Är han en bedragare?

Permalänk

Är han en bedragare?

Hej!

Jag kommer antagligen ses som dum att jag ens frågar men jag har starka misstankar om att en säljare jag har mailat med är en bedragare.

Så här ser våra mail ut:

Jag - Hej Peter! Jag undrar om du har kvar Olympus 45mm objektivet?
Tack på förhand
Hälsningar Christian.

Han - Hej!
Jo jag har kvar Olympus 45:an
Mvh
Peter

Jag - Ok, hur gammal och vilket skick är den i?

Han Den är som ny, ca ett halvår gammal. Köpte den i kit med en Olympuskamera som jag redan sålt.

Jag Ok låter bra. Tyvärr kan jag inte gå högre än 1 800 + frakt.

Han Frakten går på 75:- om jag skickar via Schenker och mot förskottsbetalning. Då är den din för 1875:- med frakt.

Jag Fint. Glömde förresten fråga om du har kvitto kvar? Förövrigt har aldrig köpt något så dyrt förut på blocket så skulle gärna vilja ha någon sorts säkerhet, vet dock inte riktigt vad man kan hitta på. Har du någon idé?

Han Jag lämnade kvittot med kameran men jag skriver såklart ett kvitto till dig om du vill. Du får helt enkelt lita på att jag är seriös.

Jag Ok låter bra. Hur funkar det egentligen med blocket-packet, har du någon erfarenhet av det?

Han Provade det en gång men då strulade det rejält. Köpte optik och säljaren bara försvann och någon vecka senare dök han upp och skickade till slut. Blocket hjälpte in till heller utan bara lät tiden gå. Funkade inte för mig.

Jag Men vad jag har förstått så betalar man när man hämtar ut paketet så du kan ju inte legat ute med några pengar?

Han Det var annorlunda i början, de verkar ha ändrat på rutinerna. Men jag undviker mellanhänder så långt det går och kör enbart med direktbetalning.

Jag Vad sägs om detta? https://trustly.com/blocket/about

Han Som sagt så säljer jag enbart med förskottsbetalning på distans. Men känner du någon i Stockholm som kan hämta upp och skicka till dig så går det också bra.

Nu har han också tagit ner annonsen. Så vad säger ni, Är det uppenbart en bedragare?

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Skrivet av Maskarone:

Hej!

Jag kommer antagligen ses som dum att jag ens frågar men jag har starka misstankar om att en säljare jag har mailat med är en bedragare.

Så här ser våra mail ut:

Jag - Hej Peter! Jag undrar om du har kvar Olympus 45mm objektivet?
Tack på förhand
Hälsningar Christian.

Han - Hej!
Jo jag har kvar Olympus 45:an
Mvh
Peter

Jag - Ok, hur gammal och vilket skick är den i?

Han Den är som ny, ca ett halvår gammal. Köpte den i kit med en Olympuskamera som jag redan sålt.

Jag Ok låter bra. Tyvärr kan jag inte gå högre än 1 800 + frakt.

Han Frakten går på 75:- om jag skickar via Schenker och mot förskottsbetalning. Då är den din för 1875:- med frakt.

Jag Fint. Glömde förresten fråga om du har kvitto kvar? Förövrigt har aldrig köpt något så dyrt förut på blocket så skulle gärna vilja ha någon sorts säkerhet, vet dock inte riktigt vad man kan hitta på. Har du någon idé?

Han Jag lämnade kvittot med kameran men jag skriver såklart ett kvitto till dig om du vill. Du får helt enkelt lita på att jag är seriös.

Jag Ok låter bra. Hur funkar det egentligen med blocket-packet, har du någon erfarenhet av det?

Han Provade det en gång men då strulade det rejält. Köpte optik och säljaren bara försvann och någon vecka senare dök han upp och skickade till slut. Blocket hjälpte in till heller utan bara lät tiden gå. Funkade inte för mig.

Jag Men vad jag har förstått så betalar man när man hämtar ut paketet så du kan ju inte legat ute med några pengar?

Han Det var annorlunda i början, de verkar ha ändrat på rutinerna. Men jag undviker mellanhänder så långt det går och kör enbart med direktbetalning.

Jag Vad sägs om detta? https://trustly.com/blocket/about

Han Som sagt så säljer jag enbart med förskottsbetalning på distans. Men känner du någon i Stockholm som kan hämta upp och skicka till dig så går det också bra.

