Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag vet inte vad din definition av pk är så det är omöjligt för mig att säga om jag är pk enligt dig eller inte.

Jag försvarar inte invandrarna, lika lite som jag försvarar någon sorts av våldsprotest(såvida det inte handlar om någon förtryckar regime vilket inte är fallet här), men till skillnad från dig förstår jag att orsaken bakom det beteendet är biologiskt(i hur människan är uppbyggd och hur den reagerar) och har mer med socioekonomiska faktorer att göra och därmed är jag mer tolerant i och med den kunskapen. Det intressanta för mig i det här fallet är inte om någon tjej skriker allah akbar och jag kommer inte dra slutsatsen att anledningen till det är på grund av religionen och säga, "aha, där ser ni!" som shogun verkar göra. Jag förstår att den största anledningen till varför människor beter sig våldsamt är att det har sitt underlag i den uppfostran och miljön personen växer upp i. Därmed är det inte intressant för mig om personen är från Afghanistan, Sverige, Iran, Israel eller vad personen nu må vara från.

Min tanke generellt till de som håller på med upploppen är att ni åstadkommer ingenting, det är ett destruktivt sätt att bete sig på som ni inte vinner någonting i längden. Men nu är de personerna inte jag, och människan är inte gjord så att man kan överföra sina åsikter på de och vänta sig att de ska förändra sig över en natt. Det är en process och fås genom utbildning.

Det här som du nyss skrev säger ju allt "....men till skillnad från dig förstår jag att orsaken bakom det beteendet är biologiskt(i hur människan är uppbyggd och hur den reagerar)...." Biologiskt... precis.

Uppfostran, genetik/biologiskt. Ja visst....

Att skylla på "Det är synd om dessa ungdomar" det håller inte. Alltid detta daltande.

Det finns mängder med etniskt svenska ungdomar som har det svårt. Jävligt svårt. Ungdomsarbetslösheten är runt 25% i vissa delar av landet (grov uppskattning), vad gör dessa ungdomar? Ja inte fan springer dom ut och gör upplopp, bränner bilar, förstör allt i sin väg och slår upp poliser. Dom använder sin kreativitet till annat. Pluggar etc etc etc.

Har man varit ute mycket i nattlivet som jag har så vet man att invandrarungdomar i nästan alla fall inte tänker som en etniskt svensk ungdom. Jag har själv upplevt det hur många gånger som helst.

Som sagt du skrev det själv, "orsaken bakom det beteendet är biologiskt(i hur människan är uppbyggd och hur den reagerar)".

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Det här som du nyss skrev säger ju allt "....men till skillnad från dig förstår jag att orsaken bakom det beteendet är biologiskt(i hur människan är uppbyggd och hur den reagerar)...." Biologiskt... precis.

Uppfostran, genetik/biologiskt. Ja visst....

Att skylla på "Det är synd om dessa ungdomar" det håller inte. Alltid detta daltande.

Det finns mängder med etniskt svenska ungdomar som har det svårt. Jävligt svårt. Ungdomsarbetslösheten är runt 25% i vissa delar av landet (grov uppskattning), vad gör dessa ungdomar? Ja inte fan springer dom ut och gör upplopp, bränner bilar, förstör allt i sin väg och slår upp poliser. Dom använder sin kreativitet till annat. Pluggar etc etc etc.

Har man varit ute mycket i nattlivet som jag har så vet man att invandrarungdomar i nästan alla fall inte tänker som en etniskt svensk ungdom. Jag har själv upplevt det hur många gånger som helst.

Som sagt du skrev det själv, "orsaken bakom det beteendet är biologiskt(i hur människan är uppbyggd och hur den reagerar)".

Jag har haft mina misstankar, och nu är det bekräftat, du är rasist. När jag sa biologiskt, då menade jag självklart alla människor, inte att en person från Iran är mer våldsbenägen biologiskt sätt än en finländare. Du är en renodlad rasist som har kommit fram till felaktiga slutsatser efter dina erfarenheter och det är på grund av att du inte har kunskap, att du inte är tolerant, du har inte en grundläggande kunskap om en människas psykologi. Det är faktiskt, om inget annat riktigt sorgligt, och likt alla ungdomar som har det svårt, har du min empati.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Jävlar vad sjukt, detta får man minsann inte se och läsa på Aftonbladet!

Nu var det där ingenting, såna där scener utspelar sig i alla upplopp, utan det intressanta är just att du har rätt i att det där aldrig kommer att rapporteras i någon svensk tidning eller TV kanal. Svenska mediers självpåtagna censur på allt som kan ses som negativt om islam eller invandring är ganska konstig. Jag vet ingen annan fråga där alla större mediakanaler är 100% överens.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nu var det där ingenting, såna där scener utspelar sig i alla upplopp, utan det intressanta är just att du har rätt i att det där aldrig kommer att rapporteras i någon svensk tidning eller TV kanal. Svenska mediers självpåtagna censur på allt som kan ses som negativt om islam eller invandring är ganska konstig. Jag vet ingen annan fråga där alla större mediakanaler är 100% överens.

