Kyla datorn men hur ska jag bli av med värmen? Samt så vill jag ha dold planering av datorerna

Permalänk
Medlem

Kyla datorn men hur ska jag bli av med värmen? Samt så vill jag ha dold planering av datorerna

Hej!

Har nu eller senare i år bygga två datorer. En till frugan och en till mig. Hur ska jag göra mig av med dess värme? Hade tänkt mig rinnande vatten först, men efter lite googlande hittade jag denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1158608-ide-vattenkylning-fast-utan-randiator-och-pump/ vilket ser dystert ut. Vatten bär inte tillräckligt med värme helt enkelt? Det skulle gå åt för mycket vatten?

Tänkte mig att datorerna ska ligga på 6-900~watt styck kanske, med lite mer kräm i min. Det hade varit roligt med ett titan! Men får väl se hur min framtida budget kommer att se ut och vad jag vill göra med mitt liv. Kanske blir att fokusera på ett irl liv och en standard på 7-10 000kr dator styck.

Nu åter till kylningen, det är redan varmt i lägenheten, och än har väl inte den riktigt sommaren kommit. Hur ska jag göra mig av med värmen från datorerna? Kör jag ett vanligt vattenkylt system kommer det bli +1000w~ värme när båda datorerna är igång. Ska jag skaffa en AC? läs dyr elräkning.

Har även funderat på att dra kallvatten in i elementen för kylning, som sedan rinner ut i avloppet. 2st element som är 2.8m

Vatten ingår ju i hyran, men finns det någon gräns hur mycket vatten jag får använda?

Ska jag ta placering av datorerna i en annan tråd?

Tacksam för konstruktiva svar!

Permalänk
Medlem

Om du har ett nätagg på 600w betyder det inte att datorn drar 600w, det är bara att nätagget kan som max dra 600w.

En normal cpu + hdd+ssd+gpu drar ca 200-350w i max last beroende på vad du köper för något. Inte mycket värme.

Har också en EXTREMT varm lägenhet. Solen lyser in i lägenheten typ hela dagen. Satte in en takfläkt och problemet löst.

SKa du ha AC så måste du ha slang ut ur lägenheten som spurtar ut den varma luften.

Köra med kallvatten känns inte som en jätte bra ide.

Ska du inte överklocka massor så köp ett par fläktar (beroende på chassi) och sätt i så de blir bra luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

Vatten ingår ju i hyran, men finns det någon gräns hur mycket vatten jag får använda?

Vatten ingår i hyran. Det du ska veta är att vattenräkningen är inbakad i hyran. Det är förmodligen någon form av medel förbrukning av vatten som alla i huset har inbakat i sin hyra. (Vet inte om jag har rätt, har samma sak men har inte riktigt orkat kolla upp hur det är upplagt)

Sedan angående värme, sitter för tillfället i min lägenhet. Mellan 24-25 grader i rummet. (jag längtar tillbaka till villan där pappa bor ;-).) Jag har inte hittat någon bra lösning för att det blir varmare i rummet när jag sitter och spelar. Det är bara att låta fönstret vara öppet. Problemet för mig är att jag bor på översta våningen så golvet är inte direkt kallt heller...

Ska bli intressant och se om det kommer fram någon bra lösning på detta

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

Har 2 st datorer i ett mindre rum och måste säga det blir väldigt varmt därinne, vi funderar på någon form av AC lösning (vilket jag tror nästan är enklast) men måste iväg på stan och snacka med någon kunnig om vad det är för något man ska skaffa egentligen då jag inte kan ett smack om det personligen. Men att vattenkyla datorerna tror jag inte är en lösning på problemet värmen måste ändå ta vägen någonstans

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Hedersmedlem

Snygga lösningar finns det väl inte på problemet egentligen. Ett fult men mer miljövänligt alternativ är att dra ut varmluften som kommer ur datorn genom ett större platsrör till en ventilationslucka. Spisfläkten brukar vara kopplad till ett sådant system. Men det är ju som sagt inte så vackert med hemdragna ventilationsrör i lägenheten.
Konstant rinnande vatten tror jag är en rätt kass lösning generellt. Dels för att det inte är så miljövänligt och att att du kan få tillsägelse för onormal vattenkonsumtion. Dels för att kranvattnet inte är destillerat vilket kommer leda till en hel del avlagringar i datorns kylsystem antagligen. En tunn kalkvägg leder fortfarande igenom vattnet, men försämrar kylförmågan markant.

