inte ios har då det är bättre optimerade eller vad man ska säga.
Men om du inte orkar vänta så skulle jag nog kört på S4. Själv sitter jag på en iPhone 4S och är riktigt nöjd får se om jag går tillbaka till Andriod igen efter iPhone 5S/6 kommer.

Beror verkligen på mjukvara. Vissa widgets kan påverka, men de behöver man inte ha, iPhone har ju inte något sådant, inte svårt att få ett så funktionslöst gränssnitt snabbt. Annars är det väl bara S4 där jag sett lag eller hack på sistone, och det lär fixas ganska snart, lär inte vara hårdvaruaccelererat. Samtliga andra nya telefoner jag testat flyter extremt bra.

EDIT: Verkar som det finns fix för S4 redan. Så då är det ju ett ickeproblem.

Permalänk
Medlem

Första Samsung Galaxy mobilen jag tycker är snygg. Den här Samsung Galaxy S4 Active är enligt mig otroligt mycket snyggare än den vanliga S4 eller med andra ord hela galaxy serien.
Kan bli första Samsungen för min del.

Källa
http://www.gsmarena.com/see_the_samsung_galaxy_s4_active_for_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är nog Androids fel men visst är det störande. En kompis köpte en S4a och den smålaggar som min S3a lite då och då. Tror vanilla S4an som släpps snart kommer att vara laggfri.

Det är inte Androids fel, det är TouchWiz som är felet. Nexus 4 för 3400 är svårslaget, annars finns HTC One som jag tycker känns mycket snabbare än S4an då jag upplever att TW är segt.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Det är inte Androids fel, det är TouchWiz som är felet. Nexus 4 för 3400 är svårslaget, annars finns HTC One som jag tycker känns mycket snabbare än S4an då jag upplever att TW är segt.

Jo, har redan blivit tillsagd en gång

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

självklart s4
eller det beror på va du vill ha för telefon, liten men begränsad eller lite större obegränsad. själv skulle jag ta s4, den är bättre, många andra tycker oxå det..

Permalänk
Medlem

Med en familj där alla har Iphone från 4, 4s till 5 så kan jag säga att galaxy s4 kommer kännas som ett stort steg upp. Inte bara enligt mig utan hela familjen då.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Stöd för Airplay eller en liknande tjänst finns väl inte än eller?

Om man skulle ha en Apple Tv eller ha något med Itunes att göra så är det väl en bra tjänst har jag hört. Dock aldrig själv testat eller använt..

*Edit*
Hittade en artikel direkt från mobil.se när jag själv gjorde lite faktakoll. http://www.mobil.se/guider/guider-android/sa-kor-du-airplay-m...

Det går med tredjeparts appar, men gills det?

Samsung allshare cast finns.

Permalänk

Har haft i princip alla high-end telefoner från android tidigare, den med bäst hårdvara var xperia Z. Som före detta fps-gamer och krav på 120hz skärm för att klara av att spela spel så måste jag säga att övergången till iOS var underbar. Jag gillar Androids open-source och möjligheter till custom-roms osv men flytet finns inte än. Testade HTC One i butik nu för någon dag sedan, det mesta verkade flyta bra men fortfarande klarar den inte av webbsidor perfekt (Testa www.prisjakt.nu och www.svd.se ni som tvivlar, särskilt prisjakt, scrolla runt lite och zooma och annat och se hur den inte hänger med).

Därmed säger jag iPhone 5 om den måste flyta som smör, Android om du vill ha massvis av möjligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo, har redan blivit tillsagd en gång

Skrivet av mackan_93:

Har haft i princip alla high-end telefoner från android tidigare, den med bäst hårdvara var xperia Z. Som före detta fps-gamer och krav på 120hz skärm för att klara av att spela spel så måste jag säga att övergången till iOS var underbar. Jag gillar Androids open-source och möjligheter till custom-roms osv men flytet finns inte än. Testade HTC One i butik nu för någon dag sedan, det mesta verkade flyta bra men fortfarande klarar den inte av webbsidor perfekt (Testa www.prisjakt.nu och www.svd.se ni som tvivlar, särskilt prisjakt, scrolla runt lite och zooma och annat och se hur den inte hänger med).

Därmed säger jag iPhone 5 om den måste flyta som smör, Android om du vill ha massvis av möjligheter!

Självklart flyter iOS fortfarande bättre men jag tycker Android flyter tillräckligt (inte så stor skillnad, i alla fall mellan vanilla och iOS). Jag anser att det är så mycket mer än flyt (van vid 120Hz) som spelar in för mig när jag ska välja operativsystem. En sak jag ogillar med iOS är alla animationer som segar ner och går inte att stänga av.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Självklart flyter iOS fortfarande bättre men jag tycker Android flyter tillräckligt (inte så stor skillnad, i alla fall mellan vanilla och iOS). Jag anser att det är så mycket mer än flyt (van vid 120Hz) som spelar in för mig när jag ska välja operativsystem. En sak jag ogillar med iOS är alla animationer som segar ner och går inte att stänga av.