Precis. Detta är artiklar vi kan förvänta oss efter en sådan här händelse...

http://www.expressen.se/nyheter/polisen-kallade-oss-luffare-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ha råd och ha råd. Det handlar snarare om prioriteringar och hur mycket man är beredd att betala.

Exakt. Prioriteringar inte absoluta tal.

Skrivet av Crippa90:

Oavsett om man anser att bistånd inte ska betalas av staten utan individen, eller om man anser att höga skatter ska bekosta bistånd till andra länder, är det för mig en självklarhet att det mest resurseffektiva lösningen ska väljas.

För mig med, men det krävs att man vet vad det mest resurseffektiva är för att kunna välja det. Att vaccinera mot mässling är inte en resurseffektiv lösning på att skolor har bombats.

Skrivet av Crippa90:

Ett argument till varför man ska välja ett sätt att hjälpa färre människor till en högre kostnad önskas, tack.

En liten källa på att man faktiskt hjälper färre människor önskas, tack.

Skrivet av voro12:

Menar du de flyktingar som kommer till Sverige? Isf. ja, självklart.

men när de väl har fått uppehållstillstånd? ska vi inte ställa samma krav på dem som vi gör på oss.

Skrivet av subruz:

Uppenbarligen inte de som söker sig till Sverige.

Suck, nej givetvis inte och det finns självklara skäl till det, jag föreslår att du tittar på vilka länder som tar emot flest flyktingar i världen

Skrivet av subruz:

Tyvärr drabbar det våran förmåga att ta hand om fler faktiska flyktingar, det är inte rättvist men så ser verkligheten ut.

Nej Subruz så ser din vansinniga retorik ut, att du godtyckligen höftar till med att de inte är riktiga flyktingar är en "true scotsman".

3 av 10 somalier i norge kan ha ett fel information. Värt att märka: KAN, NORGE

Skrivet av subruz:

sedan kan jag tycka att rop efter källkrav efter sådant påstående är lite fånigt. Vi visste båda att det stämde.

Jag vill ha källor inte för att bekräfta möjligheten utan omfattningen, den norska källan duger inte på något sätt.

Skrivet av subruz:

Intressant fråga, det har varit på fall per fall basis (4 som jag kan minnas). Det som har sagts har sagts i förtroende och i minst två av fallen så hade ingen tjänat på en ev. utvisning då dessa två är högt fungerande människor i samhället idag.

Så om andra gömmer flyktingar är det ok?

Skrivet av subruz:

Nej, men många svenskar är absolut obekväma med den fakta som presenteras i ämnet. Till den grad att de motarbetar dess propagerande och till och med förnekar eller ljuger om frågan i sig samt kallar folk för rasister och dylikt om de brukar uppgifterna.2

Obekväm är en sak men om vi ska vara riktigt ärliga så är det nog lika vanligt att rasister är obekväma med sin rasism och griper efter halmstrån med statistik de inte förstår i lönlösa försök att hänga upp sin åsikt på något annat än rädsla för mörkhyade.

Skrivet av Ninotramp:

On topic: Kolla vad som händer just nu i Husby. Säger väl allt som behövs.

Kolla vad som händer i Vagnhärad, det säger lika lite.

Skrivet av subruz:

Och vad propagerar dessa socioekonomiska problem? Jo förorterna och människorna som bor där. Vad satte förorterna i plats, jo våran havererade integrationspolitik.

Kom igen nu för fan antingen säger du att invandrarna skapar färre jobb... nej det är vansinnigt hur det än blir vill du ha en vettig orsak till socioekonomisk utsatthet så ska du söka svaren 90-tals krisen.

Skrivet av subruz:

Fan, skicka in fler invandrare till Huseby, uppenbarligen fungerar det jättebra där!

Eller så skickar vi Husbys förutsättningar till Enskede och ser vad som händer.

Skrivet av Ninotramp:

PK-media censurerar det i Sverige.

Gör verkligen PK-Media det?

Skrivet av Ninotramp:

Hoppas alla är stolta över massinvandringen.

Nej inte förrän Götaland och Södra Svealand är lika tätbefolkade som Ruhr, Malmö-Göteborg-Stockholm Conurbation.

Skrivet av shogun-r:

Sjukt att det finns människor i detta forum som säger att pk-media inte existerar. Sanslöst, fattar inte hur en del tänker....

Mest säger jag nog att de som använder PK-Media är inkonsekventa fåntrattar som å ena sidan ifrågasätter varför inte tidningarna inte skriver brandtal mot invandringen samtidigt som ni idogt hänvisar till PK-Media och därigenom tillskriver PK-Media trovärdighet.

