Synology DS413 vs. DS412+ vs. DS413J

Permalänk
Medlem

Synology DS413 vs. DS412+ vs. DS413J

Jag sitter i NAS-tankar och vill helst ha en Synology..
Har kollat en hel del på DS413, DS412+ och DS413J och kan inte riktigt besluta mig för vilken jag
ska ha..

Nasen ska fungera som spindeln i nätet vad gäller min lagring hemma på mina datorer tänkte jag..
Jag har två stationära datorer och två bärbara datorer..
Från en av datorerna kommer jag streama film från nasen bl.a.

Det kommer också ske viss backup till nasen från ca 5 externa datorer på kvällarna / nätterna som
står på annan ort. Hastigheten på min internetuppkoppling är 100/100.

Om jag förstått rätt så är DS413, DS412+ mer inriktade på "mindre företag" och DS413J för hemmabruk..
Min fråga är om DS413J räcker för mina behov vad gäller prestanda?
En DS412+ kostar 5090:- på dustinhome, vilket ju är en del pengar medan en 413J kostar 2790:-..
Så det skiljer alltså ca 2200:- mellan dessa två.. Är det så pass stor skillnad mellan dem att det är
värt att lägga till 2200:- för en 412+, eller bör det räcka med DS413J? Min oro är lite hur mycket en 413J orkar med.

Likaså, vad ska man ha dubbla lan-portar till på nasen? DS413J har inte det medan DS412+ har det t.ex..

Mycket funderingar, som jag hoppas ni kan bringa klarhet i

Tack på förhand för diskussion!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Om du ens överväger en 412+ för 5 papp så kan jag tipsa om DS1512+ (5-diskars) som InWarehouse just nu kör kampanj på för 4994:-

Anledningen till det är sannolikt att 1513+ just släppts och i princip de enda skillnaderna är att 1513 har 4 istället för 2 Gbe, 2GB ram istället för 1GB (4 respektive 3 efter uppgradering) och att man inte behöver några verktyg alls för att byta diskar.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=745606

Det är lite svårt att säga vad som räcker och inte. Det beror ju helt på både hur man sätter upp den (t ex 2st RAID 1) och hur många burkar som belastar den samtidigt och med vad. Vidare beror det ju på vilka "packages" man installerar och hur tungt dessa går, t ex transcoding av film etc. Ska du enbart lagra på den och inte köra några (eller få och väldigt "lätta") packages och det bara är en eller kanske två maskiner som accessar den samtidigt så bör nog alla modeller du räknat upp duga.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Och som tips kan jag meddela att DS1512+ har 1Gb på moderkortet och enkelt åtkomligt bara man lyfter på höljet en DDR3 SO-DIMM-plats där man enkelt sätter till 2Gb till.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Jag tänkte låna tråden lite, går nämligen och kollar på samma modeller som TS. Jag har mest tittat på 412+ men den är ju lite pricey. Det jag ska ha NASen till är att köra Plex från (finns plex media server till alla modellerna?), köra backup med Time Machine och förvara en del film och musik på. I nuläget så kommer jag inte att streama något till iPhone så då behövs väl inte kraft till transcoding? Max 3 datorer i nätverket. Är 412+ overkill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dungen:

Jag tänkte låna tråden lite, går nämligen och kollar på samma modeller som TS. Jag har mest tittat på 412+ men den är ju lite pricey. Det jag ska ha NASen till är att köra Plex från (finns plex media server till alla modellerna?), köra backup med Time Machine och förvara en del film och musik på. I nuläget så kommer jag inte att streama något till iPhone så då behövs väl inte kraft till transcoding? Max 3 datorer i nätverket. Är 412+ overkill?

Transcoding behövs bara om den enhet du ska titta på filmen i inte klarar det format filmen är lagrad i.

Plex har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Sålänge du inte ska transcoda så har jag svårt att se att t ex en DS414 inte skulle klara av jobbet att bara leverera filer.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ok, ds414 är årets modell av ds413 eller? Hur är det med ds413j, klarar den av det? Synd att den är så ruskigt ful bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dungen:

Ok, ds414 är årets modell av ds413 eller? Hur är det med ds413j, klarar den av det? Synd att den är så ruskigt ful bara...

Ungefär så.

Att bara skyffla filer med dräglig hastighet bör även j-modellerna klara hyfsat - iaf sålänge det inte blir för många samtidiga användare, speciellt i kombination med en massa småfiler. Jag har inte provat men jag skulle bli förvånad om dom inte orkade leverera t ex film till 2-3 samtidiga användare (HD utan transcode). Värre skulle det väl kunna bli vid skrivning till NASen men läsning tycker jag att dom bör klara. Men som sagt, jag har inte testat själv.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Dessa är viktiga sidor för er som ska köpa Synology NAS:
http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=577&lang=en...
http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_kind_of_CPU_does_my_NAS_have

I övrigt skulle jag säga att alla senaste modellerna av Synology NAS har tillräcklig prestanda i fråga om filöverföring (generation x12 och framåt)
Personligen skulle jag nog ändå lägga lite extra pengar för att undvika "j"-modellerna, prisskillnaden är ju liten.

Permalänk
Medlem

Jag bumpar detta lite eftersom jag ligger i precis samma val och kval just nu.

"Behöver" en NAS ganska snabbt, och vill inte ha en DS414 eftersom den har ARM-processor och inte funkar med HSF+ (har bara macprylar). Däremot funkar den lite äldre DS412+ mycket bra, den är dessutom lite tystare och har bättre hårdvara.

Nu har det dock precis släppts info om en DS414play, med ännu bättre hårdvara och möjlighet att transcoda 1080p. Det är dock inget jag ska använda då jag har en mac mini som sköter det där.

Däremot så släpptes liksom DS412+:an för två år sedan och mjukvaru/app-garantin gäller bara i tre år efter release. Är det värt att köpa ändå? Vad hade ni gjort?

Permalänk

Hur gjorde du danielwerner?
Jag är i liknande funderingar. Men jag vill kunna streama till ipad och även chromecast.
Funderingarna går mellan ds414, ds412+ och ds212play. Hade det funnits en ds414play hade jag handlat direkt, för det är lite klent med två diskar för min del.

Går det att streama till chromecast med ds414? Det står att det fungerar, men har inte läst om någon som gör det på riktigt.