Nu har han också tagit ner annonsen. Så vad säger ni, Är det uppenbart en bedragare?

Tack på förhand!

Dold text

Tjena,
Jag hade varit skeptisk i varje fall då han inte är så trevlig enligt min mening. Han är ju inte precis flexibel...

Ifall det skiter sig så kan jag kanske hjälpa dig, bor i Stokholm.

Mvh
Alex

Permalänk
Medlem

Jag tycker han verkar vara seriös.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Bedragare eller helt enkelt bara en person som inte litar på dig precis som du inte litar på honom, eller så vet han inte hur postförskott osv. faktiskt fungerar och vill därför ha förskottsbetalning då det känns tryggt. Svårt att säga.

Skit i detta och leta vidare efter en annan anonns. Betala förskott ska man aldrig göra över internet till privatpersoner. Själv lägger jag gärna ~100kr extra för att få tryggheten hos postförskott samt ser till att prata med den andra parten på telefon för att verifiera att det är en seriös köpare/säljare jag har med att göra.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Har själv sålt grejer, och jag hatar massa krångliga säkerhets grejor, så jag brukar och vilja ha direktbetalning till mitt konto, så han behöver absolut inte vara bedragare, men han kan lika gärna vara det också.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Alltid svårt att veta. Det kan vara bra att kolla att namn, adress osv stämmer på hitta.se. Om telefonnummret inte finns och adressen/namnet tillhör en 80-årig tant ska du nog tänka dej för Om hans telefonnummer finns på hitta.se och är kopplat till det namn han använder och adressen stämmer med den du kan hitta på tradera verkar allt vara rimligt.

Om kontot du ska betala till inte är svenskt, dra dej ur genast. Utländska konton kan användas av bedragare och isf har svenska polisen ingen möjlighet att åtala eller få tag på uppgifter om kontoinnehavaren (kanske inom EU, men jag är väldigt tveksam om dom bryr sej när det rör sig om så lite pengar).

Har nyligen blivit blåst på tradera, men polisutredningen är igång och antagligen får jag snart (ett halvår kvar kanske? ) tillbaka mina pengar, då bedragaren använde ett svenskt spårbart bankkonto. Dock har jag även varit en mycket nöjd kund ca 20 gånger, så risken är ju inte enorm.

Du kan alltid begära att få betala via paypal eller payson och erbjuda dej att stå för avgiften alt. besöka personen för att genomföra köpet istället? Kan ju vara värt å slanta extra för att kunna åka och hämta prylarna. Är köpet dock för bra för att vara sant finns risken att det inte är det

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Bor du i Uppsala kan det väl inte vara alltför svårt att ta en tur ner till Fjollträsk eller att åka med någon som skall dit över en dag eller till helgen? Betvivlar att säljaren inte kan vänta några dagar, förutsatt att du verkar vara en seriös köpare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Hej!

Jag kommer antagligen ses som dum att jag ens frågar men jag har starka misstankar om att en säljare jag har mailat med är en bedragare.

Så här ser våra mail ut:

Jag - Hej Peter! Jag undrar om du har kvar Olympus 45mm objektivet?
Tack på förhand
Hälsningar Christian.

Han - Hej!
Jo jag har kvar Olympus 45:an
Mvh
Peter

Jag - Ok, hur gammal och vilket skick är den i?

Han Den är som ny, ca ett halvår gammal. Köpte den i kit med en Olympuskamera som jag redan sålt.

Jag Ok låter bra. Tyvärr kan jag inte gå högre än 1 800 + frakt.

Han Frakten går på 75:- om jag skickar via Schenker och mot förskottsbetalning. Då är den din för 1875:- med frakt.

Jag Fint. Glömde förresten fråga om du har kvitto kvar? Förövrigt har aldrig köpt något så dyrt förut på blocket så skulle gärna vilja ha någon sorts säkerhet, vet dock inte riktigt vad man kan hitta på. Har du någon idé?

Han Jag lämnade kvittot med kameran men jag skriver såklart ett kvitto till dig om du vill. Du får helt enkelt lita på att jag är seriös.

Jag Ok låter bra. Hur funkar det egentligen med blocket-packet, har du någon erfarenhet av det?

Han Provade det en gång men då strulade det rejält. Köpte optik och säljaren bara försvann och någon vecka senare dök han upp och skickade till slut. Blocket hjälpte in till heller utan bara lät tiden gå. Funkade inte för mig.