Möjligen kan du flytta radiatorn utomhus om denna alltid är i skydd från solen och att du får göra detta för hyresägaren men denna lösningen är sällan gångbar av ovan nämnda skäl.

Näe, ett öppet fönster för att få ut värmen ur lägenheten låter nog tyvärr som det bästa alternativet. Billigt, behövs ingen installation, estetiskt godtagbart och med få komplikationer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Har 2 st datorer i ett mindre rum och måste säga det blir väldigt varmt därinne, vi funderar på någon form av AC lösning (vilket jag tror nästan är enklast) men måste iväg på stan och snacka med någon kunnig om vad det är för något man ska skaffa egentligen då jag inte kan ett smack om det personligen. Men att vattenkyla datorerna tror jag inte är en lösning på problemet värmen måste ändå ta vägen någonstans

Det enda som fungerar bra är en "riktig" AC med separat inner- och ytterdel. Kräver håltagning i vägg. En mobil AC med en eller två slangar som ska hivas ut genom fönstret blir aldrig lika effektiv, låter fruktansvärt mycket mer och det blir alltid en massa bök med slangarna. Jag har testat båda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

En ac av någon sort, det finns vattenkylda (stömmande vatten) ac också, men vattenförbrukningen blir hög och det är miljösvineri att göra så även om det fungerar även i en lägenhet.
Det borde även gå att använda evaporativ kylning om du hittar nått du har råd med, det mesta är industriella modeller
http://www.munters.com/sv/Global/Products--Services/Mobila-pr...
http://www.sunwind.se/produkter-foer-fritidshuset/vaerme/sw-l...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Snygga lösningar finns det väl inte på problemet egentligen. Ett fult men mer miljövänligt alternativ är att dra ut varmluften som kommer ur datorn genom ett större platsrör till en ventilationslucka. Spisfläkten brukar vara kopplad till ett sådant system. Men det är ju som sagt inte så vackert med hemdragna ventilationsrör i lägenheten.
Konstant rinnande vatten tror jag är en rätt kass lösning generellt. Dels för att det inte är så miljövänligt och att att du kan få tillsägelse för onormal vattenkonsumtion. Dels för att kranvattnet inte är destillerat vilket kommer leda till en hel del avlagringar i datorns kylsystem antagligen. En tunn kalkvägg leder fortfarande igenom vattnet, men försämrar kylförmågan markant.

Möjligen kan du flytta radiatorn utomhus om denna alltid är i skydd från solen och att du får göra detta för hyresägaren men denna lösningen är sällan gångbar av ovan nämnda skäl.

Näe, ett öppet fönster för att få ut värmen ur lägenheten låter nog tyvärr som det bästa alternativet. Billigt, behövs ingen installation, estetiskt godtagbart och med få komplikationer.

"Ett fult men mer miljövänligt alternativ är att dra ut varmluften som kommer ur datorn genom ett större platsrör till en ventilationslucka." Bra idé!
Nej jag tror det går att fixa till relativt snyggt eftersom jag tänkt placera datorerna nära ventilationslucka, sen är det bara har ett snyggt borstat alu skydd över röret den lilla synliga biten som är. Frågan är om draget räcker till, det är bara från, och även om man inte får kanske man kan koppla dit en extra fläkt. Det är ju inte mat-os direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En ac av någon sort, det finns vattenkylda (stömmande vatten) ac också, men vattenförbrukningen blir hög och det är miljösvineri att göra så även om det fungerar även i en lägenhet.
Det borde även gå att använda evaporativ kylning om du hittar nått du har råd med, det mesta är industriella modeller
http://www.munters.com/sv/Global/Products--Services/Mobila-pr...
http://www.sunwind.se/produkter-foer-fritidshuset/vaerme/sw-l...

Fast vad jag har hört blir till en början svalt, sedan fuktigt tills luften inte kan bära mer och tillslut även varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det enda som fungerar bra är en "riktig" AC med separat inner- och ytterdel. Kräver håltagning i vägg. En mobil AC med en eller två slangar som ska hivas ut genom fönstret blir aldrig lika effektiv, låter fruktansvärt mycket mer och det blir alltid en massa bök med slangarna. Jag har testat båda.