Ja android har blivit mycket bättre när det gäller flyt men för mig är det tyvärr inte tillräckligt ännu (Sitter dock med surfplatta med Android för att kunna använda flash). Jag kan förstå att flytet är tillräckligt för andra men tyvärr inte för mig, det spelar otroligt stor roll för mig. Därför rekommenderar jag iOS om flytet är det absolut viktigaste och android om det finns annat som är viktigare.

En annan sak att tänka på är förstås skärmstorleken, jag har små händer och når inte ordentligt på så stora skärmar som High-End Android kör men det är ju upp till var och en!

Permalänk

Skaffade mig en S3 här om dagen. Jätte nöjd, jag tycker deras androidskal är minst lika bra som iphone.
Har du svårt att bestämma dig så gå på den du tycker är snyggast och fräckast.
Tror inte du kommer om bli besviken på s4 eller iphone om du väljer någon av dom

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem

Från en som har kört iPhone 4 i snart 3 år (i augusti) och testat mina polares iPhone 5or, så blev det för min del en Samsung Galaxy S4 förra veckan. Jag gillar Apple osv, men kände inte att iPhone 5 har något att erbjuda då jag tröttnat på min iPhone 4 som nästan känns likadan inuti som iPhone 5.
För övrigt har S4 inte svikit mig ännu, är supernöjd faktiskt.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Big Lars:

Från en som har kört iPhone 4 i snart 3 år (i augusti) och testat mina polares iPhone 5or, så blev det för min del en Samsung Galaxy S4 förra veckan. Jag gillar Apple osv, men kände inte att iPhone 5 har något att erbjuda då jag tröttnat på min iPhone 4 som nästan känns likadan inuti som iPhone 5.
För övrigt har S4 inte svikit mig ännu, är supernöjd faktiskt.

Märker du ingen skillnad mellan 4a och 5 är du ju helt tom i bollen?;P
Bytte min 5a mot en Galaxy Note 2 LTE, det ångrar jag. Android är roligt men inte lika bra.

Permalänk
Medlem

S4 med TW har lagg, har en sån så jag ser det varje dag. I5 är för gammal och för dyr. Skulle lätt valt en HTC One!
Laggfri, kameran är helt ok, hyfsat bra pris redan, grymma högtalare som sitter fram på luren och inte baktill och SNYGGASTE (smaksak) luren som finns ute!

Minus:
3-dots knappen
Ljudet i högtalarna är inställt för högt på det lägsta.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonaseklund:

Hej, har funderingar på en ny mobil. Vilken skulle ni rekommendera att man skulle köpa?

iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

iPhone 5 är en bra telefon. Finns för 3-3.5k på blocket i oöppnad förpackning, för det priset är den ok att köpa.
S4 är en kanonbra smartphone, den kan och klarar ju allt med en härlig skärm. I sin tid med det senaste.

Köp inte iPhone 5 om du tänkt behålla telefonen i över ett år, gammal redan nu i hårdvaran...

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoToss:

iPhone 5 är en bra telefon. Finns för 3-3.5k på blocket i oöppnad förpackning, för det priset är den ok att köpa.
S4 är en kanonbra smartphone, den kan och klarar ju allt med en härlig skärm. I sin tid med det senaste.

Köp inte iPhone 5 om du tänkt behålla telefonen i över ett år, gammal redan nu i hårdvaran...

Vad pratar du om? GPUn i Iphone 5 är bättre än S4.

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk

Sen kan man sätta in mer utrymme SD kort upp till 64Gb går, plus 50Gb i dropbox

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218473:

I:et står för iPhone, 5:an står för iPhone 5

I:et står nog för iPhone och 5 för 5

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk

Ingen av dem.
Note 2!
Eller vänta på note 3?

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Jag har haft:

Iphone 3GS
Iphone 4 3st
iphone 4s 2st

Htc Hero
Galaxy s2 2st
nexus 4
galaxy s3 3st

Bytt fram och tillbaka mellan IOS och android har rootat och jailbreakat hit och dit, hamnar alltid tillbaka på IOS. Fungerar skönast enligt mitt eget tycke.

Sen använder jag min telefon för att ringa, smsa, surfa och mail.. NFC var kul en gång sen rann det ut i sanden. kan skriva 30 anledningar men de flesta är min personliga syn på det. På pappret är Android flaggskeppen jättefina men jag tycker fortfarande dom laggar i menyer och när man bläddrar i facebook appen tex..

Bara jag som undrar varför du haft så många av en telefon?

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baxee:

Vad pratar du om? GPUn i Iphone 5 är bättre än S4.

Klart den är, jobbar ju fördelaktigt mot en låg upplösning också. Se helheten istället, den är gammal redan nu om man vill ha mer än en telefon.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Klart den är, jobbar ju fördelaktigt mot en låg upplösning också. Se helheten istället, den är gammal redan nu om man vill ha mer än en telefon.