Jag Men vad jag har förstått så betalar man när man hämtar ut paketet så du kan ju inte legat ute med några pengar?

Han Det var annorlunda i början, de verkar ha ändrat på rutinerna. Men jag undviker mellanhänder så långt det går och kör enbart med direktbetalning.

Jag Vad sägs om detta? https://trustly.com/blocket/about

Han Som sagt så säljer jag enbart med förskottsbetalning på distans. Men känner du någon i Stockholm som kan hämta upp och skicka till dig så går det också bra.

Nu har han också tagit ner annonsen. Så vad säger ni, Är det uppenbart en bedragare?

Tack på förhand!

Ta tåget in till sthlm och gör handeln mellan 4 ögon. Jag är alltid skeptiskt till att skicka grejer med post eller förskottsbetalning!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Tack för alla snabba svar. Mailade honmo igen och skrev: Jag vill inte dra några förhastade slutsatser men genom att du inte vill gå via någon typ av säker betalning och även tar ner din annons så tycker jag att det hela verkar ganska skumt. Så du får gärna förklara lite bättre varför du inte vill sälja med någon säker metod och varför du tog ner annonsen.

och han svarade: Jag uppdaterade annonsen då flera objektiv redan är sålda. Säker metod för mig är förskottsbetalning och eventuella köpare för helt enkelt lita på mig eller vända sig till en annan säljare.

Jag ni har ju rätt i att han verkar ganska seriös. Blir lite dyrt att åka till Stockholm fram och tillbaka, blir väll en 140 och sedan tunnelbana på det, för att inte tala om att det kommer ta en halv dag och jag har en del plugg den här veckan. Ska be om fulständigt namn och adress och telefonnummer som ni föreslog och se om det stämmer.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskarone:

Tack för alla snabba svar. Mailade honmo igen och skrev: Jag vill inte dra några förhastade slutsatser men genom att du inte vill gå via någon typ av säker betalning och även tar ner din annons så tycker jag att det hela verkar ganska skumt. Så du får gärna förklara lite bättre varför du inte vill sälja med någon säker metod och varför du tog ner annonsen.

och han svarade: Jag uppdaterade annonsen då flera objektiv redan är sålda. Säker metod för mig är förskottsbetalning och eventuella köpare för helt enkelt lita på mig eller vända sig till en annan säljare.

Jag ni har ju rätt i att han verkar ganska seriös. Blir lite dyrt att åka till Stockholm fram och tillbaka, blir väll en 140 och sedan tunnelbana på det, för att inte tala om att det kommer ta en halv dag och jag har en del plugg den här veckan. Ska be om fulständigt namn och adress och telefonnummer som ni föreslog och se om det stämmer.

Jag anser mig själv som väldig seriös säljare (och köpare) och jag vägrar allt skit såsom Payson garanti, Blocket-trustly osv. Dessa tjänster är endast gjort för att skydda köparen och att göra det lättare att jävlas med säljaren. Sålde en grej på Tradera för länge sen, och accepterade tyvärr Payson garanti. Tog mig mer än 3 mdr. att få pengarna. Aldrig igen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Han verkar seriös..
Skulle inte ta emot nåt annat än förskott, skulle inte orka med en massa krångel med garantier etc. heller.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Skitsvårt att säga vad som är rätt eller fel när man ska handla privatperson - privatperson. Säljaren vill ju självklart ha sina pengar och väljer då direktbetalning till sitt konto. Köparen vill ju helst inte betala i förskott då han vill ha varan först... Någon part måste då ge sig och gå med på den andras krav och hoppas på att den andra parten är seriös.

Om det gällde objektiv för 1400:- så skulle jag ta en 200:- för att åka och hämta det personligen. Under 800:- typ in på kontot och hoppas att man får det skickat tills sig. Har hittils inte blivit blåst, men håller lite utkik i språket och uttryck som "snabba" "fort" "utländskt konto" etc...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Hej!

Jag kommer antagligen ses som dum att jag ens frågar men jag har starka misstankar om att en säljare jag har mailat med är en bedragare.

Så här ser våra mail ut:

Jag - Hej Peter! Jag undrar om du har kvar Olympus 45mm objektivet?
Tack på förhand
Hälsningar Christian.

Han - Hej!
Jo jag har kvar Olympus 45:an
Mvh
Peter

Jag - Ok, hur gammal och vilket skick är den i?

Han Den är som ny, ca ett halvår gammal. Köpte den i kit med en Olympuskamera som jag redan sålt.