Blir nog en riktig ac, om jag får installera det. Datorvärmen kan jag ev köra ut genom frånluften i huset för att minska jobb för ac:n : )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av l-azer:

Fast vad jag har hört blir till en början svalt, sedan fuktigt tills luften inte kan bära mer och tillslut även varmt?

Naturligtvis måste du få ut energin ur rummet, endera via avloppet eller via ventilationen. Det är fysiskt omöjligt att förinta energi, du kan i praktiken bara flytta den ut ur rummet och värma upp omgivningen eftersom det är direkt olämpligt att göra om den till materia i en lägenhet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

"Ett fult men mer miljövänligt alternativ är att dra ut varmluften som kommer ur datorn genom ett större platsrör till en ventilationslucka." Bra idé!
Nej jag tror det går att fixa till relativt snyggt eftersom jag tänkt placera datorerna nära ventilationslucka, sen är det bara har ett snyggt borstat alu skydd över röret den lilla synliga biten som är. Frågan är om draget räcker till, det är bara från, och även om man inte får kanske man kan koppla dit en extra fläkt. Det är ju inte mat-os direkt.

Jag tror på detta som lösning. Se till att styra var luften kommer in i datorn och ha lätt åtkomliga och lätt rengörbara(?) dammfilter där. Om det står och suger lägenhetsluft genom datorn dygnet runt kommer det damma igen ganska fort om du inte har dammfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

det är direkt olämpligt att göra om den till materia i en lägenhet

Fast det hade ju varit världens ballaste kylning! Flytande kväve kan slänga sig i väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivres:

Vatten ingår i hyran. Det du ska veta är att vattenräkningen är inbakad i hyran. Det är förmodligen någon form av medel förbrukning av vatten som alla i huset har inbakat i sin hyra. (Vet inte om jag har rätt, har samma sak men har inte riktigt orkat kolla upp hur det är upplagt)

Sedan angående värme, sitter för tillfället i min lägenhet. Mellan 24-25 grader i rummet. (jag längtar tillbaka till villan där pappa bor ;-).) Jag har inte hittat någon bra lösning för att det blir varmare i rummet när jag sitter och spelar. Det är bara att låta fönstret vara öppet. Problemet för mig är att jag bor på översta våningen så golvet är inte direkt kallt heller...

Ska bli intressant och se om det kommer fram någon bra lösning på detta

Skrivet av Road:

Har 2 st datorer i ett mindre rum och måste säga det blir väldigt varmt därinne, vi funderar på någon form av AC lösning (vilket jag tror nästan är enklast) men måste iväg på stan och snacka med någon kunnig om vad det är för något man ska skaffa egentligen då jag inte kan ett smack om det personligen. Men att vattenkyla datorerna tror jag inte är en lösning på problemet värmen måste ändå ta vägen någonstans

https://dl.dropboxusercontent.com/u/99281506/datoerl%C3%A4gen...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/99281506/datoerl%C3%A4gen...
Bor på 8/8 våningen med 6 stora fönster, jag kan inte förstå hur mina grannar överlever, då jag inte ser en ända "ac" på utsidan av huset. En ac är ett måste!

Edit förövrigt är lägenheten 41.5kvm så det är mycket fönster per kvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/99281506/datoerl%C3%A4gen...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/99281506/datoerl%C3%A4gen...
Bor på 8/8 våningen med 6 stora fönster, jag kan inte förstå hur mina grannar överlever, då jag inte ser en ända "ac" på utsidan av huset. En ac är ett måste!

Det ser ut som du har fönster som öppnas utåt i nederkant? I så fall skulle jag öppnat ett fönster och satt i en plywood skiva i öppningen med ett hål där AC:ns utluftslang sitter fast, samt täta på sidorna så det inte regnar/blåser in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det ser ut som du har fönster som öppnas utåt i nederkant? I så fall skulle jag öppnat ett fönster och satt i en plywood skiva i öppningen med ett hål där AC:ns utluftslang sitter fast, samt täta på sidorna så det inte regnar/blåser in.

Kanske glömde säga att det måste få godkänt av frugan. Snyggt ska det vara

Permalänk
Medlem

Finns det inget rum du kan lägga radiatorer? Dra ett par slangar in i badrummet så har du det varmt och skönt där, badrum är ju nästan alltid för kalla ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

Hej!

Har även funderat på att dra kallvatten in i elementen för kylning, som sedan rinner ut i avloppet. 2st element som är 2.8m

Vatten ingår ju i hyran, men finns det någon gräns hur mycket vatten jag får använda?

