Panik! Word dokumentet är spårlöst försvunnet!

Permalänk
Medlem

Panik! Word dokumentet är spårlöst försvunnet!

Hej,
jag är ny här och kan inte alls mycket om datorer så säkert har jag postat i fel tråd men jag behöver verkligen hjälp så jag chansar på att jag får skriva i den här forumdelen.

Mitt problem:
Jag öppnade ett word dokument från internet, aktiverade redigering och skrev i dokumentet. När jag hade skrivit klart så kryssade jag rutan och då kom det upp att jag skulle spara, vilket jag gjorde. Sedan då jag skulle ladda upp filen i ett mail så var det spårlöst borta. Det kan väl inte bara försvinna?? Jag är helt rådlös, hur gör man för att hitta det som jag skrivit??

Permalänk
Medlem
Skrivet av majasa:

Hej,
jag är ny här och kan inte alls mycket om datorer så säkert har jag postat i fel tråd men jag behöver verkligen hjälp så jag chansar på att jag får skriva i den här forumdelen.

Mitt problem:
Jag öppnade ett word dokument från internet, aktiverade redigering och skrev i dokumentet. När jag hade skrivit klart så kryssade jag rutan och då kom det upp att jag skulle spara, vilket jag gjorde. Sedan då jag skulle ladda upp filen i ett mail så var det spårlöst borta. Det kan väl inte bara försvinna?? Jag är helt rådlös, hur gör man för att hitta det som jag skrivit??

Öppna upp word och kolla senaste dokumenten så finns den nog där?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Finns inte där

Permalänk
Medlem
Skrivet av majasa:

Finns inte där

Testa att göra ett nytt dokument, tryck kryss, välj spara och se vart det sparas per default.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk

Kolla igenom hela datorn efter ställen där den kan ha sparats, gå tillbaka till ursprungsmappen och tryckt ctrl + Z eller kolla papperskorgen.

Eller så är det bara fel ".docx"/".jpeg"/".mkv"-grej och dyker helt enkelt inte upp i menyn!

Permalänk
Medlem

När du laddade ned dokumentet från internet sparades det troligtvis i dina hämtade filer eller i en temp mapp. Leta i dina hämtade filer först

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem

kolla din webläsares mapp där temporära internetfiler lagras. min flickvän drabbades av samma sak när hon öppnat ett Word dokument från Facebookchatten och bara sparat rakt av, det kunde återfinnas i Internet Explorers temp-mapp. dock döps filerna lite konstigt i den mappen så du får leta manuellt.

lycka till

Permalänk
Medlem

En klassiker när man tappat bort något: var såg du det senast?
Applicerat på den här situationen: var sparade du filen? Vad sparade du filen som? Kommer du ihåg filnamnet så kan du söka efter det, de flesta operativsstem har inbyggda funktioner för att söka efter filer. I t.ex linux Mint (med Cinnamon) så är det bara att öppna huvudmenyn och börja skriva så letar den genast reda på filen.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Har du sparat det så finns det på datorn. Har du inte koll på vart filerna hamnar när du laddar hem, sparar o.s.v.? Kanske dags att börja intressera sig för detta då

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av majasa:

Hej,
jag är ny här och kan inte alls mycket om datorer så säkert har jag postat i fel tråd men jag behöver verkligen hjälp så jag chansar på att jag får skriva i den här forumdelen.

Mitt problem:
Jag öppnade ett word dokument från internet, aktiverade redigering och skrev i dokumentet. När jag hade skrivit klart så kryssade jag rutan och då kom det upp att jag skulle spara, vilket jag gjorde. Sedan då jag skulle ladda upp filen i ett mail så var det spårlöst borta. Det kan väl inte bara försvinna?? Jag är helt rådlös, hur gör man för att hitta det som jag skrivit??

Sök efter filnamnet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kikoelz:

Testa att göra ett nytt dokument, tryck kryss, välj spara och se vart det sparas per default.

Lättare är väl att klicka "spara som..." och då få upp en ruta som visar mappen utan att behöva spara något?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Sök efter filnamnet.

lättare sagt än gjort när exempelvis filer från facebookchatten som hamnar i temp-mappen får roliga namn som sv.facebook.com289959239efhjwfknjWKJGJ.docx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

lättare sagt än gjort när exempelvis filer från facebookchatten som hamnar i temp-mappen får roliga namn som sv.facebook.com289959239efhjwfknjWKJGJ.docx

Då söker helt enkelt efter facebook eller docx.

Permalänk
Medlem

Ladda hem dokumentet igen, öppna det och aktivera redigering, skriv i nått vad som helst, välj sen spara som.
Nu borde du se var den vill spara någonstans på datorn, dock spara det inte utan leta i den mappen efter ditt förut sparade dokument.

Men normalt sparar word till mappen dokument.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Denna forumdels beskrivning är "Microsofts operativsystem, program till Windows med mera.", och Microsoft Word och lagring på Windows passar in väl däri.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.