Jag Ok låter bra. Tyvärr kan jag inte gå högre än 1 800 + frakt.

Han Frakten går på 75:- om jag skickar via Schenker och mot förskottsbetalning. Då är den din för 1875:- med frakt.

Jag Fint. Glömde förresten fråga om du har kvitto kvar? Förövrigt har aldrig köpt något så dyrt förut på blocket så skulle gärna vilja ha någon sorts säkerhet, vet dock inte riktigt vad man kan hitta på. Har du någon idé?

Han Jag lämnade kvittot med kameran men jag skriver såklart ett kvitto till dig om du vill. Du får helt enkelt lita på att jag är seriös.

Jag Ok låter bra. Hur funkar det egentligen med blocket-packet, har du någon erfarenhet av det?

Han Provade det en gång men då strulade det rejält. Köpte optik och säljaren bara försvann och någon vecka senare dök han upp och skickade till slut. Blocket hjälpte in till heller utan bara lät tiden gå. Funkade inte för mig.

Jag Men vad jag har förstått så betalar man när man hämtar ut paketet så du kan ju inte legat ute med några pengar?

Han Det var annorlunda i början, de verkar ha ändrat på rutinerna. Men jag undviker mellanhänder så långt det går och kör enbart med direktbetalning.

Jag Vad sägs om detta? https://trustly.com/blocket/about

Han Som sagt så säljer jag enbart med förskottsbetalning på distans. Men känner du någon i Stockholm som kan hämta upp och skicka till dig så går det också bra.

Nu har han också tagit ner annonsen. Så vad säger ni, Är det uppenbart en bedragare?

Tack på förhand!

Man kan aldrig va säker. Du är nog inte van att göra affärer. Jag är som han säljaren också. Folk har chattat/mailat/ringt mig 100 ggr bara för att försäkra sig om att inte bli lurade, skit jobbiga. Men jag som säljare ställer mina krav, förskott, hämta varan eller dra punkt slut.

Permalänk

Tack ingen för alla svar! Börjar tro att de ändå är ok. Som ni sa så skrev jag att jag ville ha alla hans personuppgifter så får se om allt det stämmer. Sen har också Flygarfisken varit så snäll att han har erbjudit sig att vara en mellanhandel då han bor nära säljaren så vi får se om jag går den vägen istället. Fast då måste jag ju så klart lite på Flygarfisken

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maskarone:

Tack ingen för alla svar! Börjar tro att de ändå är ok. Som ni sa så skrev jag att jag ville ha alla hans personuppgifter så får se om allt det stämmer. Sen har också Flygarfisken varit så snäll att han har erbjudit sig att vara en mellanhandel då han bor nära säljaren så vi får se om jag går den vägen istället. Fast då måste jag ju så klart lite på Flygarfisken

Glöm inte ringa och prata med hans mor innan köpet så du kan garantera rätt uppgifter

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Så som jag upplevt det är de säljarna som inte intresserar sig för säkra betalningar också de säljarna som engagerar sig minst när det gäller hjälp vid ev. konstigheter.

Om du vill vara säker så undviker du personer som inte intresserar sig för något annat än att få betalt. Speciellt när varan kostar så pass mycket. Jag förstår om man inte orkar girera pengar när det handlar om max någon hundring, men faktum är att 1.800:- är för många mycket pengar, och pengar som inte respekteras, oavsett part, har en tendens att snabbt försvinna till fel ändamål.

När jag blir osäker på sådana här saker ber jag oftast att få betala halva summan innan leverans, och hälften efter. Då utöver uppgifter såsom namn och adress + bevis att varan faktiskt finns. Det ger en inget större skydd, men det skrämmer oftast oseriösa/lurendrejare så pass att man vågar ge sig på direktbetalning.

edit: Bor också i Stockholm, om du skulle behöva hjälp att få till affären PMa mig vid intresse.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Maskarone:

Tack ingen för alla svar! Börjar tro att de ändå är ok. Som ni sa så skrev jag att jag ville ha alla hans personuppgifter så får se om allt det stämmer. Sen har också Flygarfisken varit så snäll att han har erbjudit sig att vara en mellanhandel då han bor nära säljaren så vi får se om jag går den vägen istället. Fast då måste jag ju så klart lite på Flygarfisken