Skrivet av shogun-r:

Bara dela så mycket man orkar, facebook, twitter överallt där det går att dela och sprida

Myspace, Hamsterpaj, Tvättstugan, Lunarstorm, Omegle eller så lägger ni ner så blir världen lite mindre brun för varje dag.

Skrivet av Ninotramp:

Nu hakar Rinkeby, Kista och Tensta på. Alla förorter till Stockholm med en extremt hög befolkning av invandrare.

Extremt hög? Kan ni sluta slänga er med subjektiva storheter så kanske vi kan börja jämföra saker på riktigt.

Skrivet av Ninotramp:

Frågan är hur detta kommer sluta. Verkar bara bli värre.

Sannolikt inbördeskrig, Al Qaida och Talibanstyre eller så lägger det sig som vanligt och någon politiker ljuger ihop nån åtgärdsplan som aldrig implementeras.

Skrivet av shogun-r:

Precis som att fotbollshuliganer är ute efter att bråka och skiter i fotbollen så är dessa ungdomar ute efter att bråka och skiter i orsakerna. Dom behöver bara något att "skylla" på för att få börja.

De skyldiga är skyldiga inga andra, kan vi komma överens om det?

Skrivet av shogun-r:

Har själv sett hur det går till i invandrarförorterna. Polishatet är extremt. Dessa ungdomar njuter av det här.

Nej det kunde vi inte.

Skrivet av shogun-r:

Se bara? Lyssna på tjejen som skrattar och skriker Allah Akkbar. http://www.dagbladet.no/2013/05/20/nyheter/husby/stockholm/op... Förstår inte hur det finns någon som kan försvara dessa handlingar eller ursäkta dom.

Givetvis är de skitstövlar men det är inte bara invandrarungdomar längs blålinjen som stökar till det. Det är mer av ett ungdomsattribut i stort även om nu Svenska ungdomar brukar organisera sig bättre tex. Reclaim the streets, Göteborgskravallerna, Salem Marscherna, 30 november.

Skrivet av shogun-r:

Det finns mängder med etniskt svenska ungdomar som har det svårt. Jävligt svårt. Ungdomsarbetslösheten är runt 25% i vissa delar av landet (grov uppskattning), vad gör dessa ungdomar? Ja inte fan springer dom ut och gör upplopp, bränner bilar, förstör allt i sin väg och slår upp poliser. Dom använder sin kreativitet till annat. Pluggar etc etc etc.

Gör dom inte det, finns det inga svenska ungdomar som hyssar?

Skrivet av shogun-r:

Har man varit ute mycket i nattlivet som jag har så vet man att invandrarungdomar i nästan alla fall inte tänker som en etniskt svensk ungdom. Jag har själv upplevt det hur många gånger som helst.

'

Beror det på deras genetiska uppbyggnad eller på grund av yttre omständigheter?

Skrivet av shogun-r:

Som sagt du skrev det själv, "orsaken bakom det beteendet är biologiskt(i hur människan är uppbyggd och hur den reagerar)".

Hur många generationer krävdes för denna markanta förändring i biologin?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis är de skitstövlar men det är inte bara invandrarungdomar längs blålinjen som stökar till det. Det är mer av ett ungdomsattribut i stort även om nu Svenska ungdomar brukar organisera sig bättre tex. Reclaim the streets, Göteborgskravallerna, Salem Marscherna, 30 november.

Var det verkligen Svenska ungdomar som låg bakom Göteborgskravallerna? Sorroz. Hur många svenska ungdomar använder t ex uttryck som Sorroz?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag har haft mina misstankar, och nu är det bekräftat, du är rasist. När jag sa biologiskt, då menade jag självklart alla människor, inte att en person från Iran är mer våldsbenägen biologiskt sätt än en finländare. Du är en renodlad rasist som har kommit fram till felaktiga slutsatser efter dina erfarenheter och det är på grund av att du inte har kunskap, att du inte är tolerant, du har inte en grundläggande kunskap om en människas psykologi. Det är faktiskt, om inget annat riktigt sorgligt, och likt alla ungdomar som har det svårt, har du min empati.

Nej det är jag verkligen inte. Det var inte jag som blandade in biologiskt.

Men nu förstår jag vad du menar. Du menar att det ligger i alla människors/ungdomars biologiska natur att starta kravaller och bränna ned statsdelar. Varför gör inte svenska ungdomar detta då i större utsträckning?

Att skylla på socioekonomiska faktorer är ju bara larvigt. Det finns MÄNGDER med svenska arbetslösa ungdomar. Det är massarbetslöshet bland ungdomar oavsett påbrå och vart man kommer ifrån i Sverige. Varför eldar inte svenska ungdomar ner stadsdelar?