Vill inte förstöra din fanboy-dröm om android men gpun i galaxy s4 i usa är bättre än den i eu, och den i usa är samma som i iphone 5...

http://www.anandtech.com/show/6425/google-nexus-4-and-nexus-1...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackan_93:

Vill inte förstöra din fanboy-dröm om android men gpun i galaxy s4 i usa är bättre än den i eu, och den i usa är samma som i iphone 5...

http://www.anandtech.com/show/6425/google-nexus-4-and-nexus-1...

Om jag förstår dig rätt så sitter du hellre med en iPhone 5 om ett år istället för en S4?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Märker du ingen skillnad mellan 4a och 5 är du ju helt tom i bollen?;P
Bytte min 5a mot en Galaxy Note 2 LTE, det ångrar jag. Android är roligt men inte lika bra.

Självklart känner jag skillnad mellan 4 och 5, dock inte någon sån markant och lockande skillnad.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk

Hur orkar ni?
I slutändan handlar det om hur man är som person och vad man tycker är viktigt.
Jag har aldrig förespråkat "bang for the buck". Jag har fattat tycke för Intel, Nvidia och telefoner från Apple.
Jag är ingen Apple-fanboy generellt. Jag gillar varken iPad eller iMac. Jag förespråkar PC om något.
Jag sitter inte och benchar min dator eller min telefon för det ger mig ingen lycka alls. Jag använder mina prylar som det var tänkt, för min skull. Inte för att visa en siffra för någon annan.

Jag skulle välja 5an. Jag har den idag och är väldigt nöjd. Jag vill inte att operativsystemet ska vara öppet. Jag vill att min telefon ska vara unik, inte som alla andras. Därför byter jag hemknapp. Därför skapar jag teman för telefonen. Sen tycker jag att AppStore + Cydia har ett bra utbud.

Det som tilltalar mig mest med iPhone 5 är aluminium och glas. Om jag kan undvika en telefon i plast kommer jag att göra det. Jag skiter i om S4 får 13930650185 poäng i ett test. Jag skiter i om iPhonen får mindre. Allt som spelar roll är om jag är nöjd med min telefon, vilket jag är. Dessa siffror känns som ett försök att övertala folk att MIN telefon är bättre än din, när det inte ens är relevant. Troligtvis är det bara folk som söker positiva sidor i telefonen i form av prestandapoäng som är missnöjda med den i övrigt. De tror att de där extra poängen i nästa version är det som kommer få dem att älska den telefonen istället.

Sen kan man fråga sig vad folk tror att de vet om mjukvara. Bara för att telefon 1 har en högre uppmätt prestanda betyder inte att den utnyttjas i något annat än ett benchmark. Det finns så många grundstenar som skiljer mellan iOS och Android att man faktiskt inte väljer en telefon utan ett operativsystem. Utöver det skulle jag säga att det viktigaste är skärmen, kameran och hur bra touch-funktionen fungerar. Inte CPU, GPU och/eller minne.

En annan sak jag baserar mitt val av telefon på är hur enkel den är att reparera. Jag skaffade ingen iPhone 4 eftersom den plockades isär bakifrån för att byta frontglaset. Jag lagar gärna dessa fel själv dels eftersom jag inte vill ha ett fult skal men även för att lära mig. Jag får mer glädje av att veta att jag klarade av att byta ett trasigt glas på min telefon än vad jag får av 5000 3d marks. Om jag väljer en telefon som är mainstream så har jag lätt att hitta reservdelar. Det finns också en större chans att hitta unika delar, t.ex. vitt glas på en 3GS.

Det bör dock tilläggas att jag inte spelar på min telefon speciellt mycket.

Tack för mig. Jag tror TS är ett troll.

Kort svar: Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

Jink;13532707 Skulle ta S4:an över två st Iphone 5.

Om någon gett mig dem valen gratis hade jag gjort så här.. Ta två iPhone 5. Sälj dem, köp S4= profit

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Konqer:

I:et står nog för iPhone och 5 för 5

Om du förstod vad jag menade så behöver man inte rätta?

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Really? Förklara hur iphone dominerar för tex film? Mycket lägre upplösning = Sämre kvalitet, sämre ljudkort och sämre högtalare. Samtidigt som S4 klarar av att spela näst intill varenda filformat som finns.
Vill gärna höra hur du tänkte där.
Samma sak med Youtube. 4G ger en bättre upplevelse.
Mail? Vad exakt är bättre i iphonen? Push fungerar knappt och det finns inga mail-widgets.
Spel? Ja, det finns en del spel som är exklusiva till iPhone så där har du en poäng.

Du har missuppfattat helt. Jag sa att batteriet räcker längre när man gör de uppgifterna, exakt 56% längre på Iphone 5 än Galaxy S4.
Sedan så är jag skeptisk till dina övriga påståenden.

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Om jag förstår dig rätt så sitter du hellre med en iPhone 5 om ett år istället för en S4?

Du förstod mig rätt!