även om du har namn, telefonnummer, personnummer, adress, kontonummer, som stämmer så kan person X fortfarande blåsa dig..
Gör du en överföring till ett vanligt bankkonto och inte får prylarna så kan du göra nada. njet. inte ett skit! polisen gör inget heller om det inte kommer in 10 eller fler anmälningar till samma person,

är han pank har kronofogden efter sig så kan man känna sig blåst på pengarna. är han ''målvakt'' så kan han ha 1000krav på sig blåser personer på löpande band. har köpt prylar på blocket så men har som regel att inte gå över 100kr annars är det face2face som gäller.. tipset är att använda släkt/vänner som bor på orten som kan köpa prylen direkt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

även om du har namn, telefonnummer, personnummer, adress, kontonummer, som stämmer så kan person X fortfarande blåsa dig.. .

Kollat man upp all detta och ringer och pratar med personen har man gjort allt man kan. Om jag får ett seriöst intryck (alla uppgifter stämmer osv) efter detta har jag inget emot att betala i förskott. Hellre det än att som säljare skicka iväg ett paket utan att få betalt, och någon måste ju ge med sig

Blir man blåst trots allt får polisen hand om det efter bästa förmåga.

Lite får man lita på folk, man kan ju lika gärna bli rånad vid köp mellan 4 ögon...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Mackan3379:

Kollat man upp all detta och ringer och pratar med personen har man gjort allt man kan. Om jag får ett seriöst intryck (alla uppgifter stämmer osv) efter detta har jag inget emot att betala i förskott. Hellre det än att som säljare skicka iväg ett paket utan att få betalt, och någon måste ju ge med sig

Blir man blåst trots allt får polisen hand om det efter bästa förmåga.

Lite får man lita på folk, man kan ju lika gärna bli rånad vid köp mellan 4 ögon...

Dock måste min godhjärtade sida tro att det är lite fler som är kapabla till att strunta i att skicka iväg ett paket än att få tag i någons plånbok under knivhot, men det kanske bara är jag.

Har aldrig förstått varför det alltid ska vara köparen som ska ligga ute med hela risken, båda parter har saker av, enligt dem själva, lika värde, och båda parter vill ha det den andra har, ändå är det alltid den ena parten som ska ligga ute med risken, vad är anledningen till detta?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Dock måste min godhjärtade sida tro att det är lite fler som är kapabla till att strunta i att skicka iväg ett paket än att få tag i någons plånbok under knivhot, men det kanske bara är jag.

Har aldrig förstått varför det alltid ska vara köparen som ska ligga ute med hela risken, båda parter har saker av, enligt dem själva, lika värde, och båda parter vill ha det den andra har, ändå är det alltid den ena parten som ska ligga ute med risken, vad är anledningen till detta?

anledningen är ju att det inte finns något bra sätt att lösa det på förutom ett köp mellan 4 ögon?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart undvika. Får dåliga vibbar... Usch.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

anledningen är ju att det inte finns något bra sätt att lösa det på förutom ett köp mellan 4 ögon?

Du missförstod min fråga, så jag vecklar ut mitt "detta" i frågeställningen; Vad är anledningen till att köparen alltid än den som ska ligga ute med hela risken?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Du missförstod min fråga, så jag vecklar ut mitt "detta" i frågeställningen; Vad är anledningen till att köparen alltid än den som ska ligga ute med hela risken?

Fattade det först också

Någon av dom måste ju göra det, hursom så känns det som att det hade vart enklare att lura folk om dom skickade varan..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ta en titt i en guide jag skrev för ett par månader sedan, följer du alla punkter där (inte bara några, utan alla) så har du eliminerat större delen av möjligheten att råka på en bust.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1130440-gui...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Fattade det först också

Någon av dom måste ju göra det, hursom så känns det som att det hade vart enklare att lura folk om dom skickade varan..

Egentligen inte, finns ju postförskott osv. men många här verkar ändå överrens om att det vore värre att skicka en vara och inte få pengar för den, än att skicka pengar för en vara och inte få den, samma värde är ju förlorat, och alltså borde det inte vara självklart att köparen alltid ska ligga ute med risken.

Lättare att lura folk om de skickade varan?

Säljaren skickar varan innan den fått pengarna; Köparen hämtar ut varan men väljer att inte betala *hittar på lögn om att den visst skickat över pengarna eller att varan inte kommit fram*

Köparen skickar pengarna innan den fått varan skicka; Säljaren väljer att inte skicka varan * hittar på lögn om att den redan är skickad eller att pengarna inte kommit in*

Hade du någon anledning till känslan att det var lättare att lura som köpare, eller kom den bara från tomma intet?

