Permalänk
Avstängd

Få igång ps3 + skärm i bilen?

Hej, det är så att jag håller på att kolla efter hur jag ska få ett ps3 siper slim + 27" (zalman) in i bilen. Efter en del forskning så fick jag fram att ps3 super slim drar nästan exakt samma som ps3 slim ca 70 watt och zalman tar 37 watt. Max blir väl 110 watt om jag inte har helt fel. Tänkte på att köpa hem denna http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Sp... som har till och med 300w tillgodo.

Men sedan är längden viktigast. Om jag laddar batteriet fullt i bilen och har de 60 ampere timmarna så kan man väl räkna ut hur länge man kan köra innan batteriet dör helt? Ah/(W/V) 60/(110/12) = 6,5 som i sin tur blir 6 och en halv timma om jag inte har helt fel? Det jag tänker på är att jag minst ska kunna iaf köra 4 timmar i streck sedan kan jag börja starta upp bilen och börja rulla vidare. Har även en batteri startare ifall om batteriet inte skulle orka starta korrekt.

Kommer det funka? Tackar för svar!

Permalänk
Medlem

Kommer funka. Du kan ju oxå titta på en kraftigare generator till bilen om du är rädd för att den inte ska ge nog med laddning till batteriet. Antar att du har tänkt driva något sorts ljudsystem oxå?

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vi0lat0r:

Kommer funka. Du kan ju oxå titta på en kraftigare generator till bilen om du är rädd för att den inte ska ge nog med laddning till batteriet. Antar att du har tänkt driva något sorts ljudsystem oxå?

gött, nope inget annat kommer att drivas endast de två. Men stämmer de beräkningarna som jag har gjort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

gött, nope inget annat kommer att drivas endast de två. Men stämmer de beräkningarna som jag har gjort då?

De ser ut att stämma!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt ett batteri för ps3an som du kopplar in via 12v uttaget under färd. Då slipper du problemet att du kan dra ur bilens batteri.

För övrigt så krävs det ganska mycket kräm för att starta en bil.

Permalänk
Medlem

Du borde vara där någonstans, tänk på att 90% verkningsgrad som biltema säger troligen ligger i överkant mot vad du faktiskt kommer att få ut. ca 5 timmar till stendött batteri uppskattar jag det till. Om batteriet har några år på nacken så har säkert kapaciteten sjunkit något Dessutom vill du inte ladda ur ett bilbatteri helt. Kolla även vad eluttaget är säkrat för. Ha med ett nytt batteri i bagaget som reservkraft. Alternativt ha bilen igång, miljövidrigt men funktionellt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

De ser ut att stämma!

Grymt!

Skrivet av berra200:

Jag skulle köpt ett batteri för ps3an som du kopplar in via 12v uttaget under färd. Då slipper du problemet att du kan dra ur bilens batteri.

För övrigt så krävs det ganska mycket kräm för att starta en bil.

Skrivet av SmOOthy:

Du borde vara där någonstans, tänk på att 90% verkningsgrad som biltema säger troligen ligger i överkant mot vad du faktiskt kommer att få ut. ca 5 timmar till stendött batteri uppskattar jag det till. Om batteriet har några år på nacken så har säkert kapaciteten sjunkit något Dessutom vill du inte ladda ur ett bilbatteri helt. Kolla även vad eluttaget är säkrat för. Ha med ett nytt batteri i bagaget som reservkraft. Alternativt ha bilen igång, miljövidrigt men funktionellt.

Om det skulle hända att batteriet blir urladdat, kan man inte köra med batteristartare?

Permalänk
Medlem

Antar att det främst kommer spelas under färd, enda undantaget är väl egentligen om ungarna skulle spela vidare när du stannar för att handla nåt.

Personligen skulle jag tycka generatorn var den springande punkten, jag skulle inte våga ha saker inkopplade som drar mer än generatorn kan ge. Tycker det främst är den du borde kolla upp och eventuellt byta ut till en större.

Batteriet skulle jag bara betrakta som en buffert vid de förhoppningsvis korta tillfällen då någon sitter i bilen och spelar trots att den står stilla. Dina 6.5 timmars spelande där är förstås teoretiska, men om vi säger att du kan spela 3 timmar, och ändå ha kvar kräm nog att starta bilen med standardbatteriet, så skulle jag vara nöjd med det också. I realiteten kommer det nog bara spelas på batteriet korta stunder här och var.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Antar att nämst kommer spelas under färd, enda undantaget är väl egentligen om ungarna skulle spela vidare när du stannar för att handla nåt.

Personligen skulle jag tycka generatorn var den springande punkten, jag skulle inte våga ha saker inkopplade som drar mer än generatorn kan ge. Tycker det främst är den du borde kolla upp och eventuellt byta ut till en större.

Batteriet skulle jag bara betrakta som en buffert vid de förhoppningsvis korta tillfällen då någon sitter i bilen och spelar trots att den står stilla. Dina 6.5 timmars spelande där är förstås teoretiska, men om vi säger att du kan spela 3 timmar, och ändå ha kvar kräm nog att starta bilen med standardbatteriet, så skulle jag vara nöjd med det också. I realiteten kommer det nog bara spelas på batteriet korta stunder här och var.

Tanken är att ha bilen stående någonstans och inte vara igång alls.

Permalänk
Rekordmedlem

Bilbatterier mår inte bra av att användas så, de förstörs av djupurladdningar och bör vara så nära fulladdade som möjligt. Fritidsbatterier tål djupurladdningar bättre men ger inte lika höga strömmar när man behöver det för att starta en motor.
Man bör även ha nån form av batterivakt som bryter innan batteriet tar för mycket stryk av sulfatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.