DU ger dom en anledning att hålla på och fortsätta, en ursäkt för att bete sig så.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis är de skitstövlar men det är inte bara invandrarungdomar längs blålinjen som stökar till det. Det är mer av ett ungdomsattribut i stort även om nu Svenska ungdomar brukar organisera sig bättre tex. Reclaim the streets, Göteborgskravallerna, Salem Marscherna, 30 november.

För övrigt, Reclaim the streets, AFA etc. Ja vänstergrupperingar som inte gillar demokrati och yttrandefrihet. Dom är inte ett dugg bättre än dessa invandrarungdomar som håller på i Husby, Tensta, Rinkeby etc. På sätt och viss försvarar dom varandras intressen.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Var det verkligen Svenska ungdomar som låg bakom Göteborgskravallerna? Sorroz. Hur många svenska ungdomar använder t ex uttryck som Sorroz?

Var det inte det? Men deltog de då? Göteborgskravallerna

Skrivet av shogun-r:

För övrigt, Reclaim the streets, AFA etc. Ja vänstergrupperingar som inte gillar demokrati och yttrandefrihet. Dom är inte ett dugg bättre än dessa invandrarungdomar som håller på i Husby, Tensta, Rinkeby etc. På sätt och viss försvarar dom varandras intressen.

Men vänta nu ett tag Shogun kan svenska ungdomar tillhöra ett annat paradigm än just svenska ungdomar? Kan inte då invandrar ungdomar göra det också?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nej det är jag verkligen inte. Det var inte jag som blandade in biologiskt.

Men nu förstår jag vad du menar. Du menar att det ligger i alla människors/ungdomars biologiska natur att starta kravaller och bränna ned statsdelar. Varför gör inte svenska ungdomar detta då i större utsträckning?

Att skylla på socioekonomiska faktorer är ju bara larvigt. Det finns MÄNGDER med svenska arbetslösa ungdomar. Det är massarbetslöshet bland ungdomar oavsett påbrå och vart man kommer ifrån i Sverige. Varför eldar inte svenska ungdomar ner stadsdelar?

DU ger dom en anledning att hålla på och fortsätta, en ursäkt för att bete sig så.

Shogun, när inträffade den "biologiska" delning som gav en del av mänskligheten fallenhet för kravaller?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Att skylla på socioekonomiska faktorer är ju bara larvigt. Det finns MÄNGDER med svenska arbetslösa ungdomar. Det är massarbetslöshet bland ungdomar oavsett påbrå och vart man kommer ifrån i Sverige. Varför eldar inte svenska ungdomar ner stadsdelar?

DU ger dom en anledning att hålla på och fortsätta, en ursäkt för att bete sig så.

Varför de inte bränner sin stadsdel beror på att i de orter som den "rena" svenska ungdomen bor i får sitt problem beskrivet som ett "samhällsproblem". Ett problem som har sin lösning i inkluderande lösningar. I de orter där "orena" svenska ungdomar bor beskrivs problemet som ett invandrarproblem och får en lösning med polisiära krafter. Lösningen sker genom exkluderade metoder då det är ett invandrarproblem. Stor skillnad.

Jag antar att du finner den här artikeln som logisk:

http://debatt.svt.se/2013/05/20/stenkastande-vandaler-kommer-...

har jag rätt?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Att skylla på socioekonomiska faktorer är ju bara larvigt. Det finns MÄNGDER med svenska arbetslösa ungdomar. Det är massarbetslöshet bland ungdomar oavsett påbrå och vart man kommer ifrån i Sverige. Varför eldar inte svenska ungdomar ner stadsdelar?

Du tar upp något här som jag också stör mig väldigt på. Det finns mycket utanförskap och arbetslöshet i vårt land som är ett stort problem och viktigt att ta tag i. Många kämpar hårt i det tysta och får aldrig någon uppmärksamhet.
Sedan dyker det upp gäng av kriminella ligister som bränner bilar och härjar runt och plötsligt anses just de vara så värda att lyssna på och medierna och politikerna diskuterar deras "budskap".
Signalen man sänder ut är att "lev rövare, bryt mot våra lagar, var våldsamma och elda upp våra bilar så lyssnar vi på er", men sköt er och kämpa i det tysta så skiter vi i er. Det värsta av allt är ändå polisens flathet. De verkar mest stå och glo för att de är hypernervösa över att någon av vandalerna ska anklaga dem för någonting.
Sätt in så stor polisstyrka som behövs för att stoppa upploppen, använd det våld som behövs (givetvis dock utan övervåld) för att omedelbart stoppa skadegörelsen. Och lägg av med att överhuvudtaget sprida deras "budskap" i media. De som är skötsamma bör få komma till tals istället för de värsta svinpälsarna som nu.

