Samsung gör 13,3-tumsskärm med 3 200 x 1 800 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag tror att det där är bullshit.
Det är sällan man ser så många be om nånting, inte bara på sweclockers, utan på alla andra hårdvaru forum också.
Ofta släpper de ut en massa skit utan att någon egentligen ber om det, men i det här fallet är det fan nästan upplopp i dator-hårdvaru sajter där folk vill ha mer högupplösta stationära skärmar.

Tror du allvarligt talat att de inte analyserar en marknad för att väga utbud, konkurrens och efterfrågan när de vill släppa en produkt? Detta är redan en etablerad marknad. Därmed behöver de inte pröva att släppa något för att se hur konsumenterna reagerar. Man vet förmodligen att marginalerna i dagsläget är för små, för att lyckas släppa skärmar till ett rimligt pris i förhållande till tillverkningskostnader och yields.

Permalänk
Medlem

Gött nu bli man ännu mer god vän med Samsung, fundera verkligen att skaffa mig en Samsung dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Alla dessa företag är ute efter en sak, och det är pengar. Marknaden är uppenbarligen för liten. Intresset är förmodligen inte tillräckligt stort och det finns ingen aktör som tvingar andra tillverkare att lyfta på arslet. Apple är egentligen ett av många företag som oftast pushar fram tekniken som skapar en kedjereaktion inom branschen, men de har egentligen inget större intresse för desktops på samma sätt som andra.

Laptops är en betydligt större marknad ur alla tänkbara aspekter, därav att konkurrensen, intresset och vinsterna är som störst. Andelen människor som inhandlar OEM-desktops är förmodligen i dagsläget väldigt liten.

Har svårt att tänka mig att ingen aktör vill försöka komma ut på en tom och hungrig marknad för att lätt plocka på sin andelar inför framtiden. Att vara först innebär ofta stora övertag. Att efterfrågan är liten ställer jag mig också ytterst tveksam till.

Det måste vara andra faktorer som spelar in här. Som någon sa så skalar windows dåligt i höga upplösningar (?). Har dagens standarder inom hårdvara begränsningar? Vet inte hur man räknar men kablage (DVI/TB/DP) kanske inte har tillräcklig bandbredd för att leverera en bild på 3200*1800 pixlar i 60hz+?

Detta var inte kritik gentemot dig - bara funderingar.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Vet inte hur man räknar men kablage (DVI/TB/DP) kanske inte har tillräcklig bandbredd för att leverera en bild på 3200*1800 pixlar i 60hz+?

Du har en poäng. Många känner fortfarande inte till Displayport, och det är den enda som klarar detta. I laptops kan man bygga in vad man behöver utan att användaren behöver veta, men desktop-skärmar kräver stöd från en dator som paneltillverkarna inte har nån kontroll över.

Men en skärm på 3840x2160 kanske kan identifiera som 1920x1080 via DVI/HDMI med enkel 2x-skalning så att det åtminstone fungerar i alla situationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topace:

2560x1600 i 10-tummaren är 16:10. Jag blev posiitivt överraskad.

Sen är jag tillsammans med många andra mer än bara lite irriterad att detta inte görs för externa skärmar, men jag tänker fortsätta hoppas.

Helt sant. Missade det helt (kollade på 13,3). Tja en av 2 i 16:10 är riktigt bra för att vara dagens läge. Nu vill jag se sådan pixeltäthet fast i 24" (och jag skiter fullständigt i att det blir segt att spela i den upplösningen går att köra lägre för spel).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banka:

Tror du allvarligt talat att de inte analyserar en marknad för att väga utbud, konkurrens och efterfrågan när de vill släppa en produkt? Detta är redan en etablerad marknad. Därmed behöver de inte pröva att släppa något för att se hur konsumenterna reagerar. Man vet förmodligen att marginalerna i dagsläget är för små, för att lyckas släppa skärmar till ett rimligt pris i förhållande till tillverkningskostnader och yields.

Klart de inte gör det. Varför tror du att alla trycker blanka skärmar ouch touch? Ekonomer och PR folk trycker på det för att andra ekonomer och PR folk sagt att det är det coola. Överlag är det väldigt få beslut i dagens värld som baserar sig på fakta och vettig analys av information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Helt sant. Missade det helt (kollade på 13,3). Tja en av 2 i 16:10 är riktigt bra för att vara dagens läge. Nu vill jag se sådan pixeltäthet fast i 24" (och jag skiter fullständigt i att det blir segt att spela i den upplösningen går att köra lägre för spel).

Vi vet ju alla hur bra det ser ut när man skalar ner upplösningen.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubi:

Vi vet ju alla hur bra det ser ut när man skalar ner upplösningen.

Ja, det ser ut som skit OM man skalar ned från den redan ganska pixelglesa 1920X1200 på 24" (eller ännu sämre, sin 30-50" tv...) till en lägre upplösning.

Om pixeltätheten är så hög som den blir till att börja med i detta fall, så kommer bilden inte att se tillnärmelsevis lika utsmetad ut om man skalar ned.
Särskilt inte om man lyckas mappa 1:4 eller liknande, 1600X900 i detta fall, då kommer bilden att se ut precis som den gör på många vanliga bärbara 13,3" idag. Antagligen bättre, eftersom de flesta 12-13"-skärmar tyvärr har 1366X768 i upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Klart de inte gör det. Varför tror du att alla trycker blanka skärmar ouch touch? Ekonomer och PR folk trycker på det för att andra ekonomer och PR folk sagt att det är det coola. Överlag är det väldigt få beslut i dagens värld som baserar sig på fakta och vettig analys av information.

Det baserar vad på vad man vet som säljer bäst.