Intel och AMD tappar på processormarknaden

Permalänk
Melding Plague

Intel och AMD tappar på processormarknaden

Tillväxten bland mobila enheter ger Qualcomm, Samsung och Nvidia en skjuts på processormarknaden medan x86-aktörerna tappar. AMD trillar ned från andra till fjärdeplats.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja att mobiler säljer är svårt att missa!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast

Det är där på den mobila marknaden som pengarna ligger i dagens läge och inte valet mellan i5 3570K-FX 8350 men det verkar ju inte vara många här som har förstått det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Känner fortfarande inget behov av en platta dock

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Stackars AMD som ligger efter Qualcomm och Samsung. Kanske borde skaffa en AMD nästa gång jag uppgraderar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast

Var är IBM och Oracle då? Säljer PowerPC och SPARC så dåligt att de inte får vara med på listan?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Så detta innebär att Intel har ~ 90% av x86 marknaden? Mer än vad jag befarade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Känns bra att ha köpt en AMD-processor nyligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Var är IBM och Oracle då? Säljer PowerPC och SPARC så dåligt att de inte får vara med på listan?

Artikeln presenterad handlar om konsumentmarknaden, då IBM och Oracle säljer serversystem främst iaf så är det nog en orsak varför de inte finns med.

Permalänk
Medlem

Kul o se att det går så bra för Nvidia, ligger plus överallt. Angående Amd så borde läget stabilisera sig snart.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av apelipell:

Så detta innebär att Intel har ~ 90% av x86 marknaden? Mer än vad jag befarade.

Skickades från m.sweclockers.com

91% om man bara jämför med AMD och Intel. Sedan finns dock även Via som gör x86 processorer.

Men runt 90%...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av icelaw:

Artikeln presenterad handlar om konsumentmarknaden, då IBM och Oracle säljer serversystem främst iaf så är det nog en orsak varför de inte finns med.

Jag kan inte hitta att det står något om konsumentmarkanden varken i artikeln eller i originalkällan här: http://www.icinsights.com/news/bulletins/Qualcomm-And-Samsung...
Det står ju bara MPU, alltså MicroProcessor Unit. Freescale är ju inte direkt kända för sina konsumentprylar. Tittar man på AMD och Intel så står ju server MPU listad under Main product lines vilket inte direkt kan klassas som konsumentprylar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tur att AMD har mobila processorer på gång, både ARM och x86-64. Dessutom 2 spelkonsoler...0

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kul se ST Ericsson på listan.. synd bara att dom tappar 1% av marknadsandelen.
Hursom, AMD måste komma igen.. Intel får inte dominera som dom gör idag, det är inte bra för marknaden och oss konsumenter.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Tycker det låter skumt att MediaTek skulle ligga sådär pass lågt.
Dom blir mer och mer internationella och säljer hutlösa mängder i t.ex. Kina.

Annars så tycker jag det inte är konstigt att AMD faller. Dom har verkligen inte lyckats bra på slutet och speciellt deras "APU"er som har grymt svag cpu del.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zeg:

Tycker det låter skumt att MediaTek skulle ligga sådär pass lågt.
Dom blir mer och mer internationella och säljer hutlösa mängder i t.ex. Kina.

Annars så tycker jag det inte är konstigt att AMD faller. Dom har verkligen inte lyckats bra på slutet och speciellt deras "APU"er som har grymt svag cpu del.

Personligen tycker jag APU:erna är extremt bra balanserade mellan CPU och GPU.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kul för Qualcomm och Samsung! Tråkigt för AMD får se om de kan komma tillbaka sen igen. Sen angående Samsung står där Apple också men det är väl så att Apple ska flytta tillverkningen till TSMC senare eller har jag fel för mig? Tror ni det kan påverka siffrorna för Samsung?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det blir spännande nu när det kommer APUs som verkligen delar på resurser. Tror det är först nu vi kommer se hur konceptet verkligen fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kul för Qualcomm och Samsung! Tråkigt för AMD får se om de kan komma tillbaka sen igen. Sen angående Samsung står där Apple också men det är väl så att Apple ska flytta tillverkningen till TSMC senare eller har jag fel för mig? Tror ni det kan påverka siffrorna för Samsung?

Ja, om apple byter foundry kommer siffrorna ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Får hoppas konsollerna kan boosta AMD lite, tycker AMD droppar precis överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Det är där på den mobila marknaden som pengarna ligger i dagens läge och inte valet mellan i5 3570K-FX 8350 men det verkar ju inte vara många här som har förstått det.

Såklart, tyvär ligger ju AMD bakom även där.

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Ja, om apple byter foundry kommer siffrorna ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Boost i omsättning men ingen boost på resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Får hoppas konsollerna kan boosta AMD lite, tycker AMD droppar precis överallt.

Båda chippen på båda konsolerna är amd, måste bli ett riktigt bra nikotinplåster för amd.

Permalänk
Avstängd

Men Intel satsar nu hårt med Intel Atom, och AMD har nu inskaffat en ARM licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Ja, om apple byter foundry kommer siffrorna ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung säljer ju en hel del, men har bara sina egna SOC i några modeller så det blir väl mindre qualcomm i samsungs sortiment isf.

Permalänk
Medlem

oroa er inte för AMD tänk på alla som köper Xbox one och ps4

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Lexius:

oroa er inte för AMD tänk på alla som köper Xbox one och ps4

Nvidia talade precis om att dom hoppade att tillverka chipset eftersom det ej var lönsamt. Man får se vad som händer i förlängningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Nvidia talade precis om att dom hoppade att tillverka chipset eftersom det ej var lönsamt. Man får se vad som händer i förlängningen.

Nvidia säger mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nvidia säger mycket..

Håller med till fullo.

De sa att FSAA var onödigt bara man hade högre upplösningar och att man inte kunde se skillnad mellan voodoo5 fsaa 4x@800x600 och utan fssa på ett nvidia i 1024 vilket vi alla vet är totalt bullshit. Sen köpte de 3DFx och då var det helt plötsligt annat ljud i skällan.
De sa även att det var onödigt att satsa på fysik då det kunde göras fint i mjukvara... sen köpte de PhysX tillverkaren vad de nu hette. Sen var det värsta grejen @ nivdia HQ.

Jag har inget emot nvidia, faktiskt tvärt om. Men man får ta deras negativa kommentarer om andra samt deras hyllningar av dem själva med mer än en nypa salt i många fall.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Håller med till fullo.

De sa att FSAA var onödigt bara man hade högre upplösningar och att man inte kunde se skillnad mellan voodoo5 fsaa 4x@800x600 och utan fssa på ett nvidia i 1024 vilket vi alla vet är totalt bullshit. Sen köpte de 3DFx och då var det helt plötsligt annat ljud i skällan.
De sa även att det var onödigt att satsa på fysik då det kunde göras fint i mjukvara... sen köpte de PhysX tillverkaren vad de nu hette. Sen var det värsta grejen @ nivdia HQ.

Jag har inget emot nvidia, faktiskt tvärt om. Men man får ta deras negativa kommentarer om andra samt deras hyllningar av dem själva med mer än en nypa salt i många fall.

Det handlar om marknadsföring och man marknadsför sig inte genom att säga "nej, detta är vi intresserad av för det tjänar vi inga pengar på".
Klart det är otroligt pressade marginaler när man tillverkar för Nintendo,Sony eller Microsoft och att det inte ger mycket klirr i kassan. Däremot hade det varit bra för AMD om dom hade kunnat tillverka fler enheter och även sålt själva vid sidan av men en tillverkning som endast är för konsolerna är inte så bra som det låter. Därav Nvidias ointresse är vad jag tror.