Angående etnicitet hos de som utför upploppen så är det väl rätt självklart att invandrare är överrepresenterade (Husby är ju känt för sin invandrartäthet).
Det har dock givetvis inget med genetiska faktorer att göra, utan är en blandning mellan socioekonomiska faktorer och att folk kommer från länder där protester ofta ser ut på just det sätt vi sett i Husby. Folk glömmer inte hur det gått till i de länder de växt upp i bara för att de flyttat hit.

Man kan dock aldrig bara skylla på socioekonomiska faktorer. Det är en skymf mot alla som har det knapert, men ändå sköter sig.
Det är alltid individen som väljer att förstöra och härja runt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Var det inte det? Men deltog de då? Göteborgskravallerna

Men vänta nu ett tag Shogun kan svenska ungdomar tillhöra ett annat paradigm än just svenska ungdomar? Kan inte då invandrar ungdomar göra det också?

Okej ursäkta. Trodde du menade skolkravallerna strax innan Jul. Som sagt dom EU-kravallerna var ju vänsterextrema grupperingar som var inblandade. Såna grupperingar är ju kända för sitt förakt för polisen och rättssamhället. Ingen som påstått att alla invandrarungdomar bränner ner stadsdelar.

Det som man dock kan påstå är att det är invandrarungdomar som till väldigt övervägande majoritet är inblandade i upplopp av olika storlekar, som t ex nu i Husby, Rinkeby, Tensta. Eller som varit i Angered mfl.

Börjar bli tröttsamt, du måste sluta att tro att man menar ALLA när man påstår något. Men det är ju ett känt tillvägagångssätt bland er som försöker svartmåla dom som har synpunkter på dagens stora invandring, och för all del även frågor rörande jämställdhet, kriminalpolitik osv.

Visat ett antal studier som visar olika saker som stödjer det jag skriver. Men du kan inte ta till dig dom. Du kanske skulle läst en kurs i grundläggande statistik istället för Vetenskaplig metodik och falsifiering. Ingen som påstår att alla gör det, men skall man låta problemet vara för det?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Okej ursäkta. Trodde du menade skolkravallerna strax innan Jul. Som sagt dom EU-kravallerna var ju vänsterextrema grupperingar som var inblandade. Såna grupperingar är ju kända för sitt förakt för polisen och rättssamhället. Ingen som påstått att alla invandrarungdomar bränner ner stadsdelar.

Det som man dock kan påstå är att det är invandrarungdomar som till väldigt övervägande majoritet är inblandade i upplopp av olika storlekar, som t ex nu i Husby, Rinkeby, Tensta. Eller som varit i Angered mfl.

Börjar bli tröttsamt, du måste sluta att tro att man menar ALLA när man påstår något. Men det är ju ett känt tillvägagångssätt bland er som försöker svartmåla dom som har synpunkter på dagens stora invandring, och för all del även frågor rörande jämställdhet, kriminalpolitik osv.

Du menar alla och det är det som är grejen, hade du faktiskt haft en enkel och och rättssäker hållning i frågan hade din förklaringsmodell inte varit "invandrarna" utan vad som faktiskt kan ha föranlett kravallerna. Du har tidigare i diskussionen (alldeles nyss) förkunnat att det finns biologiska skillnader mellan den olika "raserna".

Givetvis är invandrarna majoritet i i upplopp där de är majoritet men med det sagt så har du inget orsakssammanband mellan just invandrare och upplopp. Det vore dock intressant att se hur deltagandet i våldsamma demonstrationer/kravaller/upplopp fördelar sig mellan: 1. Etnicitet 2. Politisk tillhörighet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

En funderare

Min sambo är från Schweiz. Träffade henne för 7 år sedan och hon flyttade hit. Hon tog ett jobb. Har haft det sedan dess. Kanske kunde den gå till en svensk? Kanske inte skulle flyttat hit då vi har för många arbetslösa redan?

Tror inte ni tänker på "invandrare" när ni hör ordet Schweiz.

Hade jag sagt Irak eller Syrien så hade nog det kokat i vissa.

Sug på moralkakan en stund.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det vore dock intressant att se hur deltagandet i våldsamma demonstrationer/kravaller/upplopp fördelar sig mellan: 1. Etnicitet 2. Politisk tillhörighet.

Ja, det vore intressant att se siffror.
Det hela beror ju rätt mycket på vad kravallerna gäller.
Vad gäller 2. så ser det dock ut som att extremvänstern är väldigt överrepresenterat. Rent historiskt har ju borgarna förespråkat lag och ordning som en av de viktigaste politiska frågorna, medan västern har haft en väldigt aggressiv retorik där orden "revolution" och "krossa" ofta förekommer.
Sedan förekommer också upplopp där ungdomar ser chansen att haka på och få utlopp för sina aggressioner oavsett politisk tillhörighet. Göteborgskravallerna var väl lite åt det hållet, även om AFA liknande vänsterorganisationer antagligen var överrepresenterade.

Vad gäller 1. så tror jag att folk från mellanöstern och balkan är klart överrespresenterade, men det är bara en gissning.
Man kan ju kolla i vilka länder i världen terror, våldsamma upplopp med bilbränder och dylikt än vanligast och dra slutsatsen att det främst är folk från dessa länder som är inblandade i sådant även här.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du menar alla och det är det som är grejen, hade du faktiskt haft en enkel och och rättssäker hållning i frågan hade din förklaringsmodell inte varit "invandrarna" utan vad som faktiskt kan ha föranlett kravallerna. Du har tidigare i diskussionen (alldeles nyss) förkunnat att det finns biologiska skillnader mellan den olika "raserna".

Givetvis är invandrarna majoritet i i upplopp där de är majoritet men med det sagt så har du inget orsakssammanband mellan just invandrare och upplopp. Det vore dock intressant att se hur deltagandet i våldsamma demonstrationer/kravaller/upplopp fördelar sig mellan: 1. Etnicitet 2. Politisk tillhörighet.

Sluta ljug, det har jag inte alls påstått. Jag ifrågasatte ett inlägg där en person skrev biologiska bla bla. Jag skrev ju i samma inlägg att jag inte ser några människor mindre värda än andra.

Att människor är olika av en mängd olika anledningar går inte att komma ifrån, är en kines och en svensk lika? Jag har dock aldrig påstått att någon skulle vara sämre värd än någon annan.

Är det lögnernas paradis jag hamnat i?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ja, det vore intressant att se siffror.
Det hela beror ju rätt mycket på vad kravallerna gäller.
Vad gäller 2. så ser det dock ut som att extremvänstern är väldigt överrepresenterat. Rent historiskt har ju borgarna förespråkat lag och ordning som en av de viktigaste politiska frågorna, medan västern har haft en väldigt aggressiv retorik där orden "revolution" och "krossa" ofta förekommer.
Sedan förekommer också upplopp där ungdomar ser chansen att haka på och få utlopp för sina aggressioner oavsett politisk tillhörighet. Göteborgskravallerna var väl lite åt det hållet, även om AFA liknande vänsterorganisationer antagligen var överrepresenterade.

Ja vänsterorganisationerna har ju varit mer aktiva, de har väl också traditionellt sett haft en större medlemsgrund än de högerextrema, överlag så har ju vänsterextrema organisationer varit under 1900-talet med undantag för fascismen det främsta forumet för ungdomar med revolutionära drömmar.

Skrivet av JesperT:

Vad gäller 1. så tror jag att folk från mellanöstern och balkan är klart överrespresenterade, men det är bara en gissning.
Man kan ju kolla i vilka länder i världen terror, våldsamma upplopp med bilbränder och dylikt än vanligast och dra slutsatsen att det främst är folk från dessa länder som är inblandade i sådant även här.

Ja det är en gissning, det är inte heller ett orsakssamband och det är det jag söker poängtera.

Skrivet av shogun-r:

Sluta ljug, det har jag inte alls påstått. Jag ifrågasatte ett inlägg där en person skrev biologiska bla bla. Jag skrev ju i samma inlägg att jag inte ser några människor mindre värda än andra.

Du avfärdade socioekonomiska modeller och hänvisade till biologin.

Skrivet av shogun-r:

Att människor är olika av en mängd olika anledningar går inte att komma ifrån, är en kines och en svensk lika? Jag har dock aldrig påstått att någon skulle vara sämre värd än någon annan.

Har jag heller inte påstått.

Skrivet av shogun-r:

Är det lögnernas paradis jag hamnat i?

Nej.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

En funderare

Min sambo är från Schweiz. Träffade henne för 7 år sedan och hon flyttade hit. Hon tog ett jobb. Har haft det sedan dess. Kanske kunde den gå till en svensk? Kanske inte skulle flyttat hit då vi har för många arbetslösa redan?

Tror inte ni tänker på "invandrare" när ni hör ordet Schweiz.

Hade jag sagt Irak eller Syrien så hade nog det kokat i vissa.

Sug på moralkakan en stund.

Moralkaka vet jag väl inte om det är, men visst har du rätt i att det är lätt att associera till någon från mellanöstern eller afrika när någon säger "invandrare".

Hur just din fru har påverkat arbetslösheten är svårt att säga. Kanske tog hon jobbet för en infödd svensk just när hon fick det. Dock kan det ju vara så att hon genom sitt arbete gjort det möjligt för företaget där hon är anställd att växa än mer och därmed skapat fler arbetstillfällen.
Tror mer att det är väldigt lågutbildade invandrare som tvingas att leva på socialbidrag mer eller mindre hela livet som folk här har något emot att vi tar emot för många av.
Driftigt välutbildat folk tror jag få har så mycket emot oavsett härkomst.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja vänsterorganisationerna har ju varit mer aktiva, de har väl också traditionellt sett haft en större medlemsgrund än de högerextrema, överlag så har ju vänsterextrema organisationer varit under 1900-talet med undantag för fascismen det främsta forumet för ungdomar med revolutionära drömmar.