Sen om jag själv skulle luras skulle jag definitivt agera säljare, man gör det förmodligen för att få pengar, och då känns det enklare att låtsas att man har en vara som sen ger en pengar in på kontot, istället för att behöva hitta en pryl, med en säljare villig att skicka utan säkerhet (vilket få säljare verkar vara, till skillnad från köpare), som man sen får, och måste sälja vidare till någon annan för att få pengarna i handen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Du missförstod min fråga, så jag vecklar ut mitt "detta" i frågeställningen; Vad är anledningen till att köparen alltid än den som ska ligga ute med hela risken?

Tror det kan ha att göra med att säljaren har tagit första steget i och med att denna lagt upp en annons, och därmed "intygar" att det finns en vara i fråga.
En eventuell köpare ser annonsen och blir intresserad och vill göra affär.

Om säljaren hade skickat utan att ha fått sina pengar tror jag att tillfället gör tjuven, då skulle man kunna komma på när man fått varan att man inte alls vill betala.
Om säljaren vill blåsa dig har han antagligen haft den inställningen redan innan han lagt upp annonsen.

Svårt att förklara, köpte nyligen en vara på blocket för 2000:- och då betalade jag först 1000:- i förskott och 1000:- till vid leverans, så kunde vi i så fall blåsa varandra "lika mycket".

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Egentligen inte, finns ju postförskott osv. men många här verkar ändå överrens om att det vore värre att skicka en vara och inte få pengar för den, än att skicka pengar för en vara och inte få den, samma värde är ju förlorat, och alltså borde det inte vara självklart att köparen alltid ska ligga ute med risken.

Lättare att lura folk om de skickade varan?

Säljaren skickar varan innan den fått pengarna; Köparen hämtar ut varan men väljer att inte betala *hittar på lögn om att den visst skickat över pengarna eller att varan inte kommit fram*

Köparen skickar pengarna innan den fått varan skicka; Säljaren väljer att inte skicka varan * hittar på lögn om att den redan är skickad eller att pengarna inte kommit in*

Hade du någon anledning till känslan att det var lättare att lura som köpare, eller kom den bara från tomma intet?

Sen om jag själv skulle luras skulle jag definitivt agera säljare, man gör det förmodligen för att få pengar, och då känns det enklare att låtsas att man har en vara som sen ger en pengar in på kontot, istället för att behöva hitta en pryl, med en säljare villig att skicka utan säkerhet (vilket få säljare verkar vara, till skillnad från köpare), som man sen får, och måste sälja vidare till någon annan för att få pengarna i handen.

Ultralord har några bra poänger.

Säljaren är ju den som gör jobbet innan varan är skickad. Annonsen ska läggas upp, varan ska packas.

En köpare kan ju i princip bara gå in och lägga högsta budet på allt han ser och sedan få varorna skickade till sig? Det är snäppet jobbigare som säljare.

Sen kanske man som säljare hellre går ner i pris än att skicka iväg innan.

Men du påpekat är det en fin linje och det verkar ju vara flera som betalar hälften före och hälften efter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sålt en del saker på Blocket och Tradera och alltid tagit betalt i förskott. I något fall där köparen begärt det har jag använt mig av PayPal där man kan reklamera betalningen och få tillbaka pengarna om det skulle bli fel. I de fallen har köparen fått stå för PayPals avgifter. Jag skulle inte acceptera att sälja något och inte se pengarna på mitt konto innan jag skickade grejerna.

Men alla är vi olika. Jag tycker att du ska backa ur den här affären om det inte känns rätt. Det kommer fler bra tillfällen. En bra affär ska kännas bra hela vägen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att Blocket-paketet i övrigt fungerar riktigt bra. Har inte varit nått strul för mig någon gång med det.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Blev själv av med 4000:- via en förskottsbetalning.
Pratade via tele och fick ändå hans namn, adress, tele, ja allt för att vara säker.

Ser inget konstigt med att förskotta pengar egentligen då det är en vanlig affärsöverenskommelse.
Men i mitt fall så svek den ena parten, så visst blir man extra uppmärksam efter en sådan grej.

Säljaren vill i detta fallet uppenbarligen inte köra på annat än förskott.
Se dig efter en annan lins, eller bit ihop och förkotta när du inte kan åka och hämta den.

Ingen här kan säga om han kommer att blåsa dig egentligen.