Styrning av en servomotor till chassimodden

Permalänk
Medlem

Styrning av en servomotor till chassimodden

Jag håller just nu på med ett litet projekt vid sidan av, nämligen en stor moddning av ett chassi. Min fråga till er är hur jag ska lösa mitt problem! Jag vill nämligen styra en servo-motor så den öppnar en lucka på ovansidan av chassit. Hur det ska fungera mekaniskt är löst, men jag vet bara inte var man får tag på något som kontrollerar logiken för att styra det hela.

Detta är planen:
Vid ett knapptryck eller annan form av "aktivering" ska servomotorn öppna luckan och stanna dvs hållla kvar i öppet läge tills knappen aktiveras igen och luckan stängs. En enkel "ge servomotorn x volt under y tid". Jag vet att jag behöver någon form av krets/chip men inte vad de heter, framförallt inte var man får tag på detta. Jag har sett videos med liknande och de är ju till för att kontrollera servos oftast, och är programmerbara med timers, delays osv. Vet någon var man får tag på något sådant? Luckan är inte speciellt tung, främst byggd av plast och endast tunn metall.

Batteri -> "programmerbar krets" -> servomotor -> lucka

Någon som vet namnet på det jag letar efter? Jag har googlat en del men inte funnit något speciellt vettigt, de flesta svaren är enbart servomotorer till RC plan, men det jag behöver är ju den programmerbara kretsen, ev i paket med en servomotor. Varför jag inte hittat "det rätta" är för att jag saknar exakta namnet på det jag söker, inte för att informationen inte finns.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Jag använder en metod för att styra saker på barnens modelljärnväg, det är i stora drag en 555-krets med vrid-ratt.
Har också en annan för att styra växlarna där det är två lägen, du skulle ju kunna använda en sådan styrkrets då det enda du vill ha är två lägen.

Kom på att jag hade laptopen här, lite länkar nedan.

http://www.sentex.ca/~mec1995/gadgets/servo3.htm
http://www.tamvalleydepot.com/products/switchwrightmachine.ht...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

^Svaret ovan är smart och ekonomisk alternativ.

Annars skulle jag köra på en Arduino så kan man programmera lite anndra specialfunktioner också

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur de servon du tänkt använda fungerar, men antar att det är någon variant där de båda riktningarna har egna ingångar, och du helt enkelt lägger på en spänning på dem för att köra i respektive riktning?

Jag tänker direkt bistabil vippa som triggas av en brytare, vippans utgångar matar sedan ingångarna på servot. [edit] Eller ja, i realiteten blir det väl att du använder den ena utgången för att få servot att öppna luckan, som återgår när servot är i opåverkat läge.

Du kan basera en sådan på en 555:a som föreslås tidigare i tråden, eller motsvarande timerkrets. Det är också tämligen enkelt att bygga av diskreta komponenter. Vilken variant du än kör är det frågan om komponenter för ett par tior, så det kanske är bäst att köra på en 555:a för att få det hela kompaktare och prydligare.

"Bistable flip-flop" är ett bra sökargument för Google om du vill veta mer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Med lite byggande o så skulle ju
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=85-000-76&t...
kunna fixa styrningen till luckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Jag använder en metod för att styra saker på barnens modelljärnväg, det är i stora drag en 555-krets med vrid-ratt.
Har också en annan för att styra växlarna där det är två lägen, du skulle ju kunna använda en sådan styrkrets då det enda du vill ha är två lägen.

Kom på att jag hade laptopen här, lite länkar nedan.

http://www.sentex.ca/~mec1995/gadgets/servo3.htm
http://www.tamvalleydepot.com/products/switchwrightmachine.ht...

Ska titta lite mer, växlarna borde ju vara lite samma idé som det jag söker.

Skrivet av 4everapple1:

^Svaret ovan är smart och ekonomisk alternativ.

Annars skulle jag köra på en Arduino så kan man programmera lite anndra specialfunktioner också

Tittade lite på Arduino's grejer, lite osäker men ska kika vidare.

Skrivet av kaput:

Vet inte hur de servon du tänkt använda fungerar, men antar att det är någon variant där de båda riktningarna har egna ingångar, och du helt enkelt lägger på en spänning på dem för att köra i respektive riktning?

Jag tänker direkt bistabil vippa som triggas av en brytare, vippans utgångar matar sedan ingångarna på servot. [edit] Eller ja, i realiteten blir det väl att du använder den ena utgången för att få servot att öppna luckan, som återgår när servot är i opåverkat läge.

Du kan basera en sådan på en 555:a som föreslås tidigare i tråden, eller motsvarande timerkrets. Det är också tämligen enkelt att bygga av diskreta komponenter. Vilken variant du än kör är det frågan om komponenter för ett par tior, så det kanske är bäst att köra på en 555:a för att få det hela kompaktare och prydligare.

"Bistable flip-flop" är ett bra sökargument för Google om du vill veta mer.

Edit: Vad i ******* skrev jag? T_T
Ganska standard hobbyservo tänkte jag, ofta använt inom radiostyrt (180graders snurrning) tillsammans med en krets med programmerad funktion, dvs när man trycker på knappen går den till läge 1 om den är i läge 2, och om den är i läge 1 så går den till läge 2.

Skrivet av Leopard:

Med lite byggande o så skulle ju
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=85-000-76&t...
kunna fixa styrningen till luckan

Lite kul att man kan skriva i C++! ^^

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sethai:

Ganska standard hobbyservo tänkte jag, ofta använt inom radiostyrt men med programmerad funktion, dvs när man trycker på knappen går den till läge 1 om den är i läge 2, och om den är i läge 1 så går den till läge 2. Men

Men vadå?

Om servot funkar som du säger räcker det hursomhelst med en monostabil vippa, som triggas av knappen, och återgår efter den tid luckan behöver för att öppna. Också den kan du bygga på en 555:a

Kallas "one shot flip-flop" om du vill googla.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har byggt en servokontroller med en 555-timer och samma kopplingsschema som HCP länkade, kostnaden för de komponenterna landar lätt under 50 kr, och då har du delar kvar för att bygga fem till
Annars har Raspberry Pi en inbyggd PWM-kontroller som kan styra servon, och knappen kopplas även enkelt in på en GPIO-port. Lite dyrare alternativ men samtidigt mindre pill om man inte gillar att löda.