Ja det är en gissning, det är inte heller ett orsakssamband och det är det jag söker poängtera.

Du avfärdade socioekonomiska modeller och hänvisade till biologin.

Har jag heller inte påstått.

Nej.

Det var inte jag som drog upp ordet biologiskt.

Socioekonomiska modeller har vi ju nyss kommit fram till att det inte är en ursäkt? Eller vad menar du att man borde göra? Säg din lösning på problemet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Det var inte jag som drog upp ordet biologiskt.

Det har jag inte heller påstått

Skrivet av shogun-r:

Socioekonomiska modeller har vi ju nyss kommit fram till att det inte är en ursäkt?

Det var väl du som valde att se det som en ursäkt och avfärda den? Vi andra talar om det som en orsak.

Skrivet av shogun-r:

Eller vad menar du att man borde göra? Säg din lösning på problemet.

Vilket problem?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nej det är jag verkligen inte. Det var inte jag som blandade in biologiskt.

Men nu förstår jag vad du menar. Du menar att det ligger i alla människors/ungdomars biologiska natur att starta kravaller och bränna ned statsdelar. Varför gör inte svenska ungdomar detta då i större utsträckning?

Att skylla på socioekonomiska faktorer är ju bara larvigt. Det finns MÄNGDER med svenska arbetslösa ungdomar. Det är massarbetslöshet bland ungdomar oavsett påbrå och vart man kommer ifrån i Sverige. Varför eldar inte svenska ungdomar ner stadsdelar?

DU ger dom en anledning att hålla på och fortsätta, en ursäkt för att bete sig så.

Jag sa, det finns inom oss biologiskt, jag sa inte att de var någon skillnad mellan olika etniciteter eller någon liknande dum sak som du försöker så gärna få fram. "Amen, svenska ungdomar är ju inte där nu, så de betyder att de måste vara någon biologisk skillnad, du vet, kulturen hos invandrare är så mycke mer destruktiv". Det är din hela tes som du försöker få fram.

Ja, tydligen ligger det i vår natur att göra upplopp och agera aggressivt. Tydligen ligger det i dagens tonåriga tjejer att rebellera mot föräldarna, att testa på förbjudna saker, även om vi påpekar att det ligger i deras natur kommer de kanske inte sluta göra det. Om vi påpekar det, betyder det att jag stödjer och ger de en anledning att fortsätta? Nej, det gör det inte.
Du ser, jag påpekar att det finns i människans natur att rebellera genom våld. Nu stödjer jag det inte, utan försöker istället söka en förklaring till varför människor beter sig så och hur man ska undvika det.

Svenska ungdomar gör det inte för att majoriteten av de inte befinner sig i lika dåliga socioekonomiska situationer i lika stor usträckning. Kolla på England riots, där var det inte utlänningar som var någon majoritet, utan engelska ungdomar som höll på och härjade. Hur hänger det ihop?

För att klargöra en sista gång (förmodligen inte då du inte verkar förstå, men jag försöker), man skyller inte på någon och försöker ge ursäkter, det är inte det som är poängen, utan man försöker identifiera orsaken för att skapa sig en bild av hur man ska lösa problemet inför framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

En funderare

Min sambo är från Schweiz. Träffade henne för 7 år sedan och hon flyttade hit. Hon tog ett jobb. Har haft det sedan dess. Kanske kunde den gå till en svensk? Kanske inte skulle flyttat hit då vi har för många arbetslösa redan?

Tror inte ni tänker på "invandrare" när ni hör ordet Schweiz.

Hade jag sagt Irak eller Syrien så hade nog det kokat i vissa.

Sug på moralkakan en stund.

Det är lugnt enligt shogun, hon är vit(så har förmodligen samma gener som han), hon har förmodligen en kristen kultur så ni kan fira jul med shogun's familj i förorten(dock får ni skynda er, han ska tydligen flytta snart till ett finare område, för många utlänningar nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

En funderare

Min sambo är från Schweiz. Träffade henne för 7 år sedan och hon flyttade hit. Hon tog ett jobb. Har haft det sedan dess. Kanske kunde den gå till en svensk? Kanske inte skulle flyttat hit då vi har för många arbetslösa redan?

Tror inte ni tänker på "invandrare" när ni hör ordet Schweiz.

Hade jag sagt Irak eller Syrien så hade nog det kokat i vissa.

Sug på moralkakan en stund.

Samma kan ju sägas om adoption.
Är ju inte ovanligt att adoption sker från ett annat land, alltså inte adopteras från ett svenskt barnhem.
Min storasyster adopterades från Syd-korea 1980. Och under samma veva så adopterades det väldigt mycket.
Vet att päronen snackade om flertal andra par som i samma veva fick sina barn.
Ska vi se dessa som invandrare då också?
För de gör inte jag, min syster är kanske inte min biologiska syster, men ändå är hon det(makes sense? )

Tror skillnad blir i form av invandrare och flyktingar(också invandrare givetvis).

För att gå åter topic, jag vill se jorden/världen som något öppet för alla.
Oavsett vem du är, vart du kommer ifrån, tyvärr så funkar inte detta i praktiken.
Vi i Sverige har varit flitiga på att välkomna många, och de är inget fel med det, det berikar samhället, fler olika åsikter osv.
Problemet är om vi fortsätter att välkomna fler när vi ej kan ta hand om alla som vi har.
Tror vi måste våga säga nej, Sverige är ett väldigt fritt land, du får tro på vad du vill, säga vad du vill(inte hets mot folkgrupp givetvis), men vi måste även våga säga nej. Vi kan inte ta in bara för det är de rätta, vilket det i många fall är. Men när vi inte kan ta hand om de vi har nu, då menar jag alla, vare sig de är invandrare eller inte. Finns inte jobb för oss som de är, vi kan inte då rättfärdiga att ta in fler.
Kanske inte stänga helt, men alltså våga skära ner osv. tror de finns mycket vi kan göra för att göra det bättre för alla.

Och diskussion om våld osv. är en helt annan diskussion.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Avstängd

Läget ser stabilt ut i förorterna nu lol
Polis som är rädd för pk media och brandmän som är rädda för stora stenar som kastas.
Vår integration fungerar så bra att de som flyr från ett krig i sitt hemland blir placerade i en ny krigszon i Sverige.

Detta kommer fortsätta inatt och man kan bara hoppas expressen lyckas göra ett lika bra jobb som igår med att streama det hela live.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

För mig med, men det krävs att man vet vad det mest resurseffektiva är för att kunna välja det. Att vaccinera mot mässling är inte en resurseffektiv lösning på att skolor har bombats.

En liten källa på att man faktiskt hjälper färre människor önskas, tack.

Om du köper något som är dyrare och antalet spenderade pengar är konstant får du mindre mängd vara än om du hade valt något billigare.

Jag kan skriva det som en schysst matteformel i stil med Y = K*X + M om du ber snällt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Problemet är ju att vissa invandrarfamiljer saknar respekt för det svenska samhället och många ungdomar växer upp utan att ha några vettiga värderingar. Detta kan samhället inte lösa, utan det är föräldrarnas ansvar. Alla måste ändras själva helt enkelt. I det långa loppet är det ändå dessa ungdomar som förlorar på det. Detta skulle kunna lösas som det fanns fler invandrare som agerade som positiva förebilder som vågade egagera sig och ta tag i problemen som finns i områdena där de bor. Men så länge folk inte är villiga att lyssna och ändras så kan "man" inte göra ett skit.

Många ungdomar ser att de inte har en framtid i sverige och bryr sig inte, detta tänkande måste ändras. Skulle dessa ungdomar se att det fanns någon form av positiv framtid i landet skulle de nog inte göra dessa grejer. Jag tror föräldrar, släkter, vänner, osv. har ett stort inflytande gällande detta. Men som sagt, alla grupper har sina trångsynta typer ev personer som hellre väljer den destruktiva vägen i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Om du köper något som är dyrare och antalet spenderade pengar är konstant får du mindre mängd vara än om du hade valt något billigare.

Jag kan skriva det som en schysst matteformel i stil med Y = K*X + M om du ber snällt.

Givetvis kan du göra så men den säger oss inte särskilt mycket nu dock eftersom pengarna som omsätts på flyktingar här i landet inte "försvinner" och även om de skickas till utlandet så leder de i regel till positiva effekter för någon annan.

Ekvationen är fin men den duger inte.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis kan du göra så men den säger oss inte särskilt mycket nu dock eftersom pengarna som omsätts på flyktingar här i landet inte "försvinner" och även om de skickas till utlandet så leder de i regel till positiva effekter för någon annan.

Ekvationen är fin men den duger inte.

Ärligt talat tror jag inte något av det jag skriver kommer duga, och med noll argument som vanligt från dina sida så stannar jag där och är nöjd.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ärligt talat tror jag inte något av det jag skriver kommer duga, och med noll argument som vanligt från dina sida så stannar jag där och är nöjd.

Det är sannolikt att du är oförmögen att presentera en passande ekvation. Men grovt förenklat så kan sägas att av det som omsätts på flyktingar i Sverige så kommer åtminstone det som motsvarar det totala skattetrycket återbördas till staten och sannolikt mer än så.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)