Ska jag ta placering av datorerna i en annan tråd?

Tacksam för konstruktiva svar!

Du bör absolut inte köra in färskvatten i elementen, anledningen till att element inte rostar sönder snabbare än dom gör är att
ett vattenburet värmesystem är slutet. dvs man tillsätter inte något vatten (inte mycket i alla fall, och inte ofta). Därav tillsätter du inte
syrerikt vatten i rör och element.
Börjar du spola med färskvatten i rör och element så kommer du tillsätta en massa syresatt vatten som kommer käka din rör och element

Men annars en kul idé, dock inte praktisk Och absolut inte miljövänlig

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Om du har ett nätagg på 600w betyder det inte att datorn drar 600w, det är bara att nätagget kan som max dra 600w.

Det betyder att nätagget kan leverera max 600W till komponenterna som nätagget är kopplat till. Från vägg kan nätagget dra mer och den totala förbrukningen från vägg blir värme.

Till Ts, en AC drar bara onödigt med EL titta på ett vatten system där du på sommaren placerar radiator utomhus så får du bort värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Du bör absolut inte köra in färskvatten i elementen, anledningen till att element inte rostar sönder snabbare än dom gör är att
ett vattenburet värmesystem är slutet. dvs man tillsätter inte något vatten (inte mycket i alla fall, och inte ofta). Därav tillsätter du inte
syrerikt vatten i rör och element.
Börjar du spola med färskvatten i rör och element så kommer du tillsätta en massa syresatt vatten som kommer käka din rör och element

Men annars en kul idé, dock inte praktisk Och absolut inte miljövänlig

Miljön får faktiskt stå i andra han, vill ju kunna bo i min lägenhet, i övrigt försöker jag faktiskt vara miljömedveten.

Får ta och skaffa kopparelement Haha nej okej tack då vet jag! Tur att jag inte hann koppla in kallvatten

Btw slutet och slutet, vattnet kommer väl från något kraftverk? Eller värmer fjärrvärmen upp något i huset som sedan värmen upp vattnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivres:

Vatten ingår i hyran. Det du ska veta är att vattenräkningen är inbakad i hyran. Det är förmodligen någon form av medel förbrukning av vatten som alla i huset har inbakat i sin hyra. (Vet inte om jag har rätt, har samma sak men har inte riktigt orkat kolla upp hur det är upplagt)

Sedan angående värme, sitter för tillfället i min lägenhet. Mellan 24-25 grader i rummet. (jag längtar tillbaka till villan där pappa bor ;-).) Jag har inte hittat någon bra lösning för att det blir varmare i rummet när jag sitter och spelar. Det är bara att låta fönstret vara öppet. Problemet för mig är att jag bor på översta våningen så golvet är inte direkt kallt heller...

Ska bli intressant och se om det kommer fram någon bra lösning på detta

Heh vilka dröm-temperaturer, skatta dig lycklig, det blir 30+ hos mig dagar då solen lyser och det är runt 25 ute... Ni vill inte veta vad som händer om det orkar sig upp över 30 ute ^^

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Jag tänker mig att du kan köra konventionell vattenkylning för dator? Värmer ju upp lite i lägenheten men håller komponenterna svala. Du kan placera datorerna i ett annat rum än det du sitter och spelar (eller vad du nu använder datorerna till) och dra fram kablage för monitor, tangenbord, mus och ljud.

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Det betyder att nätagget kan leverera max 600W till komponenterna som nätagget är kopplat till. Från vägg kan nätagget dra mer och den totala förbrukningen från vägg blir värme.

Till Ts, en AC drar bara onödigt med EL titta på ett vatten system där du på sommaren placerar radiator utomhus så får du bort värmen.

Kanske överdrev lite med 1000watt värme, ja att allt som kommer från vägg blir värme förstår jag

vattensystem? Kyler det tillräckligt, vad är namnet, var hittar jag dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

Miljön får faktiskt stå i andra han, vill ju kunna bo i min lägenhet, i övrigt försöker jag faktiskt vara miljömedveten.

Får ta och skaffa kopparelement Haha nej okej tack då vet jag! Tur att jag inte hann koppla in kallvatten

Btw slutet och slutet, vattnet kommer väl från något kraftverk? Eller värmer fjärrvärmen upp något i huset som sedan värmen upp vattnet?

Systemet i huset är slutet, antagligen har ni nog fjärrvärme, men det heta vattnet ifrån värmeverket går igenom en värmeväxlare i huset som i sin
tur värmer det vatten som kommer att cirkulera i dina element
Men kopparrör och kopparelement skulle göra susen, kanske lite dyrt

Själv satte jag en ac direkt in i sidan av min dator, mest på kul dock. Du kan ju kika in mitt galleri på det

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Heh vilka dröm-temperaturer, skatta dig lycklig, det blir 30+ hos mig dagar då solen lyser och det är runt 25 ute... Ni vill inte veta vad som händer om det orkar sig upp över 30 ute ^^

30+?! Jag ingen temp här men det är varmt. Frågan är, hur fan överlever du?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

30+?! Jag ingen temp här men det är varmt. Frågan är, hur fan överlever du?!

Man vänjer sig typ...

Temporära lösningar föregående år har varit kallt vatten i en spann som man doppar fötterna i, har bara 1 fönster = inget korsdrag + att min sida är solsida så att ha öppet fönster går inte det heller :/

Men jag ska klaga och be hyresvärden köpa en ac åt mig, hoppas att han går med på det bara

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b_andersson_79:

Jag tänker mig att du kan köra konventionell vattenkylning för dator? Värmer ju upp lite i lägenheten men håller komponenterna svala. Du kan placera datorerna i ett annat rum än det du sitter och spelar (eller vad du nu använder datorerna till) och dra fram kablage för monitor, tangenbord, mus och ljud.

Konventionell vattenkylning för datorerna där jag drar "ifrånluften" till radiatorerna samt lite extra skjuts från en egen fläkt, låter det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Man vänjer sig typ...

Temporära lösningar föregående år har varit kallt vatten i en spann som man doppar fötterna i, har bara 1 fönster = inget korsdrag + att min sida är solsida så att ha öppet fönster går inte det heller :/

Men jag ska klaga och be hyresvärden köpa en ac åt mig, hoppas att han går med på det bara

Det låter ju riktigt illa att behöva ha en hink vatten och dopp fötterna i. haha

Vet inte har jag som bostadsägare av lägenheten några rättigheter?

Permalänk
Entusiast

En värstingdator med Titan drar i runda slängar 400-500 W vid full belastning. Titta på testet från Sweclockers där de har en överklockad 3960X som är en rätt törstig processor. Anandtech ger effektförbrukning närmare 400 W. När den inte används får det ner till ca 100 W. Det handlar alltså inte om några alltför extrema effekter.

Vi kan ju sätta det hela i perspektiv. En människa ger i storleksordningen 100 W. Solen ger ca 1000 W per kvadratmeter. Så lägg pengarna och energin på att bli av med lite strålvärme från solen istället för att hitta på exotiska kylmetoder för datorn. Det enklaste är att ha fönstret öppet för att få lite cirkulation och samtidigt ha persiennerna nere för att bli av med instrålningen. Det finns även reflekterande film att sätta på fönstret så mycket av ljuset reflekteras bort istället för att värma upp lägenheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En värstingdator med Titan drar i runda slängar 400-500 W vid full belastning. Titta på testet från Sweclockers där de har en överklockad 3960X som är en rätt törstig processor. Anandtech ger effektförbrukning närmare 400 W. När den inte används får det ner till ca 100 W. Det handlar alltså inte om några alltför extrema effekter.

Vi kan ju sätta det hela i perspektiv. En människa ger i storleksordningen 100 W. Solen ger ca 1000 W per kvadratmeter. Så lägg pengarna och energin på att bli av med lite strålvärme från solen istället för att hitta på exotiska kylmetoder för datorn. Det enklaste är att ha fönstret öppet för att få lite cirkulation och samtidigt ha persiennerna nere för att bli av med instrålningen. Det finns även reflekterande film att sätta på fönstret så mycket av ljuset reflekteras bort istället för att värma upp lägenheten.

Säg att vi köper datorer som värmer 300 watt styck. Det är ju fortfarande en faktor.

Bra idé där med film på fönsterna, kan nog göra en del. Att ha persiennerna nerdragna hela tiden är ju inte så snyggt.
Men vi får inte glömma att jag bor på 8:e våningen, det vill säga med golvvärme. Så en AC eller annat kylmedel behövs.

Att leda bort datorernas tillsammans ~600watt värme(vid full gas), vilket är relativt enkelt är väl